Föra över mini DV till datorn via Firewire DV - USB

Permalänk
Medlem

Föra över mini DV till datorn via Firewire DV - USB

Har inspelade filmer på Mini DV som jag skulle vilja få över till datorn. Det är massor av band som är filmade när barnen är små och det känns lite olustigt att bara ha filmerna på dessa små Mini-DV band.
Köpte en Firewire-kabel med DV kontakt och USB på andra sidan. Laddade ner olika bildredigeringsprogram men min dator verkar inte vilja kännas vid själva kabeln.
Någon som har tips på hur jag kan få detta att fungera?
Kameran jag har är en JVC (digital videokamera)

Permalänk
Medlem

Kolla i den här tråden:

Obs studio, inget ljud
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683233-obs-studio-ing...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KHMaria:

Har inspelade filmer på Mini DV som jag skulle vilja få över till datorn. Det är massor av band som är filmade när barnen är små och det känns lite olustigt att bara ha filmerna på dessa små Mini-DV band.
Köpte en Firewire-kabel med DV kontakt och USB på andra sidan. Laddade ner olika bildredigeringsprogram men min dator verkar inte vilja kännas vid själva kabeln.
Någon som har tips på hur jag kan få detta att fungera?
Kameran jag har är en JVC (digital videokamera)

Verkar jättekonstigt med Firewire till USB, om sladden såldes som det, då det är HELT olika protokoll som inte är kompatibla med varandra och aldrig har fungerat att koppla ihop. Så det är inte konstigt att inga fångstprogram kan hitta kameran.

De enda sätten att föra över DV-band till datorn är:

1. Firewire-kabel till Firewire-kontrollerkort i dator. Finns inga på marknaden längre, däremot kan man få tag på gamla PCIex-kort om du har en stationär dator som kan svälja det. Kör man Mac kan man stränga ihop ett gäng adaptrar över till Thunderbolt (Firewire 400 -> Firewire 800 -> Thunderbolt 2 -> Thunderbolt 3 eller något sånt) . Då får du en digital 1:1-överföring, dvs det blir exakt samma kvalitet på materialet som det ligger på bandet. Klart bäst men också komplicerat med dagens datorer.

2. Digitalisering av analog signal. Då spelar du upp bandet i kameran och fångar signalen från kamerans analoga utgångar. Blir klart sämre bild än om man kan göra enligt 1, men du kan köpa en enkel video -> USB-adapter, enligt tråden som tipsades om i inlägg #2.

Beroende på hur många band du har kanske det är lättare att be någon göra det åt dig, om kvalitén är viktig? Småfirmor som digitaliserar VHS och Super8 etc brukar även kunna föra över DV-band digitalt till minneskort eller USB-minne.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KHMaria:

Har inspelade filmer på Mini DV som jag skulle vilja få över till datorn. Det är massor av band som är filmade när barnen är små och det känns lite olustigt att bara ha filmerna på dessa små Mini-DV band.
Köpte en Firewire-kabel med DV kontakt och USB på andra sidan. Laddade ner olika bildredigeringsprogram men min dator verkar inte vilja kännas vid själva kabeln.
Någon som har tips på hur jag kan få detta att fungera?
Kameran jag har är en JVC (digital videokamera)

Skrivet av reflux:

Verkar jättekonstigt med Firewire till USB, om sladden såldes som det, då det är HELT olika protokoll som inte är kompatibla med varandra och aldrig har fungerat att koppla ihop. Så det är inte konstigt att inga fångstprogram kan hitta kameran.

De enda sätten att föra över DV-band till datorn är:

1. Firewire-kabel till Firewire-kontrollerkort i dator. Finns inga på marknaden längre, däremot kan man få tag på gamla PCIex-kort om du har en stationär dator som kan svälja det. Kör man Mac kan man stränga ihop ett gäng adaptrar över till Thunderbolt (Firewire 400 -> Firewire 800 -> Thunderbolt 2 -> Thunderbolt 3 eller något sånt) . Då får du en digital 1:1-överföring, dvs det blir exakt samma kvalitet på materialet som det ligger på bandet. Klart bäst men också komplicerat med dagens datorer.

2. Digitalisering av analog signal. Då spelar du upp bandet i kameran och fångar signalen från kamerans analoga utgångar. Blir klart sämre bild än om man kan göra enligt 1, men du kan köpa en enkel video -> USB-adapter, enligt tråden som tipsades om i inlägg #2.

Beroende på hur många band du har kanske det är lättare att be någon göra det åt dig, om kvalitén är viktig? Småfirmor som digitaliserar VHS och Super8 etc brukar även kunna föra över DV-band digitalt till minneskort eller USB-minne.

Det finns väl visst Firewirekort att köpa om man vill, både 400 och 800.
https://www.dustinhome.se/product/5011173364/2-port-1394a-pci...
https://www.dustinhome.se/product/5011172669/firewire-card-ad...
https://www.kopplat.se/Kategori/1706/FireWire-kort

Men usb har ett helt annat sätt att kommunicera med paket och inte en kontinuerlig dataström så att få det att fungera över usb blir knepigt om det ens går.

Det skulle väl också gå att leta upp en dator med Firewire och sedan sälja den när man är klar likt hur många gör med liknade digitaliseringsprylar.ö

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en Mini dv kamera på Marketplace. Såg några för 300:- Sen kabeln till datorn. Så drog jag in mina dv band på den tiden det begav sig och fungerade fint. Jag har både banden och filerna kvar. Till saken hör att det inte är superenkelt att spela upp. Många mediaspelare spelar inte dv format men med tex VLC fungerar det ok. Men lite pill på inställningar. Jag drog in dem i Da Vinci Resolve och sparade om de jag ville kunna spela upp enkelt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk

Vi har en maskintyp som av någon anledning har en Firewire-USB koppling, men den tolkas ändå som ren USB.
Vi testade att koppla in dedikerade Firewire enheter och ingen kändes igen, men kopplade man på en USB enhet så dök den upp på en gång.
Så som mrqaffe säger och det jag själv erfarit så har jag inte varit med om att det man fått det att fungera.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Vi har en maskintyp som av någon anledning har en Firewire-USB koppling, men den tolkas ändå som ren USB.
Vi testade att koppla in dedikerade Firewire enheter och ingen kändes igen, men kopplade man på en USB enhet så dök den upp på en gång.
Så som mrqaffe säger och det jag själv erfarit så har jag inte varit med om att det man fått det att fungera.

Jag har svårt att förstå hur en sådan FW-usb adapter ska fungera för video från ett band, den kanske kan fungera för en FW hårddisk där man kan överföra data "paketvis" men anledningen att FW slog så stort inom media var just att det kan överföra en kontinuerlig ström av data i realtid och det går även att låta den laddas in direkt i ram vilket avlastade cpun i datorn man laddar upp till vilket var viktigt på den tiden om man tex hanterade video via cpun för videon var ofta ungefär det enda cpun orkade med när FW kom och var en grej.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

Vi har en maskintyp som av någon anledning har en Firewire-USB koppling, men den tolkas ändå som ren USB.
Vi testade att koppla in dedikerade Firewire enheter och ingen kändes igen, men kopplade man på en USB enhet så dök den upp på en gång.
Så som mrqaffe säger och det jag själv erfarit så har jag inte varit med om att det man fått det att fungera.

Vilket är ett problem. Bara för att det sitter en viss kontakt på en enhet betyder ju inte att den följer standarden. Och bara för att det finns någon enhet som har Firewire = USB och det finns lösa kabal på grund av det så betyder det ju inte att de fungerar i en enhet som följer Firewires standard, vilket en DV kamera antagligen gör.

Så antingen Firewirekort eller någon annan signalomvandlare som man sedan kan koppla in till ett USB uttag.

Permalänk
Medlem

Tänkte till lite och kom på att den datorn jag hade då på den tiden faktisk hade firewire så du är nog tillbaka på vad de andra skriver.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Hittade precis ett gammalt usb-minne med ett program som heter DVIO som användes för överföring från en dv-kamera med firewire till firewire. Minns inte om det funkade med usb-adapters men programmet finns på https://www.videohelp.com/software/DVIO

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Hittade precis ett gammalt usb-minne med ett program som heter DVIO som användes för överföring från en dv-kamera med firewire till firewire. Minns inte om det funkade med usb-adapters men programmet finns på https://www.videohelp.com/software/DVIO

Snygg necro dude.

FW till USB kontakt är scam kinesiumkabel om det inte är nån märkesspecifik special utgång som pratar usb protokoll fast med FW kontakt.

så programmet kommer troligen inte hjälpa iom att det inte finns något sätt att prata firewire via usb

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Snygg necro dude.

FW till USB kontakt är scam kinesiumkabel om det inte är nån märkesspecifik special utgång som pratar usb protokoll fast med FW kontakt.

så programmet kommer troligen inte hjälpa iom att det inte finns något sätt att prata firewire via usb

Necro och necro.. den var ju inte från 10-talet

vill minnas att jag körde nåt pci-kort eller moderkortets inbyggda firewire till en panasonic videokamera.
Som du säger så är firewire kinkigt och kinesiumadapters gör inte saken lättare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------