Permalänk
Medlem

Använda OLED som tempvisare

Hej!! Jag skulle vilja veta om man kan koppla en oled som tempmätare.
Jag menar att jag skall använda tempsensorer...det kan verka vara lite väl lyxigt att använda dom som vanliga billiga tempmätare men jag vill ha en enhetlig extern låda som jag håller på att bygga.
Det ska sitta en massa olka saker i den, så jag vill ha den så snygg som möjligt. Min fundering är om det går att använda en vanlig digital termometer och bara byta ut displayen till oled...eller vad tror ni..kom gärna med förslag eller om nån vet att det funkar så kan jag skicka mina två oled`s till er och ni fixar till det mot en skälig ersättning.
Så hör av er...Tack på förhand /Dick

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyvärr så funkar det inte så enkelt.
Oled är dessutom bara namnet på "tekniken" som displayen är byggd på.
Den du tänker på är troligtvis en med standard HD44780 styrchipp.
Denna kan inte ersätta en "digital termometer" rakt av tyvärr.
Det du får göra är att programmera en microdator som hämtar mätvärdena ifrån sensorerna och sedan styr displayen.

Frågan är om det inte är enklare att köra den på en skrivarport ändå och fixa tempsensorer som läses av via SMbussen istället. Eller kanske en enkel på gameporten (om du nu har en sådan)

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Medlem

Är det så lurigt att hitta rätt styrchip som akn göra detta..likaså att programera en microdator,,,men håll med mig funkar det så blir det redigt snyggt...offtopic: kan man med vanliga lcd som sitter i digitaltempar änra färg och styrka så att dom blir snarlika oled om det går så får oleden vara till det som ska vara till...som vanligt tackar jag i förväg....Jag har två sådana kort å chip brännare om nån vill ha för liten peng eller som tack för hjälpen./Dick

Edit:Hittade en länk som jag tror kan vara nått sånt som behövs ?
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Launchpad/3632/scripth...

Visa signatur