Permalänk
Medlem

Härligt. Då blir de av att beställa en 710T när lönen rullar in!

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Roligt att höra att du är nöjd! Samsung är top notch

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Är det värt tusingen mellan 710n>710t?

Visa signatur

Barton 2500+@2.4ghz 219x11 | Swiftech ALX-800 | Abit NF7-S| 2x256 Twinmos Winbond Bh-5 pc3200 2.2.2.11 synkat och dualDDR| Gainward FX5900 2,8ns | Chieftec DX-01B-D Dragon Super | NEC2510a DL | Chieftec 340w nätagg | Samsung SyncMaster 950p

Permalänk
Medlem

Folk har pratat ganska mycket om det och det verkar som dom tycker att man ska lägga ut lite extra pengar för att få en skärm med DVI ingång.
Man köper inte en skärm speciellt ofta, alltså ska den hålla/vara bra ganska länge så jag kommer lägga ut lite extra pengar bara för att jag inte ska bli besviken.

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk

Så nu har jag kört ett tag med min Samsung 710T men tycker det är lite svårt att ställa in skärmen. Hur brukar ni göra???

Permalänk
Medlem

Då ska vi se om mitt experimenterande har fått något resultat... Prova att ställa in så här:

Ljusstyrka: 25-30
Kontrast: 80-85

Färgbalans, Röd: 56, Grön: 53, Blå: 50

Sedan har du tre olika gammalägen. Jag kör på "Läge 3".

Med de värdena är jag mycket nöjd med inställningarna för färg och ljus.

Permalänk
Medlem

Gällandes foten så har N versionen enkel och T tvådelad.
Så har de sett ut på dom som vi har haft i affären där jag jobbar.
Verkar stämma om man kollar på Samsungs hemsida också.
Har hänt att de bytt fötter på olika revisions modeller.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatsW
Då ska vi se om mitt experimenterande har fått något resultat... Prova att ställa in så här:

Ljusstyrka: 25-30
Kontrast: 80-85

Färgbalans, Röd: 56, Grön: 53, Blå: 50

Sedan har du tre olika gammalägen. Jag kör på "Läge 3".

Med de värdena är jag mycket nöjd med inställningarna för färg och ljus.

Dom inställningarna var helt okej det ända jag ändra på var lite mer ljusstyrka. Men som sagt är alltid lite svårt i början och ställa in man har lite problem att bestämma sig Körde lite med programmen man fick till men tyckte det inte fungerade något vidare.

Permalänk
Medlem

Då har man skickat iväg en beställning på 710T.. Härligt!

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WadE
Då har man skickat iväg en beställning på 710T.. Härligt!

Jag tror inte du kommer bli missnöjd.

Är själv jävligt nöjd med min funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MysticalAcid
Jag tror inte du kommer bli missnöjd.

Är själv jävligt nöjd med min funkar perfekt.

MysticalAcid: Du som har en 710T - vet du varför den väger så mycket mer än 710N (5,8 vs 4,4 kg)?

Båda har ju internt nätaggregat, så där borde ju inte fettet sitta. Är det foten som är väldigt tung på 710T, kanske? Den där tvådelade saken som verkar komma med 710T men inte 710N är ju riktigt robust - är det kanske den som väger så förbaskat mycket?

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pärkele
MysticalAcid: Du som har en 710T - vet du varför den väger så mycket mer än 710N (5,8 vs 4,4 kg)?

Båda har ju internt nätaggregat, så där borde ju inte fettet sitta. Är det foten som är väldigt tung på 710T, kanske? Den där tvådelade saken som verkar komma med 710T men inte 710N är ju riktigt robust - är det kanske den som väger så förbaskat mycket?

Ja jag skulle gissa på att det är den tvådelade foten som väger mer på 710T.

Permalänk

Funderar också på en ny skärm.

Har fått ett bra pris på en BenQ FP731 (ca 2500kr, ny) men den har ju 25ms i responstid.

Spelar rätt mkt så....svårt, vad tycker ni?

Visa signatur

Raaastafariii!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfons_sbg
Funderar också på en ny skärm.

Har fått ett bra pris på en BenQ FP731 (ca 2500kr, ny) men den har ju 25ms i responstid.

Spelar rätt mkt så....svårt, vad tycker ni?

25ms är ju lite dåligt om du spelar mycket. Men du har ingen möjlighet att testa skärmen innan?

Permalänk

Låter som om 710T är riktigt bra skärm, min gamla något crt dog i veckan, så det blir dags att skaffa ny.
men min stora rädsla är att råka ut för döda pixlar, nån som har råkat ut för det?, och vad har ni isåfall gjort åt det? läste nånstans att man inte kunde lämna tillbaka skärmen i en del fall =( surt att lägga ut nästan 5000kr för en skärm som har någe fel man bara kommer sitta och reta sig över...

---M

Visa signatur

E de du eller jag som låter?

Permalänk

Den ligger på jobbet men det är lite krångligt att packa upp den där och testa, måste köpa den innan jag kan testa.
Ingen som har hört nått eller har några erfarenheter?

Visa signatur

Raaastafariii!!!

Permalänk
Medlem

Döda pixlar. Det handlar bara om otur. Fick 4 st på min 193P och blev vansinnig. Lyckades byta den mot en ny som var perfekt. Men bytet blev inte pga pixlarna utan för att det fanns en defekt i plattan. Pixelgarantierna som företagen lämnar är hemskt dåliga..

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk

Otur, det låter inte som någe vidare skoj... =(, men jag får la se vad det blir av det, beställer från ett företag i närheten, så är det bara att åka in med den om den nu innehåller problem...
men tycker på någe vis att företagen borde ha strängare koll på sig, det är ju som att sälja en defekt vara om den har döda pixlar...

Visa signatur

E de du eller jag som låter?

Permalänk

Är det någon som vet hur pass bra http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=BEFP767-12
är jämfört med Samsung 710t:n? Vore skönare att beställa den från db då det är gratis frakt och priset lite billigare.

Permalänk
Medlem

Var bussiga och hitta en jämförelse mellan bildkvaliten på 710N (med analog signal då) och 710T med dvi.

Jag ska köpa två så det blir tvåtusen kronor mer om jag ska ha dvi och dessutom måste jag köpa nytt grafikkort med 2*dvi... Frågan är om det är värt så mycket.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem

Om man tittar på hur utvecklingen är så verkar det som att DVI kommer att ta över så smånigom från D-Sub så att då va förberedd med dual DVI kan aldrig vara fel. Kör man dessutom med proj & TFT skärm så är dual DVI ett krav.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tiasen
Döda pixlar. Det handlar bara om otur. Fick 4 st på min 193P och blev vansinnig. Lyckades byta den mot en ny som var perfekt. Men bytet blev inte pga pixlarna utan för att det fanns en defekt i plattan. Pixelgarantierna som företagen lämnar är hemskt dåliga..

Samsungs pixelgaranti är usel, en av anledningarna till att man inte köper deras skärmar

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Samsungs pixelgaranti är usel, en av anledningarna till att man inte köper deras skärmar

Jag måste säga att jag hellre köper en bättre bildskärm med en sämre pixelgaranti än en sämre skärm med bättre pixelgaranti.

Dessutom så kan det ju faktiskt vara så att företag med en bättre pixelgaranti har fler antal döda pixlar. Det skulle vara intressant om någon förde statistik över detta, på samma sätt som man för statistik över hårddiskars tillförlitlighet på vissa webbplatser.

Därmed inte sagt att jag gillar döda pixlar. Personligen skulle jag inte acceptera en enda död pixel. Det är därför jag tänker beställa via internet och missbruka min ångerrätt vid eventuellt pixelfel.

Edit: Det blir internet p.g.a. priset också naturligtvis. Annars så kan man ju försäkra sig om att skärmen är fri från döda pixlar innan man lämnar butiken.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

710T är asfin! jag har bestämt mig. Blivande ägare. tadaa. 172x är inte värd pengarna.. å så miniminiskärm-kanter är jag inte så extremt hot på.

Visa signatur

Du tror att du kan.
Du tror att du vet.
Jag HATAR newbies.

Permalänk
Medlem

Då har jag använt 710T betydligt mer intensivt än när jag gav mitt första intryck så med risk för att bli tjatig så uppdaterar jag intrycken lite. Tänkte att det alltid kunde hjälpa någon…

Som jag skrev tidigare så är färgåtergivning, skärpa och ljusstyrka helt klart i topp. De flesta nyanser i gråskalan känns helt rätt. Ljusstyrkan har jag satt till 30 och kontrasten till 80. Röd, grön och blå färgbalans är satt till 50, 50, 50 (standardinställningen med andra ord).

Till att börja med så nämner jag det enda frågetecknet jag har, nämligen det att det vid stora fält av vissa sällsynta gråaktiga nyanser på skärmen kan upplevas som att just den färgen kontinuerligt och väldigt snabbt "pulserar" mellan en mörkare och en ljusare nyans. Är detta något som någon upplevt tidigare på en TFT-skärm?

För ”vanligt” arbete i olika applikationer inklusive bildbehandling (i storleksordningen hobbybruk) är skärmen helt klart värd högsta betyg, i alla fall i denna prisklass.

För uppspelning av film är skärmen helt klart i toppklass helt utan eftersläp. Färg, kontrast och skärpa hjälper naturligtvis till.

Då kommer vi till det som jag tror många är intresserade av, ”gaming”! Men istället för att säga att skärmen är bra till spel så tänkte jag individuellt betygsätta varje spel jag testat.

(Spelen körs i skärmens upplösning 1280x1024 genom DVI-anslutningen på ett GeCube ATI Radeon 9800 PRO)

Call Of Duty +++++
Perfekt!

Colin McRae Rally 4 +++++
Perfekt!

Far Cry ++++
Inga eftersläpningar som det är definierat hittills, däremot visar skärmen här upp en lustig effekt i övergången mellan stora kontrastrika färger när man förflyttar sig. T.ex. mellan palmerna och himlen eller sand och palmer. Precis där färgerna ska flyttas kan jag uppleva något som känns som att pixlarna gnistrar just i skarven mellan färgerna. Är det detta som ska kallas för eftersläp?

Need For Speed: Underground ++++
Skärmen hänger med utan något bekymmer. Däremot kan man se en liten tendens av ”pixelgnistrande” som i Far Cry i övergången mellan kontrastrika nyanser.

Prince Of Persia: Sands Of Time +++++
Perfekt!

Splinter Cell: Pandora Tomorrow +++
Efter en del ytterligare testande något sämre än övriga spel. Intrycket är lite grötigt på grund av att mycket av spelet går i mörka färgnyanser. Ger ett litet blekt och grådaskigt intryck. Var beredd på att det finns en liten risk att du blir frustrerad av bakgrundsljuset (som trots allt är mycket svagare än jag sett på andra TFT-skärmar tidigare) när du ska smyga omkring i mörkret.

Unreal Tournament 2004 +++++
Skärmen hänger med utan problem.

Det var väl allt jag kan säga än så länge. Intrycket är fortfarande mycket, mycket gott.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag läntar! Hoppades på att få skärmen i början av veckan nu men jme har den ju inte hemma så de dröjer nog ett tag.

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- Sapphire Radeon RX Vega 56 Nitro+
-=- Corsair 2x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW82
Låter som om 710T är riktigt bra skärm, min gamla något crt dog i veckan, så det blir dags att skaffa ny.
men min stora rädsla är att råka ut för döda pixlar, nån som har råkat ut för det?, och vad har ni isåfall gjort åt det? läste nånstans att man inte kunde lämna tillbaka skärmen i en del fall =( surt att lägga ut nästan 5000kr för en skärm som har någe fel man bara kommer sitta och reta sig över...

---M

Inga döda pixlar på min 710T

Permalänk

Hm. Funderade på Samsung 173t, tror jag den hette, eller en Eizo 550 något. Båda hade DVI -- att köpa en LCD-skärm utan DVI är bara dumt. Samsungen hade fått riktigt bra recensioner på flera ställen, även spelsajter, men den hade ändå kass responstid (25ms). Eizon hade bara 12ms men hade fått samkre kritik.. Tänkte välja Samsungen fast jag var orolig för responstiden, men nu blir det nog fan en 710t istället. Bara lite dyrare men säkert värt det, undrar varför jag inte kollat på den modellen innan.

Ni som har skärmen, har ni testat att se på någon mörk film? Är lite orolig över svärtan. Många LCD-skärmar har ju problem med det. Svart blir mer grått. Läste kommentaren om Splinter Cell.. Finns det mer exempel? Skulle vara tråkigt om den är dålig på det.

Permalänk
Medlem

Men shit asså... Hur äre egentligen? Ska köpa grafikkort från komplett så jag kommer beställa skärm därifrån också... Där skiljer det 1300:- på 710t och 710n... Känns ju inte värt 1300 spänn för DVi om det inte är super-sunkig analog ingång på 710n... För det är väl den enda skillnaden på de två? Känns ju som Samsung "överpirserar" 710t ganska feting... Eller?

//Beslutsångest!

Permalänk
Medlem

Har någon tagit en titt på

"Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Svart med VGA och DVI-D ingång"

?