Permalänk
Medlem

Måste man ha en moderkortsplatta?

Hej! till och börja med så vet ja inte om d e rätt forum men eftersom att d en fråga till mitt bygeg så blev d här. Måste man ha en moderkortplatta om man ska ha den i botten av lådan? Vad har den för funktion mer an att man kan ställa moderkortet rakt???

/Knol

PS. Har märkt också att det sitter en massa piggar under moderkortet. Skadas detta om man trycker ner dem i playwood???

Permalänk
Medlem

Du behöver nog ingen moderkortsplatta om du ska ha den plant.. Eller... Den kanske är till för att jorda moderkortet. Nån annan får ta den frågan..

Om du menar lödpunkterna som "piggar", så gör det inget om dom nuddar trä. Men ta det försiktigt

Permalänk
Medlem

hade jag varit du hade jag nog använt en liten distans mellan dom så att du inte trycker upp dom eller dyl

Visa signatur

Opteron 144 265x9 :E

Jag har en anmärkning för jag är en badboy! :)

Permalänk
Medlem

OK, tack för svaren! ska troligen fortsätta imorron då om pappa fixar sticksågen...

Permalänk
Avstängd

sätt dit distanser annars så kan det hända att du blir ett moderkort och i värsta fall processor fattigare :/
har gjort ett sånt fel..
gör att för säkerhets skull!

Visa signatur

:: [ Intel Core i7 Extreme Edition 5960X watercooled ] [ ASUS RAMPAGE V EXTREME ] :: [32 GB DDR4 Corsair Dominator Platinum] :: [ ASUS ROG 780TI SLI] [ HDD system ASUS ROG SSD PCI-E 250
GB ] ::

Permalänk
Medlem

men ja e rädd att om ja sätter en liten gummibit eller så under att ja böjer moderkortet när ja skruvar fast d.... några tips?? bilder??? guider???

/Knol

Permalänk
Medlem

Borra små hål i träet. Sen limmar/skruvar du i sånna små distanser du får med moderkortet i hålen. Sen sätter du moderkortet i dom med skruvar. Precis som med en moderkortsplatta

Permalänk

eller om du inte är rädd att slinta med skruvmejseln så kan du göra följande:
lägger moderkortet på plats på träskivan, marketar mitten på hålen, (förborrar), skruvar fast med träskruv, med muttrar som distanser mellan moderkortet och träskivan

eller märker ut hål, borrar rakt igenom, fäster moderkortet med genomgående bultar med muttrar som distanser

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Använd vanliga sketna moderkortsdistanser så går allt fins ska du se
De ser ut som små mässingsploppar som är gängade både in- och utvändigt.

Permalänk
Medlem

OK, tack så mycket för alla svar... blir till o gå in i garaget nu o sätta igång me borren!

/Knol

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag använt mig av gängade distanser. Det kan vara helt hopplöst att få alla distanser på plats under kortet annars.
Om man vill vara säker på att slippa jordproblem så har Elfa distanser av plast (polyacetal).

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1343.htm

Visa signatur

Abit AB9 QuadGT | C2D E6320 | vatten | 2x1GB Kingston PC-9600 | XFX 8600GT XXX | OCZ PowerStream 520W