filsystem och noobiskhet

Permalänk
Medlem

filsystem och noobiskhet

tja...har ett problem...

min 2 hdds á 2 partitioner av NTFS fungerar inte som de ska...

för att göra en lång historia kort...för någon vecka sedan började burken checkdiska nästan varje gång man bootade om, fine tänkte jag, häromdagen vägrade den boota då OSet helt plötsligt saknade en fil som krävdes...blev satans arg, och ännu mer arg när jag inte fick kopiera över den skadade filen trots att jag försökte ändra attributen på system32-mappen som den skulle ligga i...nåväl... installerade XP på en annan partition och körde Seagate Tools för att se vad faen som stod på...hade en dålig sektor på den hdd där systemet låg tidigare som jag skrev över... trodde att det hade fixat sig men nej... nu är filstrukturen på alla partitioner trasig enligt olika diagnostikprogram, praktiskt märker jag ingen skillnad. Har försökt checkdiska bort det...progget säger att det har fixat men när jag kollar senare är det fortfarande fel på partitionen som ska vara fixad... har även kört Testdisk men fattar ingenting...! HJÄLP!!! ARGH!!!

Ps...kör med 2 Seagate, 60 och 120 samt XP, NTFS...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får du för fel i SeaTools? Skriv upp och kolla på deras hemsida, och vidarebefodra det till butiken du köpte dem hos så du kan byta ut dem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

får ett meddelande att jag har fel på filstrukturen, men den kan inte repareras...är det bara att formatera alltihop?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte löser sig med omformatering (fullständig) och ominstallation så gäller bara garantibyte om diskarna inte är för gamla. Nya diskar får inte defekta sektorer utan ett allvarligare fel i bakgrunden.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."