Proshop hävdar förpackningen har ingen värde

Permalänk
Medlem

Hej, tråkigt svar av dom, ett tips är att kolla ebay då dom säljer många kartonger där om man gärna vill ha kartong till sina saker.
Jag rekommenderar dig inte att betala dom pengarna utan använda som argument mot proshop
Då folk säljer kartonger så skulle jag tro att någon ser ett värde i dom.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej, tråkigt svar av dom, ett tips är att kolla ebay då dom säljer många kartonger där om man gärna vill ha kartong till sina saker.
Då folk säljer kartonger så skulle jag tro att någon ser ett värde i dom.
<Uppladdad bildlänk>

45 dollar...omg

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ja sjukt, fanns väldigt många kartonger till salu på ebay. Så tror dom har ett värde 😀

För övrigt så hade jag köpt ett till likadant kort av proshop och skickat tillbaka det utan kartong 😀 men jag är en pojke i en gubbe kropp så hade inte låtit dom kommit undan

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

45 dollar...omg

Plus frakt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Ja sjukt, fanns väldigt många kartonger till salu på ebay. Så tror dom har ett värde 😀

För övrigt så hade jag köpt ett till likadant kort av proshop och skickat tillbaka det utan kartong 😀 men jag är en pojke i en gubbe kropp så hade inte låtit dom kommit undan

Fast gör man så så drar de av 5-10% av värdet när du gör retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Fast gör man så så drar de av 5-10% av värdet när du gör retur.

Ja om man gör det utan att ha ett pågående ärende där dom hävdar motsatsen. Hade jag vart i ts sits så hade jag gjort de av ren princip bara för att rätt ska vara rätt 😀

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

TS har du alltså samtidigt betalat felsökningsavgift då de inte kunnat hitta felet? Riktigt trist situation.

Det jag lärt mig är att jag aldrig kommer handla av Pro Shop så länge de inte har en brutal rea och det skiljer tusenlappar mot en riktig butik.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

TS har du alltså samtidigt betalat felsökningsavgift då de inte kunnat hitta felet? Riktigt trist situation.

Det jag lärt mig är att jag aldrig kommer handla av Pro Shop så länge de inte har en brutal rea och det skiljer tusenlappar mot en riktig butik.

Japp... annars hade de kasserat produkten.

" Om du inte betalar eller på annat sätt reagerar kommer din RMA-order att raderas och din produkt skrotas inom 50 dagar från det första betalningsmeddelandet i ditt RMA-ärende. "

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Själv hade jag blivit ganska sur. Oftast har man inte ett grafikkort tills det går sönder utan man uppgraderar efter några år och då kanske man vill sälja det gamla vilket är betydligt lättare om man har kartongen kvar. Det är även bra att ha kartongen om man t.ex. flyttar då det är säkrast att demontera gpu och tunga kylare så inget riskerar att knäckas.

Precis detta! Jag hade inte accepterat det!

Skrivet av sebber:

Måste bara flika först att alla webbutiker och deras vilkor borde testas av de som har möjlighet att göra det. Det är så potentiell kundbas kan, på riktigt, lära sig vilka som har bra rutiner och beteende mot sina kunder. Hoppas de förstår det. Men det är så klart tråkigt om det dyker in folk som gör det på ett otrevligt sätt - oavsett vad man tycker om hur de hanterar ärenden som detta!

Resten av deras meddelande tolkar jag som att de bara försvarar sin ståndpunkt, att helt enkelt göra minsta möjliga som de måste, i såna här ärenden. Jag förstår deras inställning, enligt vad de säger har de så klart rätt till den - det är skillnad på garantiärenden, reklamationer och ångerrätt. Men jag håller inte med. Exemplet givet tidigare, chefen som skickade med produkten i en annan ny kartong, det är hedersvärt. Jag kan förstå att kostnaden i det här fallet kan vara större, så lösningen måste ju inte vara detsamma. Ersätta med 100kr däremot, kanske löser problemet i alla fall?!

Jag tycker du har helt fel! Kartongen har ett betydligt större värde den dagen han säljer vidare grafikkortet. Dessutom var ska han få tag i en lös kartong tillhörande just det kortet? Och kanske är den kartong med serienummer och liknande just för hans kort.

Det är inte den riktiga kostnaden för kartongen TS är ute efter. Det verkliga värdet är mycket större än så och något TS förlora på när hen säljer vidare kortet i andra hand. Den är också gjord för att skydda produkten.

Det är också en principsak tycker jag och visar hur seriösa eller oseriösa vissa återförsäljare är.

Skrivet av TobiasStockholm:

Tack för tråden. Jag var väldigt tveksam till att handla från Proshop sedan tidigare, men öppen för att ändra mig om man börjar om läsa positiva erfarenheter med dem. Men nu blir det att aldrig handla därifrån förrän de förbättrar sitt kundbemötande rejält. Och det skriver jag utan att bry mig det minsta om kartongen.

Kan du inte fråga dem om de räknar med kartongen som ett tillbehör när de skriver att ALLA tillbehör ska skickas in vid reklamation? Om inte, VARFÖR räknas inte kartongen som ett tillbehör?

Konstigt antagande att du inte bryr dig det minsta om kartongen. Behandlar du dina produkter som om de vore skräp? Även de dyra produkterna? Om du köper ett RTX 4090 och säljer den vidare i andrahand utan originalkartong så kommer nog en hel del avstå från att köpa grafikkortet. En kartong som hör till produkten är förpackad att skydda den så mycket möjligt och viktigt när man skickar den via posten.

Billiga saker som kostar några hundra så är förpackningen ganska irrelevant men inte för grafikkort tycker jag.

Det har ett ganska stort värde vilket många med dig här verkar ha svårt att förstå!

Skrivet av DavidtheDoom:

Det går inte att pinga nyhet, då det är lämpligare att skicka in nyhetstips via kontaktformuläret. Då kommer det direkt till en inkorg där redaktörerna gemensamt kan föra en dialog kring vad som är intressant att ta upp. Oavsett om en enskild redaktör är ledig/sjuk/på resa.

Spontant tror jag faktiskt inte att TS har något att hämta här även om jag själv tycker att första svaret är lite av ett självmål av Proshop. De flesta aktörerna är tydliga med att man inte ska skicka in originalkartong då det inte garanteras att produkten returneras i denna. Att Proshop inte fått rutin på detta är pinsamt.

Jag har varit i kontakt med flera olika aktörer och då har det tydligt förmedlats när man inte får tillbaka originalkartongen vid reklamationsärende.

Det jag tycker Proshop skulle kunna göra här är att ursäkta sig för det osnygga svaret och ge något presentkort/värdekod i goodwill för att det inte ska bli en cirkus av ärendet (vad kostar det att diskutera problemet internt en halvtimme liksom?). Därefter kan Proshop uppdatera sina rutiner så att kunder är medvetna om att kartong in returneras vid reklamation.

Live and learn så att säga.

Och vilka svenska aktörer skickar inte tillbaka produkten med originalkartongen? Jag tycker det borde vara praxis! Jag skickade in min dyra skärm med originalkartongen och frigoliten som förpackar den på ett sätt som inte hemmagjord kartong hade kunnat göra så hur tänker du att man ska avstå att inte skicka den med originalkartongen?

Nej jag tror inte på ditt påstående och det verkar absurt! Och du precis som postaren ovanför tror att TS är ute efter produktionskostnaden för kartongen när hen inte är det. Se mina svar ovanför!

Vad händer om TS hade skickat kortet i en egen kartong och det tagit skada på vägen men hade ej tagit det om hen hade skickat det i det ursprungliga emballaget med all stoppning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Konstigt antagande att du inte bryr dig det minsta om kartongen. Behandlar du dina produkter som om de vore skräp? Även de dyra produkterna? Om du köper ett RTX 4090 och säljer den vidare i andrahand utan originalkartong så kommer nog en hel del avstå från att köpa grafikkortet. En kartong som hör till produkten är förpackad att skydda den så mycket möjligt och viktigt när man skickar den via posten.

Alla mina kartonger går i soporna, jag säljer inte vidare grafikkort.

Så nej, alla människor tänker inte likadant

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Munya:

Jag skickade in ett grafikkort för reklamation med all förpackning...sen fick jag bara tillbaka grafikkortet (ingen förpackning), företaget säger att förpackningen inte har något värde.

För mig har det värde, För ha den i hyllan eller sälja vidare. Originalförpackning är viktigt.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Som ni ser deras svar från mailen när man frågar man vill ha tillbaka originalförpackningen. För dom är det ingen värde. Men för någon annan är det värde!

För mig är det viktigaste. Varför reklamerade du kortet och blev det åtgärdat? Att förpackningen saknas är givetvis störande men inget som påverkar funktionen i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

För mig är det viktigaste. Varför reklamerade du kortet och blev det åtgärdat? Att förpackningen saknas är givetvis störande men inget som påverkar funktionen i övrigt.

Problemet med GPU varför den skickades in för den hittade ej i datorn.
Efter flera omstart kunde då den synas att den finns inkopplat i Windows. Visa ggr har fått error och det blev krash.
Error: AMD Software detected timeout....

Så det varier varje gång. ibland båda och ibland bara timeout error.

Därför skickade jag in GPU:n då fick tips att det kan vara själva hårdvaran och någon hade samma problem och det löste sig genom dom byte ut hela GPU:n

Proshop hävdar att de har inte hittat problem och fick betala avgift

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dinkefing:

Och vilka svenska aktörer skickar inte tillbaka produkten med originalkartongen? Jag tycker det borde vara praxis! Jag skickade in min dyra skärm med originalkartongen och frigoliten som förpackar den på ett sätt som inte hemmagjord kartong hade kunnat göra så hur tänker du att man ska avstå att inte skicka den med originalkartongen?

På rak arm vet jag att jag har haft med både Dustin och Inrego som skickar tillbaka grejerna i en kartong, men de sparar inte alltid originalkartongen då de har så stort flöde av maskiner ut/in på serviceavdelningarna. Det behöver nog inte alltid vara som hos dessa aktörerna såklart utan man kan säkert få tillbaka originalkartong. Sedan skiljer det sig självklart på olika produktkategorier. Skrymmande kartonger på "vanliga" format ryker nog, t ex datorer, laptops etc. Specialkartonger med formanpassade emballagedetaljer som skärmar behålls nog ofta.

Att du inte tror på detta tyder nog främst på att du kanske inte har så bra insikt i logistik, volym och lagerkostnader. Det är någon som ska förvara, hantera, lagra, och gå runt kartongerna på serviceavdelningen, inte nödvändigtvis något som är bra.

Citat:

Nej jag tror inte på ditt påstående och det verkar absurt! Och du precis som postaren ovanför tror att TS är ute efter produktionskostnaden för kartongen när hen inte är det. Se mina svar ovanför!

Jag ser det från ÅFs perspektiv, och har tydligtgjort min ställningspunkt. Nej jag tänker faktiskt inte läsa dina kommentarer ovan, du brukar var duktig på att svamla. Det är helt okej, men jag hoppar det idag.

Citat:

Vad händer om TS hade skickat kortet i en egen kartong och det tagit skada på vägen men hade ej tagit det om hen hade skickat det i det ursprungliga emballaget med all stoppning?

Ja, kund ansvarar för emballering av produkten under transport, så då står hen utan produkt om den skadas under returen. Det är väl knappast svårt att förstå?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Proshop skadar verkligen sitt eget varumärke. Jag kommer inte att göra fler köp därifrån om de fortsätter med den attityden mot kunderna. Vem kan säga att jag inte kommer att drabbas av liknande problem nästa gång? Usch..

@Proshop, lär er av @Inet! Finns en anledning att de rankats som bästa datorbutik flera år i rad.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag tycker du har helt fel! Kartongen har ett betydligt större värde den dagen han säljer vidare grafikkortet. Dessutom var ska han få tag i en lös kartong tillhörande just det kortet? Och kanske är den kartong med serienummer och liknande just för hans kort.

Det är inte den riktiga kostnaden för kartongen TS är ute efter. Det verkliga värdet är mycket större än så och något TS förlora på när hen säljer vidare kortet i andra hand. Den är också gjord för att skydda produkten.

Det är också en principsak tycker jag och visar hur seriösa eller oseriösa vissa återförsäljare är.

Jag har inte sagt nått annat, jag vet inte vad du argumenterar mot… jag har sparat varenda kartong till allt jag köpt så min sambo blir tokig, så jag fattar helt TS problem och håller med om att det åsamkat mer ekonomisk skada än så - men det finns mest troligen inget att hämta juridiskt och att de åtminstone kan erbjuda nån sorts plåster på såren som goodwill hade man ju önskat som minsta åtgärd, är det jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Att förpackningen saknas är givetvis störande men inget som påverkar funktionen i övrigt.

Men ett kort utan kartong ska säljas som en fyndvara till ett reducerat pris, inte som en vanlig produkt.

Permalänk
Medlem

Stod i många år bakom disken på serviceavdelningen hos en av de större aktörerna som numera inte finns i Sverige så meddelade vi alltid kunden att inte skicka in orginalkartong vid service. Detta på grund av att verkstäderna inte tog hand om dessa utan packade om allt i eget emaballage. Kom kunden med kartongen till oss så packades den om och sparades på avdelningen tills service var klar.

Trist att butiken inte förvarnar om det då det borde vara allmänt känt att det inte tas ansvar för sådant vid service.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Stod i många år bakom disken på serviceavdelningen hos en av de större aktörerna som numera inte finns i Sverige så meddelade vi alltid kunden att inte skicka in orginalkartong vid service. Detta på grund av att verkstäderna inte tog hand om dessa utan packade om allt i eget emaballage. Kom kunden med kartongen till oss så packades den om och sparades på avdelningen tills service var klar.

Trist att butiken inte förvarnar om det då det borde vara allmänt känt att det inte tas ansvar för sådant vid service.

Har man bara varnat om det så tycker jag att butiken gjort vad man kan för att förhindra ledsna miner när något sådant här händer. Den här tråden är första tillfället jag hör något liknande, jag har själv inte behövt lämna in delar på felsökning på det här viset på många år.

Permalänk
Medlem

En sak @inet och andra företag som bygger ihop en dator man själv valt komponenter till borde erbjuda att man får alla kartonger om så önskas mot en extra fraktkostnad om det uppstår för butiken.
Tycker de är lite konstigt speciellt för grafikkort då man köper nytt och låter dom bygga datorn att dom inte skickar med kartongen till iaf grafikkort. Blir mycket lättare att sälja om man vill uppgradera i framtiden.
Har ingen koll om Inet gör de men står att dom inte skickar med kartonger när dom bygger dator, har bara sätt en från en annan butik som inte skickade med kartonger.
Fast de fanns gott om plats i den extra kartongen.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

En sak @inet och andra företag som bygger ihop en dator man själv valt komponenter till borde erbjuda att man får alla kartonger om så önskas mot en extra fraktkostnad om det uppstår för butiken.
Tycker de är lite konstigt speciellt för grafikkort då man köper nytt och låter dom bygga datorn att dom inte skickar med kartongen till iaf grafikkort. Blir mycket lättare att sälja om man vill uppgradera i framtiden.
Har ingen koll om Inet gör de men står att dom inte skickar med kartonger när dom bygger dator, har bara sätt en från en annan butik som inte skickade med kartonger.
Fast de fanns gott om plats i den extra kartongen.

De skickar inte med boxarna hos Inet (dock så är de tydliga med att de inte gör det) däremot så skickar de med alla tillbehör som man får med komponenterna när de byggt datorn åt en

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Har du skickat in det för reklamation inom 14 dagar inom ramen för ångerrätt, eller är det längre än 14 dagar?
Den där bilden med orginalkartong och 14 dagar verkar handla mer uttryckligen om just öppet köp och då kan jag förstå att de rekommenderar orginalkartongen

Men visst, har de kvar samma vara som du skickat in, köp samma, ta emot den, ta kartongen, och begär alla pengar tillbaka, eftersom kartongen uppenbarligen hade noll värde

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Munya:

Problemet med GPU varför den skickades in för den hittade ej i datorn.
Efter flera omstart kunde då den synas att den finns inkopplat i Windows. Visa ggr har fått error och det blev krash.
Error: AMD Software detected timeout....

Så det varier varje gång. ibland båda och ibland bara timeout error.

Därför skickade jag in GPU:n då fick tips att det kan vara själva hårdvaran och någon hade samma problem och det löste sig genom dom byte ut hela GPU:n

Proshop hävdar att de har inte hittat problem och fick betala avgift

Så felet kvarstår och du har ett kort som inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Då ubdrsr jag hur dem skulle känna sig vid en retur genom ångerätten utan en kartong? Enligt deras riktlinjer så ska dem då godkänna och acceptera den returen.

Permalänk
Medlem

folk här verkar vara väldigt intresserade av kartonger, jag säljer gärna haha

Skrivet av Munya:

Det står "ALLA Tillbehör"

"Varans skick vid reklamation
Alla produkter som returneras till Proshop a/s skall vara säkert förpackade. Alla tillbehör som medföljde i paketet skall returneras med den felaktiga varan. "

Källa: https://www.proshop.se/Koepvillkor.htm

kartong är inget tillbehör. Det är förpackning.
Ifall du köper en produkt, tar isönder eller inte returnerar dens kartong, kommer de inte dra av något värde från återköpet och du får alla pengarna tillbaks. Kan inte gå åt båda hållen.

Enda skälet jag skulle kunna tänka mig vilja ha kartong är för att andra personer sätter värde på det när man ska sälja andrahand. Kan inte säga att jag förstår det.

Permalänk
Medlem

Har TS svarat på varför skärmbilderna är manipulerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

En sak @inet och andra företag som bygger ihop en dator man själv valt komponenter till borde erbjuda att man får alla kartonger om så önskas mot en extra fraktkostnad om det uppstår för butiken.
Tycker de är lite konstigt speciellt för grafikkort då man köper nytt och låter dom bygga datorn att dom inte skickar med kartongen till iaf grafikkort. Blir mycket lättare att sälja om man vill uppgradera i framtiden.
Har ingen koll om Inet gör de men står att dom inte skickar med kartonger när dom bygger dator, har bara sätt en från en annan butik som inte skickade med kartonger.
Fast de fanns gott om plats i den extra kartongen.

det blir bara krångligt och ovärt för alla parter, för en så liten sak som inte ens 1 utav 10 köpare troligen bryr sig tillräckligt mycket om. De måste inte bara fraktas, utan tas till vara på under bygget, tar plats och är ytterligare en sak att hålla reda på.

Däremot all tillbehör, det borde alla skicka med. Kanske Inet är bättre, hos andra saknas ibland några skruvar och mindre saker man någon gång kan vilja använda. Har hört att några (internationella) byggare t.o.m inte skickade alla psu kablar.

Skrivet av Curik:

Har TS svarat på varför skärmbilderna är manipulerade?

vadå manipulerade. ihopsatta 2 i ett? för en mindre bild, och kanske han inte vill visa vad han skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

folk här verkar vara väldigt intresserade av kartonger, jag säljer gärna haha

kartong är inget tillbehör. Det är förpackning.
Ifall du köper en produkt, tar isönder eller inte returnerar dens kartong, kommer de inte dra av något värde från återköpet och du får alla pengarna tillbaks. Kan inte gå åt båda hållen.

Enda skälet jag skulle kunna tänka mig vilja ha kartong är för att andra personer sätter värde på det när man ska sälja andrahand. Kan inte säga att jag förstår det.

Testa returnera en vara utan orginal kartong och se om du får avdrag 😀👍 de kommer drag av ca 10%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och vilka svenska aktörer skickar inte tillbaka produkten med originalkartongen? Jag tycker det borde vara praxis! Jag skickade in min dyra skärm med originalkartongen och frigoliten som förpackar den på ett sätt som inte hemmagjord kartong hade kunnat göra så hur tänker du att man ska avstå att inte skicka den med originalkartongen?

Ingen större svensk återförsäljare garanterar att du får tillbaka samma emballage till en service. Det beror på återförsäljare skickar varorna vidare till en auktoriserad serviceverkstad eller till distributören (det sistnämnda är rätt vanligt när det gäller lösa datorkomponenter). De kan således inte styra över vad som händer med emballaget då det inte hanteras av dem själva.

Med det sagt så är det rätt ovanligt att produkters orginalemballage slängs, då det nästan alltid är det bästa sättet att förpacka varan på. Men i fallet där man normalt inte reparerar varan utan bara felkonstaterar och kasserar (som exempelvis grafikkort) så kan det säkert hända att teknikern av vana slänger kartongen innan felsökningen är klar. Det är sånt som händer när en och samma person simultant sitter och felsöker flera varor åt gången...

Sen så är proshop inte en svensk återförsäljare utan en dansk återförsäljare som är verksam "i" Sverige. Gud vet vart de skickar sina RMA'n... Allt jag vet är att jag haft oturen av att ha ett serviceärende hos dem och kommer aldrig mer handla något som jag förväntar mig att kunna nyttja garanti på av dem.

Skrivet av bifrost11:

Så felet kvarstår och du har ett kort som inte fungerar?

Av det som skrivits i tråden så verkar snarare problemet vara att TS köpt en löskomponent men inte klarar av att felsöka ordentligt.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Ingen större svensk återförsäljare garanterar att du får tillbaka samma emballage till en service.

Denna diskussion rör inte emballage.

Skrivet av Bunz:

Av det som skrivits i tråden så verkar snarare problemet vara att TS köpt en löskomponent men inte klarar av att felsöka ordentligt.

Har du kollat ifall det finns en tråd gällande felsökning? Annars är väl det en rekommendation, att skapa en sådan tråd innan man skickar till RMA.
Men det enda utesluter inte det andra. Två situationer kan existera parallellt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Denna diskussion rör inte emballage.Har du kollat ifall det finns en tråd gällande felsökning? Annars är väl det en rekommendation, att skapa en sådan tråd innan man skickar till RMA.
Men det enda utesluter inte det andra. Två situationer kan existera parallellt.

De trådar som finns handlar om andra symptom än de som nämns här.

TS är sur eftersom hen vill ha kartongen till ett ofungerande kort i hyllan som prydnad, eller för att tillgång till orginalkartongen gör det lättare att sälja det ofungerande kortet. I alla fall om man ska tro trådstarten. För resten av världen är det antagligen neutralt eller positivt att kartongen inte finns mer.