Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

"Memoryfliken" visar vad de körs i "nu", och hastighet och timings stämmer överens för vad de ska vara enligt SPD-proflien för 3600-profilen.

tack , samt en fråga till, ska jag köra xmp profilen med högre lant med högre hastighet eller den på 3000 med lägre lants?

Permalänk
Medlem

samt ska jag köra högre mhz med högre cl eller xmp med lägre?

Permalänk
Medlem

Undrar även om man ska använda ryzen master ?

Permalänk
Medlem

tacktack

Verkar äntligen fått till de tack för all hjälp och nu autoklockar den till 5,05 under spelningen utan några crasher och tempen verkar bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

Verkar äntligen fått till de tack för all hjälp och nu autoklockar den till 5,05 under spelningen utan några crasher och tempen verkar bra <Uppladdad bildlänk>

Kanon bra , kör ett tag med dessa inställningar och återkom om det blir crash igen.

Sen kan du fin lira inställningarna igen om du vill, crashar det går du tillbaka ett snäpp igen mot dessa inställningar.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

samt ska jag köra högre mhz med högre cl eller xmp med lägre?

Kör xmp profil 3600mt/s, behöver inte göra mer än så. Infinity Fabric på auto vilket då blir 1800Mhz (1:1 förhållande) vilket är sweetspoten för AM4 med en Ryzen 5000 cpu. Vill man sen pilla för skoj skull så kanske du kan köra dina minnen i 3700/3800Mt/s (om ditt mobo/chipset klarar av att gå i 1850/1900Mhz) med bibehållna timings. Det som borde göra störst skillnad är om du kan få ner subtimings, mycket pill för liten vinst, finns Ryzen Dram Calculator till hjälp om du vill gå den vägen

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Kör xmp profil 3600mt/s, behöver inte göra mer än så. Infinity Fabric på auto vilket då blir 1800Mhz (1:1 förhållande) vilket är sweetspoten för AM4 med en Ryzen 5000 cpu. Vill man sen pilla för skoj skull så kanske du kan köra dina minnen i 3700/3800Mt/s (om ditt mobo/chipset klarar av att gå i 1850/1900Mhz) med bibehållna timings. Det som borde göra störst skillnad är om du kan få ner subtimings, mycket pill för liten vinst, finns Ryzen Dram Calculator till hjälp om du vill gå den vägen

Glhf!!!

Tackar ska kolla på de dära infinity

Permalänk
Medlem

Är det såhär ja ska ha

Permalänk
Medlem

1800 inte 1900...

Permalänk
Medlem

Står ju ändå såhär när jag hett den på 1800

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Är det såhär ja ska ha

Om du ska ange hastighet på Infinity Fabric ska du ange 1800Mhz, man vill att IF och ramhastighet ska vara 1:1, dina ramminnen går i en frekvens av 1800MHz men eftersom de är ddr minnen skickar de information två gånger vid varje svängning ergo 3600MT/s. Klart som korvspad Om du däremot överklockar minnena till låt oss säga 3766MT/s så ska din IF gå med en frekvens av 1883MHz t.ex. Det bästa är att sätta IF på Auto, då räknar datorn själv ut hastigheten.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

<Uppladdad bildlänk>

Står ju ändå såhär när jag hett den på 1800

Ser bra ut

Permalänk
Medlem

spelat nu sedan jag bytte plats och inga crasher eller liknande allt funkar som de ska och såhär ser hastigheterna ut nå på aida och cpuz

Tack för allt, trevlig helg!

Permalänk
Medlem

har aldrig haft amd, och innan hade jag en klockad 6700k haha men har nu gjort massa benchmarks duger dessa?=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

har aldrig haft amd, och innan hade jag en klockad 6700k haha men har nu gjort massa benchmarks duger dessa?=)