Veckans fråga: Vad prioriterar du när du köper nya minnen till datorn?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad prioriterar du när du köper nya minnen till datorn?

Minnesmakaren Kingston Technology kan sin sak, men för att bli ännu bättre vill företaget veta hur SweClockers resonerar när det är dags att uppgradera RAM.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pris och att hastigheten åtminstone ska vara tillräckligt snabba för att inte slöa ner CPU:n

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Testpilot

Minnesmängd, hastighet, prissättning och slutligen latens — i den ordningen.

Exempelvis om jag skulle köpa DDR4-RAM idag skulle det isåfall vara;
32 GB, 3 600 MHz, CL 18 och gärna runt tusenlappen som max.

Kan jag få bättre latenser (t.ex. CL 16) för drygt samma peng är det såklart ett plus. Att gå ned i hastighet till 3 200 MHz skulle vara gångbart, förutsatt att besparingen är mer än en hundralapp. RGB eller utseende bryr jag mig ärligt talat inte speciellt mycket om personligen på just RAM – det är i alla fall inget jag är villig att betala en extra premie för.

I slutändan handlar det om prisvärdhet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Utöver kompatibilitet:

God frekvens med låg CL i förhållande till pris dvs. jag söker efter en "sweetspot" av prestanda och pris.

Permalänk
Medlem

Beror på vilken plattform, är det AM5 så är det utan tvekan att minnet är med på QVL listan, även om det blivit bättre så är det inte kul om man bygger en rigg åt sig själv eller värre, åt någon annan sen fungerar inte skiten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet, att minnesbrickorna finns i tillverkarens kompatibilitetslista. Jag köper aldrig minnen som går i högre hast än standardhastigheten, fixar aldrig med klockning, priset är inte så noga men får inte vara orimligt högt mot konkurrenterna. Det gör inget om det finns lyse om det går stänga av på ett enkelt sätt, skulle helst se att det görs med nån liten omkopplare på minnesbrickan och inte via program. Brickorna bör ha låg höjd så de går in under kylaren. Design är helt utan betydelse, funktion desto viktigare.

Permalänk
Medlem

pris. begagnat köpte jag billigare ddr5 än ddr4. med tanke på att moderkort är cirka samma priser också, samt att am5 processoser var (och kanske fortfarande är) billigare än am4 betydde att jag fick am5 billigare än am4.

Åter till minnen- visst var de 4800mhz men fick nästa dubbelt så mycket minne jämfört med ifall jag hade valt snabbare som funkade. Fortfarande snabbare än ddr4 och överlag väldigt liten skillnad mellan hastigheter för prestanda. Och så slipper man xmp/expo bios problem när man ändå bara kör bas (annars kan man överclocka de själv)

Permalänk
Medlem

Utöver storlek såklart så är det endast pris och hastighet som spelar roll

Permalänk
Medlem

Kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet att minnena finns på moderkortets QVL. Efter att ha valt ut size och hastighet så är nog QVL nästa prio. Definitivt före utseende eller märke iaf

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Hastighet, Storlek, och Pris.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Vill ha så mycket LED att det bleker allt runt omkring jämt och fint, vill inte ha något randigt/flammigt trams.
/s

Hur mycket minne det ska va har man väl förutbestämt tänker jag mig...
Rent allmänt, något slags utgångspunkt är ju att hitta moduler med rimlig kompromiss mellan bra klockfrekvens/timings (själva kombinationen där då) och pris.

Sedan specifika grejer:

  • Fysisk storlek: inte några stört höga moduler, orsakar bara problem (förr eller senare)

  • LED: helst inte, men ibland får man finna sig utifrån vad som står till buds

  • Inställningsprofil: numera är det ju bra att se till att den har rätt "sort" av XMP/EXPO, om modulen nu inte har båda

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Att de inte har RGB.

Permalänk
Medlem

Alltid ett kit med 2 så att man enkelt kan fördubbla mängden i framtiden med ett kit till.

Relativt höga frekvenser men sällan det högsta, någonstans prisvärt.

100% krav på lågprofil så man får in största möjliga luftkylaren

Hittills har det oftast blivit corsairs lp minnen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

En tydligare markering som anger exakt vilken IC som används skulle vara trevligt.

Corsair har detta men med Kingston så har det i alla fall tidigare bara varit möjligt att se om det är Micron, Hynix eller Samsung. Sen kan man så klart göra kvalificerade gissningar med hjälp av angivna XMP-timings.

Permalänk
Medlem

RGB på minnen är den värsta formen av RGB. De blinkar och har sig till och med när datorn sover om man inte installerar mjukvara som slår av det. Alla komponenter med RGB borde ha en hårdvaruknapp där man slår av allt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Saknar alternativet att minnena finns på moderkortets QVL. Efter att ha valt ut size och hastighet så är nog QVL nästa prio. Definitivt före utseende eller märke iaf

+1 på den. Kompatibilitet borde varit ett alternativ i undersökningen. Är ju väldigt viktigt att minnena anses fungera från moderkorttillverkarens sida, sen kan det även motverka att man köper Expo minnen till Intelplattform t.ex.

Permalänk
Medlem

De ska passa fysiskt, vara på eller i närheten av sweetspot för bygget, ok tillverkare och prislapp

Permalänk
Medlem

Att det är på moderkortstiölverkarens QVL alltså att det är testat att just det kit fungerar.

Tycker det borde vara ett alternativ för är ofta problem om man inte köper minnen på listan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av norrby89:

Beror på vilken plattform, är det AM5 så är det utan tvekan att minnet är med på QVL listan, även om det blivit bättre så är det inte kul om man bygger en rigg åt sig själv eller värre, åt någon annan sen fungerar inte skiten.

Intressant att du tar upp det! När jag nyligen hjälpte en kompis att bygga ny dator med just AM5 tänkte jag precis så: vi ska minsann välja ett kit som står med på QVL.

Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Det finns tydligen långt fler minnen än man tror, och inget av de populära och rimligt prissatta alternativen vi kollade på (tänk Corsair Vengeance, alltså verkligen så vanilj det blir) stod med på den förvånansvärt långa QVL:en för moderkortet i fråga. Så det blev att chansa och hoppas på det bästa i slutänden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Saknade båda alternativen "Kompatibilitet" och "Storlek" vilket utöver hastighet är de tre saker jag prioriterar i nämnd ordning.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Under DDR4 tiden med en Ryzen processor så kikade jag en del på Samsung-B die minnen.

Nu kikar jag efter DS > Hastighet > CL > Pris > Vanligt rapporterade problem

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Bra kompabilitet med moderkortet och pålitlig funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Intressant att du tar upp det! När jag nyligen hjälpte en kompis att bygga ny dator med just AM5 tänkte jag precis så: vi ska minsann välja ett kit som står med på QVL.

Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Det finns tydligen långt fler minnen än man tror, och inget av de populära och rimligt prissatta alternativen vi kollade på (tänk Corsair Vengeance, alltså verkligen så vanilj det blir) stod med på den förvånansvärt långa QVL:en för moderkortet i fråga. Så det blev att chansa och hoppas på det bästa i slutänden.

Dessa som jag brukar rekommendera finns med.

https://www.webhallen.com/se/product/359660-Corsair-Vengeance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Intressant att du tar upp det! När jag nyligen hjälpte en kompis att bygga ny dator med just AM5 tänkte jag precis så: vi ska minsann välja ett kit som står med på QVL.

Men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Det finns tydligen långt fler minnen än man tror, och inget av de populära och rimligt prissatta alternativen vi kollade på (tänk Corsair Vengeance, alltså verkligen så vanilj det blir) stod med på den förvånansvärt långa QVL:en för moderkortet i fråga. Så det blev att chansa och hoppas på det bästa i slutänden.

Aldrig följt QVL, de har alltid varit utdaterade. De flesta verkar testa vid släpp sen skiter i att uppdatera den och om de uppdatera så är den fortfarande utdaterad.

Tycker dom har varit helt värdelösa. Jag vet vilka minne jag ska välja och har aldrig haft problem

Permalänk
Medlem

Så länge det inte anges exakt vilken IC som används är QVL-listor helt meningslösa.

Det är inte säkert att de moduler du köper med exakt samma produktnamn använder samma minnes ICs som kitet som testades för QVL använde. Historiskt så har det även skilt mellan dual ranked och single ranked i samma produkt d.v.s vissa kits har varit dual rank medans andra varit single rank fast med ICs med dubbel kapacitet. Med lite tur är det inte riktigt så illa nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet och stabilitet är prio ett. Efter det bästa sweetspot för plattformen vad det gäller frekvens och latens utan att hamna i kategorin "löjligt dyrt"

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

finns i stort sätt bara en metric som är relevant, hur snabba de är. dvs svarstiden. CL / frekvens

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Kapacitet, pris och hastighet, givetvis, + en sak som inte fanns som alternativ - fysisk storlek. Det är satans irriterande när de är lite för stora bara för att någon tyckte att det skulle vara en fet kylfläns som inte behövs men skall se snygg ut utifrån.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

DDR5 har jag ingen erfarenhet av, men för DDR4 så är det krav att det skall vara dual rank B-die med bra stock
Timings, typ 3600 flat 14 eller bättre. Jag använder inte XMP men det ger ju en fingervisning om vad minnena klarar av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.