lyckas inte kompliera 2.6.7 kernel

Permalänk
Medlem

lyckas inte kompliera 2.6.7 kernel

ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det är lite pinsamt :).
men som topic lyder så lyckas jag inte. eller lyckas och lyckas det går ju fin mbitfint men sen efter reboot så kommer jag inte ut på internet (telia 8mbit). jag vet att det e nått man ska kryssa i under nätverk men hittar inget (en m8 sa att man vart tvungen att göra det för att det skulle fungera 2.6.6) Packet socket och Socket filtering kom jag på att det va men orka sudda i vilket fall som hällst så hitttar jag itne det hur mycket jag änn letar. :/ någon som vet lite mer exakt under vilka flikar skiten ligger eller om man kan fixa det enklare efter att man komplierat.

kör slack 9.0 och gentoo btw samma prob med båda. (rätt ny på gentoo så kom inte med för luriga svar där tack )

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur telia 8mbit fungerar men är du säker på att du kompilerat in stöd för din/dina nätverksenhet/er?

Annars så finns packet filtering (vilket används för att bygga brandvägg - något som inte borde behövas för lite adsl?) under device drivers -> networking -> network options -> osv
(exakt stavning kan skilja, man kan ju inte allt utantill)

Permalänk
Medlem

mmm internet har ju fungerat innan (bara på den ena som det inte fungerar nu) visserligen inte livs viktigt på just den burken men på den andra som man sitter och använder kan det ju vara trevligt att kunna surfa lite :). men som sagt internet fungerade innan jag komplierade.

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

jag tror bestämt att du inte kompilerade stöd för ditt nätverkskort.
Vet att jag själv glömde det innan

Permalänk
Medlem

hmm ok men e det inte bara till att kryssa i rutan för ditt nätverks kort? eller e jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk

Om Internet fungerar på din vanliga burk måste du väl ändå ha kompilerat in stöd för åtminstånde ett nätverkskort? Delar du Internet till en annan burk som jag uppfattar det som så måste du ha stöd för båda nätverkskorten och alla brandvägg/router-saker. Du måste nog kompilera om hela kärnan ja, men det är inte så jobbigt (såvida du inte har en slö dator..). Ta med de där packetfilering sakerna också, sedan är det väl bara hoppas på att det fungerar

Permalänk
Medlem

Örhm btw, du kompilerade väl inte drivern som module? Under vissa distar får du inserta den själv i kärnan, kan va en anledning också. Lite svårt och peka på något exakt när du ger så lite info.