Permalänk
Medlem

Tilltagande krascher

Min dotter köpte en begagnad dator för ett par år sedan. Redan när hon köpt den visade det sig att den kraschade när hon spelade vissa spel, till exempel Fortnite. Det satt ett 1080 i som jag provade att byta ut mot mitt 970. Då fungerade hennes dator problemfritt och har så gjort fram till nyligen då den börjat krascha igen. Sedan den började krascha igen har problemen tilltagit och nu kraschar den så fort hon öppnar något som kräver lite grafik. Till saken hör att min dator som haft hennes 1080 sedan bytet fungerar felfritt, så GPUn var sannolikt inte problemet från början. Det känns som att problemet maskades av att ett klenare grafikkort gjorde att något annat belastades mindre. Men vad är det då som kan degraderas över tid på det här sättet som gör att den nu börjat igen? Var börjar man felsöka? Finns det några testprogram som belastar olika delar av systemet?

Tacksam för tips

Permalänk
Hedersmedlem

Nätaggregatet skulle det kunna vara med de symtomen. Vad är det för nätagg? Och vad är det för delar i övrigt, framför allt processor?
Just eftersom 1080 har högre effektkrav än 970 så är det ju rimligt att ett sådant problem maskeras av att byta ner.

Även GTX 970 har högre effektkrav (c:a 150 W) än typ alla processorer från samma era, så om det är nätagget så är det inte säkert att du kan få fram symtomen genom att stresstesta övriga systemet.

Du kan testa processorn med ett flertal program. Ett par populära val är Prime95 (enbart CPU) och OCCT (testar allt möjligt).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Installerade ni om windows när ni köpte datorn?
Du kan prova köra memtest och kolla så minnena lirar som de ska, även crystal disk info för att kolla hårddiskens hälsa.
Och till siste core temp för att kolla cpu tempen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickejoh:

Min dotter köpte en begagnad dator för ett par år sedan. Redan när hon köpt den visade det sig att den kraschade när hon spelade vissa spel, till exempel Fortnite. Det satt ett 1080 i som jag provade att byta ut mot mitt 970. Då fungerade hennes dator problemfritt och har så gjort fram till nyligen då den börjat krascha igen. Sedan den började krascha igen har problemen tilltagit och nu kraschar den så fort hon öppnar något som kräver lite grafik. Till saken hör att min dator som haft hennes 1080 sedan bytet fungerar felfritt, så GPUn var sannolikt inte problemet från början. Det känns som att problemet maskades av att ett klenare grafikkort gjorde att något annat belastades mindre. Men vad är det då som kan degraderas över tid på det här sättet som gör att den nu börjat igen? Var börjar man felsöka? Finns det några testprogram som belastar olika delar av systemet?

Tacksam för tips

När ett av mina nätagg gav upp så hade jag problem med krascher och oms starter av datorn, jag kunde bencha CPU, minns osv, men så fort jag kom till GPU så dog det, körde jag dock enklare spel om inte belastade GPUn så funkade det, så ett tips är att prova en annan PSU för att se om det är så att den inte börjar ge med sig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nätaggregatet skulle det kunna vara med de symtomen. Vad är det för nätagg? Och vad är det för delar i övrigt, framför allt processor?

Det ä en i7-6700K, 8GB RAM, X170 pro gaming. Nätagg är Corsair RM750X
Jag var också inne på nätaggsproblem, jag har tyvärr inget passsnde liggande så har lite svårt att bara byta och testa.

Tack för tipset med länkarna, ska testa lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Installerade ni om windows när ni köpte datorn?
Du kan prova köra memtest och kolla så minnena lirar som de ska, även crystal disk info för att kolla hårddiskens hälsa.
Och till siste core temp för att kolla cpu tempen.

Japp! Gjorde flera ominstallationer till en början, men utan resultat. Sedan bytte jag GPU och eftersom det funkade och hon kunde spela samtidigt som jag dessutom fick en bättre GPU så engagerade jag mig inte mer då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickejoh:

Det ä en i7-6700K, 8GB RAM, X170 pro gaming. Nätagg är Corsair RM750X
Jag var också inne på nätaggsproblem, jag har tyvärr inget passsnde liggande så har lite svårt att bara byta och testa.

Tack för tipset med länkarna, ska testa lite.

Vart i landet finns du? Tänker att det kanske finns någon i den närhet som kanske kan bistå med en PSU att testa med, eller kanske någon snäll medlem här på Sweclockers som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tack alla för tips och råd. Jag körde en massa tester och allt såg bra ut. Efter en uppdatering av drivrutiner till grafikkortet funkar den nu som den ska. Lite konstigt tycker jag, med tanke på symptomen att typ alla spel strulade, spel som funkat nyligen, men nu verkar den lira igen.