Entusiast portar tusentals moderna program till Windows 95

Permalänk
Melding Plague

Entusiast portar tusentals moderna program till Windows 95

Videokreatören och utvecklaren Matt KC har portat .NET till det snart 29 år gamla operativsystemet och kan därmed köra tusentals nyare program.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg denna igår. Sjukt kul video faktiskt säger en hel del om vilken enda stor röra MS operativsystem är egentligen

Skulle va kul om typ Windows 98 släpptes i öppen källkod så entusiaster kunde göra det brukbart igen för moderna datorer. Windows 95 var ju också magiskt när man lyckades installera det till slut med 25 disketter och ingen diskett var dålig 😅 - var ett stort lyft från DOS Shell

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle va kul om typ Windows 98 släpptes i öppen källkod så entusiaster kunde göra det brukbart igen för moderna datorer.

ReactOS?
https://reactos.org/

Dock mer likt Windows XP och försöker vara kompatibelt med Windows Server 2003.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Lite coolt ändå. Och beundransvärt att han tagit sig tid.

Men finns det någon egentlig orsak till Win95 mer än nostalgin, Win98 är väl lika bakåtkompatibel(?) som Win95 och stabilare.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Lite coolt ändå. Och beundransvärt att han tagit sig tid.

Men finns det någon egentlig orsak till Win95 mer än nostalgin, Win98 är väl lika bakåtkompatibel(?) som Win95 och stabilare.

Han verkar ju även jobba på 3.5 till 9x (där 98 och uppåt hade stöd för 2.0 enbart), så det är ju inte bara 95 som står i fokus.

Men ja, det finns ju säkert lite gamla prylar som inte fungerar som de ska vid flytt mellan olika Windowsversioner, framförallt då dåligt skrivna grejer (som kan vara lika nostalgiskt "värdefulla" för det).
Sedan är väl systemkraven lägre för Windows 95, så det är ju också en grej om man nu kör det hela på tidstypisk hårdvara.

Sedan är ju 9x i allmänhet bara en nostalgigrej för de allra flesta som har något intresse öht, och i det perspektivet handlar det väl mest om vems nostalgikänsla som vinner om det blir 95 eller 98.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Såg denna igår. Sjukt kul video faktiskt säger en hel del om vilken enda stor röra MS operativsystem är egentligen

Skulle va kul om typ Windows 98 släpptes i öppen källkod så entusiaster kunde göra det brukbart igen för moderna datorer. Windows 95 var ju också magiskt när man lyckades installera det till slut med 25 disketter och ingen diskett var dålig 😅 - var ett stort lyft från DOS Shell

25? den varianten jag hade låg på 40 disketter, men sedan behövde man nog inte använda alla iofs, beroende på vad för tillägg man ville ha.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Såg den också igår(varit subbad till mr lego island ett bra tag nu)

Väldigt kul video!

Gillade hela biten med SSE instruktionen och MS lagt in checkar överallt utom på ett ställe för SSE instruktionerna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

25? den varianten jag hade låg på 40 disketter, men sedan behövde man nog inte använda alla iofs, beroende på vad för tillägg man ville ha.

Första versionen av Windows 95 var 13 disketter (DMF-format). Senare växte det till 26 disketter för OSR 2.1.

Kan tänka mig att OSR 2.5 växte ännu mer, där Internet Explorer stod för merparten av all bloat.

Gillade IE fram till 2.0:an. Dvs innan Netscape och Microsoft började tävla i vem som förstörde HTML-standarden bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

25? den varianten jag hade låg på 40 disketter, men sedan behövde man nog inte använda alla iofs, beroende på vad för tillägg man ville ha.

Nu blev jag osäker när du sa det. Har för mig de va 25 men sen brukade jag ha två uppsättningar för det var alltid nån som blev korrupt 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu blev jag osäker när du sa det. Har för mig de va 25 men sen brukade jag ha två uppsättningar för det var alltid nån som blev korrupt 😅

Tänk vad underbart det var när cd-skivan kom (undra hur många man har bränt egentligen)…

Permalänk
Medlem

Inte för att vara en glädjedödare men har just varit inblandad i ett projekt där vi snackar om att uppgradera från .NET 3.5

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Ändå framsteg, får hoppas att MS släpper källkoden till Windows 7 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tänk vad underbart det var när cd-skivan kom (undra hur många man har bränt egentligen)…

Va inte så länge sen jag slängde mina samlingspärmar med cd-skivor 😅 - allt från Windows 2000 till gamla spel och musik. Tänkte att de va ”bra att ha” men fick inse sanningen att jag inte ens öppnat dem på typ 20 år 😂

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Va inte så länge sen jag slängde mina samlingspärmar med cd-skivor 😅 - allt från Windows 2000 till gamla spel och musik. Tänkte att de va ”bra att ha” men fick inse sanningen att jag inte ens öppnat dem på typ 20 år 😂

Visserligen slängt flesta/alla brända skivor med mjukvara, men bränner/kör fortfarande med mp3-skivor i bilen och cd-skivor (80 min audio) i köket (omodern förstärkare, men varför köpa nytt bara för att) osv. Så har aldrig slängt musikskivor så länge de inte repats sönder.

Skönt ibland att sätta på en ~15 låtars skiva, och lyssna vad den har att erbjuda. För du har inget "val".

För mycket att välja bland skadar mänskligheten, eller har nog redan gjort det. Är nog själv skadad fast jag är född mitten av -80.
Ju mer valbara alternativ, ju mer deprimerad/osäker blir människan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Trodde win9x hade cooperative multitasking och inte preemptive

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Trodde win9x hade cooperative multitasking och inte preemptive

Win9x hade cooperative multitasking med 16bitars applikationer, och preemtive med 32bitars. Detta för bakåtkompatibilitet med Windows 3.x

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

ReactOS?
https://reactos.org/

Dock mer likt Windows XP och försöker vara kompatibelt med Windows Server 2003.

Tack, hade missat React OS helt. Måste testas! Känns som klippt och skuret för mig som älskar Windows, men hatar vad MS gjort med det de senaste 10 åren.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

25? den varianten jag hade låg på 40 disketter, men sedan behövde man nog inte använda alla iofs, beroende på vad för tillägg man ville ha.

Du blandar nog ihop det, Windows 95 kom på 13-29 (plus boot disk samt några avart versioner +/- någon diskett) beroende på version (DMF, OSR 2, OSR2.1).

Windows 98 däremot gick beställa på 39st disketter (40 med boot disk) men inget som såldes över disk, var säkert den du tänker på (framförallt när du nämner val av komponenter/tillägg)

Finns några knepiga Windows 95 installationer i andra språk som springer iväg på fler disketter dock.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Åh, vad jag saknar alla blåskärmar man fick i Win95. Många tangentbord som gick sönder på LANen för diverse människor.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Va inte så länge sen jag slängde mina samlingspärmar med cd-skivor 😅 - allt från Windows 2000 till gamla spel och musik. Tänkte att de va ”bra att ha” men fick inse sanningen att jag inte ens öppnat dem på typ 20 år 😂

Jag har sparat över allt till ett gäng hårddiskar, kommer förmodligen aldrig bruka datan, men känns svårt att bara kasta bort.

Permalänk

Jag tittade i bokhyllan, Win 3.1 hade 7 disketter.

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

Det var ju, trots allt, en utmaning att starta Win 95 och sedan få det att utföra något vettigt utan att det braka ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Såg denna igår. Sjukt kul video faktiskt säger en hel del om vilken enda stor röra MS operativsystem är egentligen

Skulle va kul om typ Windows 98 släpptes i öppen källkod så entusiaster kunde göra det brukbart igen för moderna datorer. Windows 95 var ju också magiskt när man lyckades installera det till slut med 25 disketter och ingen diskett var dålig 😅 - var ett stort lyft från DOS Shell

Vet inte om det är så "rörigt". Stöd för gamla versioner av mjukvara, inklusive operativsystem, händer lika mycket än i dag. Inte bara på Windows, men även på macOS (som jag personligen nästan bara kör) och Linux.

Det sagt så tycker jag inte att Win95 var någon höjdare, även på sin tid.

Körde på den tiden OS/2, FreeBSD och (som Microsoft-OS) Windows NT. Användargränssnittet som kom med W95 var ju hyfsat OK och hyfsat innovativt (blev väl sedan lite av en standard som togs efter av en del andra system). Men rent tekniskt så var det ju mycket instabilare och sämre på väldigt många punkter än både NT, Unix och OS/2.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vet inte varför fokus på just win95. bara för det är längst bak möjliga för projektet? Ska man spela restrospel på en gammal dator med pentium 66mh eller så så går det väl lika bra med win98... eller?
Finns där spel som endast funkar på 95?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vet inte varför fokus på just win95. bara för det är längst bak möjliga för projektet? Ska man spela restrospel på en gammal dator med pentium 66mh eller så så går det väl lika bra med win98... eller?
Finns där spel som endast funkar på 95?

Windows 95 den första versionen som inte var byggt ovanpå ms-dos, och kan således ses som det första av "operativsystemet windows", tidigare versioner kan mer ses som ett skal ovanpå ms-dos. Sådana här grejer är ju mest för att visa att det går, och då är det ju ingen mening att använda det näst första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vet inte varför fokus på just win95. bara för det är längst bak möjliga för projektet? Ska man spela restrospel på en gammal dator med pentium 66mh eller så så går det väl lika bra med win98... eller?
Finns där spel som endast funkar på 95?

Skrivet av The-Architect:

Windows 95 den första versionen som inte var byggt ovanpå ms-dos, och kan således ses som det första av "operativsystemet windows", tidigare versioner kan mer ses som ett skal ovanpå ms-dos. Sådana här grejer är ju mest för att visa att det går, och då är det ju ingen mening att använda det näst första.

Fram till-och-med windows Me så var det byggt ovanpå ms-dos - det behöver fortfarande dos för att fungera.
Det finns förvisso många artiklar på internet som hävdar motsatsen, men till att börja med är inte win9x pure 32-bit (det fanns lite special-versioner hit o dit men oftast var det 16+32 bit), och du behövde ingen dos-emulator för att köra dos grejer, det var snarare en VM manager som såg till att vissa av anropen ner till dos inte krockade när flera dos-program exekverade samtidigt, samt massa tricks för att hantera delat minne mellan olika dos instanser.

"32-bit" windows så som t.ex Win95 bootar genom att först ladda gamla 16-bitars windows i dos, precis som på Win3.1 tiden, för att sedan som nästa steg ladda alla 32-bitars kernel drivers som ett lager ovanpå det, och slutligen laddar den sitt shell, som är explorer.exe.
I praktiken utförs många av anropen till "32"-bitars operativsystemet genom att prata / översätta mot 16-bitars lagret under, särskilt i USER och GDI system komponenterna, men eftersom det är dos-baserat och dos inte stödde preemptive multitasking så tas även en semaphore mutex kallad "Win16Mutex" för att se till att det aldrig kan göras mer än ett anrop i taget ner till 16-bitars lagret, eftersom det skulle kunna korrumpera systemet.

Sista länken är en arkiverad officiell Microsoft Knowledge Base artikel för hur man bäst tar hänsyn till Win16Mutex när man skriver kod för Win95, och för att citera några go'a bitar från Microsoft själva:

Citat:

Win16Mutex is a global semaphore that is used to protect the 16-bit Windows 95 components from being reentered by preventing Win32 threads from thunking to 16-bit components while other 16-bit code is running. Win16Mutex is internal to Windows 95 and is not accessible from applications or DLLs. This article explains how Win16Mutex works and offers design tips for minimizing the effects Win16Mutex may have on Win32 applications.

Because many Win32 API functions are thunked to 16-bit Windows API functions, there is now a possibility for the 16-bit Windows components to be reentered. Since the 16-bit Windows components are largely the same as in Windows 3.x, they need to be protected from being reentered.

The Win16Mutex provides this protection by allowing only one thread (not process) at a time to access the 16-bit APIs. Whenever Win16Mutex is owned by a thread, any other thread that tries to claim Win16Mutex will block until Win16Mutex is released.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Fram till-och-med windows Me så var det byggt ovanpå ms-dos - det behöver fortfarande dos för att fungera.
Det finns förvisso många artiklar på internet som hävdar motsatsen, men till att börja med är inte win9x pure 32-bit (det fanns lite special-versioner hit o dit men oftast var det 16+32 bit), och du behövde ingen dos-emulator för att köra dos grejer, det var snarare en VM manager som såg till att vissa av anropen ner till dos inte krockade när flera dos-program exekverade samtidigt, samt massa tricks för att hantera delat minne mellan olika dos instanser.

"32-bit" windows så som t.ex Win95 bootar genom att först ladda gamla 16-bitars windows i dos, precis som på Win3.1 tiden, för att sedan som nästa steg ladda alla 32-bitars kernel drivers som ett lager ovanpå det, och slutligen laddar den sitt shell, som är explorer.exe.
I praktiken utförs många av anropen till "32"-bitars operativsystemet genom att prata / översätta mot 16-bitars lagret under, särskilt i USER och GDI system komponenterna, men eftersom det är dos-baserat och dos inte stödde preemptive multitasking så tas även en semaphore mutex kallad "Win16Mutex" för att se till att det aldrig kan göras mer än ett anrop i taget ner till 16-bitars lagret, eftersom det skulle kunna korrumpera systemet.

Sista länken är en arkiverad officiell Microsoft Knowledge Base artikel för hur man bäst tar hänsyn till Win16Mutex när man skriver kod för Win95, och för att citera några go'a bitar från Microsoft själva:

Jag uttryckte mig felaktigt/otydligt, vad jag menade var att systemkravet för windows 3.1 innehåller MS-DOS, det gör inte Windows 95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Windows 95 den första versionen som inte var byggt ovanpå ms-dos, och kan således ses som det första av "operativsystemet windows", tidigare versioner kan mer ses som ett skal ovanpå ms-dos. Sådana här grejer är ju mest för att visa att det går, och då är det ju ingen mening att använda det näst första.

Skrivet av dpom86:

Fram till-och-med windows Me så var det byggt ovanpå ms-dos - det behöver fortfarande dos för att fungera.

Ja, det stämmer. Som postaren själv konstaterade så avsågs nog egentligen något annat. Dvs. att MS-DOS inkluderades tillsammans med gamla klassiska Windows i 95/98.

Dock så glömmer ni bort Windows NT. Första Windows-produkten utan DOS. Släpptes redan 1993.

Det var bla. den största orsaken till att jag inte var så imponerad av W95 när det släpptes.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag kör retrodator med Win98 på och jag undrar om detta funkar även till det? Det jag saknar är en modern webbläsare för att ladda hem retroprylar med.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.