Vilken tycker ni är den bästa linux disten?

Permalänk
Medlem

Slackware. Helt underbar.

Visa signatur

Linux är inget operativsystem.
http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Permalänk
Medlem

Jag installerade Gentoo på < 2h, men då hade jag fuskat och förkompilerat alla paket på servern

Men använder man stage 3 och GRP så tar det inte så lång tid att få igång det, även om man vill ha gnome eller kde.

Och ja, Gentoo är min favorit.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk
Medlem

WS: Slackware
Server: Slackware
i fantasin: Slackware

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
Gentoo är dock en bra dist om man har tid och ork..

Tid? Det är sommar!
Ork? Finns på burk! Jolt eller Powerking

Visa signatur

//Sami

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen bara kört Yellow Dog Linux, vilket i princip är Red Hat/Fedora, men den gör ju det den ska?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Jag har egentligen bara kört Yellow Dog Linux, vilket i princip är Red Hat/Fedora, men den gör ju det den ska?

Windows gör också vad det ska, men det betyder inte att det är det trevligaste som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Windows gör också vad det ska, men det betyder inte att det är det trevligaste som finns att tillgå.

Aah, sant

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag det handlar om hur mycket tid man vill lägga ner på att lära sig, och framför allt huruvida man är intresserad av att lära sig hur systemet funkar. En del distar funkar ju ungefär som Windows, du slänger in skivan, trycker på några knappar, och sen är det klart. Givetvis går det ju att gräva under skalet på sådana distar också.

Om man däremot verkligen vill lära sig så tror jag det är bättre att köra någon dist som tvingar dig att läsa docs och how-tos för att få systemet att funka som det ska.

Vill man göra det enkelt för sig väljer man Fedora, SuSE, Mandrake, Lindows, och allt vad de nu heter. I de distarna behöver man i princip aldrig se en kommandoprompt, om man inte vill det.

Vill man lära sig hur det funkar bakom kulisserna väljer man Gentoo (förutsatt att man står ut med hippiefärgerna överallt), Slackware, Crux, eller vad det nu må vara man lyckas hitta.

Har man turen att hitta någon välvillig själ på irc att fråga när man kör fast så behöver man inte ha läst sådär överdrivet mycket om *nix för att slänga in t.ex Slackware utan överdrivet krånglande. Så gjorde jag.

Personligen känner jag mig dock som något av en n00b, så jag kör Crux, vilket är väldigt bantat och smidigt, och enkelt att få en överblick över systemet. Det ligger inte en massa skumma kataloger överallt, som man inte har en aning om vad de är till för, osv. Helt underbart att inte ens ha möjligheten att använda sig av en massa konfigurationsverktyg och grejer, man tvingas lära sig vad allt skit i alla conf-filer är till för.

Men det är som sagt en smaksak.

Visa signatur

> Jaså, ere så?

Permalänk
Medlem

slackware.
gentoo är bra tänkt men är så knöligt att använda i konsoll, inte ens vi är standard men nano är???!?!?!?
bsd is the way to go

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Beror helt på användningsområdet.
Till seriösa servrar rekommenderar även jag OpenBSD (som inte är linux), utan tvekan.

Men det är nog inte vad du är ute efter antar jag? Får intrycket av att du inte är så erfaren.
I sådant fall är distar som fedora, mandrake, suse och xandros att rekommendera.
Dessa är hyffsat enklar att installera och configurera, har GUIs för allting har jag för mig. (Senast jag använde något av dem var 97 eller ngt sånt).

Vill man lära sig lite mer kan man prova gentoo, slackware eller debian. Det ska sägas att dessa är verkligen INTE nybörjardistar.

Personligen kör jag slackware och debian på mina workstations. Vill man verkligen ha linux på server är det slackware som gäller - inga undantag.

Permalänk
Medlem

m0rm0r: Knöligt att använda i konsoll? Hur menar du? För att få vi som standard är det ju bar att editera rc.conf, EDITOR="/bin/nano" -> EDITOR="/bin/vi"

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Jag gillar då Nano mycket bättre än Vi som editor.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Beror på. Vi/vim är skönare att koda i. Dock gillar jag vim bättre än vi. Efter lite lekande med vimrc, syntax highlight, radnumrering, att tabbarna bara ska vara två mellanslag långa osv. syntax highlighting i nano är förskräcklig.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Glömsk

Har bara provat Red Hat och Slackware. Båda var bra på två olika vis.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
Beror på. Vi/vim är skönare att koda i. Dock gillar jag vim bättre än vi. Efter lite lekande med vimrc, syntax highlight, radnumrering, att tabbarna bara ska vara två mellanslag långa osv. syntax highlighting i nano är förskräcklig.

Stämmer nog bra. Jag tänkte mest på att editera konfigurationsfiler, så tycker jag den känns mer lättanvänd.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Avstängd

optimala linuxdisten heter Windows XP
Fråga Sco. Linux är bara för folk som är potensiella tjuvar.

Bästa operativsystemet är väl Gentoo, Suse eller Mac OS X. Alla med sitt fel och brist.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk

Jag gillar Genntoo skarpt, iallafall om man kör den som web / mysql / ftp server. Låter den uppdateras med emerge en gång i veckan automatiskt. Funkar super, kör den headless så jag slipper X, ssh mot den från min Windows burk.

+ Snabb
+ Portage (emerge) enkel uppdatering av program och system
+ Superbra manual
+ Bra och hjälpsamt community (inte bara det gamla RTFM)

- Lång tid att installera (iallfall stage 1) Finns snabbare varianter som säkert fungerar hur bra som helst.
- Lång tid med att kompilera (Programen är inte förkompilerade som ex. Red Hat)

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koefz
Personligen tror jag det handlar om hur mycket tid man vill lägga ner på att lära sig, och framför allt huruvida man är intresserad av att lära sig hur systemet funkar. En del distar funkar ju ungefär som Windows, du slänger in skivan, trycker på några knappar, och sen är det klart. Givetvis går det ju att gräva under skalet på sådana distar också.

Jag skulle då säga att om man inte tänker lära sig, ska man nog hålla sig undan från linux...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av koefz
Helt underbart att inte ens ha möjligheten att använda sig av en massa konfigurationsverktyg och grejer, man tvingas lära sig vad allt skit i alla conf-filer är till för.

Eh?

Jag tycker att gentoo har varit den lättaste jag har provat, eftersom de går igenom installationen steg för steg, och man får göra alting själv så slipper man ha en massa fel som man inte vet hur man ska lösa. För jag har inte varit med om att någon *nix har fungerat helt utan krångel...

Kanske jag bara har haft otur...

En fördel med gentoo är #gentoo-se på freenode, huvudsakligen för att #gentoo alltid är så fullt att man lätt blir missad:D, men också för att de pratar svenska.

Jag gjorde en stage3 install, och lät sen x kompilera medans jag chattade(irssi) och surfade på webben(lynx) i olika konsoler(Alt Fx). Och kompilerade kde-base och lite till när jag var i skolan.

Jah har dock inte provat fedora, som verkar vara enkelt och kanske t.o.m. kan installeras utan krångel.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt att SUSE är bäst p.g.a KDE-integrationen och Yast. SUSE är på väg att bli en mycket bra utmanare till Windows på skrivbordet. Det som fattas är fler codecs till xine och lite bättre prestanda. Det förstnämda kommer vara åtgärdat i nästa version av SUSE då RealPlayer 10 kommer vara inkluderat.

Visa signatur

Credo certe ne cras

Permalänk

Testade:
Slackware, Redhat/Fedora, SuSe, Knoppix, Mandrake.
Favorit:
Slackware.

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01sh
Tid? Det är sommar!
Ork? Finns på burk! Jolt eller Powerking

HAHA

så sant, så sant..

jag körde med stage ett när jag skulle installera gentoo stage 3 skulle inte bli någe bra vad jag har hört..

Däremot i slacken så följer det med rätt mycket onödiga program... kanske borde kolla närmare på crux då.. eller köpa en jolt o ge mig fan på att få in gentoo

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyradon
gentoo stage 3 skulle inte bli någe bra vad jag har hört..

Varför skulle stage3 inte vara bra? Det körde jag med och det har varit stabilt. Vad jag vet så är enda skillnaden vad man får göra själv, eftersom man laddar ner en stage3 som är kompilerad för sin processor så borde det inte göra någon skillnad i prestanda.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av filigran
m0rm0r: Knöligt att använda i konsoll? Hur menar du? För att få vi som standard är det ju bar att editera rc.conf, EDITOR="/bin/nano" -> EDITOR="/bin/vi"

vi finns ju inte installerad när man bootar med skivan eller diskett. visst går det att installera och sen göra som du säger men det är inte bara det jag stör mig på. Slackware har det lätt skönaste konsollinställningar som finns. iaf slackware <7.0 sedan vet jag inte då jag har avancerat från slackware=)

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

Slackware. Helt enkelt för det känns som just "linux" utan massor av extra trams såsom i Suse dom har stora loggos på programmen och en installation som partitionerar diskar utan att fråga. Sen är slackwares installation mycket bra och lättanvänd också.
Sen när man väl har det installerat är det även här mycket enkelt att arbeta med och det gör inte massor av jobb för användaren.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Slackware. Helt enkelt för det känns som just "linux" utan massor av extra trams såsom i Suse dom har stora loggos på programmen och en installation som partitionerar diskar utan att fråga. Sen är slackwares installation mycket bra och lättanvänd också.
Sen när man väl har det installerat är det även här mycket enkelt att arbeta med och det gör inte massor av jobb för användaren.

suse frågar om partioneringen. Du måste bara påminna den om att den ska fråga.

Yast2 är bland de bästa Linuxprogrammen som har skrivits, och många linuxprogram har skrivits.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Medlem

Egentligen kan man väl inte säga att nån linuxdist är bäst..
Varje dist har ju sitt eget användningsområde..
Jag är en såndär människa som inte kan hålla mig till en enda dist..
Utan jag testar runt så fort jag hör om nån ny spännande dist..
Just nu kör jag Fedora Core 2 och den funkar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lyckegard
suse frågar om partioneringen. Du måste bara påminna den om att den ska fråga.

Yast2 är bland de bästa Linuxprogrammen som har skrivits, och många linuxprogram har skrivits.

Jo, förvisso frågar den men den tar sig friheten att FÖRST föreslå partitionering av mina redan fyllda diskar. Jag vet bäst själv hur dom skall partitioneras.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Jag gillar RH9 (kört den länge och installerar den än idag på produktionsservrar).
Annars gillar jag Slackware också.
Tillsammans allt som allt så har "jag" väl ca. 20 burkar som jag installerat och kör Linux på. bla. Funplanet och Torget.

Permalänk

Visst var det nån allvarlig bugg i fedora core 2? Tyckte jag läste det nånstans. Eller funkar det som det ska?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jo det är väl nån dual boot bugg.. om man kör typ fedora 2 och win xp....
Men jag har då inte märkt av den... Jag kör både fedora 2 och win xp på samma hårdisk. Jag vet iofs inte om dom har fixat den.. det kanske dom har gjort.