Snart ber Microsoft dig överge ditt lokala konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Någon som har en bra guide över linux för en användare som bara har använt windows? :), microsoft kommer bara göra det svårare och svårare att köra lokalt då dom inte kan utvinna data ur användare lika lätt.. så jag får nog börja ta en seriös blick på linux.

Här är utbildningsradions distanskurs i UNIX avsnitt 1 (1:18 min), "Jag och mitt skal" (funkar på Linux också) ... 😎
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo
Klassiskt klipp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag installerade Windows 11 Pro häromveckan med lokalt konto. Det jag behövde göra var att välja företagsnätverk och sedan "domänanslut istället" när de föreslog Microsoft-konto. Behövde inte ha någon domän, det gick bra ändå att skapa ett lokalt konto. Så det finns åtminstone ett sätt men det är ganska undangömt.

Fungerar det inte längre att bara dra ur nätverkssladden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Fungerar det inte längre att bara dra ur nätverkssladden?

Nej, inte på win 11 Pro i alla fall, installerade den för 2 veckor sedan och det var till att köra med "command prompt-tricket" (minns inte kommandot) för att stänga av nätet efter det att man uppgivit landskod.
Nu satt jag på wifi så det kanske är annorlunda då

EDIT: kopmmandot är shift-F10, sedan på prompten OOBE\BYPASSNRO
https://www.sweclockers.com/artikel/38346-sa-installerar-du-w...

Permalänk
Medlem

Microsoft har passerat en röd linje. Man skall inte behöva bli tvingad att använda ett microsoft konto.

Permalänk
Medlem

Om det slutar med krav på icke-lokalt konto vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Går att komma runt det lätt i dagsläget, även med Windows 11. Men att gå tillbaks till Linux är inget alternativ för mig riktigt, och macOS är inget för mig. Har faktiskt kört min M1 Air primärt idag då det kändes som en M1-dag sett till datorbehov. Men näe.

Skulle behövas fler alternativ.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Någon som har en bra guide över linux för en användare som bara har använt windows?

Ett tips är att bara prova köra exempelvis Kubuntu som Live-USB:
https://kubuntu.org
https://kde.org

Min Linux-installation är så lik mitt Windows att jag emellanåt glömmer bort vilket OS jag kör.

Permalänk
Medlem

Haha, detta är ju inget nytt, titt som tätt när man loggar in så får man en uppmaning varpå man sonika trycker på *påminn mig senare*.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av car2ns:

Men en nyfiken fråga till er som är anti onlinekonto i Windows? Har ni onlinekonto i ert val av webbläsare? (Firefox, Edge eller Chrome). Om ni har det och använder funktionerna med synk etc, varför är det så illa med liknande konto även på OS-nivå? Vad är skillnaden för er att det ena är helvetes bajs medan det andra är jordgubbstårta med extra grädde? Är genuint intresserad då jag inte får ihop det i huvudet att ena är dåligt och andra är bra.

Skrivet av naaw:

Gissar att ni dessutom sitter på konton till antingen Apple eller Google för telefoner och ser fördelarna med det.

Skrivet av Bobiri:

Köper det. Men 99% av folket som klagar på sån skit har redan ett Google/Apple konto på mobilen och spåras 24/7.

Falsk dikotomi. Att man accepterar (eller som med banker, inte kan undvika) att ett företag vet väldigt mycket om en behöver inte betyda att man är beredd att acceptera att alla företag vet mycket om en. Det är också en smaksak vilken sorts företag man accepterar vet en massa om en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fast om du ska ominstallera en Mac så krävs det väl ett konto? Jobbar så sällan med Mac så är inte super insatt.

Som redan har besvarats så är svaret i allmänhet nej, men jag tror att jag förstår var idén kommer ifrån.

Varje Mac kommer med en version av operativsystemet, och den kan du alltid ladda hem och installera direkt från Apples firmware (givet att du har tillgång till Internet, naturligtivs). Alla versioner fr.o.m. 10.9 (som kom 2013) är gratis och kan också alltid laddas ner. Däremot är det så att om din dator kom med 10.7 eller äldre, och du vill installera ett OS som är nyare än det den kom med men äldre än 10.9, så måste du bevisa att du äger det. Det kan du då göra med AppleID. Du kan också göra det genom att ha OSet på en USB eller motsvarande och strunta i att logga in, men i det specifika fallet att du måste ladda ner det, det OS som datorn kom med inte duger, och du inte vill ha 10.9 eller senare…ja, då behöver du ett AppleID. Sista datorerna där detta ens teoretiskt kan inträffa kom 2012, och supporten är avslutad för länge sen. Ryktet att man behöver AppleID för att installera om lever dock kvar - du är inte den enda som jag har sett som fortfarande tror att det är så.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Alla datorer har inte tillgång till internet någonsin. Ska man då hålla på och krångla med offlineaktivering över usb minne etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur många av er som sa att ni skulle byta till linux i förra windows-nyheten har faktiskt gjort det?

Inte jag personligen (som aldrig kört Windows) men min fru gjorde det. Jag installerade Linux Mint Debian Edition på hennes dator och skapade skript som dagligen ser efter om det finns uppdateringar (mindre frekventa på Debian Edition därav anledningen till att det blev just den varianten) och installerar uppgraderingarna i bakgrunden så länge det inte rör sig om en helt ny version.
Fungerar fint för henne och hon ser inga andra skillnader än rent kosmetiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Nej det var inte vad jag skrev och det vet du nog också.
Vuxet.

Jag har läst ditt inlägg ett par gånger för säkerhets skull och ser ingen anledning att ändra mitt inlägg. Om det inte är vad du menade bör du fundera lite på ditt sätt att uttrycka dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Falsk dikotomi. Att man accepterar (eller som med banker, inte kan undvika) att ett företag vet väldigt mycket om en behöver inte betyda att man är beredd att acceptera att alla företag vet mycket om en. Det är också en smaksak vilken sorts företag man accepterar vet en massa om en.

Håller helt med.
Tycker dock su själv gör en snarlik tankevurpa i inlägget nedan. Bara för att man inte har möjlighet att undvika en tjänst i praktiken betyder inte att man inte "bryr sig på riktigt".

Kan jag en dag inte längre använda min gratis windowslicens som jag fick från universitetet för 10 år sedan så kommer jag absolut inte betala för en ny. Men microsoft skiter ju i vilket om jag använder den nuvarande licensen eller ej. Jag prenumererar inte på några microsoft-tjänster och undviker alla deras moln-lösningar. Tala gärna om hur jag i praktiken kan påverka microsoft på mågot annat sätt än att kritisera deras beteende.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta. Folk är bra på att vara fåtöljaktivister, men väldigt få vill acceptera obekvämlighet/ändring för att markera vad som är acceptabelt. Det betyder ju i verkligheten att en försvinnande liten andel människor bryr sig på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Som redan har besvarats så är svaret i allmänhet nej, men jag tror att jag förstår var idén kommer ifrån.

Varje Mac kommer med en version av operativsystemet, och den kan du alltid ladda hem och installera direkt från Apples firmware (givet att du har tillgång till Internet, naturligtivs). Alla versioner fr.o.m. 10.9 (som kom 2013) är gratis och kan också alltid laddas ner. Däremot är det så att om din dator kom med 10.7 eller äldre, och du vill installera ett OS som är nyare än det den kom med men äldre än 10.9, så måste du bevisa att du äger det. Det kan du då göra med AppleID. Du kan också göra det genom att ha OSet på en USB eller motsvarande och strunta i att logga in, men i det specifika fallet att du måste ladda ner det, det OS som datorn kom med inte duger, och du inte vill ha 10.9 eller senare…ja, då behöver du ett AppleID. Sista datorerna där detta ens teoretiskt kan inträffa kom 2012, och supporten är avslutad för länge sen. Ryktet att man behöver AppleID för att installera om lever dock kvar - du är inte den enda som jag har sett som fortfarande tror att det är så.

Där ser man! Går så mycket tid emellan man får tag på en Apple, så hinner glömma av vad som gäller.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Livsnjutare 😎

Just nu erbjuder Microsoft inget sätt för dig att installera Windows 10 eller Windows 11 utan ett Microsoft-konto kopplat.

Vad hände med no@thankyou.com och liknande ?
Fungerar inte de alls längre ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Just nu erbjuder Microsoft inget sätt för dig att installera Windows 10 eller Windows 11 utan ett Microsoft-konto kopplat.

Vad hände med no@thankyou.com och liknande ?
Fungerar inte de alls längre ?

Även om det gör det så är det ju inte direkt ett sätt som MS "erbjuder" officiellt.

Shift+F10 för att öppna kommandoprompt och köra "oobe\bypassnro" ska fungera i både 10 och 11 tror jag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Men det stannar ju inte där. Mitt har tjatat om att lägga till ett telefonnummer "för att inte förlora tillgången till kontot" Med alternativen "Lägg till nummer" och "Påminn mej senare"

Permalänk
Medlem

Toppen. Man kan inte använda sin dator när internet är nere. Det kanske är viktigt att alltid kunna komma åt sin dator och dess innheåll snabbt. Det här borde verkligen vara förbjudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Detta. Folk är bra på att vara fåtöljaktivister, men väldigt få vill acceptera obekvämlighet/ändring för att markera vad som är acceptabelt. Det betyder ju i verkligheten att en försvinnande liten andel människor bryr sig på riktigt.

Windows tappar andelar för varje år som går, dock verkar Chromebooks vara den konkurrenten som växer...och...lokala konton är väl ingen grej där heller...

Men ja, personligen har jag bytt och aldrig varit nöjdare men det är en droppe i havet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Fungerar det inte längre att bara dra ur nätverkssladden?

Vet inte, jag har inte provat.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Håller helt med.
Tycker dock su själv gör en snarlik tankevurpa i inlägget nedan. Bara för att man inte har möjlighet att undvika en tjänst i praktiken betyder inte att man inte "bryr sig på riktigt".

Kan jag en dag inte längre använda min gratis windowslicens som jag fick från universitetet för 10 år sedan så kommer jag absolut inte betala för en ny. Men microsoft skiter ju i vilket om jag använder den nuvarande licensen eller ej. Jag prenumererar inte på några microsoft-tjänster och undviker alla deras moln-lösningar. Tala gärna om hur jag i praktiken kan påverka microsoft på mågot annat sätt än att kritisera deras beteende.

Jo jag ser vad du menar.

Grejen är väl att Microsoft är vana vid att privatpersoner köper en dator när de behöver snarare än vart tredje år. Det finns också en relativt stor minoritet privatpersoner som precis som du kunnat undvika att betala för Windows på länge men ändå kunnat och velat använda systemet. Sedan Win 10 har Microsoft rätt bra telemetri på de flesta av sina installationer. Det betyder att de definitivt skulle se ett ras i antal användare även bland sådana som bara sällan betalat för sig. Om ett sådant ras var påtagligt och kunde härledas till någon ändring de nyss gjort kan du ge dig på att de skulle börja fundera på om det var värt det: det är mycket jobbigare att få tillbaka missnöjda kunder än att upprätthålla en mestadels likgiltig kundgrupp som bara inte ids gå till alternativen.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av när jag hade mitt M$ konto aktivt var att inställningar ändrades hej vilt på min dator vid uppdateringar m.m. Typ att M$ visste bättre hur jag vill använda min dator än vad jag själv vet så att det är bäst att de tar kontroll. Har kört lokalt konto de senaste åren och har inga problem att använda Onedrive, M$ Store m.m som kräver det. Var bara att logga in med mitt inlogg och tacka nej när de igen försöker packa på mig att använda M$ konto överallt.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Någon som har en bra guide över linux för en användare som bara har använt windows? :), microsoft kommer bara göra det svårare och svårare att köra lokalt då dom inte kan utvinna data ur användare lika lätt.. så jag får nog börja ta en seriös blick på linux.

Jag tycker du borde läsa om och titta lite på Fedora Linux:s "KDE-spin": https://fedoraproject.org/spins/kde/

KDE Plasma är Linux-gränssnittet som är närmast den gamla hederliga paradigmen som Windows länge haft och Fedora Linux är den Linux-distribution som är "mest modern" men ändå stabil och utan att man måste pilla på saker hej vilt, kort sagt så funkar det bara.

Permalänk
Medlem

Många här som inte alls läste artikeln alls. Verkar vara vardag att inte läsa mer än rubriken här.

Det är ett icke problem. Då det endast syns i inställningar.

Linux profeterna kan hitta en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Linux profeterna kan hitta en annan tråd.

Näe du! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Jag tycker du borde läsa om och titta lite på Fedora Linux:s "KDE-spin": https://fedoraproject.org/spins/kde/

KDE Plasma är Linux-gränssnittet som är närmast den gamla hederliga paradigmen som Windows länge haft och Fedora Linux är den Linux-distribution som är "mest modern" men ändå stabil och utan att man måste pilla på saker hej vilt, kort sagt så funkar det bara.

Skrivet av walkir:

Ett tips är att bara prova köra exempelvis Kubuntu som Live-USB:
https://kubuntu.org
https://kde.org

Min Linux-installation är så lik mitt Windows att jag emellanåt glömmer bort vilket OS jag kör.

Skrivet av sjoeblom:

Här är utbildningsradions distanskurs i UNIX avsnitt 1 (1:18 min), "Jag och mitt skal" (funkar på Linux också) ... 😎
https://www.youtube.com/watch?v=zQ-e9SuoWXo
Klassiskt klipp

Skrivet av dlq84:

Besök gärna forumdelen för Linux

https://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operati...

Ser inte problemet med att klaga på dåliga saker... Varför klagar du på folk som klagar på dåliga saker?

tackar och bockar så mycket, nu har jag en trevlig helgläsning + labbning framför mig

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Förr kändes det som Windows var nästan lika mycket mitt OS som att maskinen jag kör det på är min, men tyvärr så har det urholkats allt mer. Jag gillar inte heller osäkerheten om framtida versioner kommer att ha features som inte kommer att fungera för att min maskin saknar en extra funktion eller feature-set trots att övriga komponenter skulle kunna göra jobbet eller om framtida Windows version kommer göra som med Windows 11 och den här gången blockera min hårdvara. Med Linux känns det mer som mitt OS trots problem och begränsningar som jag snubblar över, men ju fler som går över, ju fler får för sig att engagera sig i eller skapa community projekt som gör användningen av Linux bättre, exempelvis projekt som Wine, Proton och Lutris. Som van Windowsanvändare har jag skrivit en lista på saker jag gärna hade velat ha "fixade" och en del av dom hade en extra app med grafiska inställningar räckt och jag funderar på att programmera det själv. Lite det som är grejen, är det mitt operativsystem så kan jag bidra till community och göra det jag gjort som ett valbart verktyg till andras system. Eller göra en fork av min app, låna kod från den eller ta inspiration från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hur många av er som sa att ni skulle byta till linux i förra windows-nyheten har faktiskt gjort det?

Inte i den senaste tråden, men i en nyhetstråd förra året deklarerade jag att jag var färdig med Windows. I dag trivs jag ganska bra med Linux, utan tidigare erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Microsofts affärsplan har på senare år har varit att stegvis göra om Windows platformen och deras andra produkter som office och xbox till en tjänst som konsumenten konstant betalar för likt ett abonnemang med olika nivåer. Maskin ID, TPM, Telemetri som inte går att stänga av, krav på microsoft konto, integrering av Edge browsern i operativsystemet, reklam och nags i OS etc trots att licensen redan är betald. De är alla tecken på riktningen de tagit. Sist ut stänger de av lokal kontot och sen så kommer månadsavgiften som ett brev på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

krav på microsoft konto
reklam och nags i OS etc trots att licensen redan är betald.

Har haft win11 sedan det släpptes i stabil version, jag har aldrig stött på något av dessa. Linux misinformation?