Ytterligare en tråd om moms och tull via ebay...

Permalänk
Medlem

Ytterligare en tråd om moms och tull via ebay...

Gjorde nyligen ett köp via ebay utanför EU, tullverkets kalkyl säger följande:
Land: USA
Vara: Armbandsur och fickur, analog tidvisning (ej smartklockor)
Accessoarer och klockor
Varans inköpspris och fraktkostnader: 163 USD
Tull (4,5% min 3,46 SEK/st. max 9,22 SEK/st.)
9 SEK
Moms (25%)
40 USD
Uppskattning av totalpriset
203 USD
2 257 SEK

Min fråga är varför ebay lägger på samma kostnader, är inte det upp till tullen att applicera? Det gick inte heller att bocka ur nånting vid kassan, nånting i stil med: Let ebay handle all of your import and VAT charges. Gillar också texten: No additional charges will apply
Som i exemplet här så lägger ebay automatiskt på

VAT (MOMS), för att sen appliceras av tullen/postnord

Resultatet blir ju att moms betalas dubbelt.

Eller tänker jag helt fel?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

eBay har väl ett International Shipping Program. Så visst, hade du köpt den från någon annan säljare så hade du fått en faktura från t.ex. Postnord på tullavgiften som du räknat med Tullverkets kalkylator.
Men i och med International Shipping Program så får du betala detta direkt vid köpet på eBay och då ska du inte få något från Svenska tullen sedan.
Men jag har kanske missförstått?

https://www.ebay.com/help/selling/shipping-items/setting-ship...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

eBay har väl ett International Shipping Program. Så visst, hade du köpt den från någon annan säljare så hade du fått en faktura från t.ex. Postnord på tullavgiften som du räknat med Tullverkets kalkylator.
Men i och med International Shipping Program så får du betala detta direkt vid köpet på eBay och då ska du inte få något från Svenska tullen sedan.
Men jag har kanske missförstått?

https://www.ebay.com/help/selling/shipping-items/setting-ship...

Nej jag fattar inte heller, momsen läggs ju på av ebay (VAT) för att sedan appliceras ytterligare en gång av Postnord. Varför kan man inte bara kringå ebay och deras påslag, skicka varan och sen låta köparen ta snavar för alla kostnader? Om nu texten (no additional....) finns så ska det väl fungera tycker man? Har gjort en request hos ebay för kostnaden, räknar inte med nåt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

eBay kör nog enligt nedan, men osäker som sagt.

Citat:

E-handelsplattformar kan debitera moms av sin kund vid köpet

Sedan den 1 juli 2021 kan e-handelsplattformar debitera moms av sin kund vid köpet. De ska därefter leverera denna moms direkt till Skatteverket. Det innebär att importdeklarationen för normalförfarande (IMDS/IMDP) i det nya importsystemet har anpassats för deklarationer där det finns en registrerad e handelsplattform (IOSS).

https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Min order ligger ju över 150 euro, kan det vara därför? Ska jag försöka claima refund hos postnord? Bevisen från att moms är betalt via ebay lär dom väl skita i i vilket fall kan jag tänka mig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har beställt 4K Christine (Blu ray) från England (Ebay) å står "Import charges" på 12.10 pund. Då antar jag att Postmord inte ska ta betalt i tullavgift, men förvånar mig inte att dom gör det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Har pratat med ebay och dom säger som jag trodde, att det inte ska betalas något extra utan det ska appliceras vid köpet.
Dom rådde mig göra en refund request efter att jag hämtat ut paketet. Så fortsättning följer nästa vecka mer andra ord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är frakthandlingarna ej korrekt ifyllda så kommer tullen/etc ej att se att tull/moms redan har betalats.
Det är samma sak när man handlar från amazon.se och det skickas ifrån ej EU land, eller aliexpress/osv.

Dvs är det en liten säljare som inte vet hur man ska fylla i frakthandlingarna korrekt så åker man på tull/moms.
Man kan som du redan vet kontakta ebay/amazon/etc och kräva en återbetalning av tull/moms MEN man får BARA tillbaks eventuell tull/moms INTE dom där 100:- i deklareringsavgift som posten tar ut.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Är frakthandlingarna ej korrekt ifyllda så kommer tullen/etc ej att se att tull/moms redan har betalats.
Det är samma sak när man handlar från amazon.se och det skickas ifrån ej EU land, eller aliexpress/osv.

Dvs är det en liten säljare som inte vet hur man ska fylla i frakthandlingarna korrekt så åker man på tull/moms.
Man kan som du redan vet kontakta ebay/amazon/etc och kräva en återbetalning av tull/moms MEN man får BARA tillbaks eventuell tull/moms INTE dom där 100:- i deklareringsavgift som posten tar ut.

Handlar du från Amazon.se eller Amazon.de så är säljarna SKYLDIGA att stå för ALLA extra kostnader om paketet kommer utanför EU, det inkluderar deklareringsavgiften enligt Amazons regler. Vägrar säljaren betala tillbaka är det bara att kontakta Amazons kundtjänst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Handlar du från Amazon.se eller Amazon.de så är säljarna SKYLDIGA att stå för ALLA extra kostnader om paketet kommer utanför EU, det inkluderar deklareringsavgiften enligt Amazons regler. Vägrar säljaren betala tillbaka är det bara att kontakta Amazons kundtjänst

Kanske inte ska använda stora bokstäver på or som skyldig när det handlar om ett amerikanskt företags generella policy. Spara krutet till när det finns juridiska skäl

Som redan nämnts, om avsändaren deklarerat fel så kommer Postnord ta ut tull/moms. Två alternativ i det läget. Vänta med att rulla ut godset tills avsändaren ordnat sin deklaration. Eller betala dubbelt och kräv återbetalning av avsändaren (exklusive administrativa kostnader).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kanske inte ska använda stora bokstäver på or som skyldig när det handlar om ett amerikanskt företags generella policy. Spara krutet till när det finns juridiska skäl

Det står på deras hemsida "Om du gör en beställning till en leveransadress inom EU är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter. "

Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20... under "Tull- och importavgifter som kan uppstå för leveranser från utlandet" och detta inkluderar hanteringsavgifter/deklarationsavgifter. Jag har själv utnyttjat denna regel 1 gång när jag fick extra kostnader när jag köpte på Amazon.de. Säljaren vägrade först och då kontaktade jag Amazon som i sin tur kontaktade säljaren som då motvilligt stod för alla kostnader. Du kan också använda Amazon A-Z garanti, den har också regeln om att säljaren får stå för kostnader att ta in varan i EU.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har pratat med ebay och dom säger som jag trodde, att det inte ska betalas något extra utan det ska appliceras vid köpet.
Dom rådde mig göra en refund request efter att jag hämtat ut paketet. Så fortsättning följer nästa vecka mer andra ord.

Jag har varit med om samma sak, säljaren på Ebay hade inte korrekt specificerat numret som var knutet till momsbetalningen och därför var jag tvungen att betala till Postnord för att få hem paketet och sedan skicka bevis på det till Ebay i USA, dom såg till att jag fick tillbaka pengarna (momsen) jag betalat vid köpet av varan utan problem så det ska nog lösa sig. Tråkigt att säljare fortfarande kategoriskt misslyckas med detta trots att meningen är att det ska underlätta för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Jag har varit med om samma sak, säljaren på Ebay hade inte korrekt specificerat numret som var knutet till momsbetalningen och därför var jag tvungen att betala till Postnord för att få hem paketet och sedan skicka bevis på det till Ebay i USA, dom såg till att jag fick tillbaka pengarna (momsen) jag betalat vid köpet av varan utan problem så det ska nog lösa sig. Tråkigt att säljare fortfarande kategoriskt misslyckas med detta trots att meningen är att det ska underlätta för alla.

Ja verkligen.
Ebay's kundtjänst rådde mig att avvakta med refund request tillls efter att jag hämtat ut varan, men verkade som att det skulle lösa sig.
Skulle bara vilja slippa att säljaren lade på detta, eller i det här fallet försökte, för att jag sedan ska behöva få pengar tillbaka.
Aja.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja verkligen.
Ebay's kundtjänst rådde mig att avvakta med refund request tillls efter att jag hämtat ut varan, men verkade som att det skulle lösa sig.
Skulle bara vilja slippa att säljaren lade på detta, eller i det här fallet försökte, för att jag sedan ska behöva få pengar tillbaka.
Aja.

Inte säljaren som gör det utan Ebay och dom gör det enligt internationella överenskommelser inom handel i ett försök att minimera tullarnas behov att hantera paketen, dvs gör du rätt för dig redan när du köper på Ebay så finns ditt moms-kvitto nr redan på paketet (om säljaren gör som han ska) och då bara "rinner" paketet genom tullen (om det ej har så högt värde så det fastnar för att faktisk tull skall läggas på). Så det är att säljaren som inte tydligt specificerat ditt Moms (VAT)-kvittonr som ställer till det. Så det du skulle vilja är att säljaren skött den biten korrekt, dom är oftast för lata dock, drabbar ju inte dem att dom inte sköter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Inte säljaren som gör det utan Ebay och dom gör det enligt internationella överenskommelser inom handel i ett försök att minimera tullarnas behov att hantera paketen, dvs gör du rätt för dig redan när du köper på Ebay så finns ditt moms-kvitto nr redan på paketet (om säljaren gör som han ska) och då bara "rinner" paketet genom tullen (om det ej har så högt värde så det fastnar för att faktisk tull skall läggas på). Så det är att säljaren som inte tydligt specificerat ditt Moms (VAT)-kvittonr som ställer till det. Så det du skulle vilja är att säljaren skött den biten korrekt, dom är oftast för lata dock, drabbar ju inte dem att dom inte sköter det.

Ah ok, got ya.
Ja säljaren har ju gjort fel, vilket är hela anledningen till att det momsas en gång till. Förhoppningsvis får man cashen tillbaka, ebay verkade väldigt tillmötesgående som sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ah ok, got ya.
Ja säljaren har ju gjort fel, vilket är hela anledningen till att det momsas en gång till. Förhoppningsvis får man cashen tillbaka, ebay verkade väldigt tillmötesgående som sagt.

Dom kommer hjälpa dig om du har ett kvitto på betalningen till Postnord, nemas problemas
Bara synd att man måste bolla pengarna såhär =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Dom kommer hjälpa dig om du har ett kvitto på betalningen till Postnord, nemas problemas
Bara synd att man måste bolla pengarna såhär =/

Den delen ska inte vara något problem, lär väl inte behövas mer än detta?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den delen ska inte vara något problem, lär väl inte behövas mer än detta? <Uppladdad bildlänk>

Det ska vara allt. Tips också att du kan få den sidan på engelska (vet inte om du kan få det på engelska nu i efterhand, men om det sker igen), det gjorde jag när jag fick problem 1 gång (dock ej eBay)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det ska vara allt. Tips också att du kan få den sidan på engelska (vet inte om du kan få det på engelska nu i efterhand, men om det sker igen), det gjorde jag när jag fick problem 1 gång (dock ej eBay)

Bra idé, tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X