Permalänk
Medlem

Hej,

Tänkte rådfråga er när det gäller val av ny router, eventuellt nya switchar och kanske nya accesspunkter. Jag har idag två AC-lite AP, tre mindre Netgear-switchar och en lastgammal router som är EOL sen länge, RT-AC66U. Har Telia fiber 500/500 och bor i ett 2-plans hus. Vi har en AP per våningsplan. Bytte till Ubiquiti accesspunkter för 3-4 år sen och det funkar otroligt bra tycker jag. Har funderat på att byta ut Asus-routern länge men tänker att det kanske är dags att göra slag i saken typ nu :). Eftersom jag är så nöjd med accesspunkterna från Ubiquiti tänker jag mig att den nya routern skulle kunna vara från samma leverantör. En ny router behöver inte ha inbyggt wifi eftersom ena accesspunkten sitter precis där routern ska stå. Har läst runt en del men känner att jag behöver lite råd i val av ny router. Verkar finnas Cloud lite, ultra och nu max och jag tänker att någon av dessa kanske skulle vara bra som ersättare för Asus-routern. Integrerad cloudkey verkar trevligt men inget absolut måste. Kan köra controllerna som nu från en laptop. Ger det även ett stort mervärde att byta ut accesspunkterna till något nyare och i sånt fall vilken modell? Tänker att två av tre Netgear-switchar jag har får vara kvar så länge men skulle gärna vilja byta ut en 8-ports switch vi har i vardagsrummet till en ny med POE-stöd då kanske. Har två POE-injectors som följde med access-punkterna. Vill såklart att det man köper ska vara någorlunda nytt och framtidssäkert. Kostnaden är inte en deal breaker och inge superpanik att behöva byta det på sekunden. Tacksam för svar

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Tänkte rådfråga er när det gäller val av ny router, eventuellt nya switchar och kanske nya accesspunkter.

Ger det även ett stort mervärde att byta ut accesspunkterna till något nyare och i sånt fall vilken modell?

Har du några specifika krav prestandamässigt? Misstänker att du vill att den i alla fall ska klara 1 Gbit/s throughput?

Nja, förmodligen kommer du ganska nära dina 500 Mbit/s med befintliga APs så skillnaden blir troligen inte särskilt stor om du inte skickar mycket trafik till/från tjänster inom ditt LAN. Wi-Fi 6 och senare har ju lite andra optimeringar när det gäller hur klienter delar på sändningstiden men om du märker någon större skillnad i ett hemnätverk är långt ifrån säkert.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har du några specifika krav prestandamässigt? Misstänker att du vill att den i alla fall ska klara 1 Gbit/s throughput?

Nja, förmodligen kommer du ganska nära dina 500 Mbit/s med befintliga APs så skillnaden blir troligen inte särskilt stor om du inte skickar mycket trafik till/från tjänster inom ditt LAN. Wi-Fi 6 och senare har ju lite andra optimeringar när det gäller hur klienter delar på sändningstiden men om du märker någon större skillnad i ett hemnätverk är långt ifrån säkert.

Ja 1GB/s throughput är ju trevligt. Då kan jag säkert köra vidare på mina befintliga accesspunkter.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Om någon ser att UCG Ultra säljs får ni gärna spamma mig! Verkar som att jag inte kan subscribe:a till botten ännu.

Finns en discord med lagerstatus notis men jag körde Powershellmodulen (då jag inte har Discord) som finns och skickade notisen via Telegram bara.

https://github.com/EvotecIT/UnifiStockTracker

Så bara bygga en loop, fult som stryk men funkar

$test="OutOfStock" while ($test -eq "OutOfStock") { # Get availabiltity $stock = Get-UnifiStock -Store Europe | Where-Object { $_.Name -match "Cloud Gateway Ultra" } if ($stock.Available -match "True") { Write-Host "In Stock" SendPushTelegram -text "UCG Ultra in Stock!" <---- ersätt med vad för typ av notis du nu har $test = "InStock" break; } else { Write-Host "Not in stock" Get-Date -Format "yyyy-MM-dd HH:mm:ss" Write-Host "Sleeping for 60 sek..." Start-Sleep -Seconds 60 } }

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

En som svarat mig på Unifi forum nu som flyttat från UDM-SE till Ultra och också upplever högre latency. Så hoppas det går att lösa med firmware för Ultra är verkligen "dröm-produkten" för 1gbit lina hemma. Har min Ultra hemma nu och vill verkligen kunna byta över till. Men OM det är ett hårdvarufel så är det inget kul.

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Upvote gärna den så det får fart.

Och denna

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Permalänk
Medlem

Då fick jag äntligen tag på en Ultra. Men står och kliar mig lite i huvudet över hur jag ska lösa detta.
Jag har sen tidigare en Unifi Express som jag använder som gateway/router. Men den måste jag väl först ta bort på något sätt (har tänkt göra AP av den) som router. Det torde väl bli nån slags konflikt kan jag tänka om jag adopterar ultran medans Express är kvar i nätverket?
Vad jag kan se finns inget sätt och avinstallera den och om jag bara kopplar bort den finns den ju kvar i controllern.
Så, hur ska man göra?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Då fick jag äntligen tag på en Ultra. Men står och kliar mig lite i huvudet över hur jag ska lösa detta.
Jag har sen tidigare en Unifi Express som jag använder som gateway/router. Men den måste jag väl först ta bort på något sätt (har tänkt göra AP av den) som router. Det torde väl bli nån slags konflikt kan jag tänka om jag adopterar ultran medans Express är kvar i nätverket?
Vad jag kan se finns inget sätt och avinstallera den och om jag bara kopplar bort den finns den ju kvar i controllern.
Så, hur ska man göra?

Kräver att du fabriksåterställer Express och sen ansluter den via LAN-porten till UCG-Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

En som svarat mig på Unifi forum nu som flyttat från UDM-SE till Ultra och också upplever högre latency. Så hoppas det går att lösa med firmware för Ultra är verkligen "dröm-produkten" för 1gbit lina hemma. Har min Ultra hemma nu och vill verkligen kunna byta över till. Men OM det är ett hårdvarufel så är det inget kul.

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Upvote gärna den så det får fart.

Och denna

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateway-Ultr...

Skönt du orkar rodda i detta. Jag har som sagt redan varit i kontakt med ubqiquiti-supporten och de skrev "SOM DET SKA VARA, INGET FEL!".

Hepp.

Tack.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Planerar nätverksuppgradering. Jag har idag ingen Cloud Key/Gateway, utan har controllern på min laptop. Bildschema. Controllern har inte uppdaterats eller använts på ca fyra år, och Outdoor+ fungerar fortfarande perfekt.

Jag planerar nu för en Dream Router och en Switch Ultra. Vill ha inbyggd AP plus en PoE-port till utomhus-AP:n i min router, därav faller Express/Ultra bort. Jag tror inte Outdoor+ stödjs av nya controllers, så kommer Dream Routern inte hitta den? Jag kan inte hitta information om vilken kontrollversion som är den senast stödda för Outdoor+, men kan en Dream Router nedgraderas till en sådan version? Om så är fallet, kommer jag då att förlora stödet för Switch Ultra?

Är det annars AP-AC-Mesh som gäller som ersättare? Accesspunkten skickar signal till en brygga 80 meter bort, och såklart över tomten.

Tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Planerar nätverksuppgradering. Jag har idag ingen Cloud Key/Gateway, utan har controllern på min laptop. Bildschema. Controllern har inte uppdaterats eller använts på ca fyra år, och Outdoor+ fungerar fortfarande perfekt.

Jag planerar nu för en Dream Router och en Switch Ultra. Vill ha inbyggd AP plus en PoE-port till utomhus-AP:n i min router, därav faller Express/Ultra bort. Jag tror inte Outdoor+ stödjs av nya controllers, så kommer Dream Routern inte hitta den? Jag kan inte hitta information om vilken kontrollversion som är den senast stödda för Outdoor+, men kan en Dream Router nedgraderas till en sådan version? Om så är fallet, kommer jag då att förlora stödet för Switch Ultra?

Är det annars AP-AC-Mesh som gäller som ersättare? Accesspunkten skickar signal till en brygga 80 meter bort, och såklart över tomten.

Tack!

Nej, du lär inte kunna nedgradera den inbyggda controllern på UDR för att ge dig stöd för den äldre AP. Den skulle heller varken stödja UDR eller Switch Ultra, även om det gick.

Enligt Ubiquiti själva är den senaste kontrollern med stöd för Outdoor+ från mars 2021 eller tidigare. Ibland tar de inte i praktiken bort stödet direkt när de sagt det, men lär nog ha tagits bort nu.

https://community.ui.com/questions/Select-UniFi-Access-Point-...

Om du inte vill byta ut dem ännu kan du ju lämna dem adopterade till den gamla controllern så länge de fortfarande nätverkmässigt kan nå den vid behov.

Tänk på att UDR är lite begränsad prestandamässigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Stort tack!

Angående att lämna AP:n adopterade till den gamla controllern. Det är alltså fullt görbart? Även om den får inmatning direkt från Dream Routern?

Skulle en sådan installering ha märkbart sämre roaming mellan accesspunkter? Jag vill ha samma SSID på hela nätverket.

Angående att UDR är klen - Ubiquitis info om 150 klienter, 20 UniFi devices och 700 Mbps throughput räcker galant. Antar att det går att lita på?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

@blunden: Stort tack!

Angående att lämna AP:n adopterade till den gamla controllern. Det är alltså fullt görbart? Även om den får inmatning direkt från Dream Routern?

Skulle en sådan installering ha märkbart sämre roaming mellan accesspunkter? Jag vill ha samma SSID på hela nätverket.

Angående att UDR är klen - Ubiquitis info om 150 klienter, 20 UniFi devices och 700 Mbps throughput räcker galant. Antar att det går att lita på?

Jaha, du använder den för vanliga enheter ute också? Jag tolkade det som att den primärt agerade trådlös Point-to-Point-länk.

När den väl är adopterad och konfigurerad kommer den fungera som vilken nätverksenhet som helst. Däremot kommer du givetvis inte kunna kontrollera dess inställningar från din UDR, så hanteringen kommer bli lite knöligare (om du behöver ändra något) och du bör se till att datorn där du har den gamla kontrollern får samma IP-adress som tidigare via reservation i DHCP-servern på din UDR.

Jag vet faktiskt inte om dina nya APs kommer inkludera dina gamla APs i sina neighbor lists så det är inte säkert att roamingen kommer vara perfekt. Samtidigt är det upp till klienten att roama, det är inte något som dirigeras av dina APs mer än att de tillhandahåller information som kan hjälpa klienten välja bästa APn. Vissa kör med fulhack och försöker tvinga klienten att byta genom att aktivt droppa klienten, men det är bara för att de inte placerat sina APs optimalt och inte satt rätt sändningsstyrka.

Kort sagt kan det vara värt att testa. I annat fall kan du alltid uppgradera den biten av ditt nät senare.

Ja, informationen om antal klienter bör stämma och prestandan matchar resultaten jag sett. Ville bara undvika att du i efterhand skulle upptäcka att den inte klarar fulla 1 Gbit/s.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jaha, du använder den för vanliga enheter ute också? Jag tolkade det som att den primärt agerade trådlös Point-to-Point-länk.

Ja precis, den är endast accesspunkt till WiFi-klienter. Nätverket är i vår sommarstuga med kabelanslutning mellan husen, och det sitter AC-Lites i två av dem. Outdoor+ sitter på väggen precis utanför där routern finns.

Det är alltså ingen nätverksbrygga, utan bryggan i hörnet:

Fotat på en D-Link nätverkskamera

Skrivet av blunden:

När den väl är adopterad och konfigurerad kommer den fungera som vilken nätverksenhet som helst. Däremot kommer du givetvis inte kunna kontrollera dess inställningar från din UDR, så hanteringen kommer bli lite knöligare (om du behöver ändra något) och du bör se till att datorn där du har den gamla kontrollern får samma IP-adress som tidigare via reservation i DHCP-servern på din UDR.

Jag vet faktiskt inte om dina nya APs kommer inkludera dina gamla APs i sina neighbor lists så det är inte säkert att roamingen kommer vara perfekt. Samtidigt är det upp till klienten att roama, det är inte något som dirigeras av dina APs mer än att de tillhandahåller information som kan hjälpa klienten välja bästa APn.

Spännande. Är ju något sugen på Cloud Gateway Ultra, men det innebär en till accesspunkt och en ytterligare PoE-injector... Ska klura på't, känner mig klokare efter din input

Funderar också på om det skulle vara värt med en AC-M eller AC-M-Pro - om de skulle ha avsevärt bättre täckning än Outdoor+. Jag brukar få ut 15-30 Mbps från bryggan rätt stabilt. Många verkar rekommendera directional antennas för lång räckvidd över 90 grader, men känns läskigt med tanke på att vi vistas runt hela tomten, om än mer från 180 grader sett.

Skrivet av blunden:

men det är bara för att de inte placerat sina APs optimalt och inte satt rätt sändningsstyrka.

Det vet inte jag om jag har gjort. Har inte alls satt mig in i teorin utan gick på instinkten vid placering, och har inte alls modifierat sändningsstyrkor. Tycker i stort att det funkar bra dock, utom på det stora husets övervåning, där en AC-Lite sitter i ett hörn på nedervåningen. Där uppe står det ofta helt still.. På friggeboden precis framför det huset sitter Outdoor+:en, och i den friggeboden står routern - ASUS RT-N66U, med ett eget SSID.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Hej,

Tänkte rådfråga er när det gäller val av ny router, eventuellt nya switchar och kanske nya accesspunkter. Jag har idag två AC-lite AP, tre mindre Netgear-switchar och en lastgammal router som är EOL sen länge, RT-AC66U. Har Telia fiber 500/500 och bor i ett 2-plans hus. Vi har en AP per våningsplan. Bytte till Ubiquiti accesspunkter för 3-4 år sen och det funkar otroligt bra tycker jag. Har funderat på att byta ut Asus-routern länge men tänker att det kanske är dags att göra slag i saken typ nu :). Eftersom jag är så nöjd med accesspunkterna från Ubiquiti tänker jag mig att den nya routern skulle kunna vara från samma leverantör. En ny router behöver inte ha inbyggt wifi eftersom ena accesspunkten sitter precis där routern ska stå. Har läst runt en del men känner att jag behöver lite råd i val av ny router. Verkar finnas Cloud lite, ultra och nu max och jag tänker att någon av dessa kanske skulle vara bra som ersättare för Asus-routern. Integrerad cloudkey verkar trevligt men inget absolut måste. Kan köra controllerna som nu från en laptop. Ger det även ett stort mervärde att byta ut accesspunkterna till något nyare och i sånt fall vilken modell? Tänker att två av tre Netgear-switchar jag har får vara kvar så länge men skulle gärna vilja byta ut en 8-ports switch vi har i vardagsrummet till en ny med POE-stöd då kanske. Har två POE-injectors som följde med access-punkterna. Vill såklart att det man köper ska vara någorlunda nytt och framtidssäkert. Kostnaden är inte en deal breaker och inge superpanik att behöva byta det på sekunden. Tacksam för svar

Någon annan som har någon rekommendation för ny router till mig? Fick bra input gällande access-punkterna. Tacksam för svar

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Någon annan som har någon rekommendation för ny router till mig? Fick bra input gällande access-punkterna. Tacksam för svar

Gå all-in på Unifi-produkterna. Det kommer ge dig minst bekymmer.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Gå all-in på Unifi-produkterna. Det kommer ge dig minst bekymmer.

Hehe jo men tänkte mer på vilken router som skulle kunna vara lämpligast för mig av de som Ubiquiti har.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Någon annan som har någon rekommendation för ny router till mig? Fick bra input gällande access-punkterna. Tacksam för svar

Jag köpte själv Ultra som har potentialen att vara allra bäst för upp till 1gbit utan att köpa UDM Pro för 4500kr. Dock är jag osäker på problemet med deras latency, hoppas det inte är hårdvarufel och att det löser sig inom en kortare tid med firmware. (Finns liten risk att det är ett ”större” fel bakom anledningen)

Vill komma igång med min snart ju… har också EOL router.

Du kan ju alltid chansa med Ultra och sälja om du stör dig på latency felet ifall det inte fixas. Men många märker nog inte av det än så länge tbh.

Permalänk
Medlem

Jag har Cloud Gateway Ultran och bytte från Dream Routern. Ingen har klagat på sämre latency även om jag vet att det är det samt grabben spelar FPS hela tiden. Är väl så att det är försumbart för vår del mot de servrarna han spelar ändå.

Toppen tycker jag iaf för den pengen.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Då kanske Ultran är ett bra val för mig. Vi har inga superkrav på latency här hemma. Får hålla lite koll när den dyker upp i lager igen. Stort tack för svaren.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Jag har Cloud Gateway Ultran och bytte från Dream Routern. Ingen har klagat på sämre latency även om jag vet att det är det samt grabben spelar FPS hela tiden. Är väl så att det är försumbart för vår del mot de servrarna han spelar ändå.

Toppen tycker jag iaf för den pengen.

Hur länge har du kört din?
Är som sagt hoppfull om att de fixar det i firmware

Permalänk
Medlem

Jag har testat VPN client i Cloud Gateway Ultra. Med OpenVPN hos OVPN får jag mediokra ~50Mbit/s ner med min 500/500 fiber.
När jag försöker med deras nedladdade konfigurationsfil för Wireguard funkar det inte. Får detta meddelande

Samma sak när jag försöker använda Mullvads Wireguard-fil för övrigt. Båda filerna fungerar när jag anväder dem i datorn (linux) Så det är något i dem som skiljer sig från Surfsharks och Torguards Wireguard-inställningar i filerna som Unfifi inte gillar.

Så nästa test blir Surfsharks Wireguard vars konfigurationsfil blir rätt installerad utan problem och kopplar upp, men det går inte att surfa alls. Men jag kan pinga ut till google t.ex.

Sen testar jag med Torguard Wireguard och då fungerar det och hastigheten blir:

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Hur länge har du kört din?
Är som sagt hoppfull om att de fixar det i firmware

Sedan sista veckan i februari.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Sedan sista veckan i februari.

Skönt att höra att det inte verkar påverka stabiliteten i övrigt i alla fall 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Skönt att höra att det inte verkar påverka stabiliteten i övrigt i alla fall 👍🏼

Nej det har inte varit något problem alls. Jag bytte även utan att berätta för familjen med två skärmberoende tonåringar och inga kommentarer eller klagomål alls.

Kör en av portarna som WAN2 med fallback till en 4G router med. Vet inte om det gör nytta men nu kan jag iaf pilla kablar utan att dom går i taket

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har testat VPN client i Cloud Gateway Ultra. Med OpenVPN hos OVPN får jag mediokra ~50Mbit/s ner med min 500/500 fiber.
När jag försöker med deras nedladdade konfigurationsfil för Wireguard funkar det inte. Får detta meddelande<Uppladdad bildlänk>
Samma sak när jag försöker använda Mullvads Wireguard-fil för övrigt. Båda filerna fungerar när jag anväder dem i datorn (linux) Så det är något i dem som skiljer sig från Surfsharks och Torguards Wireguard-inställningar i filerna som Unfifi inte gillar.

Så nästa test blir Surfsharks Wireguard vars konfigurationsfil blir rätt installerad utan problem och kopplar upp, men det går inte att surfa alls. Men jag kan pinga ut till google t.ex.

Sen testar jag med Torguard Wireguard och då fungerar det och hastigheten blir:

<Uppladdad bildlänk>

Kör mullvad VPN i min UDMP och man får manuellt ta bort ipv6 adressen i configfilen så fungerar det

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Någon annan som har någon rekommendation för ny router till mig? Fick bra input gällande access-punkterna. Tacksam för svar

Jag köpte en UXG-Max samt en U7Pro, Jag fick nästan 1ms snabbare responstid än på min gamla Asus RT86S. Väldigt nöjd! Det kostade en slant men nu fungerar nätet riktigt bra! Vill man inte gå på U7pro modellen så kan man köra på någon u6 modell då wifi 7 är lite onödigt i dagsläget men ville ha det senaste så man slipper uppgradera inom snar framtid, förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med Flex mini switchen från ubiquiti? Jag har 1GBs fram till switchen men bara 100mbs ut från den fast den ska ha 5GBs throughput. Jag har testat med olika kablar (som jag testat med kabeltestare) men det gör ingen skillnad.
Jag har testat både via acesspunkten som sitter i switchen och direkt från datorn till switchen.

Nätverket ser ut såhär (enligt ubiquitis egen mjukvara) : Fiberkonvertern <1GB/s> Security gateway <1GB/s> Flex mini switch <100MB/s> PC

med bredbandskollen uppmäter jag bara 87MB/s

Några tips?

Visa signatur

cpu: Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz ::Intel rock lake 865PERL ::mem: 767MB :: gfx: NVIDIA GeForce FX 5900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helsing84:

Jag köpte en UXG-Max samt en U7Pro, Jag fick nästan 1ms snabbare responstid än på min gamla Asus RT86S. Väldigt nöjd! Det kostade en slant men nu fungerar nätet riktigt bra! Vill man inte gå på U7pro modellen så kan man köra på någon u6 modell då wifi 7 är lite onödigt i dagsläget men ville ha det senaste så man slipper uppgradera inom snar framtid, förhoppningsvis

Är det latency med kabel eller över wifi? Verkar som att UXG-Max och UCG-Ultra har samma chipset/CPU i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relaxer:

Någon mer än jag som har problem med Flex mini switchen från ubiquiti? Jag har 1GBs fram till switchen men bara 100mbs ut från den fast den ska ha 5GBs throughput. Jag har testat med olika kablar (som jag testat med kabeltestare) men det gör ingen skillnad.
Jag har testat både via acesspunkten som sitter i switchen och direkt från datorn till switchen.

Nätverket ser ut såhär (enligt ubiquitis egen mjukvara) : Fiberkonvertern <1GB/s> Security gateway <1GB/s> Flex mini switch <100MB/s> PC

med bredbandskollen uppmäter jag bara 87MB/s

Några tips?

Är det samma på alla portarna?
Har du kollat inställningarna för portarna? Om du går in på switchen i controllern och väljer en port. Där man man manuellt ställa in "Länkhastighet". Finns Auto, 1Gbps, 100 Mbps (FDX & HDX), 10 Mbps (FDX & HDX). Se till att den står på Auto eller testa att välja 1 Gbps istället.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Kör mullvad VPN i min UDMP och man får manuellt ta bort ipv6 adressen i configfilen så fungerar det

Tack för tipset!! nu fungerar det med OVPN och Mullvad också.

Men det verkar som Gateway ultra inte klarar av mer än runt 375Mbit ner på en 500Mbit-lina med Wireguard VPN påslaget. Men intressant nog kan man ha flera olika VPN-leverantörer igång samtidigt för olika enheter, om man nu skulle vilja det.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.