Qualcomm: Våra systemkretsar är snabbare än alla andras

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm: Våra systemkretsar är snabbare än alla andras

Snapdragon-utvecklarna på Qualcomm är en självsäker skara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Att köpa en sådan Qualcomm cpu idag, är lite som att på 80talet köpa en Betamax video och skryta för ens polare att ens videospelare utklassar deras andra när det gäller bildkvalite.

Men med Qualcomm så kan marknaden snabbt förändras. Väldigt många vill ha en ultratunn snabb laptop, går försäljningen bra, så leder detta till att programutbudet ökas och det blir ett intressant val för de flesta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jämfört med Intels Meteor Lake-kretsar säger Qualcomm att Snapdragon X Elite är 54 procent snabbare enkeltrådat än Core Ultra 7 155H vid 65 procent lägre effekt

Enligt bilden stämmer inte det (och gissningsvis inte resten av meningen). Enligt texten till vänster på bilden (och grafen) är den 54% snabbare vid samma effekt ("iso power") ELLER har 65% lägre effekt vid samma prestanda ("iso performance").

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att köpa en sådan Qualcomm cpu idag, är lite som att på 80talet köpa en Betamax video och skryta för ens polare att ens videospelare utklassar deras andra när det gäller bildkvalite.

Men med Qualcomm så kan marknaden snabbt förändras. Väldigt många vill ha en ultratunn snabb laptop, går försäljningen bra, så leder detta till att programutbudet ökas och det blir ett intressant val för de flesta.

Skillnaden är att du kan se på samma porr på en AArch64-laptop som på en AMD64-baserad. (Eller var inte det en av de populära förklaringarna till varför VHS vann?)
😆

Permalänk
Datavetare

Så "Qualcomm: Våra systemkretsar är snabbare än alla andras, om man inte tar med de kretsar som är snabbare..."

I det här läget tror jag man utan problem kan förutsätta att kompakta bärbara datorer baserad på Qualcomms kretsar kommer vara betydligt bättre än motsvarande baserade på Intel/AMD-kretsar. Är just detta ihop med att Apples HW är, utanför tekniker som Parallels (som ändå fungerar väldigt bra), inte är en konkurrent på Windows-sidan som Qualcomm måste bygga sitt budskap kring vid lansering.

Undrar om Qualcomm fått skruva ned peak-frekvensen på Oryon? För tycker de är lite oväntat långt efter M3 på den punkten när det pratades om att Oryon skulle ha peak-frekvens på 4,3 GHz (när max två kärnor är aktiva) medan M3 ligger på max 4,2 GHz. Givet vem som är chefsarkitekt för Oryon lär dess mikroarkitektur påminna om Apples en hel del.

Detta är M3 Max testat precis nu på min laptop, 3200 i ST är helt i nivå med de bästa Intel/AMD kan uppbringa på desktop-sidan och en bra bit över vad de kan erbjuda på deras bärbara.

Vad Qualcomm riktigt sätter fingret på här är hur utmanande det är att avgöra om part A vinner över part B för att den förra gör något riktigt bra eller om den andra mest haltar fram. På CPU-sidan finns en hel del tekniska förklaringar till varför det är svårt för x86-gänget att hänga med ARM64 designer, men på GPU-sidan finns egentligen inte någon sådan förklaring.

Om nu Qualcomms GPU presterar som de visar här blir Intels framfart på iGPU-sidan rätt mycket mindre imponerande. I så fall har de långt mer kommit ikapp AMD p.g.a. att den senare tappat koncepten än att Intel skulle gjort något utöver det väntande. Och alla dessa tre blir oavsett totalt överkörda av Apple Pro och Max GPU, så inte riktigt "snabbare än alla andras".

Framåt tror jag ändå man kan vänta sig en hel del. Är trots mannen bakom Apple Silicon CPU-designen som är chefsarkitekt för Qualcomms CPU-serie, skulle hävda att han tagit över Jim Kellers krona som bästa CPU-designer i världen just nu. När de presenterade Oryon nämndes flera gånger att de måste begränsa scope för att få ut en produkt, de har massor med prestandaförbättrande idéer för kommande generationer.

Och som något som primärt använder datorn för programutveckling: riktigt kul att se att även Oryon verkar prestera riktigt väl för kompilering ställd mot konkurenterna.

Kompilator-testet från GB6 (SPECInt har ett liknande som är baserat på GCC i stället för Clang/LLVM som för Apple/Intel/AMD visar samma sak)

Oryon, M3, i7-155H, 7940HS, i9-14900K, 7950X

CPU

ST

Oryon

3335

M3

3918

i7-155H

2305

7940HS

2686

i9-14900K

3090

7950X

2875

Oryon når inte M3, men en CPU för ultratunn dator slår det bästa Intel/AMD har att erbjuda ens för stationära just nu.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hr aldrig fått något bra svar på hur väl Geekbench-resultat motsvarar prestandan vid användande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Hr aldrig fått något bra svar på hur väl Geekbench-resultat motsvarar prestandan vid användande.

Geekbench fick, och förtjänade, massor av kritik i de första generationerna. Man lade allt för stor vikt vid saker som i praktiken spelade rätt liten roll. Ovanpå det var data som användes mindre på mobiler än på "vanliga" datorer, så jämförelser däremellan var helt värdelösa.

Idag är Geekbench för desktop/laptop vad SPEC är för servers. Definitivt inte det slutgiltiga svaret, men på det stora hela det mest heltäckande svar på "hur bra presterar denna CPU i genomsnitt över typiska program".

Det viktiga att förstå kring GB6 (gällde även GB5) är att man använder "riktigt" program och "riktiga" bibliotek i testerna, inte handhackade microbenchmarks. Det är nu också samma data på alla plattformar och samma binära resultat (så t.ex. kompilator-testet är inte snabbare på ARM64 för det är billigare att generera ARM64 assembler, så är det men i testet producerar samma binär oavsett ISA).

En stor fördel i GB6 är att MT resultaten nu är betydligt mer relevanta för "riktiga fall" jämfört med alla tidigare versioner. Fram till GB5 körde man i praktiken X antal enkeltrådade fall där X var lika med antalet CPU-trådar. I GB6 kör man ett program som försöker använda alla trådar, så skalningen med CPU-trådar är långt sämre i GB6 jämfört med tidigare (men man har ändå lite valt fall som skalar hyfsat väl med CPU-kärnor).

Totalsumman: säger en del, men kan bli ordentligt missvisande för specifika fall.

Intel och AMD har trots rätt olika mikroarkitektur, förvånansvärt likvärdig relativ prestanda i deltesterna. Så där är totalsumman rätt bra när man ställer Zen4 mot Golden Cove.

Däremot kan det skilja rätt mycket i specifika fall när man jämför olika generationer, t.ex. Golden Cove mot Skylake. Och det skiljer mycket på vissa fall när man ställer x86 mot ARM64. HTML5 och kompilering är något som verkar rejält föredra ARM64 medan ray-tracing och vissa bildbehandling fall (object remover testet) rejält föredrar x86_64.

Båda dessa tester använder bibliotek från Intel med väldigt bra optimering för AVX, svårt att säga om NEON är sämre eller om det bara är mindre optimerat men gissar på en kombo (NEON är på väg att ersättas av SVE på ARM64 sidan, allt jag läst om SVE är att det rätt mycket är AVX-512 "done right", Arms Cortex A/X serie stödjer redan SVE men Apple är kvar på ARMv8.x och därmed NEON, oklart om Oryon är ARMv8.x eller ARMv9.x).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så "Qualcomm: Våra systemkretsar är snabbare än alla andras, om man inte tar med de kretsar som är snabbare..."

I det här läget tror jag man utan problem kan förutsätta att kompakta bärbara datorer baserad på Qualcomms kretsar kommer vara betydligt bättre än motsvarande baserade på Intel/AMD-kretsar. Är just detta ihop med att Apples HW är, utanför tekniker som Parallels (som ändå fungerar väldigt bra), inte är en konkurrent på Windows-sidan som Qualcomm måste bygga sitt budskap kring vid lansering.

Undrar om Qualcomm fått skruva ned peak-frekvensen på Oryon? För tycker de är lite oväntat långt efter M3 på den punkten när det pratades om att Oryon skulle ha peak-frekvens på 4,3 GHz (när max två kärnor är aktiva) medan M3 ligger på max 4,2 GHz. Givet vem som är chefsarkitekt för Oryon lär dess mikroarkitektur påminna om Apples en hel del.

Detta är M3 Max testat precis nu på min laptop, 3200 i ST är helt i nivå med de bästa Intel/AMD kan uppbringa på desktop-sidan och en bra bit över vad de kan erbjuda på deras bärbara.
<Uppladdad bildlänk>

Vad Qualcomm riktigt sätter fingret på här är hur utmanande det är att avgöra om part A vinner över part B för att den förra gör något riktigt bra eller om den andra mest haltar fram. På CPU-sidan finns en hel del tekniska förklaringar till varför det är svårt för x86-gänget att hänga med ARM64 designer, men på GPU-sidan finns egentligen inte någon sådan förklaring.

Om nu Qualcomms GPU presterar som de visar här blir Intels framfart på iGPU-sidan rätt mycket mindre imponerande. I så fall har de långt mer kommit ikapp AMD p.g.a. att den senare tappat koncepten än att Intel skulle gjort något utöver det väntande. Och alla dessa tre blir oavsett totalt överkörda av Apple Pro och Max GPU, så inte riktigt "snabbare än alla andras".

Framåt tror jag ändå man kan vänta sig en hel del. Är trots mannen bakom Apple Silicon CPU-designen som är chefsarkitekt för Qualcomms CPU-serie, skulle hävda att han tagit över Jim Kellers krona som bästa CPU-designer i världen just nu. När de presenterade Oryon nämndes flera gånger att de måste begränsa scope för att få ut en produkt, de har massor med prestandaförbättrande idéer för kommande generationer.

Och som något som primärt använder datorn för programutveckling: riktigt kul att se att även Oryon verkar prestera riktigt väl för kompilering ställd mot konkurenterna.

Kompilator-testet från GB6 (SPECInt har ett liknande som är baserat på GCC i stället för Clang/LLVM som för Apple/Intel/AMD visar samma sak)

Oryon, M3, i7-155H, 7940HS, i9-14900K, 7950X

CPU

ST

Oryon

3335

M3

3918

i7-155H

2305

7940HS

2686

i9-14900K

3090

7950X

2875

Oryon når inte M3, men en CPU för ultratunn dator slår det bästa Intel/AMD har att erbjuda ens för stationära just nu.

Tycker det är tydligt och förväntat att de inte når apples M3 per kärna, men fortfarande slår de x86 med besked i något som kan nå ’vanliga’ datorer… tror det kan bli något bra av detta

Kul att se skillnaderna mellan AMD/Intel i din tabell, AMD funkar nästan lika bra i laptops, Intel är flera mil efter!

Permalänk
Medlem

Men dessa chip är väl ARM så borde bara jämföra med ARM som t.ex. Apples chip?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Tycker det är tydligt och förväntat att de inte når apples M3 per kärna, men fortfarande slår de x86 med besked i något som kan nå ’vanliga’ datorer… tror det kan bli något bra av detta

Kul att se skillnaderna mellan AMD/Intel i din tabell, AMD funkar nästan lika bra i laptops, Intel är flera mil efter!

i7-1370P ligger på 2590 ST i Clang-testet. Men då är man en generation efter AMD/Qualcomm i processteknik (som jag förstår det kommer Oryon använda TSMC "4nm" som i praktiken är deras 5nm+) och två generationer efter M3. Så perf/W blir därefter.

Intel har alltid haft problem med att behålla peak-frekvenserna när de går till en ny process. Meteor Lake är ett rejält kliv framåt i framförallt GPU (typ fördubbling mot generationen innan) men även perf/W ökades rejält. Däremot minskade ST prestanda en del mot generationen innan, Redwood Cove är tydligen rakt av Raptor Cove på Intel 4 + fördubblad L1I$ till 64 kB.

Att öka L1I$ ger inte så mycket på moderna x86, både Intel och AMD har rätt begränsad kapacitet i sin front-end och bra prestanda är beroende av bra uop-cache hit-rate. Får se hur stor L1I$ Oryon har, Apple använder inte uop-cache utan har en brutalt bred front-end och 192 kB L1I$. Tror det är en stor förklaring varför M-serien är så brutalt snabb på kompilering, det är en "elak" last med stort kodsegment-avtryck -> passar uop-cache rätt illa.

Enda från x86-lägret som jag personligen känner kan bli riktigt spännande att se är om ryktet kring att Lunar Lake kör TSMC 3nm även för CPU-kärnorna. Tror inte Intel har möjlighet att hänga med TSMC kring optimeringar relevanta för kretsar med väldigt låg effekt, de saknar helt enkelt skalfördelar som TSMC (och delvis Samsung) har i att tillverka miljarder high-end mobilkretsar varje år.

Tvivlar starkt på att det kommer räcka för att Lunar Lake ska slå Apple/Qualcomm i perf/W, men vore en väldigt intressant datapunkt både mot dem och mot AMD. Då är det verkligen mikroarkitektur mot mikroarkitektur på samma tillverkning (nästa generation Qualcomm CPU lär vara på 3 nm den också).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Men dessa chip är väl ARM så borde bara jämföra med ARM som t.ex. Apples chip?

Varför då? Applikationer för x86 kan köras på ARM via översättning till exempel, och extremt många kompileras för båda instruktionerna

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Men dessa chip är väl ARM så borde bara jämföra med ARM som t.ex. Apples chip?

Absolut inte: Det intressanta är ju just att någon som inte är Apple når prestanda och effektivitet i toppklass, vilket öppnar för icke-macOS-datorer om bara mjukvaruutvecklarna även på de andra plattformarna får tummen ur. Microsoft har verkat vilja röra sig åt det hållet länge men det har saknats bra hårdvara från tillverkare de var villiga att samarbeta med. Linux (och andra system) på ARM har funnits länge, men har haft en stor black om foten på grund av att det huvudsakligen varit hårdvara i Raspberry PI-klass eller svindyra server-SoC:er från 32 kärnor och uppåt de kunnat användas för; det har inte funnits något som motsvarar prestandan i en bra PC till en prispunkt motsvarande en bra PC utanför Apple-sfären.

Permalänk
Medlem

Är det ens realistiskt att tro att övergången kommer hända så här enkelt?
Apple's Rosetta översätter "scalar" x86_64 kod även självmodifierande utan problem, begränsningen kommer till CPU extensions speciellt SIMD instruktioner.

Citat:

Rosetta translates all x86_64 instructions, but it doesn’t support the execution of some newer instruction sets and processor features, such as AVX, AVX2, and AVX512 vector instructions.

Det går lösa, men kommer det bli riktigt fet penalty på dessa instruktioner som inte kan mappas 1:1.

Apple har privilegiet at deras användare vet dom är andrahandssorteringen när det kommer till spel och accepterat detta, har inte riktigt bilden att dom kör gamla versioner av programvara heller.

Hos Windows ser jag en helt annan demografi där bakåtkompatibilitet och spel är väldigt viktigt.

Själv ser jag nog hybrid CPU som enda verkliga övergångslösningen, ARM kod körs på ARM-kärnor, och x86 kod körs på "legacy cores" tills kernel-anrop där register state kopieras så en ARM-kärna kan ta över sedan lämnar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Är det ens realistiskt att tro att övergången kommer hända så här enkelt?
Apple's Rosetta översätter "scalar" x86_64 kod även självmodifierande utan problem, begränsningen kommer till CPU extensions speciellt SIMD instruktioner.

Det går lösa, men kommer det bli riktigt fet penalty på dessa instruktioner som inte kan mappas 1:1.

Apple har privilegiet at deras användare vet dom är andrahandssorteringen när det kommer till spel och accepterat detta, har inte riktigt bilden att dom kör gamla versioner av programvara heller.

Hos Windows ser jag en helt annan demografi där bakåtkompatibilitet och spel är väldigt viktigt.

Själv ser jag nog hybrid CPU som enda verkliga övergångslösningen, ARM kod körs på ARM-kärnor, och x86 kod körs på "legacy cores" tills kernel-anrop där register state kopieras så en ARM-kärna kan ta över sedan lämnar tillbaka.

Du har rätt om bakåtkompatibilitet, men det är inte så man får utveckling. För det andra: Vem skulle betala för två CPU:er i en konsumentmaskin? Det skulle av nödvändighet bli en nischlösning som skulle bli extremt begränsad i marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Utslagsfrågan: kan man spela spel på detta?

Eller är lösningen så skakig att dom endast pratar om vissa titlar för resten krashar?

Permalänk
Medlem

Det borde väl att gå att addera en extern GPU även till ARM CPU's för att få acceptabel spelprestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det borde väl att gå att addera en extern GPU även till ARM CPU's för att få acceptabel spelprestanda?

I princip, ja. Givet tillgång till PCIe, drivrutiner, osv förstås.

Samtidigt verkar ju alla vara besatta av att göra små maskiner, dels då tunna laptops, men i övrigt små maskiner som inte följer någon standard, där typ allt är ditklabbat på moderkortet och som på sin höjd har en M.2-plats vad gäller PCIe.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Det går lösa, men kommer det bli riktigt fet penalty på dessa instruktioner som inte kan mappas 1:1.

Apple har privilegiet at deras användare vet dom är andrahandssorteringen när det kommer till spel och accepterat detta, har inte riktigt bilden att dom kör gamla versioner av programvara heller.

Hos Windows ser jag en helt annan demografi där bakåtkompatibilitet och spel är väldigt viktigt.

Men för de flesta är spel nog inte så viktigt som för oss här på Sweclockers. Och även med "penalty" på legacy-program så kommer de att köra snabbt nog ändå. Får bara folk ett Windows som fungerar som Windows (inte som Windows RT) och kör alla Windowsprogram som förväntat så kommer hastigheten inte att vara ett problem undantaget vissa spel eller program som förlitar sig på viss GPU etc, en tyst laptop som har riktigt bra prestanda och klarar 1 arbetsdag på en laddning kommer att vara lockande. Nya program kommer såklart att uppdateras för ARM i lämpliga fall.

Tror även detta blir ett lyft för destop-Linux

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Står det något om vilken TDP Qualcomms variant är?

Vilken borde man testa mot? AMDs 7840H? Är de en 54W eller 60W variant?

Så gissar Qualcomms är en 30-35W variant?

De jämför givetvis mot dagens generation av konkurrenternas modeller som redan finns ute men AMD Phoenix släpptes i början av 2023. AMD eller rykten har hintat om 10-15% ökad IPC men det kommer givetvis bli lite mer än det. Så Elite X kommer möta både mobila AMD 9000-serien på Zen 5, toppmodellerna då alltså i höst/vinter och Intel Lunar Lake nästa år.

Några Elite X bärbara från OEM kommer vi nog inte se förrän höst tidigast.

Permalänk
Skrivet av SSIV:

Utslagsfrågan: kan man spela spel på detta?

Eller är lösningen så skakig att dom endast pratar om vissa titlar för resten krashar?

Här har vi en lista över spelbarhetsstatus för en rad spel på dagens Apple Silicon-baserade Appledatorer. En AArch64-baserad dator som kör Windows bör förhoppningsvis inte behöva API-shims som Wine/Crossover, och Microsoft har, vad jag förstått, varit rejält mycket mindre aggressiva i att rakt ut förbjuda 32-bits kod att gå på sina Windowsversioner för ARM, vilket är två begränsningar i hur bra icke-porterade spel kan fungera på en Mac. (Som du ser, är det en hel del titlar som fungerar om man kör Windows via Parallels men inte annars).

Glöm inte att speltillverkare också har möjlighet att kompilera sin egen kod för andra arkitekturer. Det är ju vad som gör att program baserade på öppen källkod tenderar att dyka upp kvickt på annat än x86/AMD64.
Få av speltillverkarna har valt att ta sig jobbet för macOS - det är ingen stor marknad för dem, vilket leder till ett moment-22 - men det är definitivt inte omöjligt att Windows på snabb ARM är mer motiverande för dem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Står det något om vilken TDP Qualcomms variant är?

Vilken borde man testa mot? AMDs 7840H? Är de en 54W eller 60W variant?

Så gissar Qualcomms är en 30-35W variant?

De jämför givetvis mot dagens generation av konkurrenternas modeller som redan finns ute men AMD Phoenix släpptes i början av 2023. AMD eller rykten har hintat om 10-15% ökad IPC men det kommer givetvis bli lite mer än det. Så Elite X kommer möta både mobila AMD 9000-serien på Zen 5, toppmodellerna då alltså i höst/vinter och Intel Lunar Lake nästa år.

Några Elite X bärbara från OEM kommer vi nog inte se förrän höst tidigast.

"Standardmodellen" av Snapdragon X sägs ha en TDP på 23 W. Men spannet går till 80 W, så kommer vara upp till tillverkarna att göra avvägningen.

Både AMD och Intel har ju numera "configurable TDP". Du frågar om 7840H, Qualcomm jämför med 7840HS som har en "default TDP" på låga 35 W men när man tittar på datorer som Notebookcheck testat är uppmätt median-effekt på de datorer med krets på helt vansinniga 105 W.

Tyvärr verkar inte Notebookcheck gjort samma mätning hos "vanliga" M3, men de har gjort det för M3 Pro och den ligger på 45 W. Så tror man kan förutsätta att oavsett vad Intel/AMD släpper kommer de fortfarande inte vara nära vare sig Qualcomm eller Apple vad det gäller perf/W, men de kan helt klart nå Qualcomm i prestanda. Det hade varit så mycket värt för Qualcomm (och även för oss för det är dags att gå vidare från x86) om de fått ut produkter med Oryon i början av året istället för i mitten.

Vad det gäller tillgänglighet så förstår jag det som Snapdragon X har skeppats sedan flera månader tillbaka, något som inte är fallet för vare sig Intels eller AMDs nästa generation laptop CPUer (båda dessa förväntas börja skeppa dessa 2H 2024).

Finns indikation på att bl.a. nästa generation Surface produkter ska dyka upp i juni med Snapdragon X.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Här har vi en lista över spelbarhetsstatus för en rad spel på dagens Apple Silicon-baserade Appledatorer. En AArch64-baserad dator som kör Windows bör förhoppningsvis inte behöva API-shims som Wine/Crossover, och Microsoft har, vad jag förstått, varit rejält mycket mindre aggressiva i att rakt ut förbjuda 32-bits kod att gå på sina Windowsversioner för ARM, vilket är två begränsningar i hur bra icke-porterade spel kan fungera på en Mac. (Som du ser, är det en hel del titlar som fungerar om man kör Windows via Parallels men inte annars).

Glöm inte att speltillverkare också har möjlighet att kompilera sin egen kod för andra arkitekturer. Det är ju vad som gör att program baserade på öppen källkod tenderar att dyka upp kvickt på annat än x86/AMD64.
Få av speltillverkarna har valt att ta sig jobbet för macOS - det är ingen stor marknad för dem, vilket leder till ett moment-22 - men det är definitivt inte omöjligt att Windows på snabb ARM är mer motiverande för dem.

Apples GPUer har en utmaning i att de faktiskt inte stödjer DX12 på ett bra sätt. Är inte helt med på de exakta detaljerna, med finns saker i DX12 som inte är kompatibelt med HW som använder sig av tile-based deferred rendering, TBDR (vilket Apple och även Arms Mali gör). Däremot stödjer Vulkan TBDR, men är rätt få spel som använder Vulkan.

Qualcomm har sedan flera generationer en GPU-design som stödjer både TBDR och en traditionell modell, så den är fullt kompatibel med DX12. TBDR har fördelen att vara mer energieffektiv och bättre hantera låg bandbredd mot RAM, men den har problem med väldigt komplex geometri.

Tycker man rätt bra kan se fördelarna med TBDR på Apples GPUer, de är förvånansvärt bra på att köra de spel som ändå finns i väldig höga upplösningar. Men man ser också nackdelarna, att slå på väldigt höga inställningar kan snabbt döda prestanda, framförallt om man kör på lite klenare GPUer (men ser det även med 40-kärnors varianten av M3 Max).

Rätt coolt att spel som Apex Legends och Resident Evil 4 flyter otroligt väl i "native-upplösning" på 16" MBP, d.v.s. 3456x2234.

Snapdragon X Elite kommer inte ha mer än dual-channel mot RAM, men de har fördelen mot alla andra i att stödja den snabbaste DDR-standarden: LPDDR5x-8533 (så 136 GB/sec). AMD Hawk point (8xxx serien) klarar max LPDDR5x-7500 medan Intel Meteor Lake toppar på LPDDR5x-7467 (så dessa två ligger på ~120 GB/s). Apple M3 ligger på 100 GB/s medan M3 Pro har 150 GB/s (Max är 300 eller 400 GB/s beroende på variant).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Du har rätt om bakåtkompatibilitet, men det är inte så man får utveckling. För det andra: Vem skulle betala för två CPU:er i en konsumentmaskin? Det skulle av nödvändighet bli en nischlösning som skulle bli extremt begränsad i marknadsandelar.

Itanium hade ett hårdvaru översättningslager, det är en variant.
AMD har redan flera CCD ihoplimmade, man behöver bara en extra CCD med tillräckligt med perf för driva typ Cyberpunk, så bör man klara 99% av all legacy, en dual/quad core borde inte kosta så mkt extra.

Både AMD och Intel går mot tile based CPU tillverkning, borde gå löda på vad som helst.

Jag hade gärna hoppat på ARM tåget direkt, fast tror det är svårare med den breda massan.
Microsoft har försökt med ARM tidigare, och då gick det inte alls bra.

Permalänk

Ett problem med uttalande om den snabbaste är svårt att ha det inom alla klasser. Alltifrån den billiga ultraportabla, till den mest extrema workststationen. Många tester idag kan liknas att man kör sin lilla 3.5tons grävmaskin och imponerar hur otroligt snabbt kan kan köra fram och tillbaka, hur snabbt skopan kan röra sig etc. Sedan säger man att denna 3.5tons grävmaskin är den snabbaste grävmaskinen som finns och den utklassar alla 50tons grävare i råprestanda.

Med det sagt de snabbaste persondatorerna idag är ofta för klena för stora laster som tekniker kör på sina persondatorer och det blir lite ironi över det hela att den både är snabbast och för klen för att utföra jobbet.

För vanligt folk är det dock intressant vad de får för pengarna. Jag själv skulle aldrig lägga mig över 50 000kr på en desktop, i denna budget ligger x86 bra till. Förhoppningsvis får de mer konkurrens av Qualcomm om nu operativsystemet till dem får lite bättre programutbud.
Det stora problemet jag har med Apple är att det blir så inih-lvete fort dyrt. Jag har inget emot att få en M3 max att jobba vid, jag har dock problem med att själv lägga ut pengarna.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

"Standardmodellen" av Snapdragon X sägs ha en TDP på 23 W. Men spannet går till 80 W, så kommer vara upp till tillverkarna att göra avvägningen.

Både AMD och Intel har ju numera "configurable TDP". Du frågar om 7840H, Qualcomm jämför med 7840HS som har en "default TDP" på låga 35 W men när man tittar på datorer som Notebookcheck testat är uppmätt median-effekt på de datorer med krets på helt vansinniga 105 W.

Tyvärr verkar inte Notebookcheck gjort samma mätning hos "vanliga" M3, men de har gjort det för M3 Pro och den ligger på 45 W. Så tror man kan förutsätta att oavsett vad Intel/AMD släpper kommer de fortfarande inte vara nära vare sig Qualcomm eller Apple vad det gäller perf/W, men de kan helt klart nå Qualcomm i prestanda. Det hade varit så mycket värt för Qualcomm (och även för oss för det är dags att gå vidare från x86) om de fått ut produkter med Oryon i början av året istället för i mitten.

Vad det gäller tillgänglighet så förstår jag det som Snapdragon X har skeppats sedan flera månader tillbaka, något som inte är fallet för vare sig Intels eller AMDs nästa generation laptop CPUer (båda dessa förväntas börja skeppa dessa 2H 2024).

Finns indikation på att bl.a. nästa generation Surface produkter ska dyka upp i juni med Snapdragon X.

Apples GPUer har en utmaning i att de faktiskt inte stödjer DX12 på ett bra sätt. Är inte helt med på de exakta detaljerna, med finns saker i DX12 som inte är kompatibelt med HW som använder sig av tile-based deferred rendering, TBDR (vilket Apple och även Arms Mali gör). Däremot stödjer Vulkan TBDR, men är rätt få spel som använder Vulkan.

Qualcomm har sedan flera generationer en GPU-design som stödjer både TBDR och en traditionell modell, så den är fullt kompatibel med DX12. TBDR har fördelen att vara mer energieffektiv och bättre hantera låg bandbredd mot RAM, men den har problem med väldigt komplex geometri.

Tycker man rätt bra kan se fördelarna med TBDR på Apples GPUer, de är förvånansvärt bra på att köra de spel som ändå finns i väldig höga upplösningar. Men man ser också nackdelarna, att slå på väldigt höga inställningar kan snabbt döda prestanda, framförallt om man kör på lite klenare GPUer (men ser det även med 40-kärnors varianten av M3 Max).

Rätt coolt att spel som Apex Legends och Resident Evil 4 flyter otroligt väl i "native-upplösning" på 16" MBP, d.v.s. 3456x2234.

Snapdragon X Elite kommer inte ha mer än dual-channel mot RAM, men de har fördelen mot alla andra i att stödja den snabbaste DDR-standarden: LPDDR5x-8533 (så 136 GB/sec). AMD Hawk point (8xxx serien) klarar max LPDDR5x-7500 medan Intel Meteor Lake toppar på LPDDR5x-7467 (så dessa två ligger på ~120 GB/s). Apple M3 ligger på 100 GB/s medan M3 Pro har 150 GB/s (Max är 300 eller 400 GB/s beroende på variant).

Jag tror de visar en av sina 23W varianter och jämför dem. Deras 80W varianter kommer inte vara lika bra med prestanda/energi.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem med uttalande om den snabbaste är svårt att ha det inom alla klasser. Alltifrån den billiga ultraportabla, till den mest extrema workststationen. Många tester idag kan liknas att man kör sin lilla 3.5tons grävmaskin och imponerar hur otroligt snabbt kan kan köra fram och tillbaka, hur snabbt skopan kan röra sig etc. Sedan säger man att denna 3.5tons grävmaskin är den snabbaste grävmaskinen som finns och den utklassar alla 50tons grävare i råprestanda.

Med det sagt de snabbaste persondatorerna idag är ofta för klena för stora laster som tekniker kör på sina persondatorer och det blir lite ironi över det hela att den både är snabbast och för klen för att utföra jobbet.

För vanligt folk är det dock intressant vad de får för pengarna. Jag själv skulle aldrig lägga mig över 50 000kr på en desktop, i denna budget ligger x86 bra till. Förhoppningsvis får de mer konkurrens av Qualcomm om nu operativsystemet till dem får lite bättre programutbud.
Det stora problemet jag har med Apple är att det blir så inih-lvete fort dyrt. Jag har inget emot att få en M3 max att jobba vid, jag har dock problem med att själv lägga ut pengarna.

De säger faktiskt bara "våra systemkretsar är snabbare än alla andras [systemkretsar]". Intel/AMD använder bara systemkretsar i kompakta laptops, stationära samt de "släpbara stationära" laptop:sen använder inte systemkretsar. Är väl återigen Apple där uttalandet stämmer sämst då de kör med systemkretsar även i deras Mac Studio serie.

Sen är M3 Max verkligen dyr om du faktiskt har nytta vad det plattformen erbjuder? Vilken annan tillverkare har en GPU med upp till 128 GB minne söder om 200k SEK? Definitivt inget normalanvändaren behöver, men du brukar ju lyfta fall som mikroskopisk del av marknaden har någon som helst nytta av.

För vissa AI fall är M3 Max just nu extremt prisvärd, trots att 128 GB versionen startar på ca 65k SEK.

Just det är en marknad Qualcomm faktiskt bör undvika givet att de primärt siktar in sig på Windows-marknaden. De mest använda ramverken, PyTorch och Tensoflow, presterar väsentligt sämre på Windows jämfört med Linux och MacOS och "ingen" verkar bry sig tillräckligt för att fixa det. I.e. det är inte en viktig marknad om man siktar på Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Itanium hade ett hårdvaru översättningslager, det är en variant.
AMD har redan flera CCD ihoplimmade, man behöver bara en extra CCD med tillräckligt med perf för driva typ Cyberpunk, så bör man klara 99% av all legacy, en dual/quad core borde inte kosta så mkt extra.

Både AMD och Intel går mot tile based CPU tillverkning, borde gå löda på vad som helst.

Jag kan för lite om hårdvaruarkitektur för att kunna uttala mig om hur svårt eller enkelt det vore att utföra detta på ett sätt som inte blev dyrare än att folk vill betala för det, men jag tror enkelt uttryckt inte det vore praktiskt.
Den stora fördelen vi har idag är att mjukvaruöversättningslagren är snabba nog så att ett hårdvaruöversättningslager sannolikt inte behövs för den stora massan: Vad jag ser på min Mac är att datorn verkar jobba påtagligt effektivare med native-program, men jag har inga egentliga prestandaproblem i det mesta som går igenom Rosetta2.

Skrivet av Dyluck:

Jag hade gärna hoppat på ARM tåget direkt, fast tror det är svårare med den breda massan.
Microsoft har försökt med ARM tidigare, och då gick det inte alls bra.

Då fanns inte chip med tillräcklig prestanda, och den lilla gruppen av ARM-entusiaster i Microsoft hade uppenbart inte medhåll från tillräckligt högt upp i företaget. Man hoppades få en snöboll i rullning enbart på ny teknologi, men ny teknologi är inte orsaken till att de flesta väljer Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De säger faktiskt bara "våra systemkretsar är snabbare än alla andras [systemkretsar]". Intel/AMD använder bara systemkretsar i kompakta laptops, stationära samt de "släpbara stationära" laptop:sen använder inte systemkretsar. Är väl återigen Apple där uttalandet stämmer sämst då de kör med systemkretsar även i deras Mac Studio serie.

Har Qualcomm faktiskt sagt något om "systemkretsar" öht?

För om vi nu snöar in på det specifika ordvalet i Sweclockers rubrik så undrar jag verkligen om jag bara missat något. Rubriken förefaller ju utifrån vad jag sett vara helt och hållet skapad och signerad av Sweclockers, inte Qualcomm, trots att den utger sig för att vara någon form av citat.

Sedan är det ju så att Qualcomm mycket riktigt jämför med mobilkretsar från Intel och AMD och kallar sin skapelse för "best-in-class CPU", så jag tror ju det snarast är detta man får ta fasta på sett till vad Qualcomm faktiskt hävdat...

"Klassen" verkar ju lämnas opreciserad i vad de visat, men baserat på jämförelsen får man kanske anta att den är något i stil med "CPUer att stoppa i Windows-laptops"? På det viset blir de ju snabbt och enkelt av med Apple-problemet också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag kan för lite om hårdvaruarkitektur för att kunna uttala mig om hur svårt eller enkelt det vore att utföra detta på ett sätt som inte blev dyrare än att folk vill betala för det, men jag tror enkelt uttryckt inte det vore praktiskt.
Den stora fördelen vi har idag är att mjukvaruöversättningslagren är snabba nog så att ett hårdvaruöversättningslager sannolikt inte behövs för den stora massan: Vad jag ser på min Mac är att datorn verkar jobba påtagligt effektivare med native-program, men jag har inga egentliga prestandaproblem i det mesta som går igenom Rosetta2.

Då fanns inte chip med tillräcklig prestanda, och den lilla gruppen av ARM-entusiaster i Microsoft hade uppenbart inte medhåll från tillräckligt högt upp i företaget. Man hoppades få en snöboll i rullning enbart på ny teknologi, men ny teknologi är inte orsaken till att de flesta väljer Windows.

Jag hoppas också att det var prestandan som var stora anledningen till att det fallera förra gången.

Har du testat köra icke native spel med Rosetta, hur ser prestanda, och hur stor andel spel klarar emuleras korrekt?

Permalänk
Skrivet av Dyluck:

Jag hoppas också att det var prestandan som var stora anledningen till att det fallera förra gången.

Har du testat köra icke native spel med Rosetta, hur ser prestanda, och hur stor andel spel klarar emuleras korrekt?

För att vara ärlig ser mitt spelbibliotek i Steam på Macen rätt anemiskt ut: det är väl i princip Tomb Raider-spelen (rebooten från 2013 och framåt), Dirt 4, Euro Truck Simulator 2, X-Plane 12 och War Thunder som överlevt slakten på allt 32-bits-innehåll för några år sedan, så jag spelar huvudsakligen på min Ryzen-PC med Fedora.

De flesta av titlarna är inte portade till Apple Silicon, och då är de generellt sett spelbara men har lite ojämn uppdateringsfrekvens. Det enda av spelen jag spelar regelbundet på Macen är War Thunder: det har jag låst till 1080p och 60 Hz med vsync, och då hör jag aldrig fläkten i datorn. Kan kolla upp mer exakta data runt detta imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så "Qualcomm: Våra systemkretsar är snabbare än alla andras, om man inte tar med de kretsar som är snabbare..."

I det här läget tror jag man utan problem kan förutsätta att kompakta bärbara datorer baserad på Qualcomms kretsar kommer vara betydligt bättre än motsvarande baserade på Intel/AMD-kretsar. Är just detta ihop med att Apples HW är, utanför tekniker som Parallels (som ändå fungerar väldigt bra), inte är en konkurrent på Windows-sidan som Qualcomm måste bygga sitt budskap kring vid lansering.

Undrar om Qualcomm fått skruva ned peak-frekvensen på Oryon? För tycker de är lite oväntat långt efter M3 på den punkten när det pratades om att Oryon skulle ha peak-frekvens på 4,3 GHz (när max två kärnor är aktiva) medan M3 ligger på max 4,2 GHz. Givet vem som är chefsarkitekt för Oryon lär dess mikroarkitektur påminna om Apples en hel del.

Detta är M3 Max testat precis nu på min laptop, 3200 i ST är helt i nivå med de bästa Intel/AMD kan uppbringa på desktop-sidan och en bra bit över vad de kan erbjuda på deras bärbara.
<Uppladdad bildlänk>

Vad Qualcomm riktigt sätter fingret på här är hur utmanande det är att avgöra om part A vinner över part B för att den förra gör något riktigt bra eller om den andra mest haltar fram. På CPU-sidan finns en hel del tekniska förklaringar till varför det är svårt för x86-gänget att hänga med ARM64 designer, men på GPU-sidan finns egentligen inte någon sådan förklaring.

Om nu Qualcomms GPU presterar som de visar här blir Intels framfart på iGPU-sidan rätt mycket mindre imponerande. I så fall har de långt mer kommit ikapp AMD p.g.a. att den senare tappat koncepten än att Intel skulle gjort något utöver det väntande. Och alla dessa tre blir oavsett totalt överkörda av Apple Pro och Max GPU, så inte riktigt "snabbare än alla andras".

Framåt tror jag ändå man kan vänta sig en hel del. Är trots mannen bakom Apple Silicon CPU-designen som är chefsarkitekt för Qualcomms CPU-serie, skulle hävda att han tagit över Jim Kellers krona som bästa CPU-designer i världen just nu. När de presenterade Oryon nämndes flera gånger att de måste begränsa scope för att få ut en produkt, de har massor med prestandaförbättrande idéer för kommande generationer.

Och som något som primärt använder datorn för programutveckling: riktigt kul att se att även Oryon verkar prestera riktigt väl för kompilering ställd mot konkurenterna.

Kompilator-testet från GB6 (SPECInt har ett liknande som är baserat på GCC i stället för Clang/LLVM som för Apple/Intel/AMD visar samma sak)

Oryon, M3, i7-155H, 7940HS, i9-14900K, 7950X

CPU

ST

Oryon

3335

M3

3918

i7-155H

2305

7940HS

2686

i9-14900K

3090

7950X

2875

Oryon når inte M3, men en CPU för ultratunn dator slår det bästa Intel/AMD har att erbjuda ens för stationära just nu.

en Intel I 3 10100 ligger ju på 5504 poäng ARM slagen av överklockning håll dig till prestanda per W

"Oryon når inte M3, men en CPU för ultratunn dator slår det bästa Intel/AMD har att erbjuda ens för stationära just nu." var är alla dessa CPU i överklockining??? vad är en stationär dator på forumet sweclockers, något som de kan visa prestanda från en dator från Elgiganten eller en dator från forumet som kan nå upp till betydligt högre överklocknings prestanda?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)