Helgsnack: Vilka datorskrönor har du hört genom åren?

Permalänk
Medlem

Myt: är att använda en online lösenordshanterare istället för en lapp på bordet eller i skrivbordslådan

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av GizmoTheGreen:

men tangentbord med inbyggda power och sleep knappar... det var skit det när man råkade klicka fel... inaktiverade alltid det om det gick. inaktiverar alltid mina strömknappar också...

Haha ja där ser man

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Myt: är att använda en online lösenordshanterare istället för en lapp på bordet eller i skrivbordslådan

Förstår inte myten. Vad menar du?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Turboknappen gör datorn snabbare.

Permalänk
Medlem

”Windows 10 kommer aldrig bli större (fler användare) än Windows 7.”

Att SSD skulle ha relativt kort livslängd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det där är en typisk myt.
Försökte installera 3 olika USB WIFI adapter på en modern dator med Linux.
Googlade många timmar och det ena efter det andra var otroligt komplicerat och inget fungerade.
Har använt Linux både i jobb och privat.
Jag gav upp.

Nu vet jag inte hur det var var i just dessa fallen, så kommentaren kanske inte är relevant för ditt exempel, men jag har sett flera exempel där folk klagar på att en produkt som inte har stöd för linux inte fungerar där. Sedan tycker man att det är ett exempel på att operativsystemet är dåligt. Konstigt nog har jag aldrig hört någon klaga på att ett xbox-spel inte fungerar i en Playstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du skriver att du inte har koll på VPN, så här är en liten snabbkurs;

VPN är rätt enkelt. Det är en krypterad anslutning mellan din dator och en server någonstans i världen. När du ska skicka trafik till Internet skickar du inte trafiken direkt från din egen IP-adress hemma, du paketerar istället in din förfrågan med kryptering och skickar den till VPN-servern över den krypterade anslutningen. VPN-servern dekrypterar sedan paketet, byter ut IP-adressen mot sin egen IP-adress och skickar sedan trafiken vidare. VPN-servern skickar också eventuella svar till dig över denna krypterade anslutning.

Konsekvensen är att den som övervakar din internettrafik bara kommer att se att du utväxlar trafik till en VPN-server, inte till den riktiga destinationen. De kommer också inte kunna se vem du kommunicerar med eller om vad, om de inte lyckas knäcka krypteringen, vilket är väldigt svårt, i princip omöjligt.

Vissa tror att underrättelsemyndigheter har tillgång till topphemlig teknik för att knäcka kryptering, men det är ren spekulation. Även om denna teknik existerar är den sannolikt fortfarande väldigt dyr att använda brett, och kommer bara användas för att komma åt specifikt intressanta individer. Och är du specifikt intressant för en underrättelsetjänst finns det enklare sätt för dem att hålla koll på dig. Så vi kan utgå från att krypteringen är oknäckbar för den här diskusionens syfte.

Däremot är det relativt lätt att se vilka siter du kommunicerar med, på olika sätt, även om tekniken där går mot att göra även detta svårare och svårare.

Eftersom din trafik dekrypteras av VPN-servern, och VPN-servern vet vem du är (de har åtminstone din IP-adress) så är ju tradeoffen att din ISP inte kan se din trafik längre, däremot kan din VPN-server göra det. Det mesta av trafiken du skickar mot Internet är ändå krypterad med HTTPS eller liknande, så du kan utgå från att din ISP ändå inte kan se innehållet i din kommunikation, även utan VPN.

En egenskap VPN:et har är alltså att ändra vem det är som har möjlighet att se vem som kan se siterna du besöker. Litar du mer på en ISP, eller på ett brevlådeföretag i Panama med okända ägare? Är man konspiratoriskt lagd så kan man absolut inte utesluta att VPN-tjänster drivs av underrättelsemyndigheter.

En annan egenskap VPN:et har är att göra dig svårare att identifiera på nätet. Vissa hemmaanslutningar byter inte IP-adress på flera år, vilket gör dig väldigt enkel att identifiera utifrån din IP-adress. Om någon t.ex. kan koppla ett inlägg från din riktiga IP-adress till ditt riktiga namn, och sedan sett att samma IP-adress använts för något annat senare, så kan man koppla ihop dessa, i alla fall att de kommer från samma anslutning / hushåll. Men hur stort detta problemet är varierar. Vissa anslutningar byter IP-adress mycket mer ofta, eller i vissa fall med CGNAT delar till och med många hushåll på samma IP. (Och även med CGNAT kan att individuellt hushåll identifieras om även din source port loggas, vilket många siter dock inte gör, vilket försvårar brottsutredningar. Driver du en publikt exponerad site som loggar IP, logga source port också!)

Utifrån den informationen får du göra en egen bedömning av vem du känner är mer benägen att spionera på din trafik och vad riskerna är, och det är inte ens en teknisk fråga utan en fråga om förtroende för de som levererar tjänsterna i fråga. Det kan mycket väl vara så att det finns VPN-företag du litar på mer än din ISP. Och det kan också vara så att du vill försvåra att dina olika aktiviteter knyts tillsammans med din IP-adress. Eller om du värdesätter att kunna kringgå geografiska begränsningar.

Men ja, generellt tror jag att delar av VPN-företagens marknadsföring utgår från en slags övervakningshysteri, men jag kan se att VPN-marknadsföring i allmänhet blivit mindre dålig med åren även om här fortfarande finns brister.

Du glömde att ta upp det viktigaste.
En ISP är enligt lag skyldig att logga och spara dessa.
Det är inte en VPN leverantör.
Så oavsett hur mycket du "litar" på din ISP så har de inte något val när det gäller att lämna ut information.

För övrigt håller jag helt med, VPN ger inte speciellt mycket skydd.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

"Macar är så minneseffektiva, 8 GB RAM motsvarar 16-32 GB RAM hos en PC!"

Den myten dyker upp allt som oftast, framförallt avseende M-serien.

Jag är Mac-användare och instämmer. Det är sån bullshit att Mac klarar sig med mindre än t ex Windows vid samma arbetsuppgift. Tycker synd om de som låter sig luras då det inte går att uppgradera RAM i Mac-datorerna.

Skrivet av Trihxeem:

Jag menar att det räcker med att bara inte vara oförsiktig så klarar man sig. Gå all in med armband och dyl är overkill. Som sagt: målas upp som en mycket större risk än det faktiskt är.

Hantera din speldator hur du vill, kunde inte bry mig mindre om du fick blåskärmar eller annan instabilitet. Hantera en företagsserver med data värt 20 miljoner utan ESD-band bl a och du får räkna med att bli kortvarig i branschen däremot.

Skrivet av hasseb64:

Myt: är att använda en online lösenordshanterare istället för en lapp på bordet eller i skrivbordslådan

Lösenordshanterare är bra för oss som hanterar många, naturligtvis starka och unika, lösenord. Förstår inte vad du vill säga.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Du glömde att ta upp det viktigaste.
En ISP är enligt lag skyldig att logga och spara dessa.
Det är inte en VPN leverantör.
Så oavsett hur mycket du "litar" på din ISP så har de inte något val när det gäller att lämna ut information.

För övrigt håller jag helt med, VPN ger inte speciellt mycket skydd.

Ja, det är iofs sant, det tänkte jag på men mitt inlägg var redan så långt att jag inte ville röra till det med det också, eftersom detta handlade mest om säkerhet och anonymitet när man håller sig på rätt sida av lagen. Skyldigheten att logga IP-adresser och lämna ut den informationen är egentligen bara intressant om man håller på med olagligheter med sin anslutning, vilket så klart jag förutsätter att vi inte håller på med här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:
  • "Macintosh är så mycket enklare att använda än pc"

  • "macOS är så mycket enklare att använda än Windows"

  • "iPhone är så mycket enklare att använda än Android"

etc.

Inte en skröna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skyldigheten att logga IP-adresser och lämna ut den informationen är egentligen bara intressant om man håller på med olagligheter med sin anslutning, vilket så klart jag förutsätter att vi inte håller på med här på forumet.

Nej, där har vi en verklig myt. "Om man har rent mjöl i påsen....". Staten skall skita i vad jag har för mjöl i påsen så länge de inte har några rimliga misstankar. Ju mer makt man ger till staten ju mer kommer gå åt helvete om fel människor kommer till makten.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

"Macar är så minneseffektiva, 8 GB RAM motsvarar 16-32 GB RAM hos en PC!"

Skrivet av mar3ld:

Jag är Mac-användare och instämmer. Det är sån bullshit att Mac klarar sig med mindre än t ex Windows vid samma arbetsuppgift. Tycker synd om de som låter sig luras då det inte går att uppgradera RAM i Mac-datorerna.

Kom att tänka på denna.

Less is more, unless it's the price, then more please.

Anledningen att de till stor del kommer undan med det är väl p.g.a. virtuellt minne i kombination med SSD.
Men SSD är fortfarande långsammare än RAM och det ökar antal skrivningar till SSD vilket potentiellt kan minska livslängden på SSD.
Vilket hade väl varit ett mindre problem om det hade varit lätt att byta SSD.

Hade varit intressant om det hade varit möjligt att köra en modern Mac från HDD (hårddisk) istället för SSD.
Jämföra Mac med 8GB RAM + HDD mot en Mac med 32GB eller mer i RAM och HDD.
Det går ju att köra virtuellt minne på HDD också, men är betydligt långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makkusu:

Inte en skröna.

Personligen tycker jag verkligen att det är en skröna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Jag är Mac-användare och instämmer. Det är sån bullshit att Mac klarar sig med mindre än t ex Windows vid samma arbetsuppgift. Tycker synd om de som låter sig luras då det inte går att uppgradera RAM i Mac-datorerna.

Hantera din speldator hur du vill, kunde inte bry mig mindre om du fick blåskärmar eller annan instabilitet. Hantera en företagsserver med data värt 20 miljoner utan ESD-band bl a och du får räkna med att bli kortvarig i branschen däremot.

Lösenordshanterare är bra för oss som hanterar många, naturligtvis starka och unika, lösenord. Förstår inte vad du vill säga.

De Macar jag kört genom åren, inklusive de senaste modellerna drar motsvarande mängd RAM som andra plattformar med samma programvaror och last. Annars är ju Apple själva det överlägset bästa argumentet - 32 GB i Mac Studio beror inte på generositet eller "ja, det blir ju lättare att sälja med större siffror!" utan på att maskinen ifråga är riktad till grafiskt arbete och multimediaproduktion där mer minne är nödvändigt. Man kommer inte långt med 8 GB RAM när man börjar köra VMWare eller Parallels, Photoshop, Premiere och annat.

Intressant nog tog den här minnesmyten fart när Apple började löda fast RAM då den inte förekom när Macen hade flexibel hårdvara. Då var det tvärtom standard att uppgradera RAM för att bättra på prestandan.

Att hävda att virtuellt minne via en SSD är en "acceptabel ersättare till RAM" låter konsumeristiskt med tanke på hur mycket det sliter på disken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mar3ld:

Jag är Mac-användare och instämmer. Det är sån bullshit att Mac klarar sig med mindre än t ex Windows vid samma arbetsuppgift. Tycker synd om de som låter sig luras då det inte går att uppgradera RAM i Mac-datorerna.

Hantera din speldator hur du vill, kunde inte bry mig mindre om du fick blåskärmar eller annan instabilitet. Hantera en företagsserver med data värt 20 miljoner utan ESD-band bl a och du får räkna med att bli kortvarig i branschen däremot.

Lösenordshanterare är bra för oss som hanterar många, naturligtvis starka och unika, lösenord. Förstår inte vad du vill säga.

Som @ROGBear skrev det

"Macar är så minneseffektiva, 8 GB RAM motsvarar 16-32 GB RAM hos en PC!"

så är det det en myt, om nu någon någonsin sagt detta (jag har då aldrig hört någon påstå att det mer än fördubblar effektiv RAM-användning).

Det som ändå stämmer är att MacOS faktiskt har en fungerande komprimering av RAM. Win10 har också komprimering av RAM, men inte ens Microsoft verkar påstå att det fungerar väl, ska vara förbättrat i Win11.

Vad minneskomprimeringen realistiskt kan åstadkomma beror kraftigt på typ av last. För bildhandling, om det är det enda som äter all RAM så hjälper det inte alls då RAM i praktiken består av data som används aktivt hela tiden och lär vara rätt hopplöst att komprimera.

I ett mer typiskt användarscenario med ett par öppna program så kommer man inte heller göra så att 8 GB motsvarar 16 GB, och definitivt inte 32 GB. Mer realistiskt är att man får kanske 20-50 % högre effektiv användning.

Det senare kan jag själv skriva under på. Har två bärbara med 32 GB RAM, en med Windows 10 och en med MacOS. När båda kör samma last, programutveckling med IntelliJ, docker-desktop, databaser, etc så får Win10 datorn ibland grava problem med RAM (i bästa fall bara långsam, i värsta fall kraschar saker) och trots det används minneskomprimering knappt alls i Win10. MacOS datorn får en viss prestandaförsämring när dem måste börja förlita sig på RAM-komprimering, men det är en relativt liten skillnad (och MacOS använder RAM-komprimering rätt aggressivt i det läget).

Så handlar inte om att MacOS-program skulle vara mer minneseffektiva, är ju rätt mycket samma kod som körs oavsett här + att so m körs i Docker är ju Linux-program i båda fallen. Handlar om att MacOS har en fungerande implementation av minneskomprimering, något Windows 10 i praktiken saknar (men ska som sagt vara bättre i Win11, har inte testat det).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Hantera din speldator hur du vill, kunde inte bry mig mindre om du fick blåskärmar eller annan instabilitet. Hantera en företagsserver med data värt 20 miljoner utan ESD-band bl a och du får räkna med att bli kortvarig i branschen däremot.

Det där är dock också en grav överdrift, risken att få någon typ av ESD-skada är otroligt liten, absolut att det är billigt i sammanhanget när det gäller en företags-server, men jag vågar nästan sätta pengar på att av andelen som hanterar sin dator utan ESD-armband så är det under 1 promille som får ens "blåskärmar eller annan instabilitet"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Gamla skrönor jag fortfarande må bemöta emellanåt är att det inte kan finnas "virus" (de menar med det all form av skadlig kod) i apples produkter.

Det där med fps över 60hz. Jag har jämfört vid flera tillfällen och jag ser ingen skillnad alls på 60 och 120. "Men ser du inte att det.." -Nej, jag förstår inte vad de tittar på som ser nån skillnad, jag har verkligen försökt. För mig ser det identiskt lika ut. Så om nån frågar mig säger jag det är detsamma vilken hz det är.

Har du bara tittat på eller har du styrt själv? För om du testar ett snärtigt fps-spel i 120hz eller högre och sen går tillbaka till 60hz efter några minuter så garanterar jag att du KÄNNER skillnad. Jag känner skillnad mellan 60 och 90hz utan problem. Kanske är en vanesak främst - svårare att nedgradera.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Har du bara tittat på eller har du styrt själv? För om du testar ett snärtigt fps-spel i 120hz eller högre och sen går tillbaka till 60hz efter några minuter så garanterar jag att du KÄNNER skillnad. Jag känner skillnad mellan 60 och 90hz utan problem. Kanske är en vanesak främst - svårare att nedgradera.

Jag har testat 120Hz på en telefon och där känner jag knappt någon skillnad mot 60Hz iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

testar ett snärtigt fps-spel i 120hz eller högre och sen går tillbaka till 60hz efter några minuter så garanterar jag att du KÄNNER skillnad.

Jag ser ingen skillnad, det bara är så. Jag ser inte skillnad på 2-4-8x aa heller, om det inte är stillbild för då syns det. Ser inte det de kallar "tearing", ingen skillnad på de där adaptiva lägena på grafikkort där de ändrar synk (glömt vad det där heter, g-synk?)

Jag är ingen datorspelare, jag håller på med film och ljud, men de som är datorspelare har gett upp med mig för länge sedan.
Skulle jag försöka mig på deras stressande spel så skulle spelakaraktären först&främst inte överleva så länge som "några minuter" och jag skulle gå därifrån kraftigt åksjuk av allt skuttande, zoomande och panorerande i spelet.

Kanske är en åldersgrej, gammal nog att vara farfar till en 20-åring, men inte ens på tiden då det var diskussion mellan 50, 60 och 72hz på crt såg jag nån skillnad. Kanske är det så att vissa inte har den där förmågan att se fps över 50. Däremot störde jag mig på flimret på 60-talet då de visade smalfilm på duk, men det var 16 bilder/sek. kanske är det där nånstans gränsen går för mig.

Permalänk
Medlem

Myt: Att det var onödigt att ha texturer vars upplösning är större än skärmupplösningen. T.ex. att om man inte har en 4k skärm så är 4k texturer onödiga.

Tror man på det så har man nog inte tänkt på att man kan gå nära ett objekt som t.ex. en vägg och ju högre upplösning texturerna har, desto närmare kan man ju gå väggen innan det blir för pixligt.

Permalänk
Medlem

Om du blåser på disketten så får den virus

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Om du nämner eller delar bilder på en katt i propellermösa (Bamse) på sweclockers forum så blir du avstängd.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kom att tänka på denna.

https://www.youtube.com/watch?v=eKm5-jUTRMM

Less is more, unless it's the price, then more please.

Anledningen att de till stor del kommer undan med det är väl p.g.a. virtuellt minne i kombination med SSD.
Men SSD är fortfarande långsammare än RAM och det ökar antal skrivningar till SSD vilket potentiellt kan minska livslängden på SSD.
Vilket hade väl varit ett mindre problem om det hade varit lätt att byta SSD.

Hade varit intressant om det hade varit möjligt att köra en modern Mac från HDD (hårddisk) istället för SSD.
Jämföra Mac med 8GB RAM + HDD mot en Mac med 32GB eller mer i RAM och HDD.
Det går ju att köra virtuellt minne på HDD också, men är betydligt långsammare.

Kör macOS på snurrdisk ibland och det är trögt, precis som Windows och Linux är. Ingen rolig upplevelse.
Blev ingen video. YouTube ville visa tre reklamfilmer före content och då stänger jag ner. Två är okej.

Skrivet av ROGBear:

De Macar jag kört genom åren, inklusive de senaste modellerna drar motsvarande mängd RAM som andra plattformar med samma programvaror och last. Annars är ju Apple själva det överlägset bästa argumentet - 32 GB i Mac Studio beror inte på generositet eller "ja, det blir ju lättare att sälja med större siffror!" utan på att maskinen ifråga är riktad till grafiskt arbete och multimediaproduktion där mer minne är nödvändigt. Man kommer inte långt med 8 GB RAM när man börjar köra VMWare eller Parallels, Photoshop, Premiere och annat.

Intressant nog tog den här minnesmyten fart när Apple började löda fast RAM då den inte förekom när Macen hade flexibel hårdvara. Då var det tvärtom standard att uppgradera RAM för att bättra på prestandan.

Att hävda att virtuellt minne via en SSD är en "acceptabel ersättare till RAM" låter konsumeristiskt med tanke på hur mycket det sliter på disken.

Som sagt, stackars dem som går på myten.

Skrivet av Yoshman:

Som @ROGBear skrev det

"Macar är så minneseffektiva, 8 GB RAM motsvarar 16-32 GB RAM hos en PC!"

så är det det en myt, om nu någon någonsin sagt detta (jag har då aldrig hört någon påstå att det mer än fördubblar effektiv RAM-användning).

Det som ändå stämmer är att MacOS faktiskt har en fungerande komprimering av RAM. Win10 har också komprimering av RAM, men inte ens Microsoft verkar påstå att det fungerar väl, ska vara förbättrat i Win11.

Vad minneskomprimeringen realistiskt kan åstadkomma beror kraftigt på typ av last. För bildhandling, om det är det enda som äter all RAM så hjälper det inte alls då RAM i praktiken består av data som används aktivt hela tiden och lär vara rätt hopplöst att komprimera.

I ett mer typiskt användarscenario med ett par öppna program så kommer man inte heller göra så att 8 GB motsvarar 16 GB, och definitivt inte 32 GB. Mer realistiskt är att man får kanske 20-50 % högre effektiv användning.

Det senare kan jag själv skriva under på. Har två bärbara med 32 GB RAM, en med Windows 10 och en med MacOS. När båda kör samma last, programutveckling med IntelliJ, docker-desktop, databaser, etc så får Win10 datorn ibland grava problem med RAM (i bästa fall bara långsam, i värsta fall kraschar saker) och trots det används minneskomprimering knappt alls i Win10. MacOS datorn får en viss prestandaförsämring när dem måste börja förlita sig på RAM-komprimering, men det är en relativt liten skillnad (och MacOS använder RAM-komprimering rätt aggressivt i det läget).

Så handlar inte om att MacOS-program skulle vara mer minneseffektiva, är ju rätt mycket samma kod som körs oavsett här + att so m körs i Docker är ju Linux-program i båda fallen. Handlar om att MacOS har en fungerande implementation av minneskomprimering, något Windows 10 i praktiken saknar (men ska som sagt vara bättre i Win11, har inte testat det).

Intressant det om minneskomprimering. Så här ser det ut hos mig just nu:

Jag upplever att 16GB är för lite för det jag gör med datorn .. men jag fick den gnm arbetsgivaren. Jag har inga egna burkar (med Desktop) med mindre än 32GB idag däremot, varken Mac, Win eller Lin.

Skrivet av sweisdapro:

Det där är dock också en grav överdrift, risken att få någon typ av ESD-skada är otroligt liten, absolut att det är billigt i sammanhanget när det gäller en företags-server, men jag vågar nästan sätta pengar på att av andelen som hanterar sin dator utan ESD-armband så är det under 1 promille som får ens "blåskärmar eller annan instabilitet"

Risken är inte liten, den är snarare stor. Marginalen för när du börjar drabbas av ESD-skador har ökat däremot — med förbehåll för vilken slags uppgift komponenten ifråga har.

Ett tips är att du tränar din hjärna i att du inte kan se alla problem som finns, men de kan ändå existera.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att ha ett armband är verkligen inte att gå "all in".I proffesionella värkstäder har de matta (under komponenterna), golvmatta, speciella skor etc. Och allt är sammankoplat.

Dessutom har man inga syntetmaterial i kläderna och man testar sitt skydd innan man påbörjar arbetspasset genom att ställa sig på en platta och hålla händerna på en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Risken är inte liten, den är snarare stor. Marginalen för när du börjar drabbas av ESD-skador har ökat däremot — med förbehåll för vilken slags uppgift komponenten ifråga har.

Ett tips är att du tränar din hjärna i att du inte kan se alla problem som finns, men de kan ändå existera.

Upplys oss dödliga
Och eftersom vi båda än så länge endast har givit anekdotiska bevis så ser jag gärna någon form av studie och/eller statistik över sambanden mellan problem på datorer som bekräftat orsakats av ESD, samt om de hanterats med eller utan ESD-motverkare.

Jag säger inte att det är omöjligt, eller att ESD inte är något en behöver se upp för. Men jag menar att du har fel i att säga "om du hanterar din dator utan ESD-motverkare så är det STOR risk att du får någon form av instabilitet i systemet"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag ser ingen skillnad, det bara är så. Jag ser inte skillnad på 2-4-8x aa heller, om det inte är stillbild för då syns det. Ser inte det de kallar "tearing", ingen skillnad på de där adaptiva lägena på grafikkort där de ändrar synk (glömt vad det där heter, g-synk?)

Jag är ingen datorspelare, jag håller på med film och ljud, men de som är datorspelare har gett upp med mig för länge sedan.
Skulle jag försöka mig på deras stressande spel så skulle spelakaraktären först&främst inte överleva så länge som "några minuter" och jag skulle gå därifrån kraftigt åksjuk av allt skuttande, zoomande och panorerande i spelet.

Kanske är en åldersgrej, gammal nog att vara farfar till en 20-åring, men inte ens på tiden då det var diskussion mellan 50, 60 och 72hz på crt såg jag nån skillnad. Kanske är det så att vissa inte har den där förmågan att se fps över 50. Däremot störde jag mig på flimret på 60-talet då de visade smalfilm på duk, men det var 16 bilder/sek. kanske är det där nånstans gränsen går för mig.

Ja... Du får väl skatta dig lyckligt lottad som slipper slita sig i håret och spendera pengar för att minimera de problemen 😄

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4