Här kan du göra IT-lumpen som supporttekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Landstormen var ju 1885-1942 så om du gick med före 42 kan jag förstå att du stämplat ut
Jag gick med 06 och hänger kvar än.

Landstormen är samma sak som hemvärnet.

Permalänk
Skrivet av Mental:

Vad hade du för lön på FMTIS på slutet?

30.500:-/mån. Då hade har jag alltså jobbat i 10 år hos dem och jag är inte direkt ung längre. De tar dock Försvarsmakten inte hänsyn till utan man placerar nyanställda 20-åringar som kommer direkt från gymnasiet på i stort sett samma lönenivå vilket för mig sticker otroligt i ögonen. Jag klarade mig helt okej på lönen innan inflationen drog i väg men nu med alla ökade omkostnader så vill man gärna ha lite mer i plånboken utan att behöva vrida på kronorna.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

30.500:-/mån. Då hade har jag alltså jobbat i 10 år hos dem och jag är inte direkt ung längre. De tar dock Försvarsmakten inte hänsyn till utan man placerar nyanställda 20-åringar som kommer direkt från gymnasiet på i stort sett samma lönenivå vilket för mig sticker otroligt i ögonen. Jag klarade mig helt okej på lönen innan inflationen drog i väg men nu med alla ökade omkostnader så vill man gärna ha lite mer i plånboken utan att behöva vrida på kronorna.

Mm, det förklarar varför försvaret får kämpa för att rekrytera och varför personalomsättningen är så hög.
Klart en vettig start i karriären eller om man vill byta branch, men det blir nog till att ge det ett par år, lära sig så mycket man bara kan och sedan gå vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Landstormen är samma sak som hemvärnet.

Nja, övertog uppgifterna, men på ny bas. Landstormen var en del av värnpliktsarmén och den var inte frivillig. Hemvärnet bygger även den på fullgjord värnplikt men är frivillig att gå med i. Går vi längre tillbaka skulle jag säga att det springer ur borgarvärnet

Permalänk
Skrivet av Mental:

Mm, det förklarar varför försvaret får kämpa för att rekrytera och varför personalomsättningen är så hög.
Klart en vettig start i karriären eller om man vill byta branch, men det blir nog till att ge det ett par år, lära sig så mycket man bara kan och sedan gå vidare.

Precis så är det tyvärr. Har sagt på varje medarbetarsamtal att Försvarsmakten och speciellt FMTIS måste börja jämföra löner med den privata marknaden. Man har svårt att rekrytera personal med bra kompetens och genom att FMTIS är ett förband där majoriteten av de anställda är civila så blir det extra viktigt att man höjer lönerna generellt inom förbandet genom att man har lätt att jämföra lönen med den civila marknaden.

De tjänster som man nu annonserar ut och önskar personal till är som jag tolkar det en ren supporttjänst via telefon på något som heter Helpdesk. En okej start för att börja lära sig hur förbandet jobbar, men den passar nog yngre personer bättre än äldre som kanske har det mesta av arbetslivet bakom sig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Försökte hitta annonsen under ''lediga jobb'' som dem påstår men hittar inget där och ''en gång i vår och en gång'' i höst ger mig inte mycket info att gå på.

väldigt informationsfattigt och otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Nja, övertog uppgifterna, men på ny bas. Landstormen var en del av värnpliktsarmén och den var inte frivillig. Hemvärnet bygger även den på fullgjord värnplikt men är frivillig att gå med i. Går vi längre tillbaka skulle jag säga att det springer ur borgarvärnet

HV är MÖPar och Kronvrak som lavja CS ..:-)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

HV är MÖPar och Kronvrak som lavja CS ..:-)

Möpar garanterat!

Men kronvrak, dvs någon som var så jävla dålig att inte ens själva försvarsmakten kunde hitta en sysselsättning för de och således var man vrakad av kronan. Idag är det ganska höga krav på att få gå med i hemvärnet. Dels genomgången och godkänd värnplikt och ett ganska genomgående säkrehetsprövningspaket. Man tycker hårt på lämplighet idag.
Dock är många kvar inom org från tiden då det var lättare att gå med.

Men Lajva CS stämmer helt klart, du är välkommen på ett heldag på Stora Sätras SIBanlägging när jag instruerar. Sjukt fysiskt krävande att ta livlina i ett trapphus med full utrustning dock! Så lite mer än gamerfysik krävs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Men Lajva CS stämmer helt klart, du är välkommen på ett heldag på Stora Sätras SIBanlägging när jag instruerar. Sjukt fysiskt krävande att ta livlina i ett trapphus med full utrustning dock! Så lite mer än gamerfysik krävs!

Stora Sätra.... Efter 10 år på Livgardet så har man massa traumatiska goda minnen därifrån.

Men ja, "nya" Hemvärnet är inte den prostatagerillan nidbilden brukar måla upp. Sjukt kompetenta och proffsiga.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Möpar garanterat!

Men kronvrak, dvs någon som var så jävla dålig att inte ens själva försvarsmakten kunde hitta en sysselsättning för de och således var man vrakad av kronan. Idag är det ganska höga krav på att få gå med i hemvärnet. Dels genomgången och godkänd värnplikt och ett ganska genomgående säkrehetsprövningspaket. Man tycker hårt på lämplighet idag.
Dock är många kvar inom org från tiden då det var lättare att gå med.

Men Lajva CS stämmer helt klart, du är välkommen på ett heldag på Stora Sätras SIBanlägging när jag instruerar. Sjukt fysiskt krävande att ta livlina i ett trapphus med full utrustning dock! Så lite mer än gamerfysik krävs!

Har redan lekt krig på i1/fo44 i kungsängen och KA1 så det räcker. Mitt stridsvärde är för uselt. Det var ganska hårt när jag gick med HV.. Men på den tiden fick man ha AK4B hemma med både nyckel till patronlägeslåset. Men jag skulle inte vilja ha en Ak4 hemma idag eller ens transportera den på tunnelbanna som man gjorde för ca 15 år sedan ( Förvisso särplockad ). På 90 talet fick ha amo hemma till vapnet..