Hur och varför använder du Discord?

Permalänk
Medlem

Jag använder det dagligen för att snacka skit med kompisar över "hela" jorden. Hade en egen Teamspeak server som rullade på en mac mini och hade "redan då" 1gbit uppkoppling så det va givet att hosta den. Gick över till discord för att jag flyttade utomlands och hade en uppkoppling som en svensk skulle skrattat åt år 2000. Gick inte hosta längre. Nu bor jag i ett 3:e land med 10gbit och en mac mini (inte samma mini) som samlar damm som skulle kunna bli en ts server igen.

Har förövrigt använt discord på iphone sen de släppte det och det har funkat galant varje gång.

UI:et är lite för "gulligt" för min del men discord riktar sig till 12åringar och gamers överlag. Men som tjänst så är den helt superb.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

För att det har blivit en standard såklart, ingen som sitter på Ventrilo-servern längre och delar länkar via sin personliga kommentar xD
Tänk vilken utveckling vi haft sedan dess....

Perfekt ställe för gränsen till olaglig shitposting, vilket är en livsstil.

Permalänk
Medlem

När folk gick äver från TeamSpeak till Discord så tog jag en lång paus fråm multiplayer. Körde kanske med randoms någon gång ibland bara.
Skaffade Discord nu för kanske lite mer än 1½ år sedan. Gjorde det enbart för att andra använder det. Men då håller jag också ned antalt servrar jag är medlem i. Annars skulle det snabbt bli för bloatat.

Men jag måste hålla med Homdax. Det är ganska irriterande att många väljer bort vanliga forum och kör Discord som ett forum istället.
För att kunna ladda ned en fil (med tillhörande info) som BARA finns på en Discord server så måste man gå med i den servern, för annars så kommer man inte in på den. När man har startar nedladdningen och läst igenom eller kopierat informationen så måste man sedan lämna Discord servern, för annars ligger den kvar och skräpar i listan över servrar.
Det är simpelt för snabb delning mellan "kompisar", men för mer publika saker så som en officiell sida för en mod eller andra saker så är det bara dumt att använda sig av Discord. Då skulle ett forum vara mycket bättre. Man behöver inte äns en vanlig webbsida utöver forumet, det räcker med att man kommer direkt till forumet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Använder det eftersom alla ens vänner som gejmar finns där, använde teamspeak tidigare. Vi upplever att discord har funkat riktigt bra och smärtfritt, enstaka gånger det blivit någon connection problem, men som försvunnit efter nån timme eller dagen efter, sammanlagt kanske 3 gånger på ett år har det hänt? oftast då mellan kl17-23...

Men ja, till och med morsan har skaffat discord nu så hon kan droppa in i ett samtal när jag inte svarar i telefon och hon vill få tag i mig, UI:n verkar väl designad iom att min tekniskt begränsade morsa lyckades komma in i en kanal/rum med väldigt lite instruktioner från mig...

Kan dela skärm i ett rum, vi kan sitta upp till 15 pers i en kanal (ja det blir högljutt men vi har fått det att funka bra ändå).

Jag ser egentligen inga nackdelar med discord, ej upplevt något packet loss eller dylikt, appen bara funkar!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag använder det dagligen för att snacka skit med kompisar över "hela" jorden.

Det är ju en av fördelarna, att umgås på ett otvunget sätt som är tillräckligt enkelt för de flesta.

Skrivet av 925a:

UI:et är lite för "gulligt" för min del men discord riktar sig till 12åringar och gamers överlag. Men som tjänst så är den helt superb.

Det kan jag hålla med om. Personligen har jag en djupt rotad motvilja till "gulligheten", men det beror väl på att jag börjar bli "gubbe"...

Skrivet av Chromatic:

Perfekt ställe för gränsen till olaglig shitposting, vilket är en livsstil.

Jo, jag märker det. I de servarna jag hanterar så blir du kickad.

Skrivet av ELF:

För att kunna ladda ned en fil (med tillhörande info) som BARA finns på en Discord server så måste man gå med i den servern, för annars så kommer man inte in på den. När man har startar nedladdningen och läst igenom eller kopierat informationen så måste man sedan lämna Discord servern, för annars ligger den kvar och skräpar i listan över servrar.
Det är simpelt för snabb delning mellan "kompisar", men för mer publika saker så som en officiell sida för en mod eller andra saker så är det bara dumt att använda sig av Discord. Då skulle ett forum vara mycket bättre. Man behöver inte äns en vanlig webbsida utöver forumet, det räcker med att man kommer direkt till forumet.

Man kan iofs låsa nerladdningar rill medlemsskap i Forum med, om man så vill. Men jag tycker det är oroande att man bara dumpar filer och moddar på det viset och inte tar kontroll över var sånt lagras på ett bättre sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör Discord för chatt/voice med polare (gaming/hårdvara). Gick från IRC till Discord när alla andra gick över. Finns inte riktigt något som kan mäta sig med Discord idag som har både chatt-rum/servrar + privat chatt och voice.

Har inget direkt att klaga på mer än att Nitro kostar för mycket.
Kör Betterdiscord också med eget tema.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

privat chatt och voice.

Kör Betterdiscord också med eget tema.

https://i.imgur.com/uQHdUPs.png

Vill bara nämna att privat är inte privat. Som du säkert redan läst så finns det stora frågetecken om datalagringen. Men, jag förstår vad du menar.

BetterDiscord verkar intressant, tack för det tipset, får kolla in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

La ner Discord pga av vad dom loggar.
Kör helt enkelt teamspeak på min lokala server istället och stängt av alla loggar

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo, jag märker det. I de servarna jag hanterar så blir du kickad.

I dom servrarna jag hänger på så är shitposting sin egen kategori och där går inte admins in och rotar

Permalänk
Medlem

Jag måste använda Discord då jag är Admin i en clan för BF4.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

irc för life

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

I dom servrarna jag hänger på så är shitposting sin egen kategori och där går inte admins in och rotar

Jo så kan man ju göra. Om man nu anser att det är en vederkvickande och behövlig aktivitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo så kan man ju göra. Om man nu anser att det är en vederkvickande och behövlig aktivitet.

Absolut viktigt för personlig utveckling!
Måste hålla med om att forum har en viktig viktig roll enligt mig... Discord är ju alltid en chat även om det går att göra om det till ett "forum" med vissa inställningar så är det ju aldrig lika smidigt som ett riktigt forum.

En fördel är väl att det finns en bra app till discord dock? Det bästa du får på en mobil annars är en mobil-anpassad webbsida...