Razers nya Blade 18 först i världen med Thunderbolt 5

Permalänk
Melding Plague

Razers nya Blade 18 först i världen med Thunderbolt 5

RTX 4090, 14900HX, 4K, 200 Hz, Thunderbolt 5 – Razer Blade 18 är minst sagt välutrustad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En laptop med Thunderbolt 5 till en docka och det är det enda en helt vanlig användare behöver plugga i och denna kabels bandbredd räcker åt alla skärmar i 4K, hyfsad uppdateringsfrekvens, ethernet och någon ssd, strömladdning osv.
Såklart kabeln inte räcker åt alla datanördar, men coolt att vi snart i framtiden räcker med att plugga i en enda kabel till laptoppen för nästan alla.

Det jag har emot Thunderbolt 5 är att den proprietär. Vi går emot en tid då folk pluggar in fler datortyper i samma docka, det kan vara en chromebook, macbook, linux, windows, Qualcom etc enhet. Och alla dessa enheter ska vara plugg & play och det ska bara fungera.

Permalänk
Medlem

Känns nästan dumt att inte köpa den dyraste när det skiljer så mycket i specs

Permalänk
Medlem

Högpresterande laptop med throttlande komponenter. Svårt val.

Enda anledningen för mig är om man ska på lan, annars är det utan värde för mig.

Kört flera laptops, alltid blivit besviken. Kör stationär både hemma och på jobb.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns som ingen dator som jag skulle vilja ta med mig på tåget för det priset, då jag bruka sova under resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart kabeln inte räcker åt alla datanördar, men coolt att vi snart i framtiden räcker med att plugga i en enda kabel till laptoppen för nästan alla.

Det kan du redan. Nästan alla skulle klara sig på en USB-C anslutning (swecs besökare inte inkluderade men jämfört med den stora massan är vi irrelevanta).
Skärm ström nätverk och alla USBenheter får jag idag via en USB-C.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Det kan du redan. Nästan alla skulle klara sig på en USB-C anslutning (swecs besökare inte inkluderade men jämfört med den stora massan är vi irrelevanta).
Skärm ström nätverk och alla USBenheter får jag idag via en USB-C.

Självklart. Jag syftade dock på den stora skaran som ändå vill ha 4k i hyfsat uppdateringsfrekvens etc till bl.a. spel. Dock lär nog de flesta dockor i början lagga som inte uppfyller gamers krav.

Permalänk
Medlem

Mmm, vikten framgår inte men i Razors FAQ står 3,1 kg. Har "släpat" på en Dell XPS 17 som väger 2,5 kg i snart fyra år, visst lockar en uppgradering samtidigt som ytterligare 0,6 kg för 1" mer skärm med högre frekvens... inte riktigt känns rätt för mig.

Men cool maskin rent tekniskt! 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Jadu, en bärbar över 2-2,5kg är fan inte en bärbar i mina ögon, lägg till en nätdel så har du en otymplig och tung ryggsäck att kånka runt på om som troligtvis låter som ett jetplan när du väl använder den. Köper hellre en bärbar med duglig perestanda som är tyst och som är lätt och klarar av att surfa/office/se på film utan problem och lägger krutet på min stationära istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Jadu, en bärbar över 2-2,5kg är fan inte en bärbar i mina ögon, lägg till en nätdel så har du en otymplig och tung ryggsäck att kånka runt på om som troligtvis låter som ett jetplan när du väl använder den. Köper hellre en bärbar med duglig perestanda som är tyst och som är lätt och klarar av att surfa/office/se på film utan problem och lägger krutet på min stationära istället.

Visst är det så, samtidigt... i datorryggan trycker jag ner diverse sladdar, USB-minnen, headset, pass, några papper, ett stöd under datorn och ofta dessutom en MacBook Air så blir flera kilo till ändå... men 2,5-kg-maskinen har 17" 4K-skärm och riktigt bra att jobba med även utan extern skärm så värt lite extra vikt (men externa skärmar på två hemmakontor).

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

"37 000 kronor. Då ingår i9-13980HX, RTX 4060."
Låter ju lite saftigt då Zephyrus G16 kommer med Core™ Ultra 9 185H, 4070 8 GB, 32 GB Ram, 1 TB NVMe och 16” 2,5K OLED-skärm (2560 x 1600) för 32499:-. Nog för att CPUn är lite slöare, men en generation nyare och lite mindre skärm.

Hade kunnat förstå prissättningen om det följde med ett 4070.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME