Permalänk
Medlem

DI-604 + telia = mardröm

Sen 18-19/2 får jag timeouts på ca 10 sekunder va 8onde minut.
Har kört ping logger och jämnfört med Routerns log, där ser man
främst att det är RENEW: från telia som inte slår igenom och det blir en Disconnect ...

Har firmware 1.81B2

// telias kommentar , tolkat mellan suckarna //
Fungerar det utan Routern är det inte vårat problem...

Har någon samma problem som mig ?

Permalänk
Medlem

fattar inte att så jevla många kan ha problem med 604:an, den funkar ju fan skit bra.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast jag har inte mätt upp det riktigt. Men med dom intervallerna du säger så bara tvärdör nätet en stund för att sen hoppa igång igen. Har jag DC igång så fimpas nedladdningarna osv...
Riktigt irriterande.

Jag har också en DI-604 med Telia 500...

Permalänk
Medlem

Har också 604:an och telia (8000), men inga problem än så länge. Och tyvärr har nog telia helt rätt i att det inte är deras problem så länge det fungerar utan "router".

Visa signatur
Permalänk

Klart de inte bryr sig om när du stoppar i 3:e-partsvara. Snacka med tillverkaren av routern ist..

Jag hade också dessa problem när jag körde ngn liten personlig brandvägg förut som blockade för mkt. Se till att 10.0.0.x har access.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Men vad kan man göra åt problemet då? Jag har två datorer hemma, en stationär och en bärbar. Innan routern hade jag två nätverkskort i den stationära som delade nätet till den bärbara.
Anledningen till att jag köpte routern var att jag ville underlätta för stationära datorn och att få ett bra fungerande nät. Nu tycker jag att det är sämre än någonsin.

Hmmm, kan man lämna tillbaka D-Linken? Den är köpt för ca 2-3 veckor sedan.

/P

Permalänk
Medlem

detta kan vara skurken, men vi med 604 får nog meka denna workaround med Inbound Filter.

Q: Varför kopplar min D-Link DI-614+ ned några sekunder varje kvart?

A: Bakgrund: Köpte en ny D-Link DI-614+ härom dagen för att använda som Internet-delare i mitt hemmanätverk. Resultatet blev förödande. Varje kvart kopplades nämligen min Internet-anslutning ned i ett par sekunder, vilket var nog för att disconnecta mig från IRC, ICQ, MSN med mera. Alla kontakter ser en logga ut och sen logga in på dessa IM-tjänster om och om igen.

Problemet, som jag lyckades hitta efter timmar av sökning på Internet, visade sig vara att den DHCP-klient som finns med i D-Linken skickar en förfrågan om DHCP-lease men brandväggsprogramvaran är inte automatiskt konfigurerad att lyssna på svaren från DHCP-servern, vilket är mycket märkligt i en så pass stor produkt. Lösningen är alltså att lägga in ALLOW för port 67 och 68 i D-Link:en. Så här:

Logga in i admin-gränssnittet för din D-Link.

Gå till fliken Advanced och Firewall.

Klicka i Enable-boxen.

Name: Allow DHCP

Action: Allow

Source interface: Välj "WAN"

Sätt Source IP-Range Start till "*" (stjärna/wildcard).

Lämna Source IP-Range End tom.

Destination Interface: Välj "LAN".

Sätt Destination IP-Range Start till "192.168.0.1".

Lämna Destination IP-Range End tom.

Välj protokoll "UDP".

Fyll i Port range "67" - "68".

Sätt Schedule till "Always".

Klicka Apply.

http://magnus.gr8.nu/qanda.php?openq=23

Permalänk
Medlem

O.K Det låter vettigt. Jag har lagt in konfen i min 604:a nu, får se om det hjälper...

Tack

/P

Permalänk
Medlem

http://www.pingplotter.com är suverän att se flaskhalsar och dessa djeffla timeouts med.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu verkar mitt nät fungera riktigt bra efter cruzers tips. Då undviker D-Linken papperskorgen ett tag till nu...

/P

Permalänk
Medlem

Hade du Firewall som menyval ? jag har inte det.. bara Filters.

Installera inte b3 firmwaren .. den har inte firewall.

Permalänk
Medlem

Japp, jag har firewall som menyval under advanced så det var bara att följa instruktionerna.

Permalänk
Medlem

Versioner av firmware 604

604_162b2.bin [finns en firewall menu]
20030908_604_181b2.BIN [menyn är inflyttat i Filters, kallas Inbound]
20030916_604_181b3.BIN [samma som ovan plus massa annat nytt]

Permalänk
Medlem

Testa att köra in 1.82 den finns här

Den fungerar kanon för mig.

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat firmware och öppnat portarna för DHCP och det funkar bättre. Ibland stannar nätet upp ett tag men jag tror att jag har kommit fram till att någon portscannar mig. Kollar jag loggarna stämmer tiderna överens med scanningen.
Ska en portscanning verkligen sänka en router sådär? Blir ju en DoS för mig då...

/P

Permalänk
Medlem

Har samma problem som PonLi. Är mycket irriterande då jag spelar mycket mmorpg. Om någon kommer på någon lösning skriv det här. Stort tack till den som hjälper till.