TVout + färg problem med ATI som alla har problem med....

Permalänk
Medlem

TVout + färg problem med ATI som alla har problem med....

Har samma problem jag som jag postade nedan med ett radeon9000 mobile.
Verkar som många har problem med färgen på tvout av de som har radeon. Jag har ett radeon 9600pro på min speldator och det funkar bra med färg.
Verkar inte gå att ändra till composite med ATI drivarna på en del kort, verkar väldigt skumt. Sedan så testade jag massa nyss. Och det funkade till slut med lite färg men inte bra. Det skumma var att jag switchade mellan olika signaler, t.ex pal-b, ntsc och bara ibland fick jag färg. Så mycket skumt är det.

Vad jag testat:
- 2 olika TV
- Olika scart på båda tv
- Genom videon på scart som är kopplad med coax till tvn.
- Direkt till s-video in på tvn
- Olika format på utsignal (ntsc,pal-x)

INGET Funkar, svartvitt iaf. Fler ideer??
Jag har mailat fujitsusiemens i mitt fall, eftersom de vidarutvecklar de drivrutiner som ATI skickar med radeon9000m för fujitsusiemens laptops. Hoppas på vettigt svar snart.

Om nån löst problemet så svara snälla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har samma problem som du. Tacksam för svar!

Mvh Fredrik

Visa signatur

| Abit NF7-S 2.0 | 2500+ (200*11) • 2x256 Twinmos Winbond | Sapphire Radeon 9800NP 128MB | Seagate 36GB 10k U160, Seagate 120GB 7.2k 8mb | NEC ND-1300 DVD+-R/RW | Eizo T960 21" CRT | M-Audio Delta Audiophile 2496 | Event 20/20bas |

Permalänk
Medlem

Jag har också samma problem. Kan inte få färg. Köpte ett sådant där dvd kitt men får ej färg. Har testat på mer än en tv.

MYCKET tacksamm för hjälp..

Permalänk
Medlem

Gammal tv? För mig så fungerar det utan problem iaf.

Permalänk
Medlem

Jag har en, köp en ny tv....;o)

Permalänk
Medlem

Tjena

Jag hade lite strul med sama problem med min dvd-spelare.

Det visade sig då att min Panasonic-tv kan vissa både vanlig komposit och s-video på samma "av-kanal". För att komma i s-video läge måste jag trycka på min ext2-knapp på fjärrkontrollen TVÅ gånger i rad. Om jag bara trycker en gång så hamnar kanalen i komposit läge vilket innebär att en inkommande s-videosignal visas i svartvitt.

Möjligen kan en del andra ha samma "finess" på sin tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danern
Tjena

Jag hade lite strul med sama problem med min dvd-spelare.

Det visade sig då att min Panasonic-tv kan vissa både vanlig komposit och s-video på samma "av-kanal". För att komma i s-video läge måste jag trycka på min ext2-knapp på fjärrkontrollen TVÅ gånger i rad. Om jag bara trycker en gång så hamnar kanalen i komposit läge vilket innebär att en inkommande s-videosignal visas i svartvitt.

Möjligen kan en del andra ha samma "finess" på sin tv.

Japp! hehe! jag hade samma "finess" på min Panasonic, har inte fått färg när jag kört genom scartadaptern, bara när jag kört direkt genom s-videoingången på framsidan på TV:n.
När jag så läste ditt inlägg prövade jag också, och hepp!! så kom färgen även på scartadapern!!
tack för tipset

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

För mig så blir det svart-vitt om man INTE använder den där lilla adaptern (S-video till composite).
Fungerar felfritt med adaptern.

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW