Hifi-ljud på väg till Spotify som tilläggstjänst

Permalänk
Medlem

Kul kul men då jag inte har några superduper högtalare, och hör dåligt så kommer jag förmodligen ändå inte höra någon skillnad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag undrar egentligen hur och vad källmaterialet är? I kodsnutten så syns 24 bit vid 44.1 kHz. Det är ingen standard jag känner till. Högupplöst källmaterial från studios borde tillåta minst 48 000 samplingar eller till och med det dubbla av det, 96 Khz. Om källmaterialet är CDDA så borde bit-djupet va 16. Då passar även 44.1 kHz.

Eller är allt artificiell uppskalning på redan digitaliserat material? Blir aldrig lika bra som en analog (för gammalt material) eller digital (nytt material) ursprunglig källa. Filen blir bara större för en tveksam förbättring av kvalité.

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när spoitfy hade material från bukten på sina servrar men jag kan tänka mig att de har tillgång till bättre källor numera. Frågan är bara vilka och hur de gör.

Om någon vet eller har insyn så lämna gärna en replik.

Permalänk
Medlem

Qobus verkar vara dom som har minst trixande med filerna, vanlig FLAC från mastern rakt av vare sig det är 16/44.1 eller 24/192. Övriga funktioner är dom inte superbra på, men ljud är viktigt för mig så det är antingen Qobus eller så får Youtube duga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är det den årliga "hifi-abonnemang kan vara på gång"-nyheten? Är väl copium-tradition sedan flera år tillbaks.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Det är dyrt som det är men för mig är det helt okej att de har det som ett tillägg för de som vill betala för det så länge som de inte försämrar kvalitén på det som är idag för att få fler att betala för denna tjänst

Jaha, är det helt okej?

Trots att konkurrenter som ex. Deezer har haft FLAC (!!!!) i sin vanliga betaltjänst i flera år?

Nu får ni snart skärpa er, det börjar bli löjligt.
Sluta försvara det där företaget vars enda bidrag till musiklyssnande var att de var först - allt annat har varit stolpskott eller rakt av korkade beslut som avlöst varandra i en kakafoni av skita på sina egna användare

Suck. Byt tjänst och inse hur dåliga dem är

Edit*
Behövde nog få ur mig lite, sorry

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se någon blind-testa skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtou:

Lyssna på det som passar dig bäst, och döm gärna mindre vad andra njuter utav.

Ja fast det verkar ju dumt att lägga pengar på nåt som inte ger nån faktisk fördel?

Skrivet av ThurahT:

Jag undrar egentligen hur och vad källmaterialet är? I kodsnutten så syns 24 bit vid 44.1 kHz. Det är ingen standard jag känner till. Högupplöst källmaterial från studios borde tillåta minst 48 000 samplingar eller till och med det dubbla av det, 96 Khz. Om källmaterialet är CDDA så borde bit-djupet va 16. Då passar även 44.1 kHz.

Eller är allt artificiell uppskalning på redan digitaliserat material? Blir aldrig lika bra som en analog (för gammalt material) eller digital (nytt material) ursprunglig källa. Filen blir bara större för en tveksam förbättring av kvalité.

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när spoitfy hade material från bukten på sina servrar men jag kan tänka mig att de har tillgång till bättre källor numera. Frågan är bara vilka och hur de gör.

Om någon vet eller har insyn så lämna gärna en replik.

Enda jag hittar från Spotify själva är att dom ska ha antingen FLAC eller WAV, så antar att källmaterialet skiftar från 16/44.1 till 24/192. Sen transcodas det till 44.1khz OGG o AAC, o sålänge dom tar hand om intersample peaks så blir det så gott som transparent, för någon eventuell resampling går att göra utan att tappa nåt alls idag o åtminstone OGG kan hantera o behålla 24bit dynamik också, men o det görs vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

I min bekantskapskrets är det exakt 1 person som fortfarande köper fysisk media och det är en sån där nisse som insisterar att "vinyl låter varmare och bättre" vilket jag tvivlar på att personen i fråga skulle höra något av då han sprungit på metallkonserter varje vecka i 30 år och jobbar i tung industri.

Haha där blev det fel! Menade ju såklart att inte så många handlar fysisk media men de flesta som gör det prenumererar samtidigt på någon streamingtjänst.

Fixar till mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ibland känns det som att jag är sista personen i västvärlden som inte har spotify/Tidal osv 😂

Nä då. Skaffade så sent som förra året. Bara för att få två album. De var värt det. Men jämför jag med mitt iTunes bibliotek så suger ljudet verkligen. Men gud det tog emot att skaffa....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Går det att få okomprimerat ljud via blåtand eller är det sladd som gäller?

Blåtand
Senaste aptxHD med BT 5.3 på Android och på Apple ligger stödet i själva deras Container som hanterar ljud

Wifi
Hanterar det utan problem
Här kör Apple AirPlay där i i dess container ligger stöd för 24bit
Android kör en öppen historia där den hanterar till exempel FLAC

I praktiken så kör med 16/44.1 när du använder BT för det stödjer alla nya telefoner och enheter samt att du kommer ändå inte kunna höra om det är en 24bit fil

På Tidal, Quboz och även säkert på Deezer så kan man ställa in sådant under inställningar

Det som är egentligen de catch moment för Spotify är att de inte ens stödjer CD standard medan övriga gör det. Till och med Amazon och Apple gör det medan Spotify envisas med en förlegad standard. Det är där dess kritik ligger

Permalänk
Skrivet av Björnen92:

Förklara gärna.

Om du läser på Whathifi så har SweC utelämnat en del fakta. Som att Spotify tog ner det hela. Användaren upptäckte och det blev tydligen lite för mycket för Spotify plus att användaren upptäckte att de använde 24/44.1 vilket inte är standarden för lossless. Det blev åter igen en het potatis och efter det hela är vi tillbaka att ingen vet när och om det ens kommer dyka upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Förträffligt för dom som har behov av det! Blir ett pass för mig dock som mest lyssnar på EDM (musiken, inte tillverkningstekniken även om den också låter häftigt) och inte sitter med något high end i varken hörlurar eller högtalare.

Jag sitter med high-end i både hörlurar och högtalare.
Jag har inte en chans att höra skillnad på hög bit rate AAC eller Ogg Vorbis och okomprimerat orginal i de blindtester jag gjort, rena gissningar.

Och egentligen räcker det ju inte med att kunna detektera en skillnad heller, man måste ju kunna avgöra vilket som är ”rätt”, annars spelar det ju ändå ingen roll.

Jag har lagt alldeles för mycket pengar på ljudprylar, men okomprimerat ljud (för konsumtion, arkivering av orginal är en annan femma) lägger jag inte en spänn på.

Permalänk
Medlem

Jag upplever att Spotify nästan blivit oanvändbart via AirPlay till Sonos-enheter under dom senaste månaderna. Är inte ovanligt att det tar 2-3 minuter innan något börjar spela och då är det helt fel låt än den jag valt. Var skönt med lite buggfixar över lossless.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Jag undrar egentligen hur och vad källmaterialet är? I kodsnutten så syns 24 bit vid 44.1 kHz. Det är ingen standard jag känner till. Högupplöst källmaterial från studios borde tillåta minst 48 000 samplingar eller till och med det dubbla av det, 96 Khz. Om källmaterialet är CDDA så borde bit-djupet va 16. Då passar även 44.1 kHz.

Eller är allt artificiell uppskalning på redan digitaliserat material? Blir aldrig lika bra som en analog (för gammalt material) eller digital (nytt material) ursprunglig källa. Filen blir bara större för en tveksam förbättring av kvalité.

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när spoitfy hade material från bukten på sina servrar men jag kan tänka mig att de har tillgång till bättre källor numera. Frågan är bara vilka och hur de gör.

Om någon vet eller har insyn så lämna gärna en replik.

24/44 är mycket vanligt i studios, och även om vissa spelar in med högre samplingsfrekvens mixar man normaltmed till 44 för musik eller 48 om det är till film. Att gå från 16 till 24 bitar ger betydligt större nytta än att gå upp från 44/48 i samplingafrekvens till 88/96.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Blåtand
Senaste aptxHD med BT 5.3 på Android och på Apple ligger stödet i själva deras Container som hanterar ljud

Wifi
Hanterar det utan problem
Här kör Apple AirPlay där i i dess container ligger stöd för 24bit
Android kör en öppen historia där den hanterar till exempel FLAC

I praktiken så kör med 16/44.1 när du använder BT för det stödjer alla nya telefoner och enheter samt att du kommer ändå inte kunna höra om det är en 24bit fil

På Tidal, Quboz och även säkert på Deezer så kan man ställa in sådant under inställningar

Det som är egentligen de catch moment för Spotify är att de inte ens stödjer CD standard medan övriga gör det. Till och med Amazon och Apple gör det medan Spotify envisas med en förlegad standard. Det är där dess kritik ligger

Bitdjupet handlar bara om dynamik, och det kan ju höras. Mycket modern musik har ju däremot ingen dynamik så 16 eller 24 bitar gör ingen skillnad. Man kan möjligtvis höra brus på tysta partier, typ en fade out eller slutet på ett reverb som klingar ut. Störst skillnad gör det under produktion eftersom det ger mer headroom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jaha, är det helt okej?

Trots att konkurrenter som ex. Deezer har haft FLAC (!!!!) i sin vanliga betaltjänst i flera år?

Nu får ni snart skärpa er, det börjar bli löjligt.
Sluta försvara det där företaget vars enda bidrag till musiklyssnande var att de var först - allt annat har varit stolpskott eller rakt av korkade beslut som avlöst varandra i en kakafoni av skita på sina egna användare

Suck. Byt tjänst och inse hur dåliga dem är

Edit*
Behövde nog få ur mig lite, sorry

Det är inte bara okej. Det är bättre än konkurenterna.
Lossless är helt skit i samma om det inte är samma utbud.
Kostar liksom att lagra och strema väldigt mycket större mängder med musik.
Enda konkurrenten på allvar till Spotify är Youtube Premium-tjänsten med ett likvärdigt utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Om du läser på Whathifi så har SweC utelämnat en del fakta. Som att Spotify tog ner det hela. Användaren upptäckte och det blev tydligen lite för mycket för Spotify plus att användaren upptäckte att de använde 24/44.1 vilket inte är standarden för lossless. Det blev åter igen en het potatis och efter det hela är vi tillbaka att ingen vet när och om det ens kommer dyka upp

44.1 är lossless - vad menar du? Det räcker för att återge allt hörbart ljud och ger en exakt kopia av den inspelade vågformen. Bitdjup styr dynamiken, dvs skillnaden mellan högsta och lägsta ljudnivå.
Mycket modern musik skulle klara sig på typ 8 bitar eftersom den mer eller mindre saknar dynamik.
Upplösningen är densamma oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Välkomnar lossless, men jag har svårt att urskilja mellan komprimerad mp3/ogg 320 kbps och lossless. Krävs att jag sitter och blundar med bästa utrustningen jag har, och hänt att jag tycker att komprimerat låter bättre i ett blindtest. Kommer slå på lossless oavsett sen i spotify

Om du lyssnar på sådant som faktiskt påverkas kan man höra skillnader.
Lyssna på transienter, stereobild, modulations artefakter på ex cymbaler eller reverbsvansar eller distorsion vid höga ljudnivåer osv.
Lite som komprimerad video - man ser det om man vet vad man letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Bitdjupet handlar bara om dynamik, och det kan ju höras. Mycket modern musik har ju däremot ingen dynamik så 16 eller 24 bitar gör ingen skillnad. Man kan möjligtvis höra brus på tysta partier, typ en fade out eller slutet på ett reverb som klingar ut. Störst skillnad gör det under produktion eftersom det ger mer headroom.

16bit med shaped dither ger runt 120dB dynamik, så är du i ett tyst rum så måste du spela i typ 140dB för att brusgolvet i musiken ska nå över brusgolvet i rummet, så att gå upp ännu ett steg till 24bit kommer inte ge dig några som helst fördelar utan det enda du får är större filer o sprängda trumhinnor om du vill spela så högt att du kan höra brusgolvet. Enda gången 24bit är användbart är när man spelar in.

Skrivet av jolu:

44.1 är lossless - vad menar du? Det räcker för att återge allt hörbart ljud och ger en exakt kopia av den inspelade vågformen. Bitdjup styr dynamiken, dvs skillnaden mellan högsta och lägsta ljudnivå.
Mycket modern musik skulle klara sig på typ 8 bitar eftersom den mer eller mindre saknar dynamik.
Upplösningen är densamma oavsett

Att enbart kolla på sampleraten säger inget om nåt är lossless eller inte, en 64kbps MP3 kan vara 44.1khz o är garanterat inte lossless Men ja annars har du rätt, 44.1khz räcker fint för våra mänskliga öron.

Skrivet av jolu:

Om du lyssnar på sådant som faktiskt påverkas kan man höra skillnader.
Lyssna på transienter, stereobild, modulations artefakter på ex cymbaler eller reverbsvansar eller distorsion vid höga ljudnivåer osv.
Lite som komprimerad video - man ser det om man vet vad man letar efter

En vettigt komprimerad video kommer du inte kunna se några artefakter på, precis lika lite som du högst antagligen inte hör skillnad på 320kbps OGG Vorbis o lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Det är inte bara okej. Det är bättre än konkurenterna.
Lossless är helt skit i samma om det inte är samma utbud.
Kostar liksom att lagra och strema väldigt mycket större mängder med musik.
Enda konkurrenten på allvar till Spotify är Youtube Premium-tjänsten med ett likvärdigt utbud.

Har du testat andra tjänster?
Med den utrustning jag har nu så spelar det för mig mindre roll. Jag gillar nog Qobuz bäst egentligen fastän jag gått tillbaka till Spotify. Qobuz har integration med Roon, Innuos Sense osv vilket gör att man kan använda en app för flera tjänster. Att kunna köpa album och spela dem lossless från en hårddisk direkt tyckte jag gjorde hörbar skillnad med min tidigare anläggning, i jämförelse mot att streama från en tjänst. Detta är inget Spotify erbjuder.
Tycker alla tjänster jag haft har sina för- och nackdelar. Det beror lite på vad man är ute efter.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Kostnaden låter väl helt rimligt då det är audiofiler man fiskar efter, och den gruppen lägger ju bra mycket mer pengar på andra placebo-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Går det att få okomprimerat ljud via blåtand eller är det sladd som gäller?

Absolut inte på iphone, kommer mycket nära på android med LDAC

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Lossless!=Okomprimerat
Lossless=Komprimerat utan datadegradering
MP3 = Lossy, komprimerat med datadegradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ibland känns det som att jag är sista personen i västvärlden som inte har spotify/Tidal osv 😂

Jag är den andra då

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde välja detta istället för podcasts och annat strunt

Permalänk
Medlem

Inget jag kommer betala för i varje fall, min hörsel är långt från perfekt och dessutom är jag rätt övertygad om att typ alla som vill betala för lossless eller redan gör det slänger pengar i sjön. Ren placebo och inget annat.

Skillnaden finns där förstås, så inte placebo så vis, utan snarare som i att vi kommer inte med våra öron höra skillnaden i praktiken. Ytterst tveksamt att typ någon som förespråkar lossless sätter något rätt vid ett ordentligt utfört blindtest annat än att man råkade gissa rätt.

Men visst, om det är något område där finns gott om ormolja så är det ju just inom ljud. Så det är klart att det finns de som är övertygade om att just deras öron är övermänskliga.

Sen så...Finns det folk som kommer kunna identifiera skillnaden? Utan tvekan. Är det typ inga som är såna personer? Utan tvekan.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Om du lyssnar på sådant som faktiskt påverkas kan man höra skillnader.
Lyssna på transienter, stereobild, modulations artefakter på ex cymbaler eller reverbsvansar eller distorsion vid höga ljudnivåer osv.
Lite som komprimerad video - man ser det om man vet vad man letar efter

Det är helt sant att när man vet exakt vad man skall lyssna efter, så är det naturligtvis lättare att höra skillnader. Men hörbarheten beror helt på grad av kompression och Codec!
De testsignaler som avslöjade låg bit rate MP3, är inget problem med dagens högre bit rates och bättre Codecs.

Om man på allvar är intresserad av sånt här måste man göra blindtester. Som väl är finns det nedladdningsbar mjukvara som hjälper en med det, man behöver inte ens ha en kompis med tålamod. Datorn sköter slumpandet och statistikinsamlandet.

När jag gjort tester utifrån både okomprimerad musik, och egna okomprimerade konsthuvudinspelningar, har resultaten varit entydiga. För mig, naturligtvis, men jag har å andra sidan varit intresserad av ljudkomprimering ända sedan den analoga tiden och vet vad jag skall leta efter. Och mina öron kunde/kan inte hitta det längre. Problemet är löst, även för outlierfallen.

Men det är svårt att ta signifikant mer betalt för redan existerande lösningar.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför man skriver "Okomprimerat" när man talar om Flac som i det här fallet. Flac är ju ett komprimerat filformat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Lossless_Audio_Codec

Permalänk
Medlem

Äntligen kommer jag kunna lyssna på Lofi-musik i Lossless!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lossless kräver typ dubbelt med lagringsutrymme o bandbredd vilket inte direkt är gratis. O för vad, lite placebokickar?

ALLA har svårt att urskilja mellan 320kbps OGG Vorbis o lossless, skulle säga att det är ganska få som faktiskt klarar det i ett propert ABX-test, men det krävs både utrustning o koncentration utöver dom där guldöronen. O av dom utan guldöron (vilket inkluderar majoriteten av alla människor) lär knappt ens klara att urskilja 192kbps från lossless.

Nä nåt som skulle göra faktiskt ljudkvalitetskillnad är om Spotify började med Dolby Atmos. Inte för dom extra kanalernas eller högre bitratens skull, utan för den extra dynamiken som Dolby påtvingar formatet, -18dB LUFS.

Dolby atmos eller rejäla inspelningar till att börja med hade varit bättre. Spotify har klart det sämsta och plattaste ljudet av alla tjänster - så de behöver inte lossless för att förbättra sig utan som du säger - bara fan fixa till i grunden. Jämför man egna enkla VBR rippade CD med Spotify är skillnaden ibland brutal...