Permalänk
Medlem

Vad sitter i en xbox?

Hej, jag undrar vad det sitter för delar i en Xbox konsol. Är det vanliga delar eller är dom special gjorda? Om det är vanliga delar skulle det då vara möjligt att bygga en egen xbox om man köper delarna?

Tacksam för svar // NoS

Visa signatur

über-nabb is my lastname

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar vanliga som i pc. Det enda som är vanligt i din bemärkelse är väl... Öhh... Ingenting. Hårddisken är låst, dvd'n är speciell, cpun är för det första monterad utan sockel och för det andra lite speciell den med.

Varför undrar du? Knappast att du kan få dom delarna för under 1200 eller vad boxarna ligger på numera

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Du kan ju göra tvärtom istället... köp en XBox, ta ur alla delar och stoppa i en datorlåda, sen chipmoddar du den och lägger in nått linuxtjafs ^_^ Sen skaffar du en skärm som kan ta emot tv-signaler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blueie
Du kan ju göra tvärtom istället... köp en XBox, ta ur alla delar och stoppa i en datorlåda, sen chipmoddar du den och lägger in nått linuxtjafs ^_^ Sen skaffar du en skärm som kan ta emot tv-signaler

Bättre att modda xboxen så den skickar ut vga

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

jo, det låter ganska klokt. Tror du ett xbox få plats i en Barebone? eller vad tycker ni skulle vara snyggt?

Visa signatur

über-nabb is my lastname

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Thx så jätte mkt för den länken.. puss

Visa signatur

über-nabb is my lastname

Permalänk
Medlem

Haha

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen jag kan se med att modda en Xbox och köra Linux på den är att det bara sitter 64 MB ram i dem, och inte i sockel, utan fastlött direkt på moderkortet...
Jag hade planer ett tag på att skaffa en eller två Xbox:ar att ha som servrar, men det känns som att man vill ha lite mer minne i dem ändå...

Permalänk
Hedersmedlem

*Skit rensat*

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Den största nackdelen jag kan se med att modda en Xbox och köra Linux på den är att det bara sitter 64 MB ram i dem, och inte i sockel, utan fastlött direkt på moderkortet...
Jag hade planer ett tag på att skaffa en eller två Xbox:ar att ha som servrar, men det känns som att man vill ha lite mer minne i dem ändå...

Lite beroende på vad du gör med den, så kan faktiskt 64MB räcka rätt långt, speciellt om du bara serverar dig själv (eller åtminstone inte så många samtidiga klienter).
Förresten, finns det inte nåt fulknep för att löda dit 64MB till? Har för mig att det finns plats för två minneskapslar till på moderkortet, och att somliga ställen säljer rätt sorts kapslar.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Förresten, finns det inte nåt fulknep för att löda dit 64MB till? Har för mig att det finns plats för två minneskapslar till på moderkortet, och att somliga ställen säljer rätt sorts kapslar.

Jodå, det går att löda dit 64 MB extra i en XBox, men det är inget jag rekommenderar. Fyra små minneskretsar med över 100 ben vardera är inte det lättaste att montera.
Men som sagt, det är fullt möjligt att utöka minnet.

Permalänk
Medlem

Så länge benen sitter bredvid kapseln och inte under bör det inte vara några större problem.
Har du testat?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Så länge benen sitter bredvid kapseln och inte under bör det inte vara några större problem.
Har du testat?

Det är ju vanligt ytmonterat, så är man lite skillad och har rätt verktyg är det nog inga större problem...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem

Nix, jag har inte testat att montera dem (än). Jag har minneskretsarna men jag känner ingen egentlig anledning att sätta i dem.

Permalänk

Har för mig att jag hörde nån butik som skulle börja löda in mer minne i xboxar.

Visa signatur

Lysdioder i lager igen!
www.elshop.se

Permalänk

Onas du kanske ska ta och köpa dig en X-box eller Barebone innan du börjar snacka allt för mkt:P... pussåp dig göllet *fniss*

Visa signatur

Stjärt!. pentium 1 æger dig!
NEWS NEWS NEWS: im macman and i SUCK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henriksson
Onas du kanske ska ta och köpa dig en X-box eller Barebone innan du börjar snacka allt för mkt:P... pussåp dig göllet *fniss*

ursäkta mig men du har nog kommit fel, stället du letar efter är wWw.lUnAjStOrM.sE *fnizz*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henriksson
Onas du kanske ska ta och köpa dig en X-box eller Barebone innan du börjar snacka allt för mkt:P... pussåp dig göllet *fniss*

Asså den killen e helt konstig. Han e typ släkt med MrTT eller nått. Fast han kan inget så det kanske inte stämmer så bra men ändå. En annan sak som skulle vara gemensamt är ju att han har 7st dell datorer och det har säkert MrTT också så lite lika e dom nog ?

Visa signatur

über-nabb is my lastname