Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Dune: Del 2

Permalänk

Dune: Part 2
7/10

Får hålla med @Edin_II i mångt och mycket i tidigare inlägg, men ger lite minus för vad de valt att fokusera och lägga tiden på, det kunde man gett åt konflikten med Harkonnen istället. Så precis som med ettan får den ett lite "svalare" betyg som fristående och får först ett slutgiltigt betyg efter att del 3 (Dune: Messiah) knyter ihop storyn om Paul.

Lyckas de bra med den tror jag betyget för en trilogi höjs till runt en 8:a och denna kommer betraktas som "the definitive trilogy about Dune" under väldigt många många år.

Tips till Er som gillar Dune och ännu inte sett den kan jag rekommendera mini-serien Children Of Dune från 2003/2004. Minnet sviktar lite men det kan vara fortsättningen på Dune 2000 som också var en mini-serie men mer handlar om det filmerna tar upp där Children Of Dune är mer fortsättningen på Messiah.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Dune del 2. Att jag somnade säger väl ganska bra vad jag tycker om den.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Necrophor:

Dune: Part 2
7/10

Får hålla med @Edin_II i mångt och mycket i tidigare inlägg, men ger lite minus för vad de valt att fokusera och lägga tiden på, det kunde man gett åt konflikten med Harkonnen istället. Så precis som med ettan får den ett lite "svalare" betyg som fristående och får först ett slutgiltigt betyg efter att del 3 (Dune: Messiah) knyter ihop storyn om Paul.

Lyckas de bra med den tror jag betyget för en trilogi höjs till runt en 8:a och denna kommer betraktas som "the definitive trilogy about Dune" under väldigt många många år.

Tror också det är rätt att se de två filmerna plus den kommande trean som en komplett berättelse, men där finns risken att de kanske gör "för mycket" med Messiah för att knyta ihop säcken och då kan det bli lite stökigt. Men det återstår att se.

Hade gärna sett 2000-2003 miniserierna senare för att jämföra.

Permalänk
Skrivet av Edin_II:

Tror också det är rätt att se de två filmerna plus den kommande trean som en komplett berättelse, men där finns risken att de kanske gör "för mycket" med Messiah för att knyta ihop säcken och då kan det bli lite stökigt. Men det återstår att se.

Hade gärna sett 2000-2003 miniserierna senare för att jämföra.

De hade inte i närheten av denna budget, men jag gillade dem båda och man märker att det finns tydliga likheter med ett par olika scener. Så de är absolut värda att se Men jag stör mig fortfarande på att de fokuserade så pass lite och hackigt på konflikten med Harkonnen och alldeles för mycket på "ökenvandring", "byggandet" kunde de ha lämnat åt ettan där man började växla upp med konflikterna och jag hoppas innerligt det avspeglar sig i trean som är en "all out war" del. Sedan tar ju Children Of Dune över mer eller mindre och sedan hoppar man extremt långt fram i tiden har jag för mig

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Necrophor:

"byggandet" kunde de ha lämnat åt ettan där man började växla upp med konflikterna och jag hoppas innerligt det avspeglar sig i trean som är en "all out war" del. Sedan tar ju Children Of Dune över mer eller mindre och sedan hoppar man extremt långt fram i tiden har jag för mig

Jo men det kan jag hålla med om förväntningarna finns. Ser fram emot att se allt och jämföra sen!

Permalänk
Medlem

Jag har sen jag skaffade mig en 4k teve börjat kollat över lite gamla filmer som släppt i nya 4k versioner. Jag tänkte jämföra dem lite med de gamla 1080p versionerna.

The lord of the rings - Denna är magiskt fin. Man har verkligen lagt ner en massa jobb för att få till det riktigt. 10/10

Elysium - Denna var också betydligt roligare i 4k. Alla detaljer riktigt poppar ut som man missade tidigare. 8/10

District 9 - Här var skillnaden inte så stor faktiskt. Jag antar att det har lite med själva stilen på filmen att göra. Den ser ju bra ut men skillnaden är inte så stor. 8/10

Aliens special edition - Här har man ändrat en viktig grej faktiskt. Man har tagit bort det blåa filtret som fanns i filmen tidigare och ersatt med ett betydligt svagare grönt filter. Detta ger lite mer liv till karaktärerna. Den är även rätt välgjord med mycket fina detaljer. Sen måste jag ju säga att Bill Paxton som spelar Hudson fan gör en riktigt bra roll här som gnäll-jon. 9/10

300 - Rätt ok. Det är inte så stora skillnader mot 1080p versionen faktiskt men denna är ju så stilistiskt filmad och efterproducerad så det är väl därför. Färgerna känns ibland lite mer mättade men det kan ju vara en ren inställningsfråga. Jag kan inte säga att jag noterade nånting som stod ut. Fortfarande en rätt bra film dock. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Sen måste jag ju säga att Bill Paxton som spelar Hudson fan gör en riktigt bra roll här som gnäll-jon. 9/10

Håller med - Hudson (Paxton) är en charmig gnällspik
(överkaxiga amerikanska vietnamsoldaten som blir satt på sin plats, men som iallafall vänder och kämpar in i det sista)

Gnällspiken är nog en underskattad roll överlag!
Om jag får sidospåra en gnutta och när vi ändå pratar Alien franschisen, så skulle jag vilja säga att Lambert (Veronica Cartwright) från första Alien filmen är djupt underskattad: hon bär banne mig skräckfilmskänslan i stora delar av ettan om man tänker på det!
Hon säljer verkligen matsalsscenen med sina ulkanden, hon stressar sönder både tittaren och Dallas i luftschacktet och hon säljer hela den där orörliga frysta obönhörliga skräcken i konfrontationsscenen mot slutet av filmen. En karaktär man älskar att hata för att hon mest bara gör situationen stressigare och jobbigare - och om man tänker på det så är det ju precis därför hon är i filmen. Hon äger banne mig den rollen

Det är konstigt att den sortens "dumhet" funkar här i ettan, men blir så hopplöst jäkla irriterande korkat i en film som tex Alien Covenant, men nu halkar jag iväg...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Smile: Kände suget efter lite skräck i helgen och drog igång. Allt som allt var Smile en underhållande film med initialt intressant premiss, men mot slutet föll det hela rätt platt med ett budskap som var lite väl på näsan som tillsammans med billiga jump scares drar ned slutbetyget.

Permalänk
Medlem

Också Dune 2 här. Sämre än första filmen med karaktärer jag inte kunde förmå mig att bry mig om. Alldeles för många generiska actionscener som jag tyvärr gäspar mig igenom dessutom. Jag kom på mig med att hoppa fram i filmen rätt mycket.

Helt otroligt att man kan skriva så pass intetsägande karaktärer i ett universum som Dune.

En vanlig 6/10 för mig, sebart om man gillar miljöerna och Dune överlag. Kanske 7/10 i ren kvalité men bristen på saker jag bryr mig om drar ner det lite till.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Smile: Kände suget efter lite skräck i helgen och drog igång. Allt som allt var Smile en underhållande film med initialt intressant premiss, men mot slutet föll det hela rätt platt med ett budskap som var lite väl på näsan som tillsammans med billiga jump scares drar ned slutbetyget.

Har sett den tidigare och håller med att det är en schysst skräckis men att det faller ihop i slutdelen. Annars kan skräckfilmer vara effektiva när de gör normala vardagssaker otäcka. En liten trivia, det är Kevin Bacons dotter som spelar huvudrollen i filmen.

Nya skräckfilmer på bio som verkar intressanta för min del; The First Omen (framförallt denna) och Abigail.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Suspiria (2018)

Remake på Dario Argentos gamla klassiker.
Den tar en helt annan approach till samma grundidé. Estetiskt är det en väsenskild upplevelse men jag tycker på fullaste allvar att den är genuint jättebra. Väldigt mörk och tung stämning bitvis men den är otroligt vackert filmad och sätter stämningen otroligt väl.

Permalänk
Medlem

News of the world - Tom Hanks spelar en gammal sydstatskapten som reser från stad till stad för att läsa nyheter för folk som inte kan läsa. På en resa hittar han en flicka som bott hos indianer i många år. Han bestämmer för att hjälpa henne till hennes släktingar. Bra och känslosam film. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Spaceman
6/10
Netflix

Trots att filmen stoltserar med Adam Sandler finns det ingen komik i denna, mer en psykologisk film där ensamhet driver fram "galenskap" och inre reflektioner. Betyget i sig återspeglar inte riktigt kvalitén på denna, det handlar mer om att man måste vara i rätt sinnesstämning när man ser den, vilket jag kanske inte var. För Sandler gör sin roll riktigt riktigt bra, det mesta andra är mer fluff-fluff runt omkring så att säga.

Visst har just denna "historia" gjorts x antal gånger i historien... både bättre och sämre... men denna får ändå sluta på den "övre halvan", även om jag starkt ogillade slutet och hade önskat att få se en mer tragisk utgång. Men måste säga att jag gillade miljön, ensam i rymden, lägger en stark grund för att faktiskt ge stöd till just denna typ av film/historia.

T ex att han fortsätter sväva bort i rymden till "inget" och ingen annan någonsin får ta del av hans "insikter" eller "personliga utveckling" etc.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Blev att kika på Carpenters gamla klassiker The Thing.
Inte sett den på några år, men det är fasiken en otrolig film fortfarande. Effekterna är något i hästväg för sin tid och är riktigt äckliga och välgjorda.

Permalänk
Medlem

Ronin - Pensionerade yrkesmilitärer ska genomföra ett jobb i Frankrike. De skjuter, kör bil och sitter och glor. Givetvis är ett par förrädare som ställer till problem. Välgjord med bra actionsekvenser. 7/10

Geronimo en amerikansk legend - Film om Geronimo och apacherna sista dagar. Ok men lite för mycket närbilder av ansikten som stirrar mot himlen. Annars bra line-up med Wez Studi, Matt Damon, Gene hackman, Robert Duvall m.fl. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Civil War

Alex Garland gör ett bra jobb som vanligt.
Tycker att Kirsten Dunst gör ett riktigt bra jobb faktiskt, en roll som verkligen passade henne.
Bra tempo, kändes aldrig tråkig.
Sevärd film.
8/10.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Rebel Moon Part 2.

Skön action, slå av hjärnan underhållning.
Körde på min perlisten setup med JBL Synthesis elektronik.
Nämner det pga då förstår ni att jag har ljudtryck...och nog var det riktigt låga frekvenser i denna film.
Ljudet var en ny upplevelse.

Filmen i sig 6/10 men med kul bas, speciellt från Dread Naughten (stavning?)
Har ni saker som går under 20hz är denna skoj

Permalänk
Medlem

Tog mig äntligen tid att kolla på andra delen av "DUNC", erm Dune menar jag såklart.
Har några problem med den.
Dels de 2 huvudrollsinnehavarna (Paul och Chani såklart), ingen av dom är tillräckligt bra för att kunna bära filmen.
Och dels dialogen, det viskas eller skriks. Ingen verkar ha ett normalt samtal.
Inte heller tycker jag att man lyckas förmedla exakt hur viktigt "spice" är för alla.

Nej miniserien från 2000 av John Harrison är IMO fortfarande den bästa tolkningen av Dune.
Den spenderar tiden där det behövs och skådisarna tilläts göra ett betydligt bättre jobb.

Permalänk
Medlem

Såg Rebel Moon då den kom ut på Netflix. Alltså, alla gillar väl ett spektakel ala Bruckheimer men förutom stundtals ögongodis fanns där ingenting som högg tag i mig.

Kan uppskatta Sofias fysikalitet som f.d professionell dansare men huvudrollsbärare i ett epos, mjae. Då gillade jag henne bättre som hon användes i första Kingsman.

Nu måste man ju se tvåan som släpptes igår, bara för att. Nån skrev väl ovan att bara man har en skål popcorn och kall öl så ska det väl gå bra.

Men jag tvivlar...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Dune part two - Välgjord, snygg film som gör vad den ska, lägger upp för en tredje, fjärde, femte o.s.v. Den var ok men inte nåt underverk som vissa verkar tycka. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Dune: Part Two. Såg den på bio och tycker helt enkelt att den är riktigt bra. Den får 9 av 10 faktiskt.

Permalänk

Ghostbusters: Frozen Empire Ganska bra, men inget mästerverk. Jag tror inte att det blir en ny klassiker.
Ändå vill jag ha mer. 7 av 10

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Hundreds of Beavers | En slapstick-komedi vars like man sällan, eller antagligen aldrig någonsin hädanefter kommer skåda. Ett hopkok av inspiration från stumfilm, animation från 1930-40 talet, TV-spel och furry-konvent resulterar i en helsmaskig och ganska våldsam gryta. Någon gång tappar den lite tempo, men generellt fungerar det bra trots det lättförståeliga upplägget. Det är också skönt med bitvis mer vuxen humor som filmskaparna aldrig känner sig nödgade att förklara som om tittaren behövde en barnvakt. Imponerande vad man kan göra med en budget på bara 150 000 dollar, men ett överdåd av kreativitet och en driven vision trumfar här Hollywoodmiljoner.

8/10 bäveringenjörer rekommenderar

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Rebel Moon - Part Two.
Ja jösses denna var inte så bra.
Att se reviewers som Angry Joe slita filmen i stycken är mer underhållande än själva filmen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Blev en kik på Barbie.
Tycker den var ungefär det jag förväntade mig.
Rolig, välspelad och otroligt snyggt utförd.
blir en stark 8/10

Permalänk
Medlem

Dune 2: Efter all hype och hyllningar så blev jag rejält besviken. Märkligt tempo, ibland långsam och stundtals så skyndade den förbi vissa partier i berättelsen. Inget större engagemang i karaktärerna. 5/10. Jag gillade ettan betydligt mer.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Rebel Moon 2 var precis så intetsägande som ettan, inget man lär komma ihåg eller ha lust att se igen. Kanske ett försök när han släpper sin r-rated directors cut men tvivlar på det.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Ricky Stanicky
6/10
Amazon Prime

Rätt "laid back" komedi med skådespelare som John Cena, Zac Efron, Andrew Santino och där Jeff Ross gör ett ganska bra inhopp. Lite av "Baksmällan" vibbar, dock inte lika hektiskt eller frenetisk och väger till och från över mer till lite lätt drama.

Dvs klassisk, amerikansk komedi som inte är "over the top", fungerar en vanlig kväll men inget som kommer gå till historien som något fantastiskt.

Rebel Moon – Part Two: The Scargiver
3.5/10
Netflix

Minns inte om jag gav ettan en 3:a eller 4:a i betyg och trodde faktiskt inte det kunde bli sämre... men så fel man kan ha. Yepp, denna fortsätter i samma kassa spår som första delen... men faktiskt sämre, att lyckas med det är en bedrift i sig själv! En story en 12-åring hade gjort bättre, som skriver sin "första story" baserad på allt det coola han sett... och ungefär lika logisk. Så otroligt dåligt gjord att det är skrämmande att någon faktiskt gav denna "green light".

Kora står och har just avrättat prinsessan, dvs hennes backstory. Tar en pistol och skjuter vakterna runt omkring och försöker sedan skjuta Atticus... men ack... slut på ammo. Tar sedan upp vapen från vakterna... men guldfiskminnet slår till och hon skjuter inte Atticus utan rusar ut och börjar slakta fler vakter.

Denna logik sätter tonen för det mesta som händer. Eller att EN BY kan ge tillräckligt med Vete/Mjöl för att det ens skall vara av vikt för en Dreadnought, hade det varit en hel planet så okey... men en by med ett par säckar... tsk tsk tsk. Vilket följs upp med: can't bombard the village from orbit, we might hit the seed... tank use big gun and blow up a house and all seed... tsk tsk tsk.

Dold text
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Dune 2: Efter all hype och hyllningar så blev jag rejält besviken. Märkligt tempo, ibland långsam och stundtals så skyndade den förbi vissa partier i berättelsen. Inget större engagemang i karaktärerna. 5/10. Jag gillade ettan betydligt mer.

Jag fick samma känsla när jag såg Dune 2. Ettan var mycket bättre. De flesta verkar dock inte tycka så om man ska tro IMDB. Part 1 får 8,0 i betyg och part 2 får 8,7.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.