Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Jag tänker också lite på att väldigt många, (kanske inte just i denna tråd) lägger redan frivilligt upp så mycket information om sig själva på internet, öppna Facebook profiler, låter appar spåra location, checkar in på Caféer, deltar i undersökningar, har linkedin, m.m. m.m. m.m. sen hakar upp sig på ett sånt här förslag..
Naturligtvis är som tråden handlar om end-to-end kryptering absolut nödvändigt numera, naturligtvis använder sig brottslingar sig av det, såklart underlättar det för europool om de inte fanns, men se det såhär:

OM vi förbjuder detta, sätter ett rootcert på all trafik och låter Europool/polisen göra en s.k Man in the middle, vi skulle såklart få tag på massor av busar.. Men tänk om den informationen far på vift,vilket är mer en NÄR inte OM ochdå försäkringsbolag får tag i den, blir 10x dyrare å ta personförsäkringar för bolaget vet om att du dricker alkohol på helgen / käkar hamburgare för ofta, samt inte är på gymmet 4 dagar i veckan.
Din arbetsgivare får reda på dina politiska åsikter, eller mer fuffens folk får reda på att du kanske är otrogen mot din man/fru och pressar dig på pengar.. Listan går göra extremt lång!

Så är det. Fast om man tar andra sidan av myntet så är det valfritt att lägga upp information om sig själv och valfritt att välja att kryptera den informationen man vill kryptera. Går det här förslaget igenom så försvinner valfriheten.

Jag håller med dig fullt ut, kanske inte var helt tydligt i mitt förra inlägg - men jag är emot det här förslaget och anser end-to-end kryptering (eller totalsträckskryptering som är det nya häftiga ordet jag lärt mig idag ) är något som är mer bra än dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I praktiken blir det frizoner jo. Mer eller mindre.
Där polisen kan sätta span på postgång, på telefonavlyssning, att läsa SMS och liknande så stängs den dörren i stor utsträckning när den mesta trafiken börjar gå över e2e-kryptering.
Ibland går det att kringgå - men det är på intet sätt givet. Det är inte situation vi inte haft innan. Och när kryperingen breder ut sig som den gjort - och fortsätter göra så växer problematiken.

Fast återkommer vi inte alltid till att polisen kan göra något för att övervaka en individ om de anser att en riktad insats behövs vs göra det slentrianmässigt mot alla hela tiden och sedan se i efterhand om det var något att ha/spara till framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag anmäler ditt inlägg (och mitt ryker med det) - det har exakt ingenting med Europol och kryptering att göra. Det är partipolitisk dynga.

Det du beskriver har vi hållit på med i 30 år. I Sverige har alla gratis skola, omsorg, universitet och alla förutsättningar. Det är inte knarkande uteliggare, som faktiskt funderar på nästa mål mat, som skjuter pappor i huvudet för att dom säger till. Kidsen anmäler sig ju frivilliga! Lösningen är verkligen inte att på Jönssonmanér bygga fler fritidsgårdar.

"våra problem med våld är små jämfört med omvärlden". Herrejävlar, är det propagandan partiet ska skicka ut nu? Första bästa googling, UNODC-rapport från 2021 (!!!) pekar på hur Sverige sticker ut. Vi är numera tvåa i Europa. Vad vill du inte se?

Din politik har lett oss i fördärv, och nu krävs något nytt. Som tur är ser även väljarna det.

Jag håller helt med! Sverige historiskt sett har varit ett land byggt på generellt ansvarsfulla medborgare. Tyvärr har det skett en markant förändring på kort tid. Tidigare försök att lösa problemen på ett förbyggande sätt (saft och bullar) har visat sig ineffektiva och tidsödande. Nu står vi inför valet att behöva expandera fängelsekapaciteten och skärpa lagstiftningen markant. Dessa åtgärder kommer att påverka oss alla, vilket är oundvikligt när en del av befolkningen inte följer samhällsnormerna. Det hade absolut gått att undvika.

Det är inte svårt att identifiera var problemen startade, men allmänhetens guldfiskminne innebär att det kan bli en långdragen process. Det kan dröja åratal innan vi når en nivå som kan anses vara acceptabel, om vi ens når dit.

Med tanke på senaste tidens eskalering kommer fler vuxna att dra sig för att säga till, och civilkuraget kommer att blekna markant om man inte lyckas styra upp lag och rättsväsende.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Tror väldigt få kriminella använder Messenger som meddelande plattform…. Så vad spelar det för roll……

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du inte vill ha politisk diskussion på forumet så får du faktiskt ge fan i att politiska saker som att en polisstat är lösningen på våld. Vill du säga något så får du faktiskt stå för att man kan bli motsagd av folk som inte håller med en, och inte bara klicka på anmäl-knappen direkt när någon inte håller med.

Globalt har Sverige låga nivåer av dödligt våld, även om det är högt i Europa. Men att andra europeiska länder har lägre våld och inte är polisstater visar om något att polisstat inte är vägen till låga våldsnivåer.

Det är inte jag som inte vill ha politiska diskussioner, reglerna är tydliga: §1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik.

Att jag skriver att jag stödjer ställningstagandet i nyhetsartikeln, även om det innebär en polisstat för somliga är en sak. Att du sedan börjar regurgitera allehanda partiprogram om att utanförskapets fel är skolkoncerner och den visionslösa politiken hör inte på något sätt till ämnet.

Förklara gärna varför ditt inlägg (och mitt svar) inte bryter mot §1.7. Konstigt att du inte verka känna till reglerna.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Ur den synnerligen smala aspekt av det komplexa problemet man valt är tanken god, och är personligen sannolikt högeligen ointressant för myndigheter att spionera på idag, men jag ogillar ändå utvecklingen skarpt.

Ser tre huvudproblem. Det första är att alla utsagor är öppna för tolkning, i kombination med teknikutveckling och ändamålsglidning. Änsålänge finns inte resurser att övervaka andra än de som bedömts vara intressanta att övervaka på andra vis, men förr eller senare kommer förutsättningarna att övervaka alla permanent finnas på plats. Dagens AI-utveckling är ett väldigt tydligt steg ditåt. Trots att jag har rent mjöl i den berömda påsen, vill jag absolut inte att allt jag uttrycker ska övervakas och analyseras, då det aldrig kommer finnas några garantier för att det inte tolkas fel.

Det andra problemet är att samhället är dynamiskt. Vad som är okej idag behöver inte vara det imorgon. Man skulle t ex kunna fundera lite på hur svettigt det kunde bli att ha röstat på sossarna i förra valet, eller diskuterat sin judiska härkomst på något släktforskningsforum, om en ny tysk med dålig mustaschidé lyckades med sin statskupp imorgon?

Det tredje problemet är att oinbjudna parter helt enkelt ska ge fan i att spoinera på mig i lönndom, hur oskyldigt meningsutbytet än må vara. Det är en fråga om hyfs och respekt för individen. Ogillar starkt den där trenden att diverse organisationer steg för steg flyttar fram sina positioner i frågan, kokar grodan långsamt.

Har i övrigt många gånger lekt med tanken att åka till Rosenbad och plocka bort skithusdörrarna när någon politiker försöker motivera lagstiftning i den här riktningen med rent-mjöl-i-påsen-argumentet. Finns ingen anledning att finansiera inköp och underhåll av sådan utrustning med skattemedel. Den som bara tänkt använda toalettutrymmena till det tänka ändamålet behöver inte oroa sig - det är ju inte olagligt att skita - och det försvårar användandet av utrymmena till kriminell verksamhet markant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vi måste även installera mikrofoner och kameror i alla hem. Det är ett stort problem att brottslingar kan diskutera brott hemma hos varandra utan rättsliga påföljder.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Visst förhindrar kryptering övervakning av brottslighet, men så är det med alla friheter.
Fokus borde istället vara på att göra det så olönsamt som möjligt att vara kriminell (inför moms på kryptering eller nåt), men tyvärr behöver ju plitar göra sig själva behövda för att inte bli arbetslösa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag anmäler ditt inlägg (och mitt ryker med det) - det har exakt ingenting med Europol och kryptering att göra. Det är partipolitisk dynga.

Skrivet av superapan:

Det är inte jag som inte vill ha politiska diskussioner, reglerna är tydliga: §1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik.

Att jag skriver att jag stödjer ställningstagandet i nyhetsartikeln, även om det innebär en polisstat för somliga är en sak. Att du sedan börjar regurgitera allehanda partiprogram om att utanförskapets fel är skolkoncerner och den visionslösa politiken hör inte på något sätt till ämnet.

Förklara gärna varför ditt inlägg (och mitt svar) inte bryter mot §1.7. Konstigt att du inte verka känna till reglerna.

Ähem...

§5 Rapportera olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”rapportera” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Vi behöver fler end-to-end kryptering när stater, storföretag etc. alla spionerar på oss 24/7, där vi inte har några rättigheter längre. Vi är inte ens fredade våra egna hem utan övervakning. Svara fan inte med att att det är valfritt att skaffa mobiltelefon etc. det är det inte idag, med Bank ID osv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shadee:

Fast återkommer vi inte alltid till att polisen kan göra något för att övervaka en individ om de anser att en riktad insats behövs vs göra det slentrianmässigt mot alla hela tiden och sedan se i efterhand om det var något att ha/spara till framtiden?

Jo. Det är en ganska betydande skillnad på riktad spaning mot en brottsmisstänkt och massövervakning av alla.
Jag är med dig där.

Jag har väl mest adresserat problemen som utbredd e2e-kryptering medför.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar om bra många fler än top 10 dummaste brottslingarna i Sverige. Ta bara alla pedos som exempel. De kommer inte gå över till några obskyra program för att grooma barn, eftersom ungarna inte använder dessa. Sen råkar det även vara så att många brottslingar helt enkelt inte är särskilt smarta.

Att förbud mot totalsträckskryptering skulle ha effekt råder det knappast någon tvekan om. Frågan är snarare om ska sälja all integritet och välkomna övervakning för att stoppa brottslingar.

Vilket visar på att en sådan lag kommer vara helt verkningslös om man använder pedos som argument för att förbjuda kryptering då de iaf inte använder det initialt. Men alla är ju emot pedos så det är ett bra argument för att sälja in förbudet.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi måste även installera mikrofoner och kameror i alla hem. Det är ett stort problem att brottslingar kan diskutera brott hemma hos varandra utan rättsliga påföljder.

Man skulle kunna baka in denna kamera/mikrofonlösning i ett porträtt av vår käre ledare som alla måste ha i alla rum hemma, så blir Europol nog nöjda.

Permalänk

Allt går att motivera

Precis alla inskränkningar i friheter, rättigheter och rättssäkerhet går att motivera med att "det kommer hjälpa oss haffa terrorister och pedofiler".

Alla "jag har inget att dölja", borde fundera på hur snabbt vindarna kan vända. Dina värderingar och åsikter må vara lagliga idag, men det är inte säkert att de är det imorgon.

Lite godtyckliga visitationer på gatan är ok, för det haffar gangsters, och massövervakning är ok för det haffar pedos. "Men nåt jävla Östtyskland ska vi inte ha"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuttePunsch:

Precis alla inskränkningar i friheter, rättigheter och rättssäkerhet går att motivera med att "det kommer hjälpa oss haffa terrorister och pedofiler".

Alla "jag har inget att dölja", borde fundera på hur snabbt vindarna kan vända. Dina värderingar och åsikter må vara lagliga idag, men det är inte säkert att de är det imorgon.

Lite godtyckliga visitationer på gatan är ok, för det haffar gangsters, och massövervakning är ok för det haffar pedos. "Men nåt jävla Östtyskland ska vi inte ha"

Det behöver inte ens handla om dina åsikter, räcker med att någon trevlig "landsfader" kommer till makten inom något år så, han lär inte behöva lagstifta särskilt mycket i det läget, vi är redan där egentligen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vilket visar på att en sådan lag kommer vara helt verkningslös om man använder pedos som argument för att förbjuda kryptering då de iaf inte använder det initialt. Men alla är ju emot pedos så det är ett bra argument för att sälja in förbudet.

Polisen har haft problem med både WhatsApp och Snapchat. Framförallt Snapchat. Signal är också populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Ähem...

§5 Rapportera olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”rapportera” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

Inceptionnivå på det här, och nu är du också en förbrytare! När ska moderatorerna vakna?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superapan:

Inceptionnivå på det här, och nu är du också en förbrytare! När ska moderatorerna vakna?

De gör som konstaplarna, lyssnar och väntar tills alla är antingen anmälda eller komprometterande, sen drämmer de till med ban-hammaren.

I sold you and you sold me 🎶

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det är faktiskt fullt tekniskt möjligt för polisen att övervaka fysiska samtal i hus, bil eller liknande och har varit det ganska länge. De behöver inte ens installera mikrofoner, det räcker med att det finns fönster. Det handlar bara om vilka resurser polisen har, för jag kan tänka mig att det inte är billigt(?)

Men med det sagt, naturligtvis ska inte stater i den fria världen vilja vara som ryssland och kina. Finns inget teflonhalare sluttande plan än om man förbjuder kryptering eller minskar friheten för icke-krimininella. För idag har ju naturligtvis ingen laglyding människa "någonting att dölja" eftersom de har "rent mjöl i påsen" eller hur? ( )

Vi tillverkade extremt känsliga riktmikrofoner redan på 70-talet. Med dem kunde man lätt följa samtal inne i hus genom att registrera vibrationer i fönster. Var faktiskt ganska chockerande hur enkelt det gick. Likaså kunde vi registrera samtal genom att placera ut mikorfoner på en vägg och filtrera bort alla störningar som t.ex. 50hz-ljud från elnätet och en del annat brus. Det var lättare i betonghus än i gamla hus med trästommar och tegel. I betongen sprids ljud väldigt bra.

Med det sagt så kör jag med kryptering, VPN, TOR o.s.v. bara för att jag gillar tanken på att om någon ska "lyssna" på vad jag har att säga eller vad jag gör på nätet så ska det i alla fall inte vara självklart enkelt. Att sedan den som ger sig den på att avlyssna mig ganska snart kommer underfund med att det inte är värt besväret är en annan fråga men då har den eller de åtminstone fått anstränga sig. Jag är mer emot att t.ex. Telia play vägrar anslutning om jag befinner mig bakom ett VPN.

Till sist så har nog alla "något att dölja" eftersom "rent mjöl i påsen" är omdefinierbart och snabbt kan ändras om vi får en extrem höger- eller vänsterregim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Håller med gemene man bör inte behöva kryptering utan det ska företag och andra organisationer som jobbar med säkerhet ha.

Med andra ord behöver vi inte tak och väggar som inte är genomskinliga heller så att polisen lättare kan se vad du gör hemma också. Det är typ samma sak som kryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag håller helt med! Sverige historiskt sett har varit ett land byggt på generellt ansvarsfulla medborgare. Tyvärr har det skett en markant förändring på kort tid. Tidigare försök att lösa problemen på ett förbyggande sätt (saft och bullar) har visat sig ineffektiva och tidsödande. Nu står vi inför valet att behöva expandera fängelsekapaciteten och skärpa lagstiftningen markant. Dessa åtgärder kommer att påverka oss alla, vilket är oundvikligt när en del av befolkningen inte följer samhällsnormerna. Det hade absolut gått att undvika.

Det är inte svårt att identifiera var problemen startade, men allmänhetens guldfiskminne innebär att det kan bli en långdragen process. Det kan dröja åratal innan vi når en nivå som kan anses vara acceptabel, om vi ens når dit.

Med tanke på senaste tidens eskalering kommer fler vuxna att dra sig för att säga till, och civilkuraget kommer att blekna markant om man inte lyckas styra upp lag och rättsväsende.

Detta är inte och kommer aldrig att vara en fråga om invandring som du försöker peka på. Sverige har alltid haft brottslingar på alla sätt och det har inte ökat speciellt mycket med brottsligheten i Sverige. Skillnaden är att man bytt metoder från att knivhugga folk till att skjuta dem eller från att bränna ned hus till att spränga.

Inget i brotts statistiken säger att brotten ökar alls förutom våldtäkter som fick en rejäl ökning när man skrev om lagen vad en våldtäkt var för något.

Massövervakningar och ge sig på kryptering kommer inte att hjälpa på något sätt, däremot kommer det göra det omöjligt att använda internet. Kryptering är ett måste annars kommer alla som vill veta exakt alla de vill om dig och då pratar vi inte bara om staten utan alla brottslingar till ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte enda sättet.

Ett annat sätt är att jobba mot ett samhälle där alla får sina grundläggande behov mötta. I slutändan är det väldigt få som begår brott för att det är kul, utan för att de ser det som enda sättet att bli "någon" i samhället. I ett samhälle där ingen behöver tänka på var hen ska få sitt nästa mål mat eller få en bostad eller andra grundläggande behov så blir brott en mindre attraktiv bana. De vi i "mainstream"-samhället stöter bort fångar det kriminella samhället upp.

Ursäkta, men det är en stor skillnad på grundläggande behov och känslan av att bli någon. Jag kan tänka mig att betala skatt för att ingen lagligt permanent boende i Sverige behöver stå utan bostad eller mat. Däremot är jag inte villig att indirekt betala potentiella tonårsgangsters med låg självkänsla så att de inte skjuter en småbarnsfar i huvudet, om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av pg0n:

Jag tycker att de ska tillåta SSH med lösenord abc123 på deras servrar.

Men SSH är end-to-end-krypterat. Vi behöver få operativsystem att återinföra Telnet, webbläsare att sluta klaga över sidor som presenteras över klartext-http, ta bort de TLS-burna versionerna av mail- och chattprotokoll, se till att våra banker övergår till okrypterad kommunikation - helst utan lösenord, så man enklare kan kolla så folk inte får in eller betalar ut mystiska pengasummor.

Postnord behöver också investera i ångstrykjärn för att enklare öppna vår post utan att skada kuverten.

Alla hushåll bör få en kamera och en bra mikrofon i varje rum (glöm inte toaletten!) och polisen bör rutinmässigt få lagra allt i tio år utifall att misstankar skulle väckas mot en individ. Givetvis ska de uppkomna lagringskostnaderna täckas av kommunalskatten.

Avslutningsvis får SD:s generalkansli kopior av all förekomst av avvikande porrsurfning (kille-kille, tjej-tjej, och inte minst tjej-kille) för framtida bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

De va mycke AI-genererade artikelbilder numera... ganska komiskt.
Vad sjutton är Surete Vaud?

Det är inte något AI-genererat...
Rapport d’activité 2020 Entraide judiciaire internationale

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det handlar om bra många fler än top 10 dummaste brottslingarna i Sverige. Ta bara alla pedos som exempel. De kommer inte gå över till några obskyra program för att grooma barn, eftersom ungarna inte använder dessa. Sen råkar det även vara så att många brottslingar helt enkelt inte är särskilt smarta.

Att förbud mot totalsträckskryptering skulle ha effekt råder det knappast någon tvekan om. Frågan är snarare om ska sälja all integritet och välkomna övervakning för att stoppa brottslingar.

This!
Välformulerat hela vägen!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

De va mycke AI-genererade artikelbilder numera... ganska komiskt.
Vad sjutton är Surete Vaud?

Surete Vaud är Säkerhetspolisen i kantonen Vaud i Schweiz. Det är inte AI-genererat.

Sûreté betyder säkerhet på franska.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Detta är inte och kommer aldrig att vara en fråga om invandring som du försöker peka på. Sverige har alltid haft brottslingar på alla sätt och det har inte ökat speciellt mycket med brottsligheten i Sverige. Skillnaden är att man bytt metoder från att knivhugga folk till att skjuta dem eller från att bränna ned hus till att spränga.

Inget i brotts statistiken säger att brotten ökar alls förutom våldtäkter som fick en rejäl ökning när man skrev om lagen vad en våldtäkt var för något.

Massövervakningar och ge sig på kryptering kommer inte att hjälpa på något sätt, däremot kommer det göra det omöjligt att använda internet. Kryptering är ett måste annars kommer alla som vill veta exakt alla de vill om dig och då pratar vi inte bara om staten utan alla brottslingar till ex.

Statistik från BRÅ eller SCB är inte alltid raka spår till sanningen, de är komplexa och påverkas av många variabler som kan förändras över tid. Det är viktigt att granska dessa data kritiskt och förstå de underliggande faktorerna som kan påverka resultaten.

Låt oss belysa några kritiska punkter:

Rapporteringsfrekvens: En skenbar ökning i brottslighet kan delvis bero på att folk inte anmäler alla brott, särskilt de som involverar ungdomsgäng eller när offren fruktar repressalier. Detta påverkar statistiken och ger en felaktig bild av verkligheten.

Förändrad perception och toleransnivå: Vi har blivit desensibiliserade. Skjutningar och grova våldsbrott var ovanliga på 90-talet, men nu är de en del av vardagen, vilket leder till att färre brott anmäls.

Ökad våldsnivå: Det råder ingen tvekan om att våldsnivån har eskalerat, vilket påverkar både punkt 1 och 2.

Beträffande invandringen: Det är obestridligt att Sverige har tagit emot en rekordhög mängd asylsökande, framförallt från krigsdrabbade områden, vilket utgör en betydande utmaning. Det är naivt att förneka att detta inte påverkar samhällsdynamiken.

Kryptering och brottsbekämpning: När det gäller möjligheten för rättsväsendet att lyssna in på privata konversationer mellan brottslingar har det visat sig ha stor effekt. Det finns flera stora brottsmål där polisen har lyckats knäcka meddelandetjänster och på så vis kommit över vital information. Genom att effektivisera utredningar mot brottslingar som inte skyddar sina kommunikationer väl kan polisen frigöra resurser och fokusera mer på att tackla mer avancerade och allvarliga brott.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hm. Undrar om Europol är intresserade av att avskaffa sin egna E2E-kryptering? Varför inte förbjuda alla i EU-huset i Bryssel från att använda kryptering först. Sedan kan vi övergå till alla politiker i EU för att sedan gå på övriga makthavare.
Skulle gissa på att det skulle bli ett förskräckligt hallå och att det inte skulle gälla dom.

Företaget Sectra har en lösning med krypterade telefoner som bland annat används av politiker och andra makthavare. Med detta förslag skulle deras lösning bli förbjuden.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

...
OM vi förbjuder detta, sätter ett rootcert på all trafik och låter Europool/polisen göra en s.k Man in the middle, vi skulle såklart få tag på massor av busar.. Men tänk om den informationen far på vift,vilket är mer en NÄR inte OM ochdå försäkringsbolag får tag i den, blir 10x dyrare å ta personförsäkringar för bolaget vet om att du dricker alkohol på helgen / käkar hamburgare för ofta, samt inte är på gymmet 4 dagar i veckan.
Din arbetsgivare får reda på dina politiska åsikter, eller mer fuffens folk får reda på att du kanske är otrogen mot din man/fru och pressar dig på pengar.. Listan går göra extremt lång!

Den informationen du beskriver finns redan insamlad och säljs redan vidare till tredje part.

I övrigt, att brottbekämpande myndighet är emot potentiella brottsverktyg är en sådan icke-nyhet att den luktar kvällsblaska och clickbait lång väg.

tankevurpa
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis så. Polisen och rättssamhället är till för att skydda våra friheter och vårt samhälle. Polisen underordnar sig samhällets intressen, inte tvärtom.

Ahh. Fick först lite anarkistiska vibbar. Men då är jag med. 😀

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB