Max spikar priser inför lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Nyligen släppta Fallout är ganska bra.
Man in the high castle och The Expanse är också riktigt bra series på Amazon

Jag skriver här för du skrev vad jag tänkte och utökar listan,

The Terminal List
Bosch: Legacy
Reacher
Solace
Jack Ryan
Utan Misskund
The Covenant
The Tomorrow War

Sen mycket annat.

Bara för 59 kr var månad.

Permalänk

Min första reflektion efter att ha läst igenom kommentarerna är "Wow! Vad många här inne som har 50%-rabatten."

Jag tror det är stor skillnad på SweClockers klientel och allmänheten i stort. Som tekniskt kunnig blir det lätt att läsa specifikationer rakt av och jämföra, ställa det i paritet till pris och vad man anser det vara värt. Men faktum är att SweClockers medlemmar är i minoritet, och den "stora massan" antingen bryr sig inte eller har ingen aning. Jag är fortfarande helt i chock över vår lägenhets tidigare innehavare, som trots att det ingick 200 Mbit/s fiber i lägenhetens månadsavgift ändå valde att betala över 400 kr i månaden till Comhem för en sämre tjänst. När jag frågade hur det kom sig ryckte de på axlarna och sa bara "vi har alltid haft det och det har fungerar bra för oss". Ska tilläggas att det var ett relativt ungt par i 35-års åldern.

Med bakgrund av ovan tror jag streamingföretagen resonerar på samma sätt. Visst, de kanske inte får med sig den lilla klick som kan tillräckligt mycket om tekniken, men det gör inget eftersom de får med sig så många fler som villigt betalar.

Samma sak på jobbet. Vi jobbar med att sälja videolösningar för distansmöten till företag. Trots att vi alltid promptar på tekniskt överlägsna lösningar från exempelvis Cisco, så väljer ändå många en tekniskt underlägsen tjänst från Microsoft (*host* Teams *host*) med argumentet att "det fungerar för våra behov" (det har inget med ekonomi att göra). De bryr sig helt inte om bilden är grynig, ljudet släpar efter eller om något annat inte fungerar optimalt. Så länge de kan förstå vad motparten försöker förmedla är de nöja.

Så ja, forumtråden här inne går varm med mycket frustration och ilska, men jag tror ärligt talat att Max inte bryr sig särskilt mycket, tyvärr. Att de behåller 50%-rabatten i någon form får man nog mest se som en försäkran från deras sida om att inte bli stämda för avtalsbrott (det såldes in som en livstidsrabatt).

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Hahaha, vilket skämt till tjänst 😂
89kr I månaden för att få en massa reklam intryckt? Dra åt skogen 😂 de lät ju vara 10min reklam per 15min sändning i nästa tablå-Tv stil.

Sen kan de ju föröska lura folk till sina övriga tjänster men för mig och min familj finns inget som lockar att ens skaffa en månads prenumeration än mindre vara lojal kund. Fallout känns som om den kommer tappa totalt efter en säsong eller två som alla andra huoade HBO produktioner och i övrigt tycks de ha samlat bottenslam som ingen Anna tjänst ville ha 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Hahaha, vilket skämt till tjänst 😂
89kr I månaden för att få en massa reklam intryckt? Dra åt skogen 😂 de lät ju vara 10min reklam per 15min sändning i nästa tablå-Tv stil.

Sen kan de ju föröska lura folk till sina övriga tjänster men för mig och min familj finns inget som lockar att ens skaffa en månads prenumeration än mindre vara lojal kund. Fallout känns som om den kommer tappa totalt efter en säsong eller två som alla andra huoade HBO produktioner och i övrigt tycks de ha samlat bottenslam som ingen Anna tjänst ville ha 😂

Fallout är inte på Max. Det är en Amazon produktion så den är på Prime Video

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Enda anledningen vi behöll HBO var 50% dealen, tills vi insåg att även det var för dyrt för vad man fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Det är ju precis sånna som dig som gör att det blir dyrare 🙃

Nej.
Dom har höjt kontinuerligt senaste åren trots att fildelning gått ned.

Permalänk
Medlem

1. Kontakta Konsumentverket och ARN (oklart om ARN kommer ta upp det dock, de har ju en gräns för hur mycket det måste gälla och hur bedömmer de kostanden för ett strömmningsabonnemang som då gäller på "livstid"?)
2. Gå samman och ta det vidare till domstol.

Eller så kan man:

3. Ondgöra sig över det hela i tråden och sen säga upp. Vilket då är vad HBO hoppas ni gör.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av filbunke:

1. Kontakta Konsumentverket och ARN (oklart om ARN kommer ta upp det dock, de har ju en gräns för hur mycket det måste gälla och hur bedömmer de kostanden för ett strömmningsabonnemang som då gäller på "livstid"?)
2. Gå samman och ta det vidare till domstol.

Eller så kan man:

3. Ondgöra sig över det hela i tråden och sen säga upp. Vilket då är vad HBO hoppas ni gör.

Var inte erbjudandet ”halva priset livet ut”? Det gäller ju fortfarande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Var inte erbjudandet ”halva priset livet ut”? Det gäller ju fortfarande

Inte för den tjänsten, den kommer ju att läggas ner, och de som nappade på det förs över till en annan tjänst.

Frågan är väl om den nya tjänsten är likvärdig? Vilket då är beroende på varför man tecknade det hela. Var det bara för de 50%:en, var det en fråga om utbud, eller var det en fråga om kvalitet? Eler något annat?

Lite som när grafikkortet man köpt går sönder och säljaren vill ersätta det med en annan, enligt dem, likvärdig produkt. Man kan ju en åsikt om varför man köpte grafikkortet och vad man anser vara viktigt gällande ersättningsprodukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Nyligen släppta Fallout är ganska bra.
Man in the high castle och The Expanse är också riktigt bra series på Amazon

Daaamn the expanse... länge sedan man såg, svårslagen serie!!

Permalänk
Medlem

Helt okej pris om Disney+ och det andra följer med.
Lite tråkigt att halva priset inte följer med men det blir snarlikt om man kan säga upp Disney+.

Permalänk
Medlem

Ett företag som tar betalt för ett abbonemang där man ändå tvingas se reklam är ett företag som jag inte skulle röra i med tång.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att se film i annat än 4k, så antingen blir det premium eller också börjar jag pirata igen. Sist jag såg film i 1080p var för tio år sedan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ja, det är svårt att säga att det är annat än provocerande att de sänker upplösning till 1080p och tar bort HDR.. och samtidigt höjer priset. Ja, Netflix premium kostar också mycket. Men det är svårt att jämföra HBO (ganska nichade content) med Netflix (som ju dessutom redan har väldigt mycket av HBOs "exklusiva" content).

Permalänk
Medlem

Så rabatt kvar på 4k till och med 23 juli och OS börjar 26 juli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

1. Kontakta Konsumentverket och ARN (oklart om ARN kommer ta upp det dock, de har ju en gräns för hur mycket det måste gälla och hur bedömmer de kostanden för ett strömmningsabonnemang som då gäller på "livstid"?)
2. Gå samman och ta det vidare till domstol.

Eller så kan man:

3. Ondgöra sig över det hela i tråden och sen säga upp. Vilket då är vad HBO hoppas ni gör.

4. Gilla läget och gå vidare i livet.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Frågan är väl om den nya tjänsten är likvärdig? Vilket då är beroende på varför man tecknade det hela.

Jag tror att man med nuvarande har tillgång till 4K, så det blir ju en nedgradering isf. Nu när det är 2024 känns inte 1080p så fräsigt så att säga, om det finns i en 4K version. Men hur som helst är det schyst att de grandfather:ar in oss gamla prenumeranter. Jag skulle dock vara ännu gladare om de gav mig möjligheten att betala mer och uppgradera till 4K-versionen med bibehållen 50%, som en engångs-grej.

Jag vill ge dem mer pengar liksom, och de streamar i ganska låg bitrate har jag för mig (inte använt på något år lol).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Förvånad att så många här hade den här skittjänsten till att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Förvånad att så många här hade den här skittjänsten till att börja med

Priset.
Enda anledningen till att jag har den själv.
Och enligt Googles mail får jag behålla nuvarande pris även efter övergången.
Det återstår dock att se.

Permalänk
Medlem

Vi kommer också lämna HBO nu när man inte kan få 4K och Atmos till halva priset. Sitter med en 8K TV så 1080p-källor försöker vi minimera.
Funderar på att lägga pengarna på Amazon Prime, kan det vara ett bra alternativ? Eller är det AppleTV+ som kanske förtjänar lite nya kunder?

Permalänk
Medlem

Verkar som inte särskilt många som redan prenumererar är medvetna om att 97% av allt material ändå är i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Eller är det AppleTV+ som kanske förtjänar lite nya kunder?

Där har vi kvalitet och originalitet i det som produceras.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Verkar som inte särskilt många som redan prenumererar är medvetna om att 97% av allt material ändå är i 1080p.

Jag har en 65 tums LG C2 OLED teve och jag har standard Netflix som inte har 4K men likväl är jag nöjd med bilden och jag föredrar OLED bild i HD jämfört med 4Kbild utan OLED men det är kanske bara jag.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag kommer bli kvar för jag vill se Discoverys program. Jag slutade prenumerera på discovery när det inte gick att regga sig på "40 kr första månaden". Nu kostar det typ 119 kr då det är för mycket. HBO + Disivery för 65kr är ok för mig. Gillar dem amerikanska reality serierna. Men relativt rövigt att de inte låter en välja vilket paket msn skulle fortsätta med tsm rabatten.

Permalänk
Medlem

Är streamingtjänsternas 1080p-kvalitet någonting att gå på skulle jag aldrig någonsin betala för deras 4K. Ser ju ut som DVD om man jämför med en BD-film.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Förvånad att så många här hade den här skittjänsten till att börja med

för att den kostade 50kr/mån, men jag sa upp min relativt tidigt för jag fick aldrig ut någon vettig bildkvalité, vet inte hur det var för andra men supporten gnällde bara på min dator / internet hela tiden och man kunde inte tvinga videospelaren till en viss inställning.

var ju lagom kul att betala för streaming och ha sämre kvalité änn t.ex klipp på youtube, bitrate kändes helt dragen i botten, speldator och 500/500 självklart var det mitt fel

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Nej.
Dom har höjt kontinuerligt senaste åren trots att fildelning gått ned.

och du tror att mer fildelning hjälper?
klart inte en tjänst kan ligga still i pris hur länge som helst

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

klart inte en tjänst kan ligga still i pris hur länge som helst

Förstår inte varför den inte kan göra det, om användarantalet växer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Förstår inte varför den inte kan göra det, om användarantalet växer?

gissningsvis går kostnaderna upp mer än intäkterna. streamingtjänsterna mår ju inte direkt bra ekonomiskt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR