behöver hjälp med äldre dator

Permalänk
Medlem

behöver hjälp med äldre dator

Jag skulle installera linux på en gammal dator. 75mhz 40mb ram 500mb hd fijutsi siemens. Jag hade windows 98 och skulle installera slackware 9.1. Jag laddade ner Ison och brände ut den. Den formaterade jag datorn för att jag skulle ha bara Linux. Sen skule jag följa guiden som någon hade skrivit för att installera slackware står om den i faq:en. Men när jag startar datorn med skivan i så vägrar han boota från den. Jag har letat i bios men hittar det inte nånstans. När jag startar så kommer det upp inget operativsystem och jag kan inte komma vidare. Men om jag startar med en gammal startdiskett så kommer jag till dosprompten. Men när jag därifrån försöker att hitta cdläsaren så hittar datorn inte den. Jag har testat att resetta bios men det hjälpte inte. Jag kan heller inte installera windows igen för att jag inte kommer åt cd-läsaren.
tacksam för hjälp

Permalänk

du kanske har brännt skivan fel?

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

Du borde ha en BIOS inställning för startordning, men det finns andra sätt att lösa problemet.

För slackware: Du får leta rätt på en lämplig diskett att starta installationen ifrån. Se http://www.slackware.org/install/bootdisk.php

För att installera om windows: Förmodligen måste du lägga in drivrutinen för CD på din startdiskett. Du borde kunna hitta en lämplig startdisk på http://www.startdisk.com

Visa signatur

Linux handlar om valfrihet. Att inte använda Linux är också ett val.

Permalänk
Medlem

Men duh, en 75MHzare kan med största sannolikhet inte boota från CD-skivor. Så du lär fixa en boot-floppy. Brukar finnas med program för att skapa sånna på skivan, de brukar även funka att köra dessa prigram i win/dos.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Men duh, en 75MHzare kan med största sannolikhet inte boota från CD-skivor. Så du lär fixa en boot-floppy. Brukar finnas med program för att skapa sånna på skivan, de brukar även funka att köra dessa prigram i win/dos.

säg inte det...

men tänk på att du får väja bort en del grejor för att få in det på den där 500mb disken.. lite mer minne hade inte heller skadad, men de okej..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Men duh, en 75MHzare kan med största sannolikhet inte boota från CD-skivor. Så du lär fixa en boot-floppy. Brukar finnas med program för att skapa sånna på skivan, de brukar även funka att köra dessa prigram i win/dos.

jag har en dator me bios från 1994 som klarar å boota cd-skivor. 133mHz på den datorn

Visa signatur

I love to lol!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sate
jag har en dator me bios från 1994 som klarar å boota cd-skivor. 133mHz på den datorn

Och jag en gammal AMD 100 MHz. Går superfint att boota från CD. Hur skulle man annars orkat installera Windows på den?

(Okej, visst. Jag installerade Windows 95 från uppgraderingsdisketter på den med hjälp av Windows 3.11-installationsdisketter, men ändå)...

Ett hett tips är att inte formattera en disk innan man kommit in i en Linux-installation. Så där utifall att. Kördes det ingen finalize på CDn kan inte äldre BIOS boota från den. En del brukar inte vilja boota från brända skivor alls.
Om det är en 700 MB-skiva är det värre. En del BIOS vill inte boota från mer än 650 MB.

Permalänk
Medlem

jag har lyckats att boota och installera nu. Jag följde treks guide.
Allt ser ut attt funka perfekt tills jag startar om datorn (som det står)
Då så kommer det upp att den inte kan hitta något operativsystem.
Vad kan jag ha gjort för fel?