Nio av tio svenska hushåll har nu 5G-täckning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tenerezza:

Vet att telia nu ska ha "bra" 5G täckning där jag bor dock med tanken på att deras "bra" 4G täckning är ca 2-3Mbit med 2-3sekunders svarstid här så vet jag inte om jag ska lita på dom, har inte Telia utan Telenor och närmaste 5G mast de har är ca 4 mil från här.

I alla fall Har du telia kanske du har 5G idag annars har INTE 9/10 hushållen 5G punkt inte ens 50%.

Kan vara bra om @Edin_II förtydligar att nyheten gäller fast installerat bredband med 5G som accessteknik, alltså inte att det ska stå 5G i telefonen när man lallar runt.

PTS utgår från att man om man monterat en riktantenn utomhus, med fri sikt mot sändaren, kan ha tillgång till fast bredband via mobilnäten.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är för att de använder Telias täckningskarta, alltså den som finns på telia.se och att de inte har någon egen

Man (Fello) kan ju anstränga sig lite och filtrera bort den (5G). Nu är det lite oklart vad som gäller

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla operatörer borde använda varandras antenner. Känns dumt o ställa 3 master bredvid varann för Telia ska ha en, telenor ska ha en o tre ska ha en.
Dom borde komma överens om gemensam budget för utbyggnad o dela på kostnaden totalt i Sverige.
Men men. Det lär ju inte hända.
Annars skulle ju PTS kunna tillhandahålla master till operatörerna. Typ som Svenska kraftnät tillhandahåller elnät.
Men där är ju monopol oxå dåligt. Ja va fan. Hur ska man lösa det? XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag tycker alla operatörer borde använda varandras antenner. Känns dumt o ställa 3 master bredvid varann för Telia ska ha en, telenor ska ha en o tre ska ha en.

Det görs på en hel del ställen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Är 10 Mbit/s mitt ute på vischan särskilt illa ens?

Du missade nog att det endast var "mitt i natten" vi nådde 10Mbit med vår 4G-router med riktad antenn.

Mobilnätet är dock inte byggt för att 100-tals sörlänningar (läs Skellefteåbor) ska invadera Arjeplog med omnejd runt Påsk.

Permalänk
Medlem

Uppskattar fortfarande ett mer stabilt 4G eller t.om. 3G nät än ett instabilt 5G.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på vilken nytta 5G kan ge för mig, och Telia verkar inte intresserade av att jag ska testa.

Mitt abonnemang (flat rate med flera extra data-sim) innehåller inte 5G. När jag kollade senast måste jag byta till ett dyrare abonnemang. Jag får över 100 Mbps via 4G idag och är nöjd med det.

Jag har både hunnit skaffa och sedan pensionera en 5G-telefon (Google Pixel 5) under tiden som nätet funnits.

Ja, ja, jag förmodar att jag får tillgång till 5G-nätet automatiskt någon gång.

Permalänk
Medlem

Bor i Halmstads kommun och 5g suger där, fick slå av 5g på min s22 Ultra för det gick knappt surfa med 5g.

Har Comviq

Permalänk
Medlem

Bor i Falun och har Telenor 5G funkar bra här i alla fall. Hastigheten kan variera en del, när jag mätte nu fick jag 240/20 inomhus och när jag mätte på annan plats i stan (också inomhus) i morse fick jag 140/40.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Fascinerande att läsa en nyhet om detta dagen efter vi fick mail från ytterligare en operatör (tredje i raden) om att de gett upp att dra fiber till oss. Suttit på 4G sen pandemin och det känns som det blir sämre för varje år som går. Primära problemet är stabiliteten på, främst, upload, då det kan svaja till rätt bra emellanåt.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Utkanten av Stockholm, ena är privat abonnemang från Telia det andra är företagsabonnemanget från Tre.
Tre har inte ens lyckats bygga ut i tätbebyggda områden ännu.
Sen är hastigheten inte jättemycket att haka upp sig på, de togs inifrån toan. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Utkanten av Stockholm, ena är privat abonnemang från Telia det andra är företagsabonnemanget från Tre.
Tre har inte ens lyckats bygga ut i tätbebyggda områden ännu.
Sen är hastigheten inte jättemycket att haka upp sig på, de togs inifrån toan. 😅

Visserligen olika mätservrar, men förstår vad du menar.
Testade nyss att mäta hos mig

Detta är med Tele2 med en hastighetsgräns på 100 mbit/s. Notera "bumpen" i början, den gick då till ca 300 mbit/s innan begränsningen kickade in. Detta är i en förort i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Testade precis. Har 5G mottagning med Telenor i lägenheten i kommun söder om Stockholm.

Telenor

Med Telia 4G - Får ej igång 5G, oklart om det ingår.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

har halebop kontantkort, dom har inte 5g på kontantkort än.

pissoperatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZylioN:

har halebop kontantkort, dom har inte 5g på kontantkort än.

pissoperatör

Det är bara 1 operatör som ger 5G på kontantkort än så länge och det är Telenor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Inte med skräp operatören Tre i centrala Halmstad.
Får ut 1-2 Mbit ner med 4G och 0,6-0,8 Mbit upp...
5G kan man bara glömma.

Antar att Tre:s mast sitter på Venus.
Det hade förklarat en hel del.

Hade samma i Ljungby med 3, gjorde en felanmälan på det och fick till svar att det var ett kapacitetsproblem, men att det skulle byggas ut i slutet av året. Dom erbjöd 30% rabatt i 12 månader eller så kunde jag avsluta abonnemanget direkt trots nästan 1 års bindningstid kvar, så det kan vara värt att felanmäla det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Flyttade till lägenhet utan någon form av fast bredband nyligen, så kör på 5G från Tre. Glad att de fick tummen ur till slut, annars hade det inte blivit någon flytt. Kollade täckning och det var bara Tre som angav god täckning här trots att det är extremt centralt, övriga operatörer verkar ha prioriterat utkanterna staden och landsbygd först.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Aphex:

Kan vara bra om @Edin_II förtydligar att nyheten gäller fast installerat bredband med 5G som accessteknik, alltså inte att det ska stå 5G i telefonen när man lallar runt.

PTS utgår från att man om man monterat en riktantenn utomhus, med fri sikt mot sändaren, kan ha tillgång till fast bredband via mobilnäten.

Tack för synpunkten. Kan ordna det!

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Hade samma i Ljungby med 3, gjorde en felanmälan på det och fick till svar att det var ett kapacitetsproblem, men att det skulle byggas ut i slutet av året. Dom erbjöd 30% rabatt i 12 månader eller så kunde jag avsluta abonnemanget direkt trots nästan 1 års bindningstid kvar, så det kan vara värt att felanmäla det.

Tack för tipset 🙂
Ska testa och se vad dom säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag har stängt av 5g på min mobil då prestandan är horribel. Är väll som med 4g att man får vänta tills det mognat litegrann. fick göra samma med det i början.

Har haft konsumentriktad 5G-router och nu en teltonika 5G-gateway som körs genom edgerouter. Gemensamt i båda fallen är att prestanda är instabil och opålitlig med 5G, stabilare, mer pålitlig och oftast även snabbare med 4G.

Detta med biffig antenn i område med annars rätt dålig täckning- med 4x4 får jag ut mellan 30-120mbit/s generellt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har haft konsumentriktad 5G-router och nu en teltonika 5G gateway som körs genom Edge router. Gemensamt i båda fallen är att prestanda är instabilt och opålitlig med 5G, stabilare, mer pålitlig och oftast även snabbare med 4G.

Detta med biffig antenn i området med annars rått dålig täckning- med 4x4 får jag ut mellan 30-120mbit/s generellt.

Vi får se om några år om det mognat. Förhoppningsvis snabbare än så. Där jag jobbar är det i nuläget oanvändbart.
Känner en kille som bor "mitt i smeten" som man säger och där funkar det faktiskt rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag bor någon mil utanför Borås och har aldrig sett röken av något 5G på min mobil även om jag varit inne i centrala Borås . Siffran >90% låter extremt överdriven. Har en iPhone 15 pro max med obegränsad surf.

Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag bor någon mil utanför Borås och har aldrig sett röken av något 5G på min mobil även om jag varit inne i centrala Borås . Siffran >90% låter extremt överdriven. Har en iPhone 15 pro max med obegränsad surf.

Observera att det anser tillgång till. Dvs din operatör behöver inte ha 5G utan nån av de andra kan ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag bor någon mil utanför Borås och har aldrig sett röken av något 5G på min mobil även om jag varit inne i centrala Borås . Siffran >90% låter extremt överdriven. Har en iPhone 15 pro max med obegränsad surf.

Som personen under dig skriver så betyder detta att man räknat ihop alla våra operatörers täckning. Men både Tele2, Telenor och Telia har täckning i centrala Borås. Så låter som om du använder Tre som operatör, kan det stämma? Eller så har ditt abonnemang inte tillgång till 5G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor obegränsat.

När jag kollar täckningskartan för 5G i Borås så verkar det vara mest längs motovägen det finns täckning

Där jag bor har jag 2 staplar på 4G i mottagning. Använder alltid Wi-Fi hemma.

Om jag testar BBK via 4G, har jag 29,62 Mbit/s ner och 1,82 Mbit/s upp.

Motsvaraden för Wi-Fi är 536 Mbit/s ner och 298 Mbit/s upp

Edit: tillägg
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Jag har Telenor obegränsat.

Där jag bor har jag 2 staplar på 4G i mottagning. Använder alltid Wi-Fi hemma.

Kolla Telenors täckningskarta och stäng av 2G/3G/4G så kommer du se på täckningskartan var det finns 5G.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Hade samma i Ljungby med 3, gjorde en felanmälan på det och fick till svar att det var ett kapacitetsproblem, men att det skulle byggas ut i slutet av året. Dom erbjöd 30% rabatt i 12 månader eller så kunde jag avsluta abonnemanget direkt trots nästan 1 års bindningstid kvar, så det kan vara värt att felanmäla det.

Har 4G med tre. Ska ha 10 Mbit men får ofta runt 13 - 17 utom från ca 17 - 22 då det kan bli från 2 - 9. Beror nog på överbelastning den tiden skulle jag tro men har oftast inte så stort behov av mer än det jag får. Har man dessutom inte kört på ett tag så brukar det ta en liten stund innan den kommer igång, typ 1 - 2 sek.
Betalar ungefär halva priset mot fiber så är ändå ganska nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har Sveriges bästa täckning, någon som vill byta lägenhet med mig? Skulle inte tro det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har Sveriges bästa täckning, någon som vill byta lägenhet med mig? Skulle inte tro det...

Går den att flytta på ?