Permalänk

Linux går segt AMD

Har precis uppgraderat min dator till amd 1600mhz med 256mb ram men linux går fortfarande lika segt som nör jag körde Pentium 3 700mhz med 128mb ram..

Mitt grafikkort är Nvidia geforce 2 mx 200 32mb

Vid installationen var jag lite osäker vad jag skulle ta hem så jag tog hem i386 skivorna kan det ha något med saken att göra? Skulle jag tagit hem x86_64?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Vilken dist kör du?

Permalänk

fedora core2.. det är så otroligt segt att till och med tuxracer hackar

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

Vad är det som går segt?

Av det senaste inlägget drar jag slutsatsen att det är grafiken som är lite seg. Därför undrar jag om du använder drivrutinen från Nvidia?

Visa signatur

Linux handlar om valfrihet. Att inte använda Linux är också ett val.

Permalänk

allt går segt.. att start upp köra program och även använda gnome går segt.

på pentium3 700mhz datorn körde jag med 4mb integrerad grafik och det gick snabbare.

Om jag tar hem x86_64 filerna kommer det att gå snabbare då?

Jag har tankat hem drivrutinerna och ska prova installera dom och se om det går snabbare.

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
allt går segt.. att start upp köra program och även använda gnome går segt.

på pentium3 700mhz datorn körde jag med 4mb integrerad grafik och det gick snabbare.

Om jag tar hem x86_64 filerna kommer det att gå snabbare då?

Jag har tankat hem drivrutinerna och ska prova installera dom och se om det går snabbare.

Det kommer att gå långsamare med x86_64... den definitionen av långsamt är samma som står stilla. Du har inte en 64 bitars CPU.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Ok, jag ska prova att installera drivrutinerna men hur går man ut ur X? Något kommando?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
Ok, jag ska prova att installera drivrutinerna men hur går man ut ur X? Något kommando?

Vill inte vara elack emn vad jag tänker när jag läser det som står åvan tex och dom anndra inläggen är att hur mycket vet du om linux igängligen?

Linux går segt om du inte hjar följande.

En optimerad kernel.
Rätt drivrutiner (moduler) med fullt hårdvarustöd.
helst en optimerad dist alltså inte i386 utan hels en dist som gentoo som är kompielrad för din CPU dock är detta bara en lite del av prestandan och kommer som sista prioritet.

Vad du behöver är en kernel som stödjer dina chip på moderkortet. Nort och syd brygga så agp grafikort fugnerar ricktigt och att diskarna inte arbetar i pio mode vilket ger 4-5Mb/sek istället för 35-55Mb/sek villket segar ner enormt! Läser du från disken mm laggar i princip allt.

Sedan kör du troligen vesa i X eller nv drivisarna i X villket inte stödjer dit grafikort något vidare defenetivt igen hårdvaru acceleration i form av 3D mm mm.

Du behöver som sagt en optimerad kernel för din hårdvare och nvidias drivrutiner och ställa in X för att köra med dom istället.

Felet ligger knappast i linux utan hur du confat dit linux. Linux går nu ingifär som windows i felsäkert läge. Minimalt hårdvarustöd.

Det är vad jag tror i alla fall. Vi har 6 burkar hemma som kör linux alla med egen omptimerad kärna för varge burk och rätt drivisar för grafikortet och disten är kompilerad för CPU:n.

Permalänk

Skriv "init 4" i någon terminal när du är inloggad som root så kommer du nog ut ur X, om jag minns rätt iaf. Fedora är väl designat så att man ska slippa kompilera om ny kernel tror jag, de har väl allt som moduler eller något så kompilera om kernel tror jag du slipper. Vanlig användning i X borde gå finfint utan egenkompilerad kernel.

Permalänk

Jag har försökt att installera gentoo men så fort jag stoppar i skivan och trycker ENTER för att boota så bli skärmen svart.

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
Jag har försökt att installera gentoo men så fort jag stoppar i skivan och trycker ENTER för att boota så bli skärmen svart.

Vad gör jag för fel?

Om du har tittat i installationsmanualen så står det massvis med saker du kan göra om du har problem, bland annat köra med en kernel utan framebuffer.

Ska förresten göra en Gentooinstallation själv i morgon, wish me luck

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Lycka till! Jag har läst manualen lite snabbt men felet var en dålig nerladdad fil så jag tankar hem en ny nu.

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem

För att installera Gentoo så kommer du behöva ha manualen nära till hands hela tiden. Särskillt som nybörjare.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
Lycka till! Jag har läst manualen lite snabbt men felet var en dålig nerladdad fil så jag tankar hem en ny nu.

Men hm, alltså Gentoo är bra, inge snack om saken. Men det är ganska så avancerat och invecklat. Tycker du kan fortsätta med Fedora och försöka få det att fungera först. Att direkt gå till Gentoo innebär en mycket hög inlärningströskel. Och tro mig, om du får Fedora att funka som det ska så kommer det att gå mycket snabbt. Man behöver inte alls en dist som är optimerad för den processorn man kör, att köra 386-kompatibla binärer går alldeles utmärkt. Faktum är att i vissa benchmarks som har gjorts var debian (i386) snabbare än både Gentoo och Mandrake.

Nåväl, försök ta reda på vad som inte funkar som det ska i Fedora. Börja med att försöka konfigurera X-windows. Jag har själv aldrig använt Fedora men det finns säkert något grafiskt konfigurerings-program. Om inte kan man alltid köra xf86conf eller något liknande program (Xconfig?). För att gå ur X kan du switcha till en terminal genom att trycka CTRL-ALT-F2 (eller F3 osv). Sen kan du skriva "ps -aux|grep X" eller bara "ps -aux" och ta reda på vilken s.k. PID som X har. Sen skriver du "kill -9 <PID-nummer>" så dödar du X. Det borde även fungera att trycka CTRL-ALT-F1 och sen trycka CTRL-C men det är inte säkert.

Om du tycker detta verkar krångligt så förstår jag dig, det låter nog som rena grekiskan. Ett enklare alternativ är kanske att installera om Fedora och välja rätt grafikkort vid installationen från början.

För att gå vidare sen, så kan man alltid kompliera en egen kernel, men det är inte helt nödvändigt. Dels för att dagens processorer är så snabba från början att skillnaden inte blir så enorm som förr i tiden, dels för att de flesta kernels från början är väldigt modulära, dvs. Fedora innehåller stöd för det mesta, men i form av moduler, så bara de moduler som behövs laddas från början. Alltså blir inte kerneln så otroligt mycket större än om man skulle komplicera den själv.

Jag tycker dock att det bästa är om du läser en bra manual nånstans, det finns GOTT om HOWTO:s och liknande. Att fråga i forums kan vara en bra hjälp om man kör fast, men det mesta måste du lära dig på egen hand. Läs läs läs, och försök sedan. Du kommer säkert misslyckas i början, men efter ett tag kommer du inse att du lärt dig otroligt mycket. Vill du då gå vidare och få ännu större förståelse för operativsystemet linux så kan du prova slackware, debian, LFS eller Gentoo. Men där är det en ganska brant inlärningskurva somsagt.

Viktigast är dock "do-it yourself" mentaliteten. Plöj manualer, sök på google osv, så kommer du hitta svaret på 99% av dina frågor såhär i början. Och somsagt, jag skulle inte rekommendera Gentoo till dig i detta läge. Om du är missnöjd med Fedora kan du testa Mandrake istället.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Det ska gå att få fedora core 2 rätt snabbt också utan större problem.

Angående tuxracer så är det dock 3daccelerering som saknas, inget snack om saken. För att gå ur X kan du trycka ctrl+alt+f1 sen logga in som root och skriva "killall gdm".. borde fungera i alla fall. (för att komma tillbaka till x, förutsatt att det körs, så trycker du ctrl+alt+f7)

obs inte säkert att nvidias drivare fungerar med redhats defaultkernel än.. vet att det var problem med det när fedora core 2 var nytt och jag har ingen koll på om nvidia styrt upp saken än.

Om du har flera windowmanagers installerade så kan du testa nån snabbare än gnome.. t ex icewm eller kde...

Angående gentoo så kan det installeras från knoppix (en livecd-dist).. fett bekvämt att sitta med x och browser och mp3 osv medans man installerar sitt os

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
[B
Linux går segt om du inte hjar följande.

En optimerad kernel.
Rätt drivrutiner (moduler) med fullt hårdvarustöd.
helst en optimerad dist alltså inte i386 utan hels en dist som gentoo som är kompielrad för din CPU dock är detta bara en lite del av prestandan och kommer som sista prioritet.
[/B]

Trams. Linux bör flyta på bra utan att något är optimerat alls. Det är mycket marginell skillnad mellan en färdigkompilerad binär för i386 och en du kompilerat själv (dessutom kan ju -O leda till problem), och bör inte ha något att göra med trögheten som han upplever. Lite prestandaskillnad finner man väl mellan en välbyggd och en dålig kernel, men särskilt påtaglig är den inte för en hemmaanvändare.

Det där du sa om PIO och DMA är väl hyfsat viktigt. Kolla att du kör dma med "hdparm -d /dev/hda" (som root) förutsatt att din hårddisk är /dev/hda. Om du inte har det så försök enabla dma med "hdparm -d 1 /dev/hda". En annan fråga är: kör du fortfarande med samma kernel som du gjorde med din förra processor? Isåfall är det nog rätt viktigt att du kompilerar om din kernel för rätt processor.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Trams. Linux bör flyta på bra utan att något är optimerat alls. Det är mycket marginell skillnad mellan en färdigkompilerad binär för i386 och en du kompilerat själv (dessutom kan ju -O leda till problem), och bör inte ha något att göra med trögheten som han upplever. Lite prestandaskillnad finner man väl mellan en välbyggd och en dålig kernel, men särskilt påtaglig är den inte för en hemmaanvändare.

Det där du sa om PIO och DMA är väl hyfsat viktigt. Kolla att du kör dma med "hdparm -d /dev/hda" (som root) förutsatt att din hårddisk är /dev/hda. Om du inte har det så försök enabla dma med "hdparm -d 1 /dev/hda". En annan fråga är: kör du fortfarande med samma kernel som du gjorde med din förra processor? Isåfall är det nog rätt viktigt att du kompilerar om din kernel för rätt processor.

He om du nu gillar att citera kan du väll för helvet läs det då da innan du gör det!

Trams hit å dit du har la inte testat då da. Vi snackar några procent i vinst för en optimerad dist varför tror du jag sa sissta prioritet??????

Det är en jävla skillnad på att lägga in redhat eller nåt annat skit med defautl 2.4 kernel. Man kan ju glömma att man får 3D stöd så man kör vesa eller likande suger ju rent ut åt helvet går inte köra fullskärm med film mm, opengl laggar apa om du kör emulerat osv osv osv.

Ne optiemrad kernel menas med att du endast kompilerar in det du har i din dator. Gör inget att slänga in stöd för annat direckt prestandamäsigt men en defualt kernel med en dist har ofta inte stöd delar av hårdvaran. Kan finnas som moduler men inte alltid att dom laddas defualt men då går dom att ladda som alternativ. Jag har själv hjälpt folk med distar som redhat mm att kompielra en optimerad kernel för deras dator och lagt in nvidia eller ait drivisar med hårdvarustöd för opengl mm och det dom sagt till mig villket jag redan vet är att det märks stor skillnad i prestanda. Har sett flera kompisar med default kernel i slackware, redhat mm mm som haft diskar gåendes i pio mode för kernel som kom med antigen inte hade stöd för deras ide kontroller fullt ut eller moduler saknades. Kompilera en egen modul eller kernel fixar det lätt och bara det snabbar upp ordentligt då det krävs jävla massa CPU att köra diskar i pio mod testa så får du se fan musen laggar ju tom kan du tänka dig anndra processer som går sammtidigt hur segt dom går.

En optimerad kernel för DIN dators hårdvara och eventuela drivisar för graffe med fullt hårdvarustöd gör att skillnaden blir som natt å dag.

Jag har 5 linuxburkar hemma plus syrrans och installerat rätt många så vet att skillnad blir det.
Kör själv slackware på servern så vet nog att i386 fungerar tillräckligt bra men även min Pentium 200Mhz MMX har en optimerad kernel. Vittsen med att kompilera för en viss CPU är tex så att programet kan köras optimalt på processorn beroende på villket typ av cache den har och hur processorn hanterar sitt cahce och på så viss få den att arbeta effecktivar mm. Desutom har en del program mm, sse stöd mm, rätt bra att ha stöd för med men igen nödvändighet.

Nu ska jag fortsätta med mit LFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
en massa dåligt stavade otrevligheter

du har väldigt tråkig attityd. och vilken linuxnybörjare tror du får ut något av att pilla med optimeringar i kärnan?

anonymanvändare:
precis som tidigare påpekats är det dma på hårddisken och accelererad grafikdrivrutin som med största sannolikhet är lösningen på dina problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
du har väldigt tråkig attityd. och vilken linuxnybörjare tror du får ut något av att pilla med optimeringar i kärnan?

anonymanvändare:
precis som tidigare påpekats är det dma på hårddisken och accelererad grafikdrivrutin som med största sannolikhet är lösningen på dina problem.

Inte så svårt att göra en egen kernel bara öva lite. efter några misslyckanden så går det tillslut inget omöjligt sedan har jag itne sagt att en ny kernel är nödvändigt för att speeda upp den men optimalt. vet nog att man kan slå på dma för det men inte alltid det ger full prestanda vet av egen erfarenhet. istället för genric stöd för mit ata 100 kort så fick jag 35Mb sek på min gammla IBM disk istället flr 15Mb/sek med genric drivers och dma acktiverat.

Era tips är det inget fel på har jag inte sagt men det är skitsnack lika väl att en kernel som stödjer det som fins i burken inte skulle var märkbart snabbare är strunt.

Permalänk

Eftersom Fedora Core 2 har i princip allt som moduler istället för inkompilerat (som för övrigt gör väldigt lite skillnad om inte ingen ifall det är inkompilerat eller modul) så laddas bara det som behövs egentligen.

Men enligt min åsikt så är Fedora skräp och det enda som duger Gentoo, men i alla fall
I Fedora går det åt helvete om man inte vill göra precis på Fedoras sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
He om du nu gillar att citera kan du väll för helvet läs det då da innan du gör det!

Det är nog du som inte läse vad jag säger. Jag menar att linux visst det ska flyta på bra utan att göra något av det du sa. Det enda du sa som rimligen kan ha med hans problem att göra är att han kör PIO istället för DMA:

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

<OFFTOPIC>
Förstår inte vad som är så fantastiskt med gentoo.
Så otroligt värdelöst att kompilera ALLTING, man vill ju kunna använda datorn till något annat eller?

Körde det ett par månader och blev galen.
Det är bara för riktiga freaks som inte gör annat än sitter och ställer in prylar i sitt linuxsystem, har man andra hobbies att pilla med på datorn så välj INTE gentoo. Hur kul är det att sitta och koda java på datorn samtidigt som man måste kompilera om X för 19e gången?

Har kört linux sen ~96 och gentoo var nog en av de mer irriterande distar jag provat. Inte för att det fungerade dåligt men jag såg verkligen inte poängen med hela grejjen.
</OFFTOPIC>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
[B]<OFFTOPIC>
Förstår inte vad som är så fantastiskt med gentoo.
Så otroligt värdelöst att kompilera ALLTING, man vill ju kunna använda datorn till något annat eller?
....

Jag kör Gentoo främst för det enorma utbudet av program i portage och för use flaggorna. Kopileringstiderna stör mig inte då jag använder det på min ws som är hyfsat snabb, men Gentoo är ingen höjdare på långsamma maskiner. På mina andra system kör jag Debian.

EDIT: Kan tillägga att jag sitter på en P4:a, HT eller dual är nog att föredra om man vill använda burken aktivt under kompilering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
<OFFTOPIC>
Förstår inte vad som är så fantastiskt med gentoo.
[...]
Har kört linux sen ~96 och gentoo var nog en av de mer irriterande distar jag provat. Inte för att det fungerade dåligt men jag såg verkligen inte poängen med hela grejjen.
</OFFTOPIC>

Visa signatur

Test

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oandersen

Nåväl, försök ta reda på vad som inte funkar som det ska i Fedora. Börja med att försöka konfigurera X-windows. Jag har själv aldrig använt Fedora men det finns säkert något grafiskt konfigurerings-program. Om inte kan man alltid köra xf86conf eller något liknande program (Xconfig?). För att gå ur X kan du switcha till en terminal genom att trycka CTRL-ALT-F2 (eller F3 osv). Sen kan du skriva "ps -aux|grep X" eller bara "ps -aux" och ta reda på vilken s.k. PID som X har. Sen skriver du "kill -9 <PID-nummer>" så dödar du X. Det borde även fungera att trycka CTRL-ALT-F1 och sen trycka CTRL-C men det är inte säkert.

Så fort jag dödar X så startas det upp igen

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
<OFFTOPIC>
Förstår inte vad som är så fantastiskt med gentoo.
Så otroligt värdelöst att kompilera ALLTING, man vill ju kunna använda datorn till något annat eller?

Körde det ett par månader och blev galen.
Det är bara för riktiga freaks som inte gör annat än sitter och ställer in prylar i sitt linuxsystem, har man andra hobbies att pilla med på datorn så välj INTE gentoo. Hur kul är det att sitta och koda java på datorn samtidigt som man måste kompilera om X för 19e gången?

Har kört linux sen ~96 och gentoo var nog en av de mer irriterande distar jag provat. Inte för att det fungerade dåligt men jag såg verkligen inte poängen med hela grejjen.
</OFFTOPIC>

Jävligt smidigt att bygga ett costom linux av skulle jag vilja kalla det. Syrran har det. grafisk boot, grafisk loggin och sedan KDE3 som WM. Visst man får kompilera det men det sitter en 1800+ i den med och 512 ram desutom behöver hon sällan uppgradera nåt annat än webbrowser och licq och amsn som används mäst. Inte uppgraderat den på flera månade då allt fugnera som det ska. Hon värkar jävligt nöjd med den och har inte bett om windows även om hon kunatt få det om hon velat.

jag kompilerar inte packet varge dag och gör ja det så har jag 2st opteron 1.8Ghz@1.95Ghz till mitt förfogande och 2Gb DDR i dualchannel så går fort men kan även kompilera det på en celeron 750Mhz och sedan klustra med distcc om jag vill mot en 2400+ eller en pentium M 1.4Ghz eller annan dator jag har gåendes. Väll inne och confat som man vill hat vilket inte tar så myckte lägre tid ändå tack vare protage gämfört med en annan dist och des kassa packetsystem med binärer och dependensy problem och där man inte kan ända nåt eftersom det är färdikompilerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranked
<OFFTOPIC>
Förstår inte vad som är så fantastiskt med gentoo.
Så otroligt värdelöst att kompilera ALLTING, man vill ju kunna använda datorn till något annat eller?
...
Hur kul är det att sitta och koda java på datorn samtidigt som man måste kompilera om X för 19e gången?
</OFFTOPIC>

Ok, har använt Gentoo i några år och jag har definitivt inte kompilerat X 19 ggr. Mer typ 3 ggr (varav en för jag bytte från xfree till xorg). Fördelen med gentoo är dess packetsystem:
Vill du installera tex xmms (typ winamp) är det bara att:
emerge sync
emerge xmms -pv //Så ser du vad som kommer installeras, programmen kanske kräver andra grejer.
emerge xmms //installera

Samtidigt som det görs förstår jag inte varför det skulle vara jobbigt att koda java? Kör du inte preemtive 2.6 kärna? De flesta program tar inte speciellt lång tid ( och jag använder en P3 450 Mhz) att kompilera och är det något större är det bara att göra det under natten.
Jag fullkomligt ÄLSKAR Gentoo !!!

Permalänk

Hur ska jag göra för att gå ut ur X?

Visa signatur

xbox 360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anonymanvändare
Hur ska jag göra för att gå ut ur X?

Är lite olika för olika wm men ett sätt som alltid fungerar är ctrl+alt+backspace

Permalänk

Så fort jag kör ctrl+alt+backspace så avslutas X men startar upp efter 2 sekunder. Hur ska man göra?

Visa signatur

xbox 360