Permalänk
Medlem

Timings ?

Jag har 2 * 256mb twinmos/winbond @ Dual!
Ja ä riktigt n00b på det här med timings..
Vilka timings borde jag kunna köra med ?
Jag har en 2500+ @ 3200+ 11*200 och ett 8RDA+.

Permalänk
Avstängd

Så lågt du kan utan att det blir instabilt.
pröva typ 2-2-2-5 funkar det inte så bra så höj spänningen till minnena.
annars är 2-2-2-11 åsså poppis, en del säger det är bättre för nforce2 kort.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

11-2-2-2 ger lite extra på nForce2 brädor, och som Runken sa så ökar du bara spänningen om de inte går. Funkar de inte i max spänning så prova 11-2-2-2.5 eller 11-3-2-2 elle möjligtvis 11-2-3-2. Bara att prova på

Permalänk
Medlem

OK
Det är ingen risk att minnena sönder då ?
Finns det något prog. man kan testa om minnena är stabila med ?

Permalänk

vad händer med minnerna när man ändrar timmings??

Visa signatur

AMD 2400+@2410Mhz (1.8vcore)|Kingstone PC2700@400Mhz|Shuttle AN35N Ultra|80GB Samung|R9600VE 420/230|

Permalänk
Avstängd

Nej de går inte sönder.. enda som händer är att de kan bli instabila. Bra program för att testa dem är memtest eller prime95, jag föredrar det senare. Båda finns att ladda ner här på swec's filarkiv. Vad som händer med minnena är lite invecklat. Det finns sidor som förklarar det bra om du känner för att söka. Men enkelt förklarat så blir de snabbare. Det behövs inte lika många klockcyklar för att information skall läggas in och läsas från minnnena osv. ofta är det bättre att köra med aggresiva timings än att klämma upp fsb:n några mhz eftersom du kanske inte kan köra lika tighta timings då och du ändå inte kommer få mer gjort i minnet då minnena behöver mer mhz för att få gjort samma sak. typ.

fan va dåligt jag förklarar haha

men om olle går till skolan 200 dagar om året och varannan dag (2) kan han ta ett äpple från grannen (ja den jäveln odlar fan äpplen på vintern åsså) så får han 100 äpplen ju. men om olle istället går 220 dagar om året men bara kan ta ett äpple var tredje dag (3) så får han bara 73 äpplen. Fast det är inte riktigt så kanske. men typ

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
Nej de går inte sönder.. enda som händer är att de kan bli instabila. Bra program för att testa dem är memtest eller prime95, jag föredrar det senare. Båda finns att ladda ner här på swec's filarkiv. Vad som händer med minnena är lite invecklat. Det finns sidor som förklarar det bra om du känner för att söka. Men enkelt förklarat så blir de snabbare. Det behövs inte lika många klockcyklar för att information skall läggas in och läsas från minnnena osv. ofta är det bättre att köra med aggresiva timings än att klämma upp fsb:n några mhz eftersom du kanske inte kan köra lika tighta timings då och du ändå inte kommer få mer gjort i minnet då minnena behöver mer mhz för att få gjort samma sak. typ.

fan va dåligt jag förklarar haha

men om olle går till skolan 200 dagar om året och varannan dag (2) kan han ta ett äpple från grannen (ja den jäveln odlar fan äpplen på vintern åsså) så får han 100 äpplen ju. men om olle istället går 220 dagar om året men bara kan ta ett äpple var tredje dag (3) så får han bara 73 äpplen. Fast det är inte riktigt så kanske. men typ

De kan visste gå sönder, inte vanligt men de kan.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

är det någon som vet varför jag inte får bättre timings änn 2,5-6-3-3 då börjar dator bara pipa

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
De kan visste gå sönder, inte vanligt men de kan.

jovisst allt kan ju gå sönder.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Om man ändrar timings till för låga, går dom sönder direkt eller gör dom det om man fortsätter att köra dom när det är ostablit mm. ?

Permalänk
Medlem

Höjer man spänningen förmycket så kan de gå sönder också

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk

Dom går antagligen inte sönder direkt, då ska du ha en VÄLDANS otur. Men om du vill vara på den säkra sidan så sänk bara ett steg i taget tills det tar stopp.
Det är naturligtvis inte bra att köra på ett ostabilt system, vare sig datorn tar skada eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag testade att ändra till 11-2-2-2 och då fick jag bluescreen precis när den skulle boot windows, då testade jag att ändra till 11-2-2-2.5 fast jag fick bluescreen då också
Så jag ändrade tillbaka till org...
Varför funkade det inte ?

Permalänk

Vad är det man höjer spänningen till minnena jag har
vdd*
dimm*
??? vilken av dom?

Visa signatur

---------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus89
Jag testade att ändra till 11-2-2-2 och då fick jag bluescreen precis när den skulle boot windows, då testade jag att ändra till 11-2-2-2.5 fast jag fick bluescreen då också
Så jag ändrade tillbaka till org...
Varför funkade det inte ?

ändra till 2/2/3/11 eller 2/3/2/11 vet att mina twinmos vägrar alt som har med */2/2/* att göra. "ras to cas delay" måste vara minst 3 för att kunna boota windows för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus89
Jag testade att ändra till 11-2-2-2 och då fick jag bluescreen precis när den skulle boot windows, då testade jag att ändra till 11-2-2-2.5 fast jag fick bluescreen då också
Så jag ändrade tillbaka till org...
Varför funkade det inte ?

Testade du att höja spänningen till dem?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

nej de gjorde ja inte..
Ska prova lite mer ..

Permalänk
Medlem

Oftast behöver man öka spänningen för att köra tightare timings. Hur mycket man ökar behöver man knappt oroa sig för då minnena tål rätt mycket spänning, 3 volt är ingen fara, jag kör med 3.1 Vdimm för tillfället.

Permalänk
Medlem

Alla minnen kan inte gå i 2-2-2-11 i sin orginal MHz...så sitter man med någon jätte billig sticka/or så hoppas inte på för mycket...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd

gäller dom dära timingsarna på twinmos eller funkar d på andra minnen med?