Permalänk

Rätt temperatur i hyresrätt?

Hej

Får det verkligen gå till såhär?

Ute är det 10 grader men det är inte 10 grader utan det är kallt ute.
Och i lägenheten är det svinkallt och man fryser och nyser och har sig.
Har fått ta på mig underställ och flera tshirts och tjocktröja för att inte frysa.
Jag vet att hyresvärdar brukar stänga av värme i lägenhet för att spara på energi.
Men det är inte någon värme ute alls.
Vad ska jag göra?

Edit: 22.6 grader inomhus. // MOD

Rubrik justerad, viktig detalj tillagd i trådstarten. // MOD
Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur inomhus?

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Vad har du för temperatur inomhus?

22.6 grader

Permalänk
Medlem

Utifrån din text är det lite svårt att få grepp om situationen. Jag förutsätter att hyresvärden har skäl att stänga av elementen och att detta inte är tänkt att vara en permanent grej?

Du ska ha över 20 grader inomhus.
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/in...

EDIT:

Skrivet av MulleMeck34:

22.6 grader

Så vad är problemet?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gränsen har jag för mig ligger på 20 grader innan dom behöver göra något åt det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av MulleMeck34:

Hej

Får det verkligen gå till såhär?

Ute är det 10 grader men det är inte 10 grader utan det är kallt ute.
Och i lägenheten är det svinkallt och man fryser och nyser och har sig.
Har fått ta på mig underställ och flera tshirts och tjocktröja för att inte frysa.
Jag vet att hyresvärdar brukar stänga av värme i lägenhet för att spara på energi.
Men det är inte någon värme ute alls.
Vad ska jag göra?

Lägenheten ska hålla mellan 20-23 grader normalt, gör den inte det ska man göra en felanmälan till hyresvärden.
Vägrar denna åtgärda felet får man gå vidare till hyresgästföreningen eller liknande.

Hur varm/kallt är det i lägenheten nu?

Edit: såg nu att det var 22,6 grader vilket är helt normalt.
Om du fortfarande fryser så kan det vara något drag kanske?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hej.
22,6 grader är varmt så tror inte du kommer få hyresvärden att höja värmen mer i fastigheten.

Läs mer på
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/in...

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

22.6 grader

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att det är mellan 20 och 23 grader i en lägenhet. En normal inomhustemperatur ska under normala väderförhållande inte vara lägre än 18 grader, och inte varmare än 26 grader på sommaren. Så jag tror tyvärr inte du har någon "rätt" att klaga hos din hyresvärd, du kan ju försöka

Permalänk
Medlem

Om du behöver underställ, flera t-shirts och tjocktröja när det är 22,6 grader så måste du ju vara sjuk med frossa eller liknande. Även om det skulle vara lite drag eller kallras med 10 grader utomhus bör man inte frysa med så mycket kläder på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Har fått ta på mig underställ och flera tshirts och tjocktröja för att inte frysa.

Det måste finnas luft mellan lagren för att det skall hålla värmen. Så ta av dig ett par t-shirtar.
Är det kallt på golvet så rekommenderas varma tofflor, är man inte kall om fötterna så brukar man inte frysa i övrigt.

Men som sagt, det är normal temperatur i lägenheten.

Dock så får du ha lite tålamod och låta kroppens termostat ställa om sig till temperaturen i omgivningen. Den är dock inte den snabbaste utan det tar ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Om det är ett centralstyrt system (dvs en undercentral med shuntar/ställdon etc) så är radiatorerna "aldrig av". Om du har kroppstemperatur 37 grader och känner på en radiator som är 35 grader så kommer det automatiskt kännas kallt.

Du har 22 grader inomhus och i hyran *BRUKAR* det ingå 21 grader.

(Detta förutsatt att det är vattenburna rediatorer)

När jag förvaltade en del fastigheter brukade jag köra att kring 0 grader ute = 38-45 grader ut på radiatorer

+15 20-25
+5 32-38
0 38-45
-5 48-52
-15 55-60

Detta berodde lite på hur gamla husen var och deras isolering etc

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Normalt, njut nu för snart kommer bastuvärmenibyxan +35c i min etta.

Vårda språket /mod
Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Normalt, njut nu för snart kommer bastuvärmenibyxan +35c i min etta.

Ja vi har redan fått starta ACn på dagarna med sol annars är det 27-28 grader inomhus.

Permalänk

22.6 grader är "svinkallt"? Tror nog problemet ligger med dig, inte med värmen i lägenheten som sig. Så här års är det helt normalt med en inomhus temperatur ungefär där. 23 grader inne här, med kalla element.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte trådskaparen blev bortskrämd av svaren, även om jag stort håller med i det mesta. Det är en lagom temperatur såvida det inte är drag eller liknande eller trådskaparen rent av är eller håller på och bli förkyld exempelvis.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker 22 grader inne är på gränsen till för varmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

22.6 grader

Frysa vid 22 grader? Har du vinterjacka på sommaren oxå?

Vad vill du ha för temp inne? 30+?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

vad på netonnet och köpte en portabel värmefläkt. Fungerar utmärkt nu.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/varmeflak...

Permalänk
Medlem

Nästa gång du är på vårdcentralen, be att få kollat att ämnesomsättningen fungerar normalt. Det finns läkemedel att ta till om den är för låg, vilket leder till frusenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Hej

Får det verkligen gå till såhär?

Ute är det 10 grader men det är inte 10 grader utan det är kallt ute.
Och i lägenheten är det svinkallt och man fryser och nyser och har sig.
Har fått ta på mig underställ och flera tshirts och tjocktröja för att inte frysa.
Jag vet att hyresvärdar brukar stänga av värme i lägenhet för att spara på energi.
Men det är inte någon värme ute alls.
Vad ska jag göra?

Edit: 22.6 grader inomhus. // MOD

haha va?

farsan har typ 16-17 grader och tycker jag är lite extremt, däremot är 18-19 fine och över 20 är varmt. Jag hade lite över 20 grader så sänkte värmen i huset.

Du har 23 grader och pratar som om du haft under 10?

Menar inget illa, men det är på dig

Skrivet av Mullvaden83:

Frysa vid 22 grader? Har du vinterjacka på sommaren oxå?

Vad vill du ha för temp inne? 30+?

finns de folk som föredrar det också, alla för sig liksom, men det betyder inte att man ska klaga och överdriva. Som andra säger låter det geniunt som om ts är sjuk eller något

Permalänk

Värmefläkten slutade fungera idag haha så jag får åka och lämna tillbaka den imorgon.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att OP är ett troll.

22 grader är alldeles lagom. Inomhustemperaturen får ligga under 18 grader men inte en längre tid. Samma gäller den övre gränsen, tillfälligtvis kan det få vara 28 grader. Om OP verkligen tycker att det är för kallt med 22 grader så finns det länder på sydligare breddgrader som kanske har varmare inomhus så här års. Det är fri rörlighet inom EU. Men den kanske inte gäller troll...

Permalänk
Medlem

Om termometerns 22,6 grader stämmer har du normalvarmt hemma.
Känner du ändå att du fryser är det något som inte stämmer.

Har du möjligen någon anhörig eller bekant som kan komma och ta en titt? Det är okej att be om hjälp, du ska inte behöva hacka tänder i ditt hem. Det blir dessutom ganska dyrt att köra värmefläkt en längre tid, så det är inte en bra långsiktig lösning.

Permalänk
Medlem

Aldrig bott i någon lägenhet som haft mycket varmare än 20 grader under den kallaste tiden på året. Värst har det varit när utetemperaturen legat mellan 0 - 10 grader ungefär.

Nu bor jag i en lägenhet där jag fick strypa igen termostaterna rejält nu under vintern. Samt ställa ner FTX-aggregatet på så låg värmeåtervinning som möjligt.

Temperaturen inne låg på 25 grader när det var som kallast ute. xD

Kan tilläggas att det är bergvärme som är värmekällan i detta hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Hej

Får det verkligen gå till såhär?

Ute är det 10 grader men det är inte 10 grader utan det är kallt ute.
Och i lägenheten är det svinkallt och man fryser och nyser och har sig.
Har fått ta på mig underställ och flera tshirts och tjocktröja för att inte frysa.
Jag vet att hyresvärdar brukar stänga av värme i lägenhet för att spara på energi.
Men det är inte någon värme ute alls.
Vad ska jag göra?

Edit: 22.6 grader inomhus. // MOD

Fryser och nyser? Du kanske har feber?

Permalänk
Medlem

Kan tycka att 16-18 kan kännas kallt inomhus, så sett att jag tycker fingrarna känns kalla och jag kanske inte sitter i t-shirt, men 19-22 är varmt och man ska inte behöva klä på sig. Dito känns runt 10°C varmt ute efter en vinter, är det vindstilla och lite sol behövs absolut inte jacka, underställ ska absolut inte behövas.

Behöver du klä på dig flera lager är det något fel på din kropp. Ditt hem är i regel den varmaste miljön du kommer befinna dig i. Sök vård omgående om det känns annorlunda än en vanlig influensa eller förkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Om det är ett centralstyrt system (dvs en undercentral med shuntar/ställdon etc) så är radiatorerna "aldrig av". Om du har kroppstemperatur 37 grader och känner på en radiator som är 35 grader så kommer det automatiskt kännas kallt.

Du har 22 grader inomhus och i hyran *BRUKAR* det ingå 21 grader.

(Detta förutsatt att det är vattenburna rediatorer)

När jag förvaltade en del fastigheter brukade jag köra att kring 0 grader ute = 38-45 grader ut på radiatorer

+15 20-25
+5 32-38
0 38-45
-5 48-52
-15 55-60

Detta berodde lite på hur gamla husen var och deras isolering etc

Nej, en radiator som är 35 grader känns inte kall. Jag skickar fram 33 grader just nu, rören är varma.

Radiatorerna är ”av” när pumpstoppet går till, vilket är vanligtvis sker vid runt 15 grader ute. Bor man i ett hus med styrsystem från stenåldern kanske någon fysiskt behöver stänga av pumpen och det brukar ställa till det lite på vårkanten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Värmefläkten slutade fungera idag haha så jag får åka och lämna tillbaka den imorgon.

När du körde värmefläkten, vad hade du för temperatur inomhus?
Nyfiken på vad du tycker är lagom varmt så du inte fryser även med ett par lager kläder på dig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.