Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto

Permalänk
Medlem

Kör bara lokalt konto och sen på det deblotat OS i viss mån + stängt av allt med Microsoft spårning med O&O ShutUp10++

Är väl inte så anti MS konto, men använder inte några av deras tjänster så behöver inget MS konto + vill inte att datorn användes och reserverar resurser i onödan..

MS konto är säkert för vissa bra och användbart, men tillför inget för mig..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara så nojig över sånt här, bara gilla läget om man väljer en mjukvara, inte för att man har mycket val om man ska spela allt som släpps.

Men just att nycklarna kopplas till MS-kontot är toppen, att kontot sedan blir kompromissat 3-4 gånger per år fast ingen har loggat in på kontot ( varken du eller någon annan enligt loggarna och ingen MFA har triggats ) gör ju det till en mindre bra tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Har haft win11 sedan det släpptes i stabil version, jag har aldrig stött på något av dessa. Linux misinformation?

Här har du en källa på det sen vet alla att microsoft hållit på med riktigt jobbiga nags om att uppgradera från Windows till nästa version.

https://www.digitalcitizen.life/disable-ads-iwindows-11/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tackar och bockar så mycket, nu har jag en trevlig helgläsning + labbning framför mig

Om du skulle välja att byta till Fedora KDE så har jag debloat "script" (inte ett riktigt ett, bara en lista med kommandon att klistra i terminalen) som jag kan dela med mig av som rensar upp en hel del då Fedora packar utgåvan så alla behov på alla nivåer är tillfredställda från start, medans mina ändringar är en bra bas att bygga på med egna tillval.

Som en annan skrev är det en bra idé att testa med en LiveUSB-miljö, både för att uppleva skillnaderna men också för att se om man t.ex. har en laptop (om det är en sån man vill installera på) som har bra support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Brukar inte vara så nojig över sånt här, bara gilla läget om man väljer en mjukvara, inte för att man har mycket val om man ska spela allt som släpps.

Men just att nycklarna kopplas till MS-kontot är toppen, att kontot sedan blir kompromissat 3-4 gånger per år fast ingen har loggat in på kontot ( varken du eller någon annan enligt loggarna och ingen MFA har triggats ) gör ju det till en mindre bra tjänst.

Borde göras möjligt att entra produktnycklar i BIOS:en som det är på bärbara datorer, em.

Permalänk
Medlem

"I helvete heller" var min första tanke och hytte med näven i luften... tills jag kom på att jag redan loggar in med ett MS-konto med aktiv M365 licens för min nuvarande Windows 10 installation

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Meningen att tvinga till M-kontot , liknar total Gestapo övervakning

Permalänk
Medlem

Känns som alla blivit tokiga, våra giganter till företag och våra tokiga politiker, alla verkar ha som mål att säga och tycka vad jag ska tycka och vilja!! Jag är väl inte dummare än att jag fattar att min data och tyckande som enskilld individ inte betyder ett skit men uppenbarligen ändå så viktig så alla vill ha den? Jag har inget insta/faceshit/ eller övrigt socialt stört konto, jag surfar max två timmar i veckan! Min dator är underhållning till 100% Spel film och massor av program för 3D och grafiskt jobb och när jag sätter mig vid datorn gör jag det för att slippa en sjuk värld och skapa min egen, jag kallar det lungn och ro från idioter som tycker saker bara för att bevisa att de finns utan att förstå vad de igentligen säger! Dina tankar skall vara dina det är det enda vi äger och gör oss unika.. Därför måste vi vara skyddade från giganter som vill påverka och äga vår tid vid detta underbara verktyg som är en kanal rakt in i vår privata sfär. Det är ganska hälsosamt och vara tveksam till Microsofts underliga uppfattning om sig själv och den produkt de ska erbjuda!!

Permalänk
Medlem

Jag kör visserligen onlinekonto (och lokala) beroende på behov, men jag skulle vilja ha möjlighet till ett 100% online-konto, i meningen att jag såklart kan starta datorn lokalt, men alla filer i Dokument, Skrivbord, etc, (/home om man så vill) lagras på Onedrive. Och ENDAST på Onedrive. Vi kan kalla det Skydrive. En hårddisk i molnet. Jag upplever att Icloud och Onedrive förr eller senare strular om man kör samma konto på 2-3 datorer. Synkproblem osv. Kanske skit bakom spakarna jag lider av, men...

Ja, det finns ju lösningar, man kan väl jobba mot en fil som ligger i någon molntjänst, men jag vill kunna ha hela användarkontot i molnet, i Windows och MacOS, om jag så vill.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Här har du en källa på det sen vet alla att microsoft hållit på med riktigt jobbiga nags om att uppgradera från Windows till nästa version.

https://www.digitalcitizen.life/disable-ads-iwindows-11/

Jag har ingen reklam i min startmeny? Och sedan nämnde jag aldrig uppgradering, du nämnde krav på Microsoft konto vilket är falskt.

Det du länkar är ju suggestions och även applikationer som är förinstallerade, vissa appar som används av folk. Precis som en ny android telefon så kommer det alltid något man själv kan ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag har ingen reklam i min startmeny? Och sedan nämnde jag aldrig uppgradering, du nämnde krav på Microsoft konto vilket är falskt.

Det du länkar är ju suggestions och även applikationer som är förinstallerade, vissa appar som används av folk. Precis som en ny android telefon så kommer det alltid något man själv kan ta bort.

Det låter lite som att du trollar nu. Om microsoft tar bort möjligheten till ett lokalt konto blir det defakto krav på att använda ett microsoft konto för att kunna använda sin windows installation. Det säger sig själv.

Sen är det skillnad på att få med någon bloat app man kan radera på sin android telefon med att microsoft ämnar att lägga upp ikoner på random appar du inte har installerat i din startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag kör visserligen onlinekonto (och lokala) beroende på behov, men jag skulle vilja ha möjlighet till ett 100% online-konto, i meningen att jag såklart kan starta datorn lokalt, men alla filer i Dokument, Skrivbord, etc, (/home om man så vill) lagras på Onedrive. Och ENDAST på Onedrive. Vi kan kalla det Skydrive. En hårddisk i molnet. Jag upplever att Icloud och Onedrive förr eller senare strular om man kör samma konto på 2-3 datorer. Synkproblem osv. Kanske skit bakom spakarna jag lider av, men...

Ja, det finns ju lösningar, man kan väl jobba mot en fil som ligger i någon molntjänst, men jag vill kunna ha hela användarkontot i molnet, i Windows och MacOS, om jag så vill.

Finns väl versioner av dina filer, hur man skulle synka samma filer på flera datorer så de hamnar ur synk fattar jag inte.

Väljer du online-synk och jobbar på filer offline på flera datorer utan att ladda upp ändringarna så är det ju du själv som skapar problem som ingen kan lösa.

Det är enda sättet att få dem ur synk, om inte filen blir korrupt... Då finns filhistorik, något som inte finns i offline-världen om du inte tar flera snapshots under tiden du jobbar.

Du kan också välja om OneDrive har lokal kopia eller inte så problemet existerar inte ens om du väljer det alternativet, nu kan du säkert byta ut OneDrive till valfri molntjänst, men alla har något typ av skydd mot synkproblem, annars skulle det aldrig fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Det låter lite som att du trollar nu. Om microsoft tar bort möjligheten till ett lokalt konto blir det defakto krav på att använda ett microsoft konto för att kunna använda sin windows installation. Det säger sig själv.

Sen är det skillnad på att få med någon bloat app man kan radera på sin android telefon med att microsoft ämnar att lägga upp ikoner på random appar du inte har installerat i din startmeny.

Microsoft har inte tagit bort det? Har du läst artikeln? Du skriver en massa doom utan att ens ha läst artikeln. Du hittar på saker som att "De har gjort si och så" men verkligheten är inte den du påstår. De har inget krav på Microsoft konto.

Du kan ju stäng av dessa rekommendationer/ikoner direkt i windows settings och avinstallera det som är förinstallerat, precis som en android telefon? Har du ens använt Windows 11 eller läser du en massa propaganda?

Permalänk
Medlem

Gick ju installera windows 10 utan konto eller är det ändrat senaste månaden?

Hur som helst kör jag helst utan konto.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Snusfri

Kör med Microsoft konto på min WS, är smidigt att synca diverse saker som serial, Xbox game pass bla.

På mina laptops körs det Linux Mint och det fungerar riktigt bra, faktiskt så pass bra att jag inte bootat till Windows på den ena sedan jag installerade Linux i typ februari.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jag som har två datorer, en bärbar och en stationär, tycker att online-konto med Onedrive som "backar" upp profil-mappen tycker det är helt underbart! Tillsammans med Chrome och onlinekonto även där som synkar allt i Chrome så behöver jag inte ens fundera på att det spelar någon roll vilken dator jag sitter på. Allt finns på båda datorerna (förutom spel såklart, men går ju att Streama spel via Steam så i sak kan jag lira alla spel på båda datorerna utan att installera etc). Jag tycker onlinekonto, både i OS och i Webbläsare är så smutt! Sen att påtvinga, det vet jag inte, man borde kunna få välja.

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome). Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

Microsoft konto ställer bara till med en massa skit som jag inte är intresserad av och har heller inget som helst skäl till att någonsin ha ett online konto för någon webbläsare.

Att jag har flera webbläsare med helt olika bokmärken etc är vad jag är ute efter.

Samma skäl som jag inte har något förbannat facebook, instagram, twitter etc konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Microsofts affärsplan har på senare år har varit att stegvis göra om Windows platformen och deras andra produkter som office och xbox till en tjänst som konsumenten konstant betalar för likt ett abonnemang med olika nivåer. Maskin ID, TPM, Telemetri som inte går att stänga av, krav på microsoft konto, integrering av Edge browsern i operativsystemet, reklam och nags i OS etc trots att licensen redan är betald. De är alla tecken på riktningen de tagit. Sist ut stänger de av lokal kontot och sen så kommer månadsavgiften som ett brev på posten.

Trist men förmodligen sant!
Jag skulle till och med våga påstå att Windows kommer bli en sorts virtual desktop som streamas till datorn...med månadsavgift förstås!

...den som lever får se!

Permalänk
Skrivet av naaw:

Jävla gnäll på folk här. Använt Microsoft konto i flera år och jag lever fortfarande. Gissar att ni dessutom sitter på konton till antingen Apple eller Google för telefoner och ser fördelarna med det.

*host* https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/mysterious-bu... *host*

OneDrive har ju rapporterats ha liknande problem, så därför använder jag inte OneDrive.

Men annars är molnlagring inte så dumt. Använder google drive för att jag manuellt har bättre kontrol över lokala filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

*host* https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/mysterious-bu... *host*

OneDrive har ju rapporterats ha liknande problem, så därför använder jag inte OneDrive.

Men annars är molnlagring inte så dumt. Använder google drive för att jag manuellt har bättre kontrol över lokala filer.

Har inte tid att läsa igenom det där, men ser vid en snabb överblick inte ut att ha med detta att göra?
Jag gick från google apps/g-suite/workspace för ett par år sedan till microsoft 365 och håller inte alls med dig.

Kan väl tillägga att jag aldrig någonsin haft ett enda problem med min onedrive/sharepoint, så dessa problem du säger att onedrive har, är inget som påverkat mig åtminstone. men nu handlade ju detta om microsoft konto för OS och man måste ju inte använda onedrive bara för att man har ett microsoft konto för att logga in i windows (bortsett från synken då om man väljer att använda det)

Permalänk
Skrivet av naaw:

Har inte tid att läsa igenom det där, men ser vid en snabb överblick inte ut att ha med detta att göra?
Jag gick från google apps/g-suite/workspace för ett par år sedan till microsoft 365 och håller inte alls med dig.

Kan väl tillägga att jag aldrig någonsin haft ett enda problem med min onedrive/sharepoint, så dessa problem du säger att onedrive har, är inget som påverkat mig åtminstone. men nu handlade ju detta om microsoft konto för OS och man måste ju inte använda onedrive bara för att man har ett microsoft konto för att logga in i windows (bortsett från synken då om man väljer att använda det)

TLDR: någon bugg i OneDrive tog bort filer för användare så jo, det är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

tackar och bockar så mycket, nu har jag en trevlig helgläsning + labbning framför mig

Spännande! Hoppas du hittar något du gillar

Själv testade jag många olika Linux-distributioner virtuellt (exempelvis VirtualBox) innan jag fastnade för en handfull olika varianter. Kör exempelvis gärna Ubuntu med Gnome på min laptop, medan jag föredrar Lubuntu med LXQt om jag bara vill ha något resurssnålt som funkar.

Bild på min Linux- och Windows-setup på laptopen:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör med Microsoft konto på min WS, är smidigt att synca diverse saker som serial, Xbox game pass bla.

På mina laptops körs det Linux Mint och det fungerar riktigt bra, faktiskt så pass bra att jag inte bootat till Windows på den ena sedan jag installerade Linux i typ februari.

Liknande här men med mer krångel dessvärre.

På en laptop är det nog många gånger jag egentligen föredragit att köra Linux men aldrig fungerat speciellt bra. Min Dell XPS 13 vore perfekt (den ska till och med vara fullt kompatibel i teorin) men har inte fått strömspsrdfunktioner att fungera så drar ur batteriet på en längre grisblink. Ganska lite spelande på mina laptops då enklare att köra Linux där. Hade varit kul att testa en vettig feature fylld ren Linuxlaptop. Vore nog rätt kul egentligen.

Svårare på stationära, i bästa fall Linux i en VM men föredrar att köra direkt. Dualboot går bort för mig då det alltid blir extra krångel.

2025 kanske?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Min Dell XPS 13 vore perfekt (den ska till och med vara fullt kompatibel i teorin) men har inte fått strömspsrdfunktioner att fungera så drar ur batteriet på en längre grisblink.

På min Dell XPS 13 (2019) kör jag med intel-undervolt utan problem:
https://github.com/kitsunyan/intel-undervolt

Sen hjälper även CPUPower till att förbättra batteritiden ännu mer:
https://extensions.gnome.org/extension/945/cpu-power-manager/

Skulle nog vilja påstå att för mig är batteritiden ännu bättre under Linux än i Windows när jag stryper CPU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo jag ser vad du menar.

Grejen är väl att Microsoft är vana vid att privatpersoner köper en dator när de behöver snarare än vart tredje år. Det finns också en relativt stor minoritet privatpersoner som precis som du kunnat undvika att betala för Windows på länge men ändå kunnat och velat använda systemet. Sedan Win 10 har Microsoft rätt bra telemetri på de flesta av sina installationer. Det betyder att de definitivt skulle se ett ras i antal användare även bland sådana som bara sällan betalat för sig. Om ett sådant ras var påtagligt och kunde härledas till någon ändring de nyss gjort kan du ge dig på att de skulle börja fundera på om det var värt det: det är mycket jobbigare att få tillbaka missnöjda kunder än att upprätthålla en mestadels likgiltig kundgrupp som bara inte ids gå till alternativen.

Det är också i praktiken omöjligt att hitta en laptop/färdigbyggd dator utan windows förinstallerat. Så skulle säga att de som explicit köper en windowslicens är den lilla minoriteten. I alla fall en lite minoritet av antalet datorer.

Så i praktiken har jag betalt för en windowslicens på min laptop som jag inte har startat sedan samma vecka som jag köpte datorn. Tänker att jag i någon mån kan göra ett ställningstagande även om jag specifikt på speldatorn inte orkar sätta upp allt i linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

You'll be able to back up your files and photos to keep them more secure.

Nej, Microsoft. De är ligger inte lagrade på ett säkert ställe när ni kan komma åt dom. Det är ju mina filer, eller hur? Varför ska då ni ha tillgång till dom?

Tacka vetja Linux istället för Windows. Microsoft är nya Apple, och det är farligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av anders190:

Liknande här men med mer krångel dessvärre.

På en laptop är det nog många gånger jag egentligen föredragit att köra Linux men aldrig fungerat speciellt bra. Min Dell XPS 13 vore perfekt (den ska till och med vara fullt kompatibel i teorin) men har inte fått strömspsrdfunktioner att fungera så drar ur batteriet på en längre grisblink. Ganska lite spelande på mina laptops då enklare att köra Linux där. Hade varit kul att testa en vettig feature fylld ren Linuxlaptop. Vore nog rätt kul egentligen.

Svårare på stationära, i bästa fall Linux i en VM men föredrar att köra direkt. Dualboot går bort för mig då det alltid blir extra krångel.

2025 kanske?

Är denna Acer som jag kör med som primär laptop och det fungerar riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av SVclocker:

Har använt Microsoftkonto som inloggning väldigt väldigt länge, så för mig påverkas inte detta.

same same

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag kör visserligen onlinekonto (och lokala) beroende på behov, men jag skulle vilja ha möjlighet till ett 100% online-konto, i meningen att jag såklart kan starta datorn lokalt, men alla filer i Dokument, Skrivbord, etc, (/home om man så vill) lagras på Onedrive. Och ENDAST på Onedrive. Vi kan kalla det Skydrive. En hårddisk i molnet. Jag upplever att Icloud och Onedrive förr eller senare strular om man kör samma konto på 2-3 datorer. Synkproblem osv. Kanske skit bakom spakarna jag lider av, men...

Ja, det finns ju lösningar, man kan väl jobba mot en fil som ligger i någon molntjänst, men jag vill kunna ha hela användarkontot i molnet, i Windows och MacOS, om jag så vill.

Lanserades inte OneDrive under namnet SkyDrive när W8 lanserades 2012?

Permalänk
Medlem

"Bolaget anser att det finns säkerhetsrisker i att inte koppla ett Microsoft-konto till Windows"
...ja, att de inte kan spåra mig och mina sökresultat, men visst vi kallar det säkerhetsrisk då lol

Nope, kör alltid local backup, inget moln här, har 2tb x3 som är klonade med alla mina barndomsbilder, efter att google tog bort Joe rogan avsnittet om covid vaccinen och Robert Malone från folks personliga google drive, det var enda beviset jag behövde på att de så småningom kommer länsa i ens cloudstorage om de får för sig det.

ALLTID LOKALT KONTO!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

"Bolaget anser att det finns säkerhetsrisker i att inte koppla ett Microsoft-konto till Windows"
...ja, att de inte kan spåra mig och mina sökresultat, men visst vi kallar det säkerhetsrisk då lol

Nope, kör alltid local backup, inget moln här, har 2tb x3 som är klonade med alla mina barndomsbilder, efter att google tog bort Joe rogan avsnittet om covid vaccinen och Robert Malone från folks personliga google drive, det var enda beviset jag behövde på att de så småningom kommer länsa i ens cloudstorage om de får för sig det.

ALLTID LOKALT KONTO!

Helt enig med dig, men vill ändå ha en krypterad kopia på en cloud eller på en NAS hos vänner. Om man lägger upp till att enkelt ändra det så ser jag det inte som något problem. (ble offtoptic så jeg nå)..