Permalänk
Medlem

Va sjutton ska man lita på?

Jag har ett litet problem, jag har ingen aning om vad min cpu temp ligger på.... Om jag kikar i bios idlar den i 55-60 C och i fulload ligger den på 60-66 C! Vilket är alldeles för mycket. Men om jag kollar i asus probe i windows, ligger idlen på 40-42C och load på 47 C. Vilket jag tycker låter mycket bättre.

Jag använder denna kylanordningen:
https://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=38086&t=&l=&Av...
På en Amd athlon Xp2600+ @2079 Mhz.

Har ni några erfarenheter av det här? Vad som egentligen stämmer? Funderar även på att köpa en bättre kylpasta då den som var med är mindre bra....

Tacksam för svar

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

Känn på flänsen om du tycker den är så varm.

Permalänk
Avstängd

vad har du för CPU?.. är den klockad ?

Visa signatur

the never sleeping man
avatar raderad, animeringar ej tillåtna

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, programmet från MSI visar 4-5 grader mer än MBM!!!

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att BIOS visar tempen i kärnan medans ASUS Probe visar tempen under processorn?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scampi
vad har du för CPU?.. är den klockad ?

Testat att läsa färdigt hans problem?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Av min erfarenhet så ä det oftast bioset som har rätt. Jag brukar räkna med att alla program visar 10C högre temp än CPUn egentligen är.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hmmm

Ladda ner Motherboard monitor jag tycker det e skitbra och stämmer bra annars bara klämma lite på kylanordningen så känner du väl... min ligger stadigt på mellan 30-40 beroende på hur mkt man använder ... idlar jag 33grader spelar 37grader.. jag kör me ganska fett kylning på processorn kolla om dendär sitter bra på processorn ska va nån gegga emellan... viktigt.!

Visa signatur

Hej alla barn !

Permalänk
Medlem

Okej, men om det är så att jag ska lite på bioset, vad ska jag göra åt det? 60 C är ju alldeles för mycket! Och jag kör ju inte den i ngn över speed heller, den ska ju gå i 2100 mhz... Borde jag köpa en helt ny cpu -fläns/fläkt? Tänkte slänga på lite articsilver 5, men det lär ju bara göra några grader om jag har tur, iofs kanske pastan är ganska dålig, råkade kladda av lite när jag monterade....

Fruktis: Vågar inte känna, lär ju bränna mig skapligt om den ligger på 60 C Fast kan ju känna en bit ifrån, men tänk om jag kommer åt... äh, får väl kika lite då

- Har känt efter lite nu, kommer ju inte åt så mycke mer än flänsen och lite utav "Cpu plattan" och där känns det ju att det är lite varmare än min kroppstemperatur, runt 40... Men det borde ju vara varmare i kärnan...

NORBIUS!!! Har försökt få kontakt med dig Läste i en tråd som flashen skapade för typ två månader sen att du monterat 5 volts blåa dioder på 5 mm som powerled... Hur blev resultatet? Vad har du för chassi? tror du 5 mm passar i ett chieftech?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att fläkten håller max varvtal?

Då jag kopplar in min cpu-fläkt i moderbordet så snurrar den alldeles för slött. Nu har jag den inkopplad direkt mot nätagget med en 4-pins kontakt.

Då ger den järnet hela tiden. Kyler mycket bättre...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BryanB
Har du kollat så att fläkten håller max varvtal?

Då jag kopplar in min cpu-fläkt i moderbordet så snurrar den alldeles för slött. Nu har jag den inkopplad direkt mot nätagget med en 4-pins kontakt.

Då ger den järnet hela tiden. Kyler mycket bättre...

Vettetusan vad maxvarvet ligger på... den snurrar just nu i 2280 varv...
Hur snabbt går din?

Visa signatur

/ Tobbe

Permalänk
Medlem

60 grader är ju ingen direkt fara... jag ligger på 55-60 idle, runt 65-67 load. Har en skräpkylare med skitdålig kylpasta, men det går stabilt

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dytut
60 grader är ju ingen direkt fara... jag ligger på 55-60 idle, runt 65-67 load. Har en skräpkylare med skitdålig kylpasta, men det går stabilt

Jo, nog går det väl stabilt här med... anledningen till att det kan lagga lite ibland i vissa spel beror väl på mitt kassa gfx, gforce fx5200. Men med så höga temperaturer slits ju processorerna mer, det är väl inte heller fel att kanske få ut en aning mer i prestanda.

Visa signatur

/ Tobbe