Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Är det bäst att försvara eller anfalla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Ok, jag gjorde inte så från början, utan räknade ut sannolikheter för försvararens och anfallarens poäng, och multiplicerade ihop och summerade lite.

Nu gjorde jag som du gjorde och fick A=4812, N=819, D=2145
Dvs.
P(A)=0.61882716
P(N)=0.105324074
P(D)=0.275848765

Jag undrar bara hur vi kan fâ sâ olika. Kanske spelar vi inte Risk med samma regler.

Eftersom Anfallaren spelar med tre tärningar sâ sorterar jag ut anfallarens bästa tärning A1 och dess näst bästa A2 och jämför dessa med försvararens tärningar D1 och D2 enligt fÖljande:

if (A1 > D1) // eftersom försvararen vinner vid lika
..if (A2 > D2)
....A = 1 // anfallaren har vunnit med bâda tärningarna
..else
....N = 1 // oavgjort
else if (A2 > D2)
..N = 1 // oavgjort
else
..D = 1 // fÖrsvararen vinner med bâda tärningarna

A, N, D är tre olika kolumner i mitt excel-ark sâ det blir en etta framför varje tärningskombination i en av dessa kolumner. Dessa sumeras sedan för slutresultatet. Har jag tänkt fel nânstans, det var länge sedan jag spelade Risk ?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world.
Those that understand binary... and those who don't.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Är det bäst att försvara eller anfalla?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av magnifique
Jag undrar bara hur vi kan fâ sâ olika. Kanske spelar vi inte Risk med samma regler.

Eftersom Anfallaren spelar med tre tärningar sâ sorterar jag ut anfallarens bästa tärning A1 och dess näst bästa A2 och jämför dessa med försvararens tärningar D1 och D2 enligt fÖljande:

if (A1 > D1) // eftersom försvararen vinner vid lika
..if (A2 > D2)
....A = 1 // anfallaren har vunnit med bâda tärningarna
..else
....N = 1 // oavgjort
else if (A2 > D2)
..N = 1 // oavgjort
else
..D = 1 // fÖrsvararen vinner med bâda tärningarna

A, N, D är tre olika kolumner i mitt excel-ark sâ det blir en etta framför varje tärningskombination i en av dessa kolumner. Dessa sumeras sedan för slutresultatet. Har jag tänkt fel nânstans, det var länge sedan jag spelade Risk ?

Jaha, jag har inte spelat risk, jag trodde de två tärningarna skulle summeras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karlsson
Dela linjen F-G på mitten i punkten H. Kalla skärningspunkten mellan A och B för I.
Kalla avståndet G-H för d och avståndet O-H för c. (O är centrum på cirkeln)
Trianglarna O-H-G och G-I-F är likformiga och vi får då:
1) d / c = a / b
där c är avståndet O-H, b avståndet I-G (hälften av ditt B) och d avståndet H-G.

Enl pythagoras sats:
2) a^2 + b^2 = 4d^2
3) c^2 + d^2 = r^2

Lös ekvationssystemet.

Jag fick lösningen r = (a^2 + b^2) / 2a.

Ok tack, men jag klura inte ut det ändå. Kom så här långt:

Kan det vara för att jag bara vet E, F, G, och inte cirkels mittpunkt O. Eller jag kanske bara är ute och cyklar?

Visa signatur

"Smoke it damnit! Puff Puff! Go go go!"
"He is the mungo to my snake. Or is it the snake to my mongu? Anyway, it is bad."

Permalänk
Medlem

Vet någon hur löser man differentialekvationen
(d^2*u)/(d*t^2) - 4*(d*u/d*t) + 3u = 0 ?
I vanliga fall ska man ju använda den karakteristiska ekvationen, men hur gör man det när talet innehåller (d^2*u)/(d*t^2) ?

Permalänk

Andragradsekvationer

Hjälp

h=-5t²+6t+3,2

Vid vilket värde på t är h störst?

Såhär har jag gjort:

steg 1, flytta ut t : h=t(-5t+6)+3,2

steg 2, (lite osäker hur man gör här) få fram -t inne i paranteserna : h=t(-t+1,2)+3,2

steg 3, hitta symmetrilinjen som jag fick till 0.6

steg 4, få fram högsta h med t=0.6 som jag fick till 2,2, men det är fel enligt facit.

Var har jag gjort fel?

(så kass jag är på matte, har ju inte räknat på hela jul-lovet heller)

Edit: *felet hittat, problemet löst*

Visa signatur

/signed

Permalänk
Medlem

vid ett tillfälle bodde 60 % av sveriges befolkning i tätorter medan resten bodde på landbygden. efetr ett antal år hade antalet bosatta i tätorter stigit me 1/3 medan antalet som bodde på landbygden, hade minskat me 1/8. hur många procent av vårat lands befolkning bodde i tätorter vid den senare tidpunkten? avrunda till hela procent

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Andragradsekvationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zodd_theImmortal
Hjälp

h=-5t²+6t+3,2

Vid vilket värde på t är h störst?

Såhär har jag gjort:

steg 1, flytta ut t : h=t(-5t+6)+3,2

steg 2, (lite osäker hur man gör här) få fram -t inne i paranteserna : h=t(-t+1,2)+3,2

steg 3, hitta symmetrilinjen som jag fick till 0.6

steg 4, få fram högsta h med t=0.6 som jag fick till 2,2, men det är fel enligt facit.

Var har jag gjort fel?

(så kass jag är på matte, har ju inte räknat på hela jul-lovet heller)

Derivera funktionen. Ta fram maximivärdet. Sett in värdet i funktionen...

h'=-10t+6
h'=0 <=> -10t+6=0 <=> t=-0,6

h(-0,6)=8,6 (om jag inte har räknat fel).

Värdet på t är alltså -0,6 och värdet på h är 8,6.

Hoppas att jag förstod uppgiften rätt bara

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

Re: Re: Andragradsekvationer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Derivera funktionen. Ta fram maximivärdet. Sett in värdet i funktionen...

h'=-10t+6
h'=0 <=> -10t+6=0 <=> t=-0,6

h(-0,6)=8,6 (om jag inte har räknat fel).

Värdet på t är alltså -0,6 och värdet på h är 8,6.

Hoppas att jag förstod uppgiften rätt bara

Jag har inte kommit till derivering än :D, hittade felet själv, hade gångrat 0.6 med 5 först och sen upphöjt med 2, skulle ha upphöjt först och sen gångrat.

Men tack så mycket ändå för att du tog dig tid att svara

Visa signatur

/signed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoGiken
Kan det vara för att jag bara vet E, F, G, och inte cirkels mittpunkt O. Eller jag kanske bara är ute och cyklar?

Lite slarvigt förklarat av mig; H skall dela en rät linje dragen mellan F och G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomten is no man
vid ett tillf�lle bodde 60 % av sveriges befolkning i t�torter medan resten bodde p� landbygden. efetr ett antal �r hade antalet bosatta i t�torter stigit me 1/3 medan antalet som bodde p� landbygden, hade minskat me 1/8. hur m�nga procent av v�rat lands befolkning bodde i t�torter vid den senare tidpunkten? avrunda till hela procent

Ser inte ut som nan gett sig pa denna an...

Antag att Sveriges befolkning ar x fran borjan. Da bor 0,6x st i stan, och 0,4x st pa landet.

Efter ett par ar bor (1 + 1/3)0,6x = 0,8x i tatort, och (1 - 1/8)0,4x = 0,35x pa landet

Andelen som bor i tatort vid det senare tillfallet ar alltsa 0,8x / (0,8x + 0,35x) = 0,8x/1,15x = 0,70, eller 70%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
Ser inte ut som nan gett sig pa denna an...

Antag att Sveriges befolkning ar x fran borjan. Da bor 0,6x st i stan, och 0,4x st pa landet.

Efter ett par ar bor (1 + 1/3)0,6x = 0,8x i tatort, och (1 - 1/8)0,4x = 0,35x pa landet

Andelen som bor i tatort vid det senare tillfallet ar alltsa 0,8x / (0,8x + 0,35x) = 0,8x/1,15x = 0,70, eller 70%.

Jag får samma svar!

(0,6*4/3) / ((0,6*4/3)+(0,4*7/8))~=0,7 eller 70%

Som du ser behöver du inte känna till storleken på befolkningen när du bara skall ha fram förhållandet. Att införa x är altså onödigt.

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Citat:

Som du ser

Allt jag ser ar ett mishmash av rakneoperationer som jag inte blir mycket klokare av. Men visst, du fick ratt svar.

Citat:

beh�ver du inte k�nna till storleken p� befolkningen n�r du bara skall ha fram f�rh�llandet. Att inf�ra x �r alts� on�digt.

Jag tycker inte alls det ar onodigt, da x gor det mycket enklare att folja resonemanget. Hur tusan skall nagon kunna orka verifiera huruvida ditt svar ar ratt eller inte, om dom nu inte pa forhand visste att det skulle bli 70%? Hur kan man konstatera att populationen kan strykas i slutet om man inte "raknar med x"?

Permalänk
Medlem

Okej, här är en lite småknepig uppgift. Jag har kommit en liten bit, tror jag.

Konisk behållare. En upp och nedvänd kon med höjden 60 cm och radien 12 cm är delvis fylld med vatten. Vattnet läcker ut genom konen med en hastighet som är proportionell mot den area som är i kontakt med vattnet. Man fyller på vatten i konen uppifrån. Om påfyllnadshastigen är 100 cm3/min kommer vattenytan att sjunka med hastigheten 0.6 cm/min då vattenhöjden i konen är 24 cm. Hur stor ska påfyllnadshastigheten vara om man vill att vattenytan ska hålla sig konstant på en viss nivå?

Permalänk
Medlem

Vektormatte

Jag har två vektorer i en 3d-rymd. Dessa två har gemensam startpunkt (inte nödväntigtvis origo). Jag vill beräkna en tredje vektor som har samma startpunkt som de två första, men som är vinkelrät mot båda dessa. (En normal tror jag att det kallas.) Hur?

(Off: borde det inte finnas ett matte och fysikforum här istället för värsta klumpiga trådarna?)

Permalänk
Hedersmedlem

En vektor har ingen fix startpunkt, det är bara en riktad sträcka.

Till frågan så går det utmärkt med vektorprodukt. Säg att du har två vektorer v = (v_1, v_2, v_3) och u = (u_1, u_2, u_3), då är w = u x v vinkelrät mot de båda.

w = (u_2*v_3-u_3*v_2, u_3*v_1-u_1*v_3, u_1*v_2-u_2*v_1)

Observera att vektorprudukten inte är kommutativ, u x v != v x u i regel. Relationen mellan deras riktning är att de är motsatta. Längden är lika.

|u x v| = |u||v|sin(alpha) där alpha är vinkeln mellan vektorerna.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

damme: kom på de där med startpunker, har redan plockat bort den hur programmet (håller på med lite beräkningar för en 3d-motor...)

men tack för hjälpen, gött att de va så lätt oxå. har bläddrat i några avancerade vektormattehäften och inte fattat ett jota...

EDIT: aha, de ska va kryssprodukt och inte multiplikation... då va de inte så lätt ändå ju =/ men de ska nog lösa sig

Permalänk
Medlem

Re: Vektormatte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quod
Jag har två vektorer i en 3d-rymd. Dessa två har gemensam startpunkt (inte nödväntigtvis origo). Jag vill beräkna en tredje vektor som har samma startpunkt som de två första, men som är vinkelrät mot båda dessa. (En normal tror jag att det kallas.) Hur?

(Off: borde det inte finnas ett matte och fysikforum här istället för värsta klumpiga trådarna?)

Det är vektorprodukten du söker. Den beräknas på följande sätt för två vektorer (a,b,c) (x,y,z):

Skriv upp vektorerna:

a b c
x y z

sätt ett finger över kolonn 1 (a x), och beräkna "diagonalprodukt" b*z - y*c. Detta är första koorinaten för vektorprodukten. För nästa koordinat håller du över kolonn 2, och beräknar på samma sätt, MEN koordinat två får motsatt tecken. Den tredje koordinaten beräknas precis som den första, fast du håller givetvis över kolonn 3.

Alltså:
Vektorprodukten blir: (bz-yc, -(az-xc),ay-xb)

(Var visst lite sen, hoppas det hjälper något endå)

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du gör en 3d-motor kan det vara viktigt att veta åt vilket håll normalen pekar. u, v, u x v bildar ett högersystem.

Quod: Det är bara att titta på vad jag skrev om w = ..., där är regeln

edit: Sedan finns det en massa smidiga minnesregler men om du bara ska använda kryssprodukt i programmet behöver du bara kopiera

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

alda: tackar, nu fattar ja ännu mer

edit: gött, nu har jag hidden surface removing i min 3dmotor

Permalänk
Medlem

Hej.

Skulle behöva hjälp med en uppgift.

Man har en rektangel och i de fyra hörnen klipper man bort lika stora kvadrater. Flikarna viks upp så man får en låda.

Vilket värde på den bortklippta kvadratens sida x cm ger den maximala volymen?

Jag vet hur man räknar ut den, men det svåra är att göra en formel där man ska kunna räkna ut vilket värde på x som ger den största volymen när man vet längden och bredden på lådan.

Ganska vanlig fråga, men jag har hakat upp mig på den.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har en rektangel med basen b och höjden h och klipper uta kvadrater med sidorna x får du sidorna på det bildade rätblocket b-2x, h-2x, x. Är tillräckligt för att ställa upp ett uttryck

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Om du har en rektangel med basen b och höjden h och klipper uta kvadrater med sidorna x får du sidorna på det bildade rätblocket b-2x, h-2x, x. Är tillräckligt för att ställa upp ett uttryck

Det är självklart.

Men jag vill ha hjälp med formeln till hur man får den största volymen.

edit:

Tar alltså fram nollställena på dervatan. De är maximipunkten.'

Maximipunken=Maxvolym(två värden, vilket ett man oftast kan ta bort) av lådan.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Ok. Volymen får du av formeln f(x)=x(b-2x)(h-2x), produkten av rätblockets alla sidor. För att bestämma största volymen får du leta stationära punkter, punkter där derivatan är 0, och sedan typbestämma dem.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Ok. Volymen får du av formeln f(x)=x(b-2x)(h-2x), produkten av rätblockets alla sidor. För att bestämma största volymen får du leta stationära punkter, punkter där derivatan är 0, och sedan typbestämma dem.

Ja, typ så långt jag kommit, men allt ska in i en formel, som bara är beroende på b och h som ger värdet på x (sidan på den bortkilpta biten) för max volym.

Vill ha x genom att sätta in b och h.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Ok.

f(x) = x(b-2x)(h-2x) = x(bh-2x(b+h)+4x^2) = xbh - 2x^2(b+h)+4x^3
f'(x) = bh - 4x(b+h)+12x^2 = 0 <=> x^2 - x(b+h)/3 + bh/12 = (x-(b+h)/6))^2 - (b+h)^2/36 + 3bh/36 = 0 <=> (x-(b+h)/6))^2 - ((b+h)^2-3bh)/36 = 0 <=> x-(b+h)/6 = +-sqrt((b+h)^2-3bh)/6 <=> x = (b+h)/6+-sqrt((b+h)^2-3bh)/6

Att bestämma karaktär på de punkterna i en allmän formel är ingenting jag gör.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Nu hoppas jag på att hitta någon som kan Excel bra.
Jag har en uppgift som jag behöver en graf på, men lyckas inte på räknaren. Om någon lyckas bra med den på en miniräknare (typ TI) så vore det fint med en knappningsguide till inknappningen.

Om grafen är rätt utgår den från origo, och då X=0,6 är Y=2.
OM funktionen ska förklaras så är den (cirkelsektor-triangel inom cirkeln)*längden av en cylinder. Det är alltså ett cirkelsegment gånger längden hos en cylinder. Beräkningarna sker på en liggande cylinder.

Såhär ser funktionen ut nu. På slutet ska det vara 0,6^2 lite svårt att se.
http://hem.bredband.net/matchr/matte.jpg

Permalänk
Medlem

Beräkna arean av konen [X_3]=([X_1]^2+[X_2]^2)^(1/2), 0<=[X_3]<=2
Där [X_1/2/3] betyder x index 1, 2 eller 3

Jag skulle vilja ha ett exakt svar.

Permalänk

Stadskärnan i en stad består av genomlöpande gator som korsar varandra vinkelrätt. Hur mycket kan man maximalt förlora i väg genom att följa gatunätet istället för "fågelvägen" mellan två korsningar?

Jag löste själva problemet och fick 29,3 %, men då antog jag att med en kvadrat som har hypotenusa som fågelvägen, fölorar man maximalt väg.

Men det jag behöver hjälp med är att kunna bevisa att det verkligen är en kvadrat som ger maximalt förlust av väg.
Någon som kan hjälpa?

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk
Medlem

Ponera att basen men inte höjden vore oändligt lång. Då kan man säga att hypotenusan är lika lång som basen. Samma gäller om man säger att höjden är oändligt lång men inte basen.

Således; ju större skillnad du har mellan bas och höjd, desto mindre skillnad blir det mellan hypotenusan och den längsta sidan. alltså är hypotenusan längst då förhållandet är 1:1 mellan sidorna... ???

Visa signatur

Man kan inte polera en bajskorv

Permalänk
Hedersmedlem

Om basen och hypotenusan är lika långa har du bara två parallella linjer (linjesegment om de inte är oändligt långa), inte en triangel

edit: Triangel

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used