Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Tycker Sverige är onormalt dyra på allt inklusive El-bilar, även begagnat, men jag kom över denna youtube video i går, den var riktig interessant:

Titta på HELA videon, han besöker till slut en verkstad som byter batterier på dom, och det verkar vara vanlig i England nu.
Det är faktisk inte ovänligt att folk ger 1500-3000£ (kring 16000-31000 sek) för begagnade äldre elbilar, och dom verkar väldig pålitliga i det långa löpet.

Tycker det borde vara så i Sverige med.

Permalänk
Medlem

@JoOngle: £1500-3000 är snarare 20,500-41000 kr
Det verkar finnas 400 Nissan Leaf t.o.m. årsmodell 2013 i Sverige enligt car.info - troligen är det antal som registrerats och man måste räkna bort de som exporterats eller skrotats, men osäker på det.
Efter en snabb googling verkar det finnas 15-20.000 i UK från samma årsmodeller i trafik. Det är nog så enkelt som tillgång och efterfrågan på begagnatmarknaden.

Kikade snabbt på finn.no - i Norge finns massor av Nissan Leaf, och där finns just nu ett par dussin bilar till salu under 40000.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Wishie:

Vi flyttar till hus med solceller och laddbox i sommar, och funderar därför på att byta till en elbil. Idag har vi en Golfkombi från 2017 som vi är nöjda med, men som tyvärr är i minsta laget för oss. Om vi skulle sälja Golfen så får vi loss kanske 100-120k, skulle jag tippa på.

Vad finns det för bra elbilar i storlekklass Golfkombi eller större? Tips mottages tacksamt!

Nu kommer ett tips ifrån mig, som bara kört Leaf i 4-5 månader, och just nu försöker få budget o skaffa beg elbil o gå ihop.

Men förutom allla tips du kommer få om Tesla, VW osv så skulle jag tipsa att kolla in Mercedes EQA. Ligger ungefär på samma prisnnivå som Kia/Hyundai, men jag blev förvånad över hur mycket bil det är, och klart störrre än man tror.

Samt jag skulle kolla på Toyota nu när de sänkt priserna och reviderat första beyondzeroelbilen, de har ju ofta kvalite och garantier.

Men nej har inte erfarenhet av o provköra många nya bilar, så ta min kommentar mest som ett inlägg o kolla iite utanför de vanliga tipsen

(Have även tänkt nämna Renault Meganemodellen, men förutom inlägg här, även hört om problem med räckvidd vintertid)

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns ju hel del inom det segmentet, håller du dig VW koncernen har du ju ID4/5, Skoda Enyaq, Audi Q4.
Sen har du Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya för att nämna några, utöver dessa finns det ju en uppsjö av Kinser också.

Tack för tipsen! En del av de där hade jag hyfsad koll på. Jag har personligen inte fått så bra intryck av VWs elbilar efter att ha läst recensioner, och jag gillar inte riktigt utseendet på dem heller. Att Audi hade en Q4 e-tron hade jag faktiskt lyckats missa. Ska kolla in den och Nissan Ariya lite närmare (den hade jag inte heller koll på).

Skrivet av sinclairhacker:

Nu kommer ett tips ifrån mig, som bara kört Leaf i 4-5 månader, och just nu försöker få budget o skaffa beg elbil o gå ihop.

Men förutom allla tips du kommer få om Tesla, VW osv så skulle jag tipsa att kolla in Mercedes EQA. Ligger ungefär på samma prisnnivå som Kia/Hyundai, men jag blev förvånad över hur mycket bil det är, och klart störrre än man tror.

Samt jag skulle kolla på Toyota nu när de sänkt priserna och reviderat första beyondzeroelbilen, de har ju ofta kvalite och garantier.

Men nej har inte erfarenhet av o provköra många nya bilar, så ta min kommentar mest som ett inlägg o kolla iite utanför de vanliga tipsen

(Have även tänkt nämna Renault Meganemodellen, men förutom inlägg här, även hört om problem med räckvidd vintertid)

Tack för tipset om Mercedes! Jag har lite räknat bort det bilmärket för mig själv iom att jag inte gillar utseendet på deras elbilar (de ser lite ut som tvålar) eller deras infotainment (ser ut som Windows Vista). Men en provkörning kan man ju alltid ta sig tid att göra, jag blir gärna motbevisad.

Mitt största huvudbry är storleken och formen på bagageutrymmet på vår nästa bil. Vi har hund och ett barn (med ett andra barn på G). Vår golfkombi har funkat okej så länge vi inte är fler än 2 vuxna, hund och barn. Men ska man få plats med två bilbarnstolar, en hundbur (alternativt ett eget säte för hunden), och två vuxna, då känns det som att det kommer behövas en hyfsat stor bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Mitt största huvudbry är storleken och formen på bagageutrymmet på vår nästa bil. Vi har hund och ett barn (med ett andra barn på G). Vår golfkombi har funkat okej så länge vi inte är fler än 2 vuxna, hund och barn. Men ska man få plats med två bilbarnstolar, en hundbur (alternativt ett eget säte för hunden), och två vuxna, då känns det som att det kommer behövas en hyfsat stor bil.

Det låter ju som att Id.7 kombi skulle vara perfekt? Blir dyrt dock iom att den inte finns begagnad, eller knappt ny tom. Den verkar få väldigt mycket bättre kritik än tidigare VAG-elbilar. Och jag gillar att grejer i bilen tom. känns bekant för mig som kör en äldre Passat

En annan större elbil som jag ett tag tyckte hade fått OK begpris var Audi E-tron, alltså inte Q4. Men nu har det hänt mycket med priser känns det som, så jag får nog revidera min idé där. 400-500k kanske inte är så attraktivt för en äldre E-tron. Sedan är den väl eg. inte så stor invändigt som man kan tro.

Om du har för mycket pengar och aldrig vill bekymmra dig för utrymme så... Kia EV9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Nu kommer ett tips ifrån mig, som bara kört Leaf i 4-5 månader, och just nu försöker få budget o skaffa beg elbil o gå ihop.

Men förutom allla tips du kommer få om Tesla, VW osv så skulle jag tipsa att kolla in Mercedes EQA. Ligger ungefär på samma prisnnivå som Kia/Hyundai, men jag blev förvånad över hur mycket bil det är, och klart störrre än man tror.

Samt jag skulle kolla på Toyota nu när de sänkt priserna och reviderat första beyondzeroelbilen, de har ju ofta kvalite och garantier.

Men nej har inte erfarenhet av o provköra många nya bilar, så ta min kommentar mest som ett inlägg o kolla iite utanför de vanliga tipsen

(Have även tänkt nämna Renault Meganemodellen, men förutom inlägg här, även hört om problem med räckvidd vintertid)

Vill man kika på nya budget-elbilar och inte behöver enormt stora, så kan jag rekommendera Fiat 500e och Mini Cooper E/SE.

Är perfekta som vardagsbilar för upp till två personer, och till en relativt låg kostnad. Dessutom grymt charmiga och kul att köra!

För framtiden så skulle jag även spana in kommande Renault 5.

Håller med om att Mercedes EQA är en lite undervärderad elbil. Även om jag personligen kanske skulle föredragit en XC40 om priserna var ungefär lika (framför allt bättre infotainment), så är det helt klart en bil värd att kika på.

Som beg. bil, även om jag personligen ogillar den yttre designen, så kan ju även BMW i3 vara intressant. Även om 10 år gammal teknik, så är den fortfarande modern på många sätt än i dag. Till skillnad från Leaf och många andra, så har den vätskekylda/värmda batterier och även luftvärmepump.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Tack för tipsen! En del av de där hade jag hyfsad koll på. Jag har personligen inte fått så bra intryck av VWs elbilar efter att ha läst recensioner, och jag gillar inte riktigt utseendet på dem heller. Att Audi hade en Q4 e-tron hade jag faktiskt lyckats missa. Ska kolla in den och Nissan Ariya lite närmare (den hade jag inte heller koll på).

Tack för tipset om Mercedes! Jag har lite räknat bort det bilmärket för mig själv iom att jag inte gillar utseendet på deras elbilar (de ser lite ut som tvålar) eller deras infotainment (ser ut som Windows Vista). Men en provkörning kan man ju alltid ta sig tid att göra, jag blir gärna motbevisad.

Mitt största huvudbry är storleken och formen på bagageutrymmet på vår nästa bil. Vi har hund och ett barn (med ett andra barn på G). Vår golfkombi har funkat okej så länge vi inte är fler än 2 vuxna, hund och barn. Men ska man få plats med två bilbarnstolar, en hundbur (alternativt ett eget säte för hunden), och två vuxna, då känns det som att det kommer behövas en hyfsat stor bil.

VW tidigare versioner av sina modeller har där varit lite olika saker med, men mycket är rättat på senare årsmodeller och en del även via uppdateringar.
Har du någon fundering kring Audi Q4 så är det bara att fråga, jag har en sådan sen drygt 8 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är vanligt att man totalt felbedömer storlek på bilar. Speciellt när de är byggda med mått som lurar ögat som t.ex. model 3, BMW i4 eller Model S. Tesla är ju t.ex. ofta inte optimalt utnyttjade utan offrar utrymme för desig och lägre luftmotstånd.

Tesla gör mycket galet ibland (som tex. att plocka bort blinkersspakar och annat som jag inte är förtjust i), men är det något som de är enormt duktiga på så är det just att ha enormt rymliga bilar i förhållande till sina yttermått och biltyper.

Skrivet av Baxima:

Har snart gjort 12000 mil i min Tesla modell 3 LR.
Helt bekymmerslösa mil, inte ett fel.
Snittet under 12000 mil är 1,55 kWh per mil.
Enda servicen är ett kupéfilter och smörjning av bromsok.

Beställde en ny 3 LR Highland fredags 😄

Härligt, och grattis till nya Highlandversionen!

Har inte hunnit att testa Highland än, men är själv intresserad av att testköra när den kommer i Performance/Plaid-version.

Skrivet av Bankai:

Har 1 kvar på min E-Niro nu och har börjat kika runt lite på att köpa en bil istället för leasa. Vad finns det för rimliga begagnade el-bilar man borde hålla utkik efter? Tänker mig något i samma stuk som en E-Niro, både storlek och prismässigt. De bilar jag kikat på är E-Niro(såklart), Model 3, MX-30 och Leaf.

Finns det ingen möjlighet att du kan få köpa ut din E-niro från leasingbolaget för restvärdet?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Highland var riktigt mysig att köra tycker jag men att blinka med knappar på ratten etc är en miss liksom avsaknad av HUD etc.

Det är en helt okay bil men inget man höjer ögonbrynen så mycket över. Lastar rätt lite tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Highland var riktigt mysig att köra tycker jag men att blinka med knappar på ratten etc är en miss liksom avsaknad av HUD etc.

Det är en helt okay bil men inget man höjer ögonbrynen så mycket över. Lastar rätt lite tyckte jag.

Ja jag skulle inte köpa en Highland innan Enhauto släpper sin eftermarknadsspak. Tycker beslutet om knappar är helt tappat, och det verkar inte helt ovanligt att dom krånglar heller vad jag läst.

I övrigt tycker jag dock Model 3 är väldigt trevlig, och tycker tvärtom den lastar rätt ordentligt sin storlek till trots. Problemet är bara att det är lite knepigt att få in sakerna.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Tack för tipset om Mercedes! Jag har lite räknat bort det bilmärket för mig själv iom att jag inte gillar utseendet på deras elbilar (de ser lite ut som tvålar) eller deras infotainment (ser ut som Windows Vista).

Tack för dagens asgarv

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja jag skulle inte köpa en Highland innan Enhauto släpper sin eftermarknadsspak. Tycker beslutet om knappar är helt tappat, och det verkar inte helt ovanligt att dom krånglar heller vad jag läst.

I övrigt tycker jag dock Model 3 är väldigt trevlig, och tycker tvärtom den lastar rätt ordentligt sin storlek till trots. Problemet är bara att det är lite knepigt att få in sakerna.

Jo, är kass att de tagit bort blinkersspaken. Väldigt onödigt att ta bort en sådan inarbetad och standardiserad funktion.

Vet de som satt två av Enhautos vanliga sexy buttons på baksidan av ratten på varje sida som tydligen skall fungera riktigt bra (även om inte testat själv). Är inne på att testa detta.

Jo, för mig som har M3 som andrabil/mellanbil så föredrar jag en sedan framför en SUV (som tex. MY). Väntar bara på att Highland skall släppas i P-version. Finns tyvärr inte än, och osäker på när den kommer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är en helt okay bil men inget man höjer ögonbrynen så mycket över.

Jag håller inte med, jag tycker nya Model 3 är ett jättelyft från tidigare.En bil som jag aldrig var så imponerad över, rätt ful och väldigt dålig komfort. Allt sånt är borta nu, den ser bra ut, bekväm att åka och man kan ha en normal samtalston i motorvägsfart. För priset är det väldigt mycket bil för pengarna om man kollar på det övriga som finns på marknaden. Synd att dom tog bort blinkersspaken, pratade med en Model 3-ägare som hade tänkt uppgradera men valde en annan bil pga detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tycker Sverige är onormalt dyra på allt inklusive El-bilar, även begagnat, men jag kom över denna youtube video i går, den var riktig interessant:

https://www.youtube.com/watch?v=Ur47okU3eUk

Titta på HELA videon, han besöker till slut en verkstad som byter batterier på dom, och det verkar vara vanlig i England nu.
Det är faktisk inte ovänligt att folk ger 1500-3000£ (kring 16000-31000 sek) för begagnade äldre elbilar, och dom verkar väldig pålitliga i det långa löpet.

Tycker det borde vara så i Sverige med.

Du kan ju inte jämföra Brittiska marknaden med Sverige eller egentligen hela Europa. Brittiska bilar tappar galet med värde på kort tid eftersom att högerstyrda och därmed finns det ingen export marknaden för dom.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det låter ju som att Id.7 kombi skulle vara perfekt? Blir dyrt dock iom att den inte finns begagnad, eller knappt ny tom. Den verkar få väldigt mycket bättre kritik än tidigare VAG-elbilar. Och jag gillar att grejer i bilen tom. känns bekant för mig som kör en äldre Passat

En annan större elbil som jag ett tag tyckte hade fått OK begpris var Audi E-tron, alltså inte Q4. Men nu har det hänt mycket med priser känns det som, så jag får nog revidera min idé där. 400-500k kanske inte är så attraktivt för en äldre E-tron. Sedan är den väl eg. inte så stor invändigt som man kan tro.

Om du har för mycket pengar och aldrig vill bekymmra dig för utrymme så... Kia EV9.

ID.7 kombi skulle nog passa oss väldigt bra, ja. Men då var det det där med priset och att jag är lite skeptisk till VWs elbilar. Men det kanske har hänt lite på den fronten sen de första ID-bilarna kom, jag får kanske revidera min syn på dem. E-tron har jag inte kollat så mycket på faktiskt, men den känns väl kanske inte jättemodern nu?

Skrivet av martinot:

Vill man kika på nya budget-elbilar och inte behöver enormt stora, så kan jag rekommendera Fiat 500e och Mini Cooper E/SE.

Är perfekta som vardagsbilar för upp till två personer, och till en relativt låg kostnad. Dessutom grymt charmiga och kul att köra!

För framtiden så skulle jag även spana in kommande Renault 5.

Håller med om att Mercedes EQA är en lite undervärderad elbil. Även om jag personligen kanske skulle föredragit en XC40 om priserna var ungefär lika (framför allt bättre infotainment), så är det helt klart en bil värd att kika på.

Som beg. bil, även om jag personligen ogillar den yttre designen, så kan ju även BMW i3 vara intressant. Även om 10 år gammal teknik, så är den fortfarande modern på många sätt än i dag. Till skillnad från Leaf och många andra, så har den vätskekylda/värmda batterier och även luftvärmepump.

Tack för tipsen! Jag tror tyvärr att alla bilar du nämner kommer att vara alldeles för små för oss, om vi siktar på att byta upp oss minst en storleksklass från en Golfkombi.

Skrivet av MacAllan:

VW tidigare versioner av sina modeller har där varit lite olika saker med, men mycket är rättat på senare årsmodeller och en del även via uppdateringar.
Har du någon fundering kring Audi Q4 så är det bara att fråga, jag har en sådan sen drygt 8 månader.

Ah okej, då kanske det är på tiden att jag reviderar min uppfattning om VWs elbilar. Vet du någonstans vars man kan läsa mer om det? Något uppdaterat test eller recension man kan läsa/titta på?

Permalänk
Medlem

Jag var och provkörde en Tesla Model Y igår. Ja, vad ska man säga, det är ju ett rymdskepp jämfört med vår Golfkombi. Den kändes väldigt modern. Och den var mycket rymligare än vad man kan tro, speciellt i baksätet och bagaget. Väldigt bekväm att köra, nästan på gränsen till tråkig, man gör ju nästan ingenting. I Golfen har man ju ratt, tre pedaler, och växelspak. I Teslan var det bara ratt och gaspedal jag använde mig av.

Jag tänker att nästa bil jag ska provköra får bli ID.4, det känns som den närmaste konkurrenten för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jag var och provkörde en Tesla Model Y igår. Ja, vad ska man säga, det är ju ett rymdskepp jämfört med vår Golfkombi. Den kändes väldigt modern. Och den var mycket rymligare än vad man kan tro, speciellt i baksätet och bagaget. Väldigt bekväm att köra, nästan på gränsen till tråkig, man gör ju nästan ingenting. I Golfen har man ju ratt, tre pedaler, och växelspak. I Teslan var det bara ratt och gaspedal jag använde mig av.

Jag tänker att nästa bil jag ska provköra får bli ID.4, det känns som den närmaste konkurrenten för oss.

Varför man skulle välja en iD4 framför en MY, om man gillar båda, är lite svårt att begripa. Den ena har bara precis mognat till en hyfsad elbil och den andra är världens mest säljande bil och elbil. Man sticker ju inte direkt ut i en Tesla MY men det kan man knappast påstå att man gör i en iD4a heller.
Jättebra att du provkör fler bilar men jag gissar att det inte blir en fabriksny iD4a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Varför man skulle välja en iD4 framför en MY, om man gillar båda, är lite svårt att begripa. Den ena har bara precis mognat till en hyfsad elbil och den andra är världens mest säljande bil och elbil. Man sticker ju inte direkt ut i en Tesla MY men det kan man knappast påstå att man gör i en iD4a heller.
Jättebra att du provkör fler bilar men jag gissar att det inte blir en fabriksny iD4a?

Jag vet inte heller varför man skulle välja en ID.4 framför en Tesla Model Y, jag har ju inte valt något. Jag tror dock att jag kommer att gilla Teslan mer, men det återstår att se.

Oavsett vad för bil vi väljer i slutändan så känns det bra att prova minst två bilar och därefter välja baserat på det, så att man åtminstone har någon referenspunkt att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Jag var och provkörde en Tesla Model Y igår. Ja, vad ska man säga, det är ju ett rymdskepp jämfört med vår Golfkombi. Den kändes väldigt modern. Och den var mycket rymligare än vad man kan tro, speciellt i baksätet och bagaget. Väldigt bekväm att köra, nästan på gränsen till tråkig, man gör ju nästan ingenting. I Golfen har man ju ratt, tre pedaler, och växelspak. I Teslan var det bara ratt och gaspedal jag använde mig av.

Jag tänker att nästa bil jag ska provköra får bli ID.4, det känns som den närmaste konkurrenten för oss.

Om det är en begagnad ID4 du skall testa så se till att den är uppdaterad till senaste mjukvaran.
Tyvärr har jag inga länkar till några tester på dom nya modellerna eller med uppdaterad mjukvara, men jag gissar att man kan hitta en del på tuben om man söker där.

Typ av elbil man väljer är ju mycket hur man vill ha en bil och Tesla är uteslutet för mig som dom är idag, jag vill ha mer traditionell förarmiljö (därav valde jag Audi Q4) även om Teslan kanske har bättre mjukvara och drivlina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Typ av elbil man väljer är ju mycket hur man vill ha en bil och Tesla är uteslutet för mig som dom är idag, jag vill ha mer traditionell förarmiljö (därav valde jag Audi Q4) även om Teslan kanske har bättre mjukvara och drivlina.

Kanske?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Varför man skulle välja en iD4 framför en MY, om man gillar båda, är lite svårt att begripa. Den ena har bara precis mognat till en hyfsad elbil och den andra är världens mest säljande bil och elbil. Man sticker ju inte direkt ut i en Tesla MY men det kan man knappast påstå att man gör i en iD4a heller.
Jättebra att du provkör fler bilar men jag gissar att det inte blir en fabriksny iD4a?

Skrivet av Wishie:

Jag vet inte heller varför man skulle välja en ID.4 framför en Tesla Model Y, jag har ju inte valt något. Jag tror dock att jag kommer att gilla Teslan mer, men det återstår att se.

Oavsett vad för bil vi väljer i slutändan så känns det bra att prova minst två bilar och därefter välja baserat på det, så att man åtminstone har någon referenspunkt att jämföra med.

Om man skippar kostnadsskillnaden på bilarna så hade jag valt den nya ID4:an över nuvarande Model Y. Precis det jag gjorde när jag valde tjänstebil, nu valde jag visserligen ID7 för bättre räckvidd men det var bara av ren slump att den hamna på en kampanj precis när jag skulle beställa, hade bestämt mig för en ny ID4 GTX (kör en sådan idag).

Det enda positiva jag ser med Model Y är navigationen och dess inbyggda ruttplanering.
Annars ser jag inget den slår ID4:an på.

Acceleration är helt obetydligt för min del då köra fort rakt fram är av noll intresse och ingen av bilarna är ”roliga” att köra på små landsvägar då dom är SUV modeller och inte alls byggda för det.

ID bilen har enligt mig bättre/skönare säten, tystare kupé, högre byggkvalité och sensorer för regn, parkering och ”autopilot” som funkar felfritt samt Apple CarPlay, heads up display.

Jag har inget för stora skärmar i bilen, tittar aldrig på dom ändå typ utan tuffar mest på med autopiloten påslagen på större vägar och har samtal/pod igång via CarPlay.
Vid långresor med laddstopp kollar jag oftast ABRP snabbt innan, ser vart den rekommenderar laddstopp, sen kör jag Google Maps och tar en laddare i närheten när batteriet börjar sina bara.

Nu får man ju förvärmning av batterierna i dom nya ID bilarna så dom lär ladda 10-80% snabbare än Model Y till och med.

När Model Y uppdateras till ”highland” kanske vågskålen tippar över igen, vem vet.

Hade jag köpt bilen privat för egna pengar med/utan lån så hade jag nog valt en helt Standard Model Y dock, då det är mycket bil för pengarna utan tvekan!

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Om man skippar kostnadsskillnaden på bilarna så hade jag valt den nya ID4:an över nuvarande Model Y. Precis det jag gjorde när jag valde tjänstebil, nu valde jag visserligen ID7 för bättre räckvidd men det var bara av ren slump att den hamna på en kampanj precis när jag skulle beställa, hade bestämt mig för en ny ID4 GTX (kör en sådan idag).

Det enda positiva jag ser med Model Y är navigationen och dess inbyggda ruttplanering.
Annars ser jag inget den slår ID4:an på.

Acceleration är helt obetydligt för min del då köra fort rakt fram är av noll intresse och ingen av bilarna är ”roliga” att köra på små landsvägar då dom är SUV modeller och inte alls byggda för det.

ID bilen har enligt mig bättre/skönare säten, tystare kupé, högre byggkvalité och sensorer för regn, parkering och ”autopilot” som funkar felfritt samt Apple CarPlay, heads up display.

Jag har inget för stora skärmar i bilen, tittar aldrig på dom ändå typ utan tuffar mest på med autopiloten påslagen på större vägar och har samtal/pod igång via CarPlay.
Vid långresor med laddstopp kollar jag oftast ABRP snabbt innan, ser vart den rekommenderar laddstopp, sen kör jag Google Maps och tar en laddare i närheten när batteriet börjar sina bara.

Nu får man ju förvärmning av batterierna i dom nya ID bilarna så dom lär ladda 10-80% snabbare än Model Y till och med.

När Model Y uppdateras till ”highland” kanske vågskålen tippar över igen, vem vet.

Hade jag köpt bilen privat för egna pengar med/utan lån så hade jag nog valt en helt Standard Model Y dock, då det är mycket bil för pengarna utan tvekan!

ABRP?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har inget för stora skärmar i bilen, tittar aldrig på dom ändå typ utan tuffar mest på med autopiloten påslagen på större vägar och har samtal/pod igång via CarPlay.

Håller med.

Det jag gillar best i senare tid, är HUD displays (Holografiska display i fönstret), så slipper man titta ner eller åt sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

https://abetterrouteplanner.com/

Finns även som "app".

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

https://abetterrouteplanner.com/

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns det ingen möjlighet att du kan få köpa ut din E-niro från leasingbolaget för restvärdet?

Har inte frågat men har funderat på det. Det vore ju helt klart det smidigaste då jag är van vid bilen vid det här laget men jag får väl kolla med dem, det är Landrins bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Varför man skulle välja en iD4 framför en MY, om man gillar båda, är lite svårt att begripa. Den ena har bara precis mognat till en hyfsad elbil och den andra är världens mest säljande bil och elbil. Man sticker ju inte direkt ut i en Tesla MY men det kan man knappast påstå att man gör i en iD4a heller.
Jättebra att du provkör fler bilar men jag gissar att det inte blir en fabriksny iD4a?

Svaret ligger väl i komforten. Fick åka en MY i 13 mil och blev redan på den korta sträckan helt galen över bullret och den stenhårda fjädringen, för att inte tala om galonkänslan i stolarna.

Förstår dock verkligen att man tycker den känns modern med den luftiga interiören och det fenomenala GUI:t. Har ju en Enyaq själv som känns lite som när konkurrenterna försökte haka på iPhone genom att stoltsera över med "kolla vi har touchskärm!". Skillnaden i ljudnivå, fjädringskomfort och kvalitetskänsla är dock enorm, och anledning nog för många av oss att välja t.ec ID4 istället.

Permalänk
Medlem

Halloj, vår samfällighet planerar köra upp laddstolpar inom en snar framtid och ska planera för det under nästa sammanträde. Häromkring har andra satsat på många 1-fas uttag på parkeringarna. Vi har samtidigt garage där det verkar svårare att få till det med lastbalansering och laddboxar.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att bostadsrättsföreningen/ samfällighet(/ företaget?) har en lösning med färre 11(22)kw laddare som i större mån delas på, kanske tillochmed är tillgängliga för utomstående att låna tillfälligt? Upplever att det blir onödigt dyrt att installera 60 laddboxar när man ser hos övriga där max 10 används, något jag inte räknar med kommer förändras markant de närmsta åren. Laddar själv på arbete eller köpcentra nu, billogare än vad det kostar med de få laddplatser som finns i samfälligheten för tillfället.

Permalänk
Medlem

En begagnad id4, Skoda, q4 skulle jag undvika. Mycket kvalitetsproblem på dessa.
De saknar även förvärmning av batteriet vilket gör laddning vintertid till en fasa. Förbrukningen är även hög på vintern.
På företaget jag jobbade på så tog de bort volkswagen som val vid tjänstebil pga alla problem med dessa bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av achdor:

Halloj, vår samfällighet planerar köra upp laddstolpar inom en snar framtid och ska planera för det under nästa sammanträde. Häromkring har andra satsat på många 1-fas uttag på parkeringarna. Vi har samtidigt garage där det verkar svårare att få till det med lastbalansering och laddboxar.

Jag undrar om någon har erfarenhet av att bostadsrättsföreningen/ samfällighet(/ företaget?) har en lösning med färre 11(22)kw laddare som i större mån delas på, kanske tillochmed är tillgängliga för utomstående att låna tillfälligt? Upplever att det blir onödigt dyrt att installera 60 laddboxar när man ser hos övriga där max 10 används, något jag inte räknar med kommer förändras markant de närmsta åren. Laddar själv på arbete eller köpcentra nu, billogare än vad det kostar med de få laddplatser som finns i samfälligheten för tillfället.

Vi installerade Zaptec Pro-boxar (22kW) i vår brf nyligen. Du kan konfigurera så att du läser av förbrukad el per box eller per användare (eller både och). Du kan med andra ord låta flera användare dela på en laddbox, men ändå veta hur mycket respektive person laddat. Det bör även gå att läsa av en persons förbrukning över samtliga boxar (vilket ger maximal flexibilitet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro