Permalänk
Medlem

Passiv vattenkylning

Vaknade upp nu på morgonen med tankarna om en passi kylning till cpu:n (efter att ha legat sömnlös två timmar pga surret).

Jag har ett fulltower så plats är egentligen inget problem, men att sätta en STOR bilkylare på utsidan av chassit, borde inte den kunna kyla vattnet rätt bra fast den inte har fläktar?
Och hur mycket låter vattenpumpen?
Om man sedan kör med en peltier också vore ju oljud i lådan vara att minne blott!

Någon som har testat detta och kan komma med lite förslag och kanske säga hur ni tyckte det fungerade o s v.

Permalänk
Medlem

eftersom en peltier avger ganska mycket värme så krävs det ganska mycket för att kunna ta bort den värmen.

Visa signatur

-| Amd athlon XP (AIRGA) 2200+ @ 2400+ | ABIT AN7 | Kingston 512mb ddr pc2700 | 240 gb hdd | MSI FX5200 128T | Fujitsu Siemens Scaleo 600 chassi med plexifront | DD Heatercore, White Water Socket A Block, Eheim 1048 |-

Permalänk

Jag hade passiv vattenkylning i min dator förrut. Det var väl egentligen för att jag inte klarade av bruset som blev vid radiatorn, så jag ryckte ur sladden. Det visade sig att det funkade tillräckligt bra (läs tillräckligt kallt.) Att driva en pelt misstänker jag blir riktigt svårt utan aktiv kylning. Men jag antar att du egentligen inte behöver pelten.

Permalänk
Medlem

Nej då kan jag köra utan pelten.
Bara jag får tyst på skiten.

Borde ju fungera bra att köra en fet radiator och maze-4 block.

Permalänk
Medlem

snacka med a3t han körde vattenkylning till allt CPU, GPU, NB och nätagg utan några fläktar. Tror det var så iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qiwii
snacka med a3t han körde vattenkylning till allt CPU, GPU, NB och nätagg utan några fläktar. Tror det var så iaf.

Stämmer, allt förutom Northbridge.

Permalänk
Medlem

a3t
Vad har du för radiator då?
Vad har du för vattenblock?
Vilken temp ligger du på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xCr
a3t
Vad har du för radiator då?
Vad har du för vattenblock?
Vilken temp ligger du på?

Det var mitt förra system som var fläktlöst. men jag använde en AC-förångare från en MB W124 som radiator, och ett hemmabyggt vattenblock på både CPU och GPU samt i nätaggregatet.

Jag låg på ca. 47 grader idle och 51 grader full load. med en ambient på 22 grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
Det var mitt förra system som var fläktlöst. men jag använde en AC-förångare från en MB W124 som radiator, och ett hemmabyggt vattenblock på både CPU och GPU samt i nätaggregatet.

Jag låg på ca. 47 grader idle och 51 grader full load. med en ambient på 22 grader.

Okay, men om man fixar en skapligt stor radiator från en bil och sätter på sidan av chassit och sedan köper maze-4 block så borde man ju kunna komma rätt lågt i tempratur.

Hur mycket låter pumpen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xCr
Okay, men om man fixar en skapligt stor radiator från en bil och sätter på sidan av chassit och sedan köper maze-4 block så borde man ju kunna komma rätt lågt i tempratur.

Hur mycket låter pumpen?

SKa du bara kyla CPU.n med en stor radiator så är det inga problem, och du kommer att få vettiga temps.

Pumpen låter ingenting om man monterar den rätt.

Permalänk
Medlem

a3t, hur byggde du ditt hemma-gjorda kylblock?
Har något liknande på gång med en koppar-radiator från en charades värmesystem,
men tycker att vattenblock verkar lite över min budget som den är nu....
Fräste du ut ur ett helt kopparstycke eller?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
a3t, hur byggde du ditt hemma-gjorda kylblock?
Har något liknande på gång med en koppar-radiator från en charades värmesystem,
men tycker att vattenblock verkar lite över min budget som den är nu....
Fräste du ut ur ett helt kopparstycke eller?

Använde en fräs från tidigt 1800-tal och fräste ur kanalerna ur ett aluminiumblock, drog i lite gängor och tätade fast ett lexanlock.

http://w1.433.telia.com/~u43305336/VADSCF0150.JPG
http://w1.433.telia.com/~u43305336/VADSCF0146.JPG

Permalänk
Medlem

aha... var det svårt eller bör det va lätt om man har rätt grejor och en verktygsgalen farsa?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
aha... var det svårt eller bör det va lätt om man har rätt grejor och en verktygsgalen farsa?

Det är inte så svårt om man bara har rätt grejjer och inte har tummen alldeles mitt i handen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3t
SKa du bara kyla CPU.n med en stor radiator så är det inga problem, och du kommer att få vettiga temps.

Pumpen låter ingenting om man monterar den rätt.

Låter bra det där du, jag ska kolla lite på skroten.