Permalänk
Medlem

Alternativ till EKWB?

I kölvattnet av nyheterna om EKWB i helgen så funderar jag på vilka alternativ som rekommenderas istället.

Efter att i stort sett avslutat mitt första custom loop bygge med mestadels EK-delar så har jag verkligen gillat själva delarna.
Ur min synvinkel så har de haft mycket bra kvalitet, bra design, utmärkta manualer och grymt utbud av delar för att just få till passform och dragningar just som man vill ha dem.

Så om man ska välja nåt annat märke framöver, vilket match bäst de punkter jag nämnde ovan? 🤔

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

I kölvattnet av nyheterna om EKWB i helgen så funderar jag på vilka alternativ som rekommenderas istället.

Efter att i stort sett avslutat mitt första custom loop bygge med mestadels EK-delar så har jag verkligen gillat själva delarna.
Ur min synvinkel så har de haft mycket bra kvalitet, bra design, utmärkta manualer och grymt utbud av delar för att just få till passform och dragningar just som man vill ha dem.

Så om man ska välja nåt annat märke framöver, vilket match bäst de punkter jag nämnde ovan? 🤔

Alphacool? Tycker de har hög kvalitet, bra utbud, hyffsat lättmanövrerad shop, har varit lätta att få kontakt med de få gånger jag behövt, däremot är de väl inte lika sexiga som EK (subjektiv åsikt men tror nog många delar den ) Sedan vet jag inte hur det är med manualer eller byggförslag.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Håller med om det där med sexigheten på EKs fittings och vattenblock! Det är nåt speciellt med dem!

Kör för övrigt Alphacools radiatorer på nuvarande loopen!
Ska kolla in deras övriga sortiment!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Heatkiller och Aquacomputer håller högst kvalitet överlag från min erfarenhet. Alphacool är också bra, framförallt med tanke på priset

Bitspower och Phanteks är andra premium-val som jag själv inte provat, men jag har nog inte hört något negativt om dem

Bykski och Barrow är kinesiska budgetmärken som funkat bra för mig, men tydliga bruksanvisningar ska man inte förvänta sig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Aquacomputer har jag en Aquaero 5LT och en High Flow NEXT av men har inte tänkt på om de gör mer än kontroll/sensor-grejer!
Heatkiller kände jag inte till. Tack för tips!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0