Helgsnack: Vilka datorskrönor har du hört genom åren?

Permalänk
Medlem

Att man får fyrkantiga ögon om man sitter för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

...Är 400-500 Hz tillräckligt även om 10-20 år ?

Jag börjar bli gammal, och med freesync har jag svårt att märka skillnad innan det är en bit under 100 fps på 144Hz skärmen...
Sekundära på 60Hz är däremot seg som sirap att bara flytta muspekaren på 😅

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Installera mer RAM om du vill göra datorn snabbare

Minns när jag hade 486 som från början hade 4MB RAM.
Alla sa att jag hade för lite minne... (minne var inte billigt på den tiden).
Uppgraderade sen till 8MB RAM och det gjorde stooor skillnad.
Okej i vissa fall kanske det var samma.
Men det var mycket som jag kunde köra med 8MB som inte ens gick med 4MB och det var mycket som fungerade bättre med 8MB än 4MB RAM.

När det var så lyckat så ville jag ju uppgradera mer...
...så ytterligare senare uppgraderade jag samma dator till 16MB RAM.
8 -> 16 MB gjorde inte lika stor skillnad som 4 -> 8MB men var ändå många scenarion där det var bättre, var ganska stor skillnad ändå. Ganska lyckat.

Sen uppgraderade jag samma dator från 16 -> 32MB och märkte typ ingen skillnad.

När jag väl uppgraderat till 32MB var det ju inte så att jag bytte fram och tillbaka.
Gjorde säkert åtminstone någon nytta ibland.
Men det var ju knappast den där Wow vilken skillnad det gör som framförallt 4 -> 8MB var.

Så...

Har man en dator som är svältfödd på minne så är mer RAM den bästa och mest prisvärda uppgradering man kan göra.

Men har man redan mer än man behöver så kan det bli att man inte ens märker skillnaden mellan före och efter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bulan75:

Stämmer om minnet är flaskhalsen men var sällan det enligt min erfarenhet 😊

Förr om åren var det väldigt vanligt att mängden primärminne var en flaskhals. Men sett till att mycket sedan ett tag tillbaka levereras med 16 GB+ är det numera ett icke-problem för de flesta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortal1ty:

Att man får fyrkantiga ögon om man sitter för länge.

Fyrkantiga var ett skämt men ”du förstör synen” har jag fått höra både en och hundra gånger på fullt allvar under min uppväxt. Var det inte av bildskärmar så var det av bokläsning i bristande belysning och nu har vi en pågående kollektiv psykos kring blått ljus. Jag ser fortfarande!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Att man får fyrkantiga ögon om man sitter för länge.

Det gäller iofs bara på tjock-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kylpasta behöver bytas regelbundet
Windows behöver installeras om regelbundet
Ramminnen måste ha matchade timings
Att datorn alltid drar så många watt nätagget har
Raid 1 eller 5 är backup
Snabbt ram är viktigt för prestandan
AMDs drivrutiner suger och kraschar

Finns hur många som helst

när kommer saker som INTE stämmer?
En del av de på listan brukade stämma, nu är de mindre eller inte längre problem:

  • Jag kommer ihåg att en windowsinstallation självmant blev slöare och slöare på sent 90tal så: ja, man ominstallerade windows oftare än man hade önskat. Norton Ghost to the rescue!

  • AMDs drivrutiner var SKIT - vet inte nu längre, har inte kört AMD grafikkort på 20år.

Personligen:

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fyrkantiga var ett skämt men ”du förstör synen” har jag fått höra både en och hundra gånger på fullt allvar under min uppväxt. Var det inte av bildskärmar så var det av bokläsning i bristande belysning och nu har vi en pågående kollektiv psykos kring blått ljus. Jag ser fortfarande!

Fast det finns lite sanning i det där, även om det inte är kopplat till datorer. Barn som aldrig utsätter sina ögon för solljus och tränar dem på att fokusera på långt avstånd löper högre risk att bli närsynta. I vissa delar av Kina har man mer eller mindre en "närsynt generation" av barn som suttit konstant i skolbänken och inte gett ögonen en chans att utvecklas normalt. Men det är ju ganska extrema förhållanden som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag märkte häromdagen att detta inte stämde. "640K ought to be enough for anybody"

Jag gjorde en till tolkning.

Klart att 640K inte är tillräckligt. 888K vill vi ha.

Men 444K i 1200Hz HDR kan väl räcka i nödfall.

Permalänk
Hedersmedlem

"Datorn blir snabbare av att installera mer RAM-minne."

Stämmer väl till viss del, men snarare är det ju att datorn blir långsam om den inte har tillräckligt med RAM-minne för det man gör med datorn.

"Linux är svårare att använda än Windows."

Linux är annorlunda, varken svårare eller enklare än Windows för en slutanvändare, men självklart har Windows fördelen att man inte behöver lära sig något nytt om man redan kan det. Dessutom är Windows ofta den enkla vägen då mer eller mindre obskyra program inte finns annat än till Windows och kanske Mac. Detta blir ju dock mindre och mindre vanligt allt eftersom mer körs på webben, som funkar oavsett OS.

Däremot är möjligheterna för avancerade användare att lösa fel när de väl uppstår är betydligt bättre på Linux. Alla har väl säkert stött på en Windows-PC som vägrar installera uppdateringar och ett kryptiskt fel på formen 0x8042069 eller liknande, där de faktiska lösningarna är nergrävda under berg med skräp och sfc /scannow, och de inbyggda loggfilerna är i princip oläsbara. Jag upplever själv att min dator är lättare att använda efter bytet. apt-get är en dröm i jämförelse. Bara som ett exempel på att det inte är svart eller vitt.

"Vattenkylning är bättre än luftkylning."

Vattenkylning kan kyla mer än luftkylning praktiskt kan göra, men kommer med många nackdelar, bland annat när det handlar om tillförlitlighet, och högre kostnad. En luftkylare duger för de allra flesta som vill ha en problemfri datorupplevelse, och vattenkylare (även AIO:er) bör lämnas till entusiaster. Det sticker i ögonen när förbyggda datorer kommer med vattenkylare, det är inte ändamålsenligt.

"Ögat kan bara se 24 fps."

Detta är ofta betecknat som en skröna, men det är faktiskt sant. FPS över 30 är ren placebo och en ett sätt för den djupa staten och Bildfrekvensgruppen att få dig att köpa hårdvara du inte behöver. Den som inte tror på det kan kolla på Nvidias aktiekurs.

Permalänk

Såklart alla argument att något är tillräckligt, vare sig det gäller prestanda, skärmstorlek, batteritid, låg vikt, ljudnivå you name it. Sedan ser man folk 10år efter använda det till vardagsuppgifter där de förr sa att man i "professionellt bruk" ej behövde.

Angående kylpasta så har jag fått bytt det då cpun blev för varm med den gamla. Byta kylpasta minst var 10:e år på en vanlig desktop skulle jag rekommendera.
ESD så är det så att typ ingen vanlig person kan veta om man få en esd skada. Man kan ha datorn igång 10år efter och ha ett fel som gör att man sällan får ett felaktigt resultat. Detta felaktiga resultat kan få olika konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Stämmer om minnet är flaskhalsen men var sällan det enligt min erfarenhet 😊

Du har inte försökt köra Windows XP på en Pentium 200MMX med 32MByte RAM hör jag

Men idag hör man ju ibland nästan det omvända, har man bara snabb nog CPU och SSD behöver man inte så mycket RAM längre (Lex Mac Silicon, där 8GB räcker för det mesta). Skulle nog säga att det är lite av en skröna, för RAM är ändå snabbare om man faktiskt BEHÖVER RAM.

Jag gick nyss (PC, med MacOS) från 16GB till 32GB RAM, märker såklart ingen skillnad på det jag gör förutom när jag sparkar igång 1-2 VM med Windows och Linux. Men systemet cachar just nu 9GB så jag antar att laddningstiderna för en del program/filer är mindre än om de ska dras från SSD/nystartas.

Ett tag skulle man förresten spara på hårddisken genom att inte stänga av datorn. Tveksamt om det spelar större roll, speciellt som hårddiskar själva varvar ner. Däremot är det ju ofta så att man märker att en hårddisk är trasig när man försöker starta datorn och det inte funkar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Klart att 640K inte är tillräckligt. 888K vill vi ha.

Men 444K i 1200Hz HDR kan väl räcka i nödfall.

Om Full HD, 1920x1080 är hälften av 4K i vardera ledd.
Så borde full HD vara "2K" och hälften av det "1K"

1920/2=960
1080/2=540

Så om 960x540 är vår 1K upplösning så borde 888K vara 888 gånger så högt i vardera ledd

(960*888) x (540x888) = 852480 x 479520

Provade en PPI calculator.
Om man vill ha en PPI runt ~ 300

852480 x 479520 vid 3200" blir 305,65 PPI

Eller vid 2000" blir det 489 PPI.

Linus provade "2000" TV", som inte var TV utan projektor, men ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Raid 1 eller 5 är backup

Det är ju halvsant att det inte är backup. Men det är ingen supersäker backup.
Går en disk sönder så trycker man bara i en ny och datan återställs från backupen/dubbellagringen. Men man kan som sagt med ganska enkla medel förstöra datan på alla diskar som den dubbellagras på samtidigt, så att den inte kan återställas.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Det är ju halvsant att det inte är backup. Men det är ingen supersäker backup.
Går en disk sönder så trycker man bara i en ny och datan återställs från backupen/dubbellagringen. Men man kan som sagt med ganska enkla medel förstöra datan på alla diskar som den dubbellagras på samtidigt, så att den inte kan återställas.

Nej, det är inte backup. En backup kan man återläsa om något skiter sig. Det kan du inte göra med en RAID.

Om du raderar eller skriver över något av misstag på en RAID-array raderas alla exemplar direkt.

RAID är endast ett sätt att öka driftsäkerheten på ett system, så din dator inte stannar om din hårddisk går sönder, till exempel. Det är egentligen bara användbart för servrar.

Om du har två hårddiskar hemma så är det mycket bättre att ha dina filer på ena disken och en riktig backup på den andra än att köra RAID. För det är ju förmodligen viktigare att du inte råkar supa bort dina semesterbilder än att datorn inte stannar när hårddisken går sönder när du gibbar i CS eller vadfan folk gör med sin datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, det är inte backup. En backup kan man återläsa om något skiter sig. Det kan du inte göra med en RAID.

Om du raderar eller skriver över något av misstag på en RAID-array raderas alla exemplar direkt.

RAID är endast ett sätt att öka driftsäkerheten på ett system, så din dator inte stannar om din hårddisk går sönder, till exempel. Det är egentligen bara användbart för servrar.

Om du har två hårddiskar hemma så är det mycket bättre att ha dina filer på ena disken och en riktig backup på den andra än att köra RAID.

Vilket är varför hen skriver att det är en halvsanning, eftersom du kan återläsa datan om en disk skulle gå sönder.
Iofs hade det kanske varit "säkrare" att ha dem som två separata diskar med manuell backup så att den inte automatiskt tar bort av misstag raderade filer.
Den bästa backupen är den som görs, och det finns inte en backup som är helt säker.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket är varför hen skriver att det är en halvsanning, eftersom du kan återläsa datan om en disk skulle gå sönder.
Iofs hade det kanske varit "säkrare" att ha dem som två separata diskar med manuell backup så att den inte automatiskt tar bort av misstag raderade filer.
Den bästa backupen är den som görs, och det finns inte en backup som är helt säker.

Nej, det är inte ens en halvsanning. Det är som att säga att falukorv är keso (eller iaf halvkeso) för att båda är mat. Alltså, ja, du kan äta dig mätt på båda säkert men de är inte samma sak, inte ens lite grann.

RAID är RAID, backup är backup. Går det inte att återställa en tidigare version är det inte en backup.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Nej, det är inte ens en halvsanning. Det är som att säga att falukorv är keso (eller iaf halvkeso) för att båda är mat. Alltså, ja, du kan äta dig mätt på båda säkert men de är inte samma sak, inte ens lite grann.

RAID är RAID, backup är backup. Går det inte att återställa en tidigare version är det inte en backup.

Men raid med automatisk versionering då, är det keso eller falukorv?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aphex:

Men raid med automatisk versionering då, är det keso eller falukorv?

Vi kör exakt detta på jobbet. Vi har vad som i princip är stora RAID-arrayer där snapshots tas med jämna mellanrum, vilket är ett sätt man kan återställa gamla versioner. Jag räknar inte det som backup, eftersom ett enda fel fortfarande kan ta ut både din nuvarande version och även din historik. (Vi har även separat backup.)

Däremot skulle jag då åtminstone kunna sträcka mig till att säga att om du har en RAID-array med regelbundna snapshots, då är det en halvsanning att säga att du har backuper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Man kan ju undra hur långt det kommer dras?
Att 120 Hz/FPS är bättre än 60 eller 30 eller 24 Hz/FPS borde de flesta kunna hålla med om?

Men behöver vi 1000 Hz/FPS eller ännu mer?

Eller är de skärmarna som klarar 400-500 Hz tillräckliga?
Är 400-500 Hz tillräckligt även om 10-20 år ?

Skrivet av Tangentbord:

Jag börjar bli gammal, och med freesync har jag svårt att märka skillnad innan det är en bit under 100 fps på 144Hz skärmen...
Sekundära på 60Hz är däremot seg som sirap att bara flytta muspekaren på 😅

Det handlar mer om bara upplevd respons, utan det handlar om ren bildkvalitet också där man behöver skyhög framerate för att bli av med temporal aliasing o för att nånting ska kunna behålla perfekt skärpa när du trackar nånting på skärmen med ögonen. I ett extremfall som med Linus tennishallstora projektorvägg så kommer det behövas säkert uppåt megahertz i uppdateringsfrekvens för att få helt perfekt bild, men lite beroende på hur nära man står då. Men sen i vanlig bildskärmsstorlek så handlar det väl några kilohertz istället. Oklart exakt hur mycket då då vi i praktiken inte alls kan testa för det just nu med den tekniken vi har.

Men så ja, att ögat bara kan se i 60hz är iaf en myt som inte stämmer öht.

Permalänk
Datavetare

Amiga hade speciell HW som möjliggjorde multitasking medan konkurrenten Atari ST saknade sådan HW. Det handlade enbart om design av programvaran (proof: innan Linux droppade stödet för mk68k kunde man köra det på alla datorer med 68k+MMU).

Däremot hade Amigan HW-acceleration för flera saker som Atari ST saknade!

En annan är Amdahls lag bara är ett problem p.g.a. av "lata programmerare". Om det faktiskt vore sant skulle 8 st 4 GHz CPUer verkligen vara identiskt en CPU på 32 GHz! Amdahls lag, är tyvärr en "riktig" lag, inte bara en observation som Moores "lag".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Utan VPN är du lika hemlig som med VPN på nätet

Vi kan ju vända på det, "med VPN är du skyddad mot allt, inklusive virus". Reklamen har varit väldigt effektiv.

Permalänk
Hedersmedlem

"Med VPN kan din ISP inte spionera på dig"

Typ sant, din ISP ser då bara en ström data till en enda server - din VPNs-server. Däremot så ser din VPN-leverantör vad du gör på nätet. VPN kan inte skydda dig från den typen av risk om du inte har VPN hela vägen till mottagaren, annars måste ju datat dekrypteras någonstans. Frågan är om du litar på den som driver den tjänsten.

Jag skulle säga att jag litar mer på att Bahnhof inte tjuvkollar på min data än något anonymt brevlådeföretag i Panama, t.ex, men andra kan ju göra en annan bedömning, beror väl på vad man vill skydda sig mot.

Permalänk
Medlem

Triggervarning:

Motståndet i esd-armband är till för att skydda komponenter.

Permalänk
Medlem

Tror nog den största som är aktuell just nu är allt trams och löften av alla bolag som säljer VPN.
Jobbat med nätverk i snart 10år... biter mig i tungan var enda gång jag ser youtubers mfl proma vpn...

Permalänk

Att "datorn är långsam". Nej det är mjukvaran som är långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Personligen:

ESD _är_ farligt för komponenter. Hade inte alla moderna kretsar haft inbyggda ESD-skydd så hade du inte realistiskt kunnat montera en dator för hand. Dessa skydden är dock inte hundraprocentliga, så det är mer tur/otur om det blir någon skada eller ej. Eftersom det är tillsynes slumpmässigt om något tar skada eller ej så är det väldigt lätt att få en felaktig uppfattning. Människor är väldigt bra på att dra felaktiga slutsatser om korrelation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Människor är väldigt bra på att dra felaktiga slutsatser om korrelation.

"Säkerhetsbälte är bara woke, jag har kört utan hela livet och överlevt."

Permalänk
Medlem

Linux är annorlunda, varken svårare eller enklare än Windows för en slutanvändare.

Det där är en typisk myt.
Försökte installera 3 olika USB WIFI adapter på en modern dator med Linux.
Googlade många timmar och det ena efter det andra var otroligt komplicerat och inget fungerade.
Har använt Linux både i jobb och privat.
Jag gav upp.

Edit:
I min iver så misslyckas jag svara på inlägget från: @pv2b

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850