Knepiga fyrkanter vid hög gamma. (modemare varnas)

Permalänk
Medlem

Knepiga fyrkanter vid hög gamma. (modemare varnas)

Äntligen har mitt passagen konto börjat fungera igen, så nu kan jag uploada massa fina bilder

Har upptäckt att vid hög gamma i forumets favoritspel [insert ironi here] Counterstrike bildas väldigt skumma mönster i mörka hörn.
Ta en titt på bilden nedan och kommentera.
OBS: 1,4 meg ingen modemhöjdare precis

http://hem.passagen.se/archdev1l/halflife02.bmp
modemare eller inte, inbäddade bilder på 1.4MB är sinnessjukt. använd PNG och gör vanliga länkar i fortsättningen. /Aphex

vad i hela friden gör mönstren där och vad har dom för funktion? (om det nu finns nån). Har inte sett det i nått annat spel än cs.
Och ännu viktigare: Nån som vet hur man får bort dom?

EDIT: kanske la i fel forum.
EDIT2: lever vi i bredbands tider eller sitter ni moderatorer med 56k hela bunten? Bara en fråga.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget kan du ringa in var dom är?

Visa signatur

C2Q Q6600 @ 3500Mhz | Gigabit P35 DS4 | OCZ DDR2 PC8500 4096MB Reaper HPC | BFG 8800GT 512 PCX | 2xSamsung SpinPoint F1 750GB| Seagate Baracuda 120Gb 7200rpm 8Mb | Seagate Baracuda 200Gb 7200rpm 8Mb| Samsung SpinPoint T166 400GB| Samsung SpinPoint T166 500GB | Vattenkyld

Permalänk
Medlem

heh allvarligt? dom e över hela bilden ffs man ser dom bäst mot det mörka. Ladda ner bilden och zooma med nått program då. Om det fastnar på bild så kan det inte vara mitt grafikkort bara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spunket
Jag ser inget kan du ringa in var dom är?

Ta och öppna bilden i paint, sen väljer du hinken och vit färg sen klickar du nära siktet massa gånger tills den fyller ut en stor plätt. Då syns ett mönster. Ser mest ut som ett mönster som man kan välja som windowsbakgrund. Faktiskt.

Men jag kan inte säga att de syns tydligt för det vore att ljuga, och jag har ingen aning om var de kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

det har du rätt i... men i xp kan man inte ändra det va? annars måste testa

http://hem.passagen.se/archdev1l/halflife03.bmp

kanske lättare att se.

Permalänk
Medlem

kört du spelet i 32bitars eller 16 bitars färg?

Om du kör med 16bitars prova att ställa upp det i 32bitars.

Visa signatur

P4 2.4B @ 3.1ghz vcore 1.7 orginal kylning asus p4b533, 512mb ddr333, GF3 ti200@230/520.
A64 3000+@2400mhz vcore 1.7, Waterchill KT12-30, Leadtek 6800nu 325/700@420/850

Permalänk
Medlem

16... ska testa 32.

EDIT: ah vid 32 såg det inte ut sådär.

Permalänk
Medlem

Det där har jag i UT när jag kör 16-bits. Jättefult. Samma i Deus Ex 1. Men detta förekommer inte när man kör 32-bitars.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

ok, nu när problemet är löst så kommer en liten läxa:
Lägg ALDRIG upp bilder i BMP-format på forumet, i .jpg-format hade den tagit upp kanske 100 - 150 kb. bara ett liltet tipps.
I win XP kan du välja när du sparar något från paint att du vill ha det i .jpg format.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
ok, nu när problemet är löst så kommer en liten läxa:
Lägg ALDRIG upp bilder i BMP-format på forumet, i .jpg-format hade den tagit upp kanske 100 - 150 kb. bara ett liltet tipps.
I win XP kan du välja när du sparar något från paint att du vill ha det i .jpg format.

O så en annan läxa, spara ALDRIG en jpeg-bild i paint. Det komprimerar alldeles för mycket. Använd photoshop eller nåt istället.

Permalänk
Medlem

jag e väl medveten om att jpeg är att föredra. Men i det här fallet var bildförstörningen för stor för att kunna urskilja mönstret (som tråden handlade om). Och jag varnade väl tillräckligt för långa laddningstider för modemare?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt, 16bitar skapar mönstret eftersom det färgerna dithereras för att försöka dölja den låga precisionen. I 32bitar används ingen ditherering, därmed inga mönster. Används hög gamma så syns det tydligare. Gällande gamma rent generellt så kommer mycket fula mönster och banding ofta fram om man höjer den för mycket, även i 32bitar. Gamma är egentligen inte tänkt för att höja ljusnivån i bilden utan för att korrigera för ickelinjär respons i skärmen på vga signalen.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, första gången jag sett vanlig dithering benämnas "knepiga fyrkanter vid hög gamma".

...Nästan lika bra som när dom översatte "spawn new browser" i IE till "surfa på nytt sätt"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Haha, första gången jag sett vanlig dithering benämnas "knepiga fyrkanter vid hög gamma".

...Nästan lika bra som när dom översatte "spawn new browser" i IE till "surfa på nytt sätt"...

du kan ju inte jämföra vanlig svensk über översättning med en fråga. Har aldrig påstått att "dithering" betyder knepiga fyrkanter vid hög gamma.... Fragzones skärmskott lär ju ta priset i grym översättning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
Fragzones skärmskott lär ju ta priset i grym översättning.

Allvarligt? Herregud. Försvenskning är det jävligaste språkliga påfundet sen sär skrivning.

Permalänk
Medlem

Menar väl det, drog upp gamman på max på min skärm men såg då inte några fyrkanter i bilden... Kör 32-bitars färg såklart.

Angående Fragzones "skärmskott" så leker de ju ofta med språket. Intervjun om Thief: Deadly shadows fick t.ex. rubriken "Dödliga skuggor diskuteras". Tror inte det är menat särskilt seriöst.

Permalänk
Medlem

Som sagt, i 32bitar används inte ditherering så det blir inga "knepiga fyrkanter vid hög gamma". Däremot kan du få banding och fula färger vid hög gamma.

"Skärmskott", LOL
Nog bland de mest absurda försvenskningarna jag har hört. Själv stör jag mig på ordet "kantutjämning", vad är det för fel på "antialiasing"?

Permalänk
Medlem

OT:
"jag tog ett par skärmskott på sista bossen i d2 idag"
"jaha skicka dom plz!"

skärmdump är också en variant

Permalänk
Avstängd

Re: Knepiga fyrkanter vid hög gamma. (modemare varnas)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
Äntligen har mitt passagen konto börjat fungera igen, så nu kan jag uploada massa fina bilder

Har upptäckt att vid hög gamma i forumets favoritspel [insert ironi here] Counterstrike bildas väldigt skumma mönster i mörka hörn.
Ta en titt på bilden nedan och kommentera.
OBS: 1,4 meg ingen modemhöjdare precis

http://hem.passagen.se/archdev1l/halflife02.bmp
modemare eller inte, inbäddade bilder på 1.4MB är sinnessjukt. använd PNG och gör vanliga länkar i fortsättningen. /Aphex

vad i hela friden gör mönstren där och vad har dom för funktion? (om det nu finns nån). Har inte sett det i nått annat spel än cs.
Och ännu viktigare: Nån som vet hur man får bort dom?

EDIT: kanske la i fel forum.
EDIT2: lever vi i bredbands tider eller sitter ni moderatorer med 56k hela bunten? Bara en fråga.

För att se bilderna måste man ju komma åt dom osse?
Kommer dock inte åt dom.