Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering

Permalänk

Visst, plocka bort rättigheten att ha företagshemligheter och låsa information(speciellt forskning) bakom betalvägg i samma gång, mer öppenhet är de för right?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Så vanliga Svenssons ska man kunna lyssna in på fritt, medans kriminella går säkra? För det är ju bara för de kriminella att använda en meddelande app som krypterar? Ser inte hur en lag skulle stoppa detta?

Lite så blir det ju. EncroChat, någon?
Om all E2E-kryptering blir förbjuden i lag så kommer ju naturligtvis fortfarande appar med E2E utvecklas, även om de främst/bara används inom kriminella kretsar, och inte finns på Play Store/App Store och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de ska tillåta SSH med lösenord abc123 på deras servrar.

Permalänk
Medlem

Rent budgetmässigt är det ett lysande förslag.

Utan möjlighet till kryptering kommer det att bli lättare att begå brott och stjäla företagshemligheter, vilket leder till mer jobb för Europol. De här killarna vet hur en slipsten ska dras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange71:

Rent budgetmässigt är det ett lysande förslag.

Utan möjlighet till kryptering kommer det att bli lättare att begå brott och stjäla företagshemligheter, vilket leder till mer jobb för Europol. De här killarna vet hur en slipsten ska dras.

Mjaa. Det är väl inte vad de sagt riktigt.
Det är väl e2e specifikt som de tycker är problematiskt.
Om vi tar vanliga telefonsamtal i mobilnätet exempelvis så är de också krypterade men inte e2e. Det är inte problematiskt för det går att få insyn på vägen - i operatörens nät. Och samtidigt ha trafiken krypterad på väg mellan ställen.

Men ja. Hur något sådant ska kunna implemeteras utan att det påverkar legitim verksamhet också... Är en bra fråga.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Håller med gemene man bör inte behöva kryptering utan det ska företag och andra organisationer som jobbar med säkerhet ha.

Dörrlås är bara något som SÄPO bör ha så jag föreslår att du tar bort ditt.

Jösses...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Äh, med AI kopplad till en kvantdator så kan vi förutspå vilka som blir kriminella och kan låsa in dem redan från barnsben

Permalänk
Medlem

När de brottsbekämpande myndigheterna tror att lösningen är att kringgå eller förebygga/försvåra e2e kryptering så har de kriminella redan vunnit.

Alla vet att det är svårt med kryptering ur denna aspekt, men det är dags att skaka loss hjärnan lite och sluta arbeta enligt gamla vanor och rutiner. Om de la all den energi på att utveckla ny arbetsmetodik enligt föränderliga förhållanden som tekniken innebär som de gör över att beklaga sig på kryptering hade detta inte varit ett problem.

De hade behövt totalitär kontroll över ALL digital kommunikation i världen för att detta ens skulle fungera i praktiken. Vilket inte ens är möjligt, good luck att förhindra radiokommunikation.

Skrattretande...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Alltså helt ärligt skulle de inte göra sitt jobb om de inte sa att de var emot det. Hade man frågat MUST, CIA, MI6 eller liknande hade de svarat samma sak.

Ja, det är ju helt rimligt att en organisation önskar vad de nu tycker skulle underlätta deras arbete. Det är varken överraskande eller "fel" att de argumenterar för sin sak, oavsett om man nu håller med eller ej.
(Sedan kan förstås argumenten ifrågasättas, eller rentav vara demonstrerbart felaktiga, men det är ju en annan sak än själva principen)

Själva grejen är väl just att man måste ta det för vad det är, det är något som står på deras önskelista men det betyder ju inte per automatik att det är smart att göra just så sett till helheten. Det är ju inte Europol som stiftar lagar, och de förväntas ju inte (och förväntar sig säkert inte heller) bara få allt de önskar sig.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag förstår att detta är ett känsligt ämne för många och att åsiktskorridoren är strikt. Självklart ska man värna om integriteten. Men allt eftersom brottsligheten eskalerar och resurserna inte räcker till så måste man finna en ny balans. Man kan sitta här och argumentera om att brottslingar minsann hittar nya säkra vägar att kommunicera och i många fall är det säkert så. Men brottslingar är bara människor och, som vi alla vet, så gör man misstag vilket ofta också är anledningen till varför de åker dit.

Nu är jag uppenbarligen inte vidare väl insatt i hur det verkligen går för polisväsendet, men om det är så att vi inte kan prestera bättre än vad vi gjort fram till nu så anser jag nog ändå att man behöver finna en ny balans (vad det nu kan innebära). Tyvärr kommer det alltid att finnas individer som förstör tillvaron för andra och som gör att vi inte kan ha "fina" saker utan att kämpa för det.

Det är möjligt att det kan räcka med att vi stramar åt våra lagar och bygger fler fängelseceller. Den kategori brottslingar som hade kunnat fångas med avlyssning kanske åker fast ändå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Alltså försvårar inte end to end kryptering för brottslingar att stjäla mina lösenord m.m. Jag har blivit hackad minst en gång och pengar förlorade. Varför ta bort vissa skyddsmetoder? Skall jag inte få ha ett gediget lås på dörren hemma för att det kan försvåra husrannsakan och brottslingar kan gömma sig där. Låter som en liknande parallell enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Jag tycker att de ska tillåta SSH med lösenord abc123 på deras servrar.

App app app, SSH är ju secure shell. Det är inte tillåtet med kryptering.

Skrivet av Neon:

Jag förstår att detta är ett känsligt ämne för många och att åsiktskorridoren är strikt. Självklart ska man värna om integriteten. Men allt eftersom brottsligheten eskalerar och resurserna inte räcker till så måste man finna en ny balans. Man kan sitta här och argumentera om att brottslingar minsann hittar nya säkra vägar att kommunicera och i många fall är det säkert så. Men brottslingar är bara människor och, som vi alla vet, så gör man misstag vilket ofta också är anledningen till varför de åker dit.

Nu är jag uppenbarligen inte vidare väl insatt i hur det verkligen går för polisväsendet, men om det är så att vi inte kan prestera bättre än vad vi gjort fram till nu så anser jag nog ändå att man behöver finna en ny balans (vad det nu kan innebära). Tyvärr kommer det alltid att finnas individer som förstör tillvaron för andra och som gör att vi inte kan ha "fina" saker utan att kämpa för det.

Det är möjligt att det kan räcka med att vi stramar åt våra lagar och bygger fler fängelseceller. Den kategori brottslingar som hade kunnat fångas med avlyssning kanske åker fast ändå.

Meh... Du kankse sätter dit de 10 dummaste brottslingarna i Sverige. De som menar allvar krypterar (eller åtminstone tror de gör det, se SkyECC, Anom..) ändå. Lite som att en fartkamera hindrar gemene man att åka lite för fort men knappast stoppar en bankrånare på flykt eller någon som är sugen på streetrace och placerar en sopsäck över kameran.

Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Det är väl inte vad de sagt riktigt.
Det är väl e2e specifikt som de tycker är problematiskt.
Om vi tar vanliga telefonsamtal i mobilnätet exempelvis så är de också krypterade men inte e2e. Det är inte problematiskt för det går att få insyn på vägen - i operatörens nät. Och samtidigt ha trafiken krypterad på väg mellan ställen.

Men ja. Hur något sådant ska kunna implemeteras utan att det påverkar legitim verksamhet också... Är en bra fråga.

Till och med omöjlig skulle jag vilja påstå. Vad ska hindra någon från att själv bygga en app som krypterar data som sedan spelas upp i form av ljud på en annan enhet på andra sidan jorden med samma app? Det kan de ju roa sig med att utrota.

Permalänk
Medlem

Den som är beredd att offra sin frihet för säkerhet förtjänar ingetdera.
Originalet är av Benjamin Franklin men ovanstående är slimversionen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo. Det kan polis visst göra.
Vi har fram till nyligen inte haft frizoner där rättsväsendet inte kan få insyn vid brottsutredningar.

Polisen kan sätta både mikrofoner och dolda kameror för spaning vid brottsmisstanke för fysiska samtal - både i bilar och i hus.
Polisen får också sätta gps, avlyssna telefoner, gå igenom posten och undersöka banktransaktioner i brottsutredningar.
För att vi inte vill ha frizoner för kriminalitet.

Det som hänt när kryptering för allämnheten brett ut sig är att möjligheten till total insyn vid brottutredningar tagits bort. Det här har vi inte riktigt haft innan. Hade det varit nischat så hade problemet varit begränsat - men nu håkler det på att breda ut sig ordentligt och då får det här problemet en annan magnitud.
Och det kommer adresseras förr eller senare.

Jag skulle snarare uttrycka det som att rättsväsendets befogenheter behöver anpassas efter det samhälle vi faktiskt lever i. När tekniken rör på sig och ändrar spelplanen så kan det innebära att vertyg och avgränsningar behöver uppdateras. Beroende på hur problemomrpdet ser ut.

Det är emellertid ingen lätt nöt att knäcka. Nya avgeänsningar behöver avvägas noggrant - och dwt kommer bli besvikelse oavsett vilken väg som konmer tas.

att de har rätt att göra det innebär inte att de har möjlighet att göra det. T.ex så finns det många ställen dit de inte har fysisk åtkomst vilket inbegriper många hem, nästan alla företag och framförallt gänglokaler för mc-klubbar. Så för att göra det 1:1 så kan vi ju tillåta Europol att avlyssna fullsträckskryptering precis hur mycket de vill.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Meh... Du kankse sätter dit de 10 dummaste brottslingarna i Sverige. De som menar allvar krypterar (eller åtminstone tror de gör det, se SkyECC, Anom..) ändå. Lite som att en fartkamera hindrar gemene man att åka lite för fort men knappast stoppar en bankrånare på flykt eller någon som är sugen på streetrace och placerar en sopsäck över kameran.

Fast om vi ska göra den liknelsen så fungerar det uppenbarligen, annars hade man inte fortsatt att sätta ut kameror. Hade kamerorna dessutom inte haft en varningsskylt precis innan, så hade ännu fler rättat in sig. Ja, absolut, det kommer alltid finnas folk som tar sig runt, men kanske räddar vi din, min eller någon annans familj i alla fall.

Tro inte att det kommer finnas en lösning på alla brott. Oavsett hur hårt man skruvar åt det så kommer det alltid finnas de som tar sig runt, förhoppningsvis har man mer resurser över för att lösa iallafall en del av dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

..Hold my baton

Det kan de och det gör de, om du eller någon du brukar prata med är tillräckligt intressant. En e2e-krypterad chat ger inte samma möjlighet för rättsväsendet att kliva in och lyssna i de fall de tycker att det behövs.

Så det innebär ett större hinder än de flesta andra enkelt tillgängliga kommunikationsmetoder, vilket antagligen då är anledningen till att interpol gnäller.

Ja, alltså, jag menade att det inte går för dem att avlyssna dem utan att göra någon särskilt riktad insats.

Det går att "knäcka" E2E-system också genom att bugga ändenheterna också. Poängen är att höja ribban för polisen så att övervakningen inte kan ske slentrianmässigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jo. Det kan polis visst göra.
Vi har fram till nyligen inte haft frizoner där rättsväsendet inte kan få insyn vid brottsutredningar.

Polisen kan sätta både mikrofoner och dolda kameror för spaning vid brottsmisstanke för fysiska samtal - både i bilar och i hus.
Polisen får också sätta gps, avlyssna telefoner, gå igenom posten och undersöka banktransaktioner i brottsutredningar.
För att vi inte vill ha frizoner för kriminalitet.

Det som hänt när kryptering för allämnheten brett ut sig är att möjligheten till total insyn vid brottutredningar tagits bort. Det här har vi inte riktigt haft innan. Hade det varit nischat så hade problemet varit begränsat - men nu håkler det på att breda ut sig ordentligt och då får det här problemet en annan magnitud.
Och det kommer adresseras förr eller senare.

Jag skulle snarare uttrycka det som att rättsväsendets befogenheter behöver anpassas efter det samhälle vi faktiskt lever i. När tekniken rör på sig och ändrar spelplanen så kan det innebära att vertyg och avgränsningar behöver uppdateras. Beroende på hur problemomrpdet ser ut.

Det är emellertid ingen lätt nöt att knäcka. Nya avgeänsningar behöver avvägas noggrant - och dwt kommer bli besvikelse oavsett vilken väg som konmer tas.

Det jag menade, och jag uttryckte mig lite slarvigt, är att de inte kan avlyssna vad som händer i ett hus eller en bil utan att göra en riktad insats för att faktiskt "bugga" huset eller bilen i fråga. Kryptering höjer ribban, polisen behöver "bugga" ändenheterna istället. Allt för att avlyssning inte ska ske slentrianmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Polisen får lära sig andra knep. Israelerna är duktiga på att komma åt telefoner och avlyssna allt som behöver avlyssnas oavsett om det är krypterat eller okrypterat mellan parterna.

Fast vad är då skillnaden mot att inte tillåta e2e kryptering, om de tvingas att hitta metoder där allt ändå kan avlyssnas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Det jag menade, och jag uttryckte mig lite slarvigt, är att de inte kan avlyssna vad som händer i ett hus eller en bil utan att göra en riktad insats för att faktiskt "bugga" huset eller bilen i fråga. Kryptering höjer ribban, polisen behöver "bugga" ändenheterna istället. Allt för att avlyssning inte ska ske slentrianmässigt.

Det är helt klart en av flera möjliga vägar. Att ge remote tillgång till enheter direkt. Alltså krav från tillverkare att ge passage så att rättsväsendet inte behöver hoppas på att själv sitta på en bug för just den enhetstypen som ska avlyssnas just då - utan att åtkomstmöjligheten blir mer tillförlitlig.

Jag tänker väl lite såhär. Det är rimligt att tackla problematiken där e2e-kryptering helt stänger dörren för avlyssning med tanke på hur utbrett det blivit.
Massövervakning däremot. Det är inte lika givet att man ska tillämpa (vilket verkar vara en del av vad som togs upp i nyheten också). Im with you!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lite så blir det ju. EncroChat, någon?
Om all E2E-kryptering blir förbjuden i lag så kommer ju naturligtvis fortfarande appar med E2E utvecklas, även om de främst/bara används inom kriminella kretsar, och inte finns på Play Store/App Store och liknande.

Precis. Så i slutändan är det "vanliga" personer som drabbas, medans kriminella kör vidare på sitt spår oavsett.

Det är lite som att vapenlagar i USA drabbar de laglydiga till 99,9%, kriminella är kända för att inte följa lagar och regler så att säga. Det är bara att kolla de städer med hårdaste lagarna, de brukar också vara de städer med högst antal vapenbrott per capita.

Vi har ju sett utvecklingen hur alla övervakas mer och mer, "give an inch and they take a mile".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikael07:

Fast vad är då skillnaden mot att inte tillåta e2e kryptering, om de tvingas att hitta metoder där allt ändå kan avlyssnas?

E2E skyddar ju mot många andra saker än polisen, framför allt potentiell avlyssning de ISPs/carriers (och ev kriminella som är anställda hos dem) som trafiken passerar. Än mer relevant på publika Wi-Fi-nätverk är ju att det även skyddar mot avlyssning av de som äger nätverket, för att inte nämna alla andra som är inne på samma nätverk om det är okrypterat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För att vi inte vill ha frizoner för kriminalitet.

Det som hänt när kryptering för allämnheten brett ut sig är att möjligheten till total insyn vid brottutredningar tagits bort. Det här har vi inte riktigt haft innan. Hade det varit nischat så hade problemet varit begränsat - men nu håkler det på att breda ut sig ordentligt och då får det här problemet en annan magnitud.
Och det kommer adresseras förr eller senare.

Jag skulle snarare uttrycka det som att rättsväsendets befogenheter behöver anpassas efter det samhälle vi faktiskt lever i. När tekniken rör på sig och ändrar spelplanen så kan det innebära att vertyg och avgränsningar behöver uppdateras. Beroende på hur problemomrpdet ser ut.

Tack för det mest nyanserade inlägget hittills i tråden.
För några år sedan hade jag nog varit skeptisk till någon form av reglering av kryptering. Men nu är jag rätt övertygad om att det är till större sammhällelig nytta om lagen inte är bakbunden här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Fast vad är då skillnaden mot att inte tillåta e2e kryptering, om de tvingas att hitta metoder där allt ändå kan avlyssnas?

Poängen är väl att göra det så svårt som möjligt. Försöka upprätthålla någon typ av balans mellan integritet och övervakning/avlyssning.

Utvecklingen som gör total övervakning av oss vanliga människor går i rasande fart. Det finns redan teknik för att automatiskt lyssna av all världens internettrafik och bearbeta den med AI och sedan ställa frågor till materialet, eller agera direkt efter automatiserade regler. Och det blir mer och mer sofistikerat för varje dag som går.
(Som en parantes finns ju redan på alla sociala medier teknik för att automatiskt styra vilken information som syns och vilken som inte syns, shadowbanna och på så sätt automatiskt (med allt mindre resurser) påverka hela världens informationsflöden.)

Det som saknas för stater, unioner och regimer att göra detta kan vara pengar, samordning och lagstöd.

Så att göra det så svårt, dyrt och krångligt som möjligt, i alla sammanhang man kan komma på, är de metoderna som finns för att iaf kunna bromsa den här utvecklingen något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

E2E skyddar ju mot många andra saker än polisen, framför allt potentiell avlyssning de ISPs/carriers (och ev kriminella som är anställda hos dem) som trafiken passerar. Än mer relevant på publika Wi-Fi-nätverk är ju att det även skyddar mot avlyssning av de som äger nätverket, för att inte nämna alla andra som är inne på samma nätverk om det är okrypterat.

Skrivet av snraway:

Poängen är väl att göra det så svårt som möjligt. Försöka upprätthålla någon typ av balans mellan integritet och övervakning/avlyssning.

Utvecklingen som gör total övervakning av oss vanliga människor går i rasande fart. Det finns redan teknik för att automatiskt lyssna av all världens internettrafik och bearbeta den med AI och sedan ställa frågor till materialet, eller agera direkt efter automatiserade regler. Och det blir mer och mer sofistikerat för varje dag som går.
(Som en parantes finns ju redan på alla sociala medier teknik för att automatiskt styra vilken information som syns och vilken som inte syns, shadowbanna och på så sätt automatiskt (med allt mindre resurser) påverka hela världens informationsflöden.)

Det som saknas för stater, unioner och regimer att göra detta kan vara pengar, samordning och lagstöd.

Så att göra det så svårt, dyrt och krångligt som möjligt, i alla sammanhang man kan komma på, är de metoderna som finns för att iaf kunna bromsa den här utvecklingen något.

Ja, fair points.

Permalänk
Medlem

Det är ganska roligt hur polariserat Rättväsendets makt / Medborgarnas frihet är!! Tyvärr säger det mer om det förtroende vi har för Poliser/Åklagare och domstolar och det visar hur svaga våra demokratier blivit. Jag använder inga krypterade tjänster och har inget behov av dem. Tror inte man kan lösa kriminalitet med förbud, bara att skicka meddelande via p2p omöjligt att stoppa. Tror Polisen behövs på gatan och inte på nätet kan ju ge en förtoende uppgång att bara synas och prata med människor så de förstår vilka de jobbar för..

Permalänk
Medlem

De va mycke AI-genererade artikelbilder numera... ganska komiskt.
Vad sjutton är Surete Vaud?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är helt klart en av flera möjliga vägar. Att ge remote tillgång till enheter direkt. Alltså krav från tillverkare att ge passage så att rättsväsendet inte behöver hoppas på att själv sitta på en bug för just den enhetstypen som ska avlyssnas just då - utan att åtkomstmöjligheten blir mer tillförlitlig.

Ja, det är inte riktigt det jag förespråkade. Alla bakdörrar in för att kringgå kryptering kommer förr eller senare att missbrukas av de som inte ska ha åtkomst.

Det finns ju däremot andra sätt att bekämpa brottslighet än att avlyssna kommunikation. Det är ju inte riktigt så att brott i allmänhet sker *endast* över totalsträckskommunicerad kommunikation (möjligen med undantag för piratkopiering och liknande brott), och där det ändå sker så kommer ju brottsoffret i fråga att dekryptera materialet åt polisen som en del av sin polisanmälan. Istället kanske man bör fokusera på att bekämpa brotten där de faktiskt sker.

Det är också rimligt att den som är misstänkt för brott ska tvingas dekryptera sin krypterade data vid en husrannsakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Det är ganska roligt hur polariserat Rättväsendets makt / Medborgarnas frihet är!! Tyvärr säger det mer om det förtroende vi har för Poliser/Åklagare och domstolar och det visar hur svaga våra demokratier blivit. Jag använder inga krypterade tjänster och har inget behov av dem. Tror inte man kan lösa kriminalitet med förbud, bara att skicka meddelande via p2p omöjligt att stoppa. Tror Polisen behövs på gatan och inte på nätet kan ju ge en förtoende uppgång att bara synas och prata med människor så de förstår vilka de jobbar för..

Du använde en krypterad tjänst när du gjorde ditt inlägg här...

Permalänk

Håller med europol för att motverka kriminaliteten. Ett sätt utan hade varit att stänga av alla abonnenter som använder kryptering. Då blir det lite lurigt att maskera krypterad text genom att baka in det i kattbilder.

Ett sätt med kryptering hade varit att europol eller FRA måste vara middle-man i all kommunikation.

Permalänk
Medlem

Måste säga ett Tack och bock till Swec..
För att ni inte försökte översätta end-to-end i alla fall..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |