Permalänk
Medlem

Dator crashar med ny cpu+ram,

Köpte en 5800x som funkar toppen och funkar perfekt, ligger under 70grader efter några timmars spelande och boostar själv upp till 4750 på alla, samt att jag köpte nya ram minnen,, där blir det konstigt, det är 2st 16gb kingston fury renegade 3600 cl16, Men jag kan inte köra dom i mer än 2800 då crashar datorn när man försöker spela och konstiga avstängningar osv.... moderkortet är ett ROG STRIX B450-F GAMING II kolla bilderna, går dom i rätt ? ser de bra ut?

Permalänk
Medlem

Vad hade du för ram innan? Jag hade börjat med att uppdatera bios.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

det är senaste bios, jag hade 2st 8gb 2666

Permalänk
Medlem

Har du återställt BIOS mellan bytet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

jo återställde till standard optimized?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar du till högre mhz? Det finns ju ingen 2800 i XMP-varianterna. Det finns 2400, 3000 och 3600 som du ser i SPD-fliken. Du verkar ha helt egna cas ras tras rc volt osv. man måste oftast öka dessa andra värden när man ökar mhz.

Det är rekommenderat att välja 3600 mhz varianten i bios i XMP och se till så att de andra värdena också är enligt SPD.

Ibland funkar de inte och då hjälper det att öka vcore lite grann. Men i ditt fall är du nog och pillar upp mhz manuellt istället för att välja ett färdigt paket med inställningar som fungerar.

Permalänk
Medlem

men alltså jag väljer xmp 3000 sedan manuellt ändrar jag till de jag har nu annars crashar det, och med 3600 startar den inte ens

Permalänk
Medlem

om ja väljer xmp 3600 startar den ej..

Permalänk
Medlem

undrar även om detta är ok temps i några timmars bf2042 spelande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Hur ändrar du till högre mhz? Det finns ju ingen 2800 i XMP-varianterna. Det finns 2400, 3000 och 3600 som du ser i SPD-fliken. Du verkar ha helt egna cas ras tras rc volt osv. man måste oftast öka dessa andra värden när man ökar mhz.

Det är rekommenderat att välja 3600 mhz varianten i bios i XMP och se till så att de andra värdena också är enligt SPD.

Ibland funkar de inte och då hjälper det att öka vcore lite grann. Men i ditt fall är du nog och pillar upp mhz manuellt istället för att välja ett färdigt paket med inställningar som fungerar.

https://youtu.be/Q8UihjknO_M?t=313 exakt sådär var jag tvungen göra... tid : 5.10,,

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

<Uppladdad bildlänk>

undrar även om detta är ok temps i några timmars bf2042 spelande?

Temp ser hur bra ut som helst.

Däremot ser en del andra värden konstiga ut, tex Mhz på CPU en bra bit över 6 Ghz och volt på CPU över 3 volt, dock kanske felrapporteringar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du kommer in i windows med 3000 mhz så starta upp med det och kolla om det är

1500mhz 15 17 17 36 64 och 1.350 volt

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är ett problem som är relevant till videon, att det är ett problem med CPU:ns minneskontroller eller om det är så enkelt som att BIOS inte drar upp volten på minnet från 1,2V till 1,35V när du aktiverar XMP-profilen för 3600Mhz.

Jag kan inte se spänningen för minnet i din HWmonitor-lista...
Det kanske står i Ryzen Master om du har det installerat.
Om du inte kan hitta den så får du kanske få prova med HWiNFO eller OCCT istället.
I HWmonitor "DRAM" i HWiNFO "DIMM".

https://www.hwinfo.com/download/
https://www.ocbase.com/download

Om spänningarna inte stämmer överens med vad de bör vara så kontrollera istället om de skiljer mellan XMP- och standard-profilen.
Även i en annan tråd rapporteras 10,083V som 12V istället för 12V.... så det är inget att bry sig om.

Permalänk
Medlem

Är detta bra poäng?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Frågan är om det är ett problem som är relevant till videon, att det är ett problem med CPU:ns minneskontroller eller om det är så enkelt som att BIOS inte drar upp volten på minnet från 1,2V till 1,35V när du aktiverar XMP-profilen för 3600Mhz.

Jag kan inte se spänningen för minnet i din HWmonitor-lista...
Det kanske står i Ryzen Master om du har det installerat.
Om du inte kan hitta den så får du kanske få prova med HWiNFO eller OCCT istället.
I HWmonitor "DRAM" i HWiNFO "DIMM".

https://www.hwinfo.com/download/
https://www.ocbase.com/download

Om spänningarna inte stämmer överens med vad de bör vara så kontrollera istället om de skiljer mellan XMP- och standard-profilen.
Även i en annan tråd rapporteras 10,083V som 12V istället för 12V.... så det är inget att bry sig om.

måste ju vara felläsning för i bios står det 12v inte 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

måste ju vara felläsning för i bios står det 12v inte 10

Permalänk
Medlem

Drar en enkel fråga, sitter dimmarna i A2 och B2 slottarna?

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

jo återställde till standard optimized?

Finns det inte "Standard"? Optimized och liknande kan ge aggressiva överklockningar.

Även rätt slots på RAM.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

<Uppladdad bildlänk>

Testa
CAS 16
RAS TO CAS 20
RAS PRECHARGE 20
tRAS 39
tRC 85
1,35v till minnena

Det är vad minnena är specade till....du kör just nu hårdare inställningar och det gör dator instabil.

Sen finns det risk att du måste ha CR Command rate = 2

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Drar en enkel fråga, sitter dimmarna i A2 och B2 slottarna?

Glhf!

aa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Testa
CAS 16
RAS TO CAS 20
RAS PRECHARGE 20
tRAS 39
tRC 85
1,35v till minnena

Det är vad minnena är specade till....du kör just nu hårdare inställningar och det gör dator instabil.

Sen finns det risk att du måste ha CR Command rate = 2

vilken hastighet ska jag pröva det med?

Permalänk
Medlem

Ok, HWiNFO-bilden gav inte heller någon bra information.

Men inställningarna @Lastviking listade är för 3600-inställningen om du tittar på SPD-listan.

Permalänk
Medlem

Hm haha bytte plats på ramen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

Hm haha bytte plats på ramen

Och?

Permalänk
Medlem

a2 och b2 slotsen stoppade jag dom i nu,, nu funkar xmp profilen i 3600mhz det har den aldrig gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

är de som de ska nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nike900:

<Uppladdad bildlänk>

Permalänk
Medlem

"Memoryfliken" visar vad de körs i "nu", och hastighet och timings stämmer överens för vad de ska vara enligt SPD-proflien för 3600-profilen.