Köpa kamera, men vilken? IXUS 500 vs. Powershot A80

Permalänk
Medlem

Köpa kamera, men vilken? IXUS 500 vs. Powershot A80

Som rubriken antyder ska jag skaffa en digitalkamera. Men, precis som med allt annat så är det jävligt svårt att välja. Tror det blir nån av dom jag nämnde i rubriken. Vad är det för fördelar nackdelar med dessa kameror? Jag ska använda kameran till att ha med mig överallt och ta bilder när jag känner för det (typ en partykamera med andra ord).

Permalänk
Medlem

Den stora skillnaden mellan de två du har räknat upp är att den ena är kompakt (Ixus) och den andra är det inte. Detta innebär att du har fler manuella inställningsmöjligheter på A80'n. Ska du ha med dig kameran överallt är alltså Ixus 500 (eller 430) att föredra då den får plats i fickan. Vill du ha så mycket kontroll över inställningar som möjligt (och vridbar skärm) så bör du köpa A80'n.

Båda tar jävligt fina bilder.

Permalänk
Medlem

Ok härligt.
Alltså, jag kommer till vintern vilja ta lite action bilder på folk som åker bräda som jag kan lägga upp på en sida. Är då A80 kameran ett bättre alternativ. Storleken mellan dom är inget större problem (jag har stora fickor ^^).

Permalänk

aa då är A80 ypperlig, har en sån själv, hur nöjd som helst.

Permalänk
Medlem

Mellan dessa 2 skulle jag nog välja A80'n då den tar bättre bilder. Men annars är kanske en IXUS 430 att föredra om storleken har betydelse. Har själv en IXUS 400 och är hur nöjd som helst!! (Tog nya dykbilder idag också.. )

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Vanliga AA batterier i A80, bra då det är lättare att få tag på nya ifall de tar slut vid fel tillfälle, vilket det alltid gör oavsett hur många reservbatterin man har så räcker det aldrig.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på A80 fall du just ska fota snowboard. Ganska viktigt att ha bra manuella inställningar för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Beställde precis en A80 :D.