USB-C revolutionen ett fiasko. Skräpkvalitet rakt genom.

Permalänk
Medlem

Ja har haft USB-C på MINST en enhet i hemmet eller jobb sen strax efter de kom (De är väl snart 10år). Har aldrig haft en trasig kabel eller nätadapter. Har haft både billig skit och märkesprodukter, ja har inget negativt att säga om de. Apples lightning kablar däremot skulle ja säga är rena skräpet, verkligen gjort för att dom ska slitas och behöva bytas ut, men de är väl ett minne blott nu

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Att allt ska laddas med USB-C var en fin tanke. Både i smidighet, och miljöskäl.
Men jävlar vad dålig kvalitet den generella USB-C kabeln och USB-C laddaren är.

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Känns som det inte var samma sak innan de med högre volt kom, de man kan använda för snabbladdning och till laptops, men kan vara att de kostade 10kr stycket så låg alltid 20 till i sladdlådan och var skit samma.

Inte bara att de heldör heller. Ibland slutar snabbladdningen fungera. Ibland slutar den fungera bara 50% av gångerna man kopplar i något. Ibland kan jag ladda mobilen, men inte hörlurarna etc. Men tids nog dör de helt. Hål i väggen hemma, hål i jobbet, hål på hotell, bakom högspänningsskydd, verkar inte spela någon roll.

Sorgligt nog tycker jag det fungerade bättre när alla producenter fick välja själva - helt sjukt att det helvetet fungerade bättre än nuvarande fungerar, och för personlig del ledde till mindre elektronikskräp.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

April april?

De sladdar jag lyckats ha sönder var antingen 20 kr sladdar från Kina eller flera år gamla innan det tillkom massa fix med bättre skydd där dom böjs. Och någon stickpropp har aldrig gått sönder, det hade jag inte heller riktigt accepterat då de faktiskt kostar en slant om de ska stödja PD som de flesta av mina grejer använder.

Det USB-C ska ha skit för är hur otroligt svårt det är för gemene man att köpa rätt grejer. Jag är med sladdsupport idag än jag är IT-support...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Att allt ska laddas med USB-C var en fin tanke. Både i smidighet, och miljöskäl.
Men jävlar vad dålig kvalitet den generella USB-C kabeln och USB-C laddaren är.

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Känns som det inte var samma sak innan de med högre volt kom, de man kan använda för snabbladdning och till laptops, men kan vara att de kostade 10kr stycket så låg alltid 20 till i sladdlådan och var skit samma.

Inte bara att de heldör heller. Ibland slutar snabbladdningen fungera. Ibland slutar den fungera bara 50% av gångerna man kopplar i något. Ibland kan jag ladda mobilen, men inte hörlurarna etc. Men tids nog dör de helt. Hål i väggen hemma, hål i jobbet, hål på hotell, bakom högspänningsskydd, verkar inte spela någon roll.

Sorgligt nog tycker jag det fungerade bättre när alla producenter fick välja själva - helt sjukt att det helvetet fungerade bättre än nuvarande fungerar, och för personlig del ledde till mindre elektronikskräp.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

Hör dig, håller med dig, lider med dig. Det har blivit svårare att hitta rätt bland laddare och kablar sedan den breda massan (edit: av tillverkare / leverantörer) gått över till USB-C.

Både jag privat och vi på arbetet slänger en del USBC-relaterad elektronik till laddning och kabel. På jobbet har vi inte bara slängt laddare och kablar utan även hela bildskärmar som inte lyckas ladda laptops, trots att varumärkena matchar. Det handlar inte om några crap-skärmar utan om aktuella 34" 21:9- och hyfsat aktuella 27" 16:9 UHD-skärmar som vi inte fått hjälp / lösning med från leverantör.

Vi har prövat med både medföljande originalkablar och även andra av högsta kvalité från bl a Dustin (ja, jag mailade deras kundtjänst och frågade vilka som var de bästa de kunde sälja). Spelade ingen roll med någon av laddarna, Satechi bl a, med med bildskärmarna upplevde vi att det blev bättre. Därmed inte sagt att bildskärmarna fungerar hela tiden nu — som det ju gjorde innan övergång till USB-C.

Så, allt är inte guld och gröna skogar nej. Rekommenderar starkt att köra med de största märkena på marknaden, och undvika allt som är eller ser billigt ut.

Sen till alla ni som påstår SBS: Jag tycker det är oförskämt att ni angriper TS på det sättet. Vad gör ni på detta forum? Varför sätter ni er inte in i situationen innan ni slänger ur er att det handlar om handhavande. En gång i tiden var det nyfikna entusiaster som hjälpte varann här i forumet. Uppenbarligen inte så mycket 2024. Tycker ni borde skämmas.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande min första kabel med USB-C som antagligen snart har 10 år på nacken, helt utan problem. Hittills har varken någon enhet eller kabel med USB-C slutat fungera för mig trots att allt använder det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Hela vår arbetsplats lyckas hantera USB-C, och känns som att majoriteten här i tråden även lyckas hantera USB-C men visst folk hakar upp sig på de få negativa kommentarerna haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Både jag privat och vi på arbetet slänger en del USBC-relaterad elektronik till laddning och kabel. På jobbet har vi inte bara slängt laddare och kablar utan även hela bildskärmar som inte lyckas ladda laptops, trots att varumärkena matchar. Det handlar inte om några crap-skärmar utan om aktuella 34" 21:9- och hyfsat aktuella 27" 16:9 UHD-skärmar som vi inte fått hjälp / lösning med från leverantör.

Slänger hela skärmar för att USB-C-porten inte funkar som den ska? Vad är det för idioti?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Slänger hela skärmar för att USB-C-porten inte funkar som den ska? Vad är det för idioti?

Tyvärr ofta vanligt förekommande i företagsvärlden.

Den som köper in hårdvara på bolaget kan dra av skatt och moms på detta, så i praktiken kostar hårdvara ungefär hälften så mycket för företag som arbetet man lägger ner på att fixa det.

På samma sätt så är en privatpersons arbete värt ungefär hälften så mycket som pengar p.g.a. de skatter man betalar på sitt arbete.

Resultatet är att för ett företag så är det ofta lönsammare att kasta ut grejer som inte funkar än att lägga en massa tid på att fixa grejerna, för det är dyrt att betala någon för att mecka med dem. Därför gör företag ofta saker som förefaller idiotiska utifrån en privatpersons perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Slänger hela skärmar för att USB-C-porten inte funkar som den ska? Vad är det för idioti?

Det är inte idioti, det är företagsekonomi. Vi har gått från ett större kontor till ett mindre. Passade då på att gå från att ha dockor på skrivbordet med DisplayPort till gamla skärmar till nya skärmar med USB-C inbyggt i skärmen för bildsignal, inbyggd USB-hubb i skärmen samt laddning av laptops.

Skärmarna har helt enkelt inte fungerat som utlovat. Dessutom har leverantör inte kunnat hjälpa oss. Vi har då redan lagt ner för mycket tid på skiten och då har vi köpt in annat som fungerat. Problemen är däremot inte helt borta. USB-C är en ung teknik som behöver mer mognad — upplever vi.

Skrivet av pv2b:

Tyvärr ofta vanligt förekommande i företagsvärlden.

Den som köper in hårdvara på bolaget kan dra av skatt och moms på detta, så i praktiken kostar hårdvara ungefär hälften så mycket för företag som arbetet man lägger ner på att fixa det.

På samma sätt så är en privatpersons arbete värt ungefär hälften så mycket som pengar p.g.a. de skatter man betalar på sitt arbete.

Resultatet är att för ett företag så är det ofta lönsammare att kasta ut grejer som inte funkar än att lägga en massa tid på att fixa grejerna, för det är dyrt att betala någon för att mecka med dem. Därför gör företag ofta saker som förefaller idiotiska utifrån en privatpersons perspektiv.

Yep! 👍🏻

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Tänk den värld där lightning hade blivit standard.
Vilken lycka! En vecka efter att iPhone 15 landat hemma hade jag god lust att byta tillbaka till 14.

Känns tungt att inte ha någon större lust att byta till nästa generation, men hoppas Apple tar sig runt kravet på något vis.

C är ett ömtåligt och oanvändarvänligt sattyg utan dess like.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Upplever också usb-c som en sämre kontakt än föregångaren micro-usb.

har hittills gjort av med mer sladdar på 2-3 år sen jag började använda usb-c på telefonen. än jag gjorde på 10 år med micro-usb.

usb-c och samma fel varje gång, de blir dåliga vid övergången från kabel till usb-c kontakten minsta skav och kabeln ger upp direkt.

visst micro var inte benådad från detta heller men inte lika känslig och man kunde i princip har nakna kablar och den tuffade alltid på ändå har micro usb kablar jag fått med div telefoner som fortfarande funkar utmärkt trots daglig användning i säkert 10 år så inte typen som direkt misshandlar mina kablar heller något onormalt.

för att inte tala om usb-c standarden över lag med alla jäkla alternativa stöd om tillverkaren vill rena djungeln att veta vvad som funkar eller inte...

gör som intel med sin Thunderbolt standard antingen får tillverkaren inkludera alla funktioner eller skita i att använda usb-c helt.

jag hade ofta problem med att det lilla stiftet som sitter i micro usb honan böjdes eller gick av om man råkade böja kabeln när den satt i. detta ledde till att man fick lämna in enheten på reparation. så för min del byter jag hellre kabel än själva enheten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cizz137:

Tänk den värld där lightning hade blivit standard.
Vilken lycka! En vecka efter att iPhone 15 landat hemma hade jag god lust att byta tillbaka till 14.

Känns tungt att inte ha någon större lust att byta till nästa generation, men hoppas Apple tar sig runt kravet på något vis.

C är ett ömtåligt och oanvändarvänligt sattyg utan dess like.

Det finns faktiskt inget krav på att ha en usb c kontakt men har man en eller flera kontakter för laddning så måste man ha minst en usb c.
Man är alltså fri att ha andra kontakter tillsammans med usb c eller att inte ha någon kontakt alls, Apple är dock otroligt anti trådlösladdning för de har ju varken hoppat på nån etablerad standard typ qi eller hittat på nått eget medans man ofta inte behöver använda någon kontakt alls på jämförbara Androidtelefoner om man inte vill hålla på med kablar i telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

stöter till och från på att vissa saker inte stödjer vissa usb-c kablar vilket är lite skumt,
det gäller främst billigare elektronik, som exempel så har jag en liten enhet i bilen för att få trådlös android auto
den funkar endast om jag använder billigare skit kabel, försöker jag sätta en dyrare typ ugreen eller annan bättre kabel fungerar det aldrig. annat exempel är billigare usb-c batteri laddare (cr2) som inte heller fungerar när jag väljer bättre kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av pistage:

Går idag genom långt många fler laddare än jag gjorde när var pryl hade en egen laddare.
Har inte räknat men att en laddare i månaden ryker skulle jag gissa. Kablar ungefär samma.
Det spelar ingen roll om jag köper i svensk butik för 300kr eller för 80kr på aliexpress. De slutar bara ladda.

Vad anser ni? USB-C marknaden genomgående usel kvalitet? Haft mer tur än mig? Finns det några faktiska kvalitetsmärken man alltid kan lita på att de håller?

Det här känns väldigt onormalt. Jag jobbar inom IT och du gör av med fler laddare i månaden än vad ett bolag på +200 anställda gör

Vet ej om någon tipsat om detta, eller om du har testat själv (ber om ursäkt om folk noterat det innan), men jag har haft problem EN gång med en telefon där det va problem med att snabbladdningen sporadiskt slutade fungera m.m.
Problemet för mig va dock EJ laddaren eller kabeln.
De va att det fanns ludd i botten på kontakten i telfonen. Så efter jag pillat med en nål och blåst ut så mycket jag kunde, så fungerade allt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns faktiskt inget krav på att ha en usb c kontakt men har man en eller flera kontakter för laddning så måste man ha minst en usb c.
Man är alltså fri att ha andra kontakter tillsammans med usb c eller att inte ha någon kontakt alls, Apple är dock otroligt anti trådlösladdning för de har ju varken hoppat på nån etablerad standard typ qi eller hittat på nått eget medans man ofta inte behöver använda någon kontakt alls på jämförbara Androidtelefoner om man inte vill hålla på med kablar i telefonen.

Ehhh? Va? De iPhones som har trådlös laddning stödjer QI laddning FYI. "Din iPhone fungerar med Qi-certifierade laddare som finns tillgängliga som tillbehör och på kaféer, hotell, flygplatser samt i bilar och möbler. Qi är en öppen och universell standard skapad av Wireless Power Consortium (WPC). " Källa: https://support.apple.com/sv-se/108377

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jnsson:

Ehhh? Va? De iPhones som har trådlös laddning stödjer QI laddning FYI. "Din iPhone fungerar med Qi-certifierade laddare som finns tillgängliga som tillbehör och på kaféer, hotell, flygplatser samt i bilar och möbler. Qi är en öppen och universell standard skapad av Wireless Power Consortium (WPC). " Källa: https://support.apple.com/sv-se/108377

Ok, så de har kommit med det på nyare modeller, det var väl dags och då kan de ju skippa laddkontakten om de inte vill ha usb c.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, så de har kommit med det på nyare modeller, det var väl dags och då kan de ju skippa laddkontakten om de inte vill ha usb c.

Nyare? Alla iPhones från 8:an har stöd för det. Det är ett bra tag tillbaka. Nu har också iPhone 15 serien USB-C stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Apple är dock otroligt anti trådlösladdning för de har ju varken hoppat på nån etablerad standard typ qi eller hittat på nått eget medans man ofta inte behöver använda någon kontakt alls på jämförbara Androidtelefoner om man inte vill hålla på med kablar i telefonen.

Som @jnsson redan svarat har iPhones sedan 8/X (2017) haft stöd för Qi, men de har sedan iP12 (2020) satt sin egen snurr på det i form av MagSafe - magnetisk alignment av spolarna som ger bättre energieffektivitet. Detta har Apple sedan open sourceat och nya Qi2-standarden använder samma magnetanordning.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det är inte idioti, det är företagsekonomi. Vi har gått från ett större kontor till ett mindre. Passade då på att gå från att ha dockor på skrivbordet med DisplayPort till gamla skärmar till nya skärmar med USB-C inbyggt i skärmen för bildsignal, inbyggd USB-hubb i skärmen samt laddning av laptops.

Skärmarna har helt enkelt inte fungerat som utlovat. Dessutom har leverantör inte kunnat hjälpa oss. Vi har då redan lagt ner för mycket tid på skiten och då har vi köpt in annat som fungerat. Problemen är däremot inte helt borta. USB-C är en ung teknik som behöver mer mognad — upplever vi.

Det är fortfarande idioti, företagsekonomiidioti. Man slänger inte prylar vars huvudfunktion fungerar klockrent. Dessutom vet jag att företag inte alltför sällan slänger helt o hållet fungerande prylar också. Det borde verkligen vara straffbart för företag att hålla på så, även om det kanske råkar vara så att det kostar mer för företagen att kränga det vidare. Ett mellanting vore väl att istället för att slängas så doneras det till nåt ställe som kan ge bort eller sälja vidare det billigt. För det ÄR idioti att slänga fungerande prylar oavsett argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Tänk den värld där lightning hade blivit standard.
Vilken lycka! En vecka efter att iPhone 15 landat hemma hade jag god lust att byta tillbaka till 14.

Känns tungt att inte ha någon större lust att byta till nästa generation, men hoppas Apple tar sig runt kravet på något vis.

C är ett ömtåligt och oanvändarvänligt sattyg utan dess like.

Usch. Lightning är en urusel standard för dockning och donglar. I USB C fungerar det bara medan på Lightning behöver man köpa Apples egna adapter samt att man behöver koppla in extra ström för att då ut bilden.
På USB C räcker det med USB C till HDMI så är det klart och kostar mycket mindre än Apples alternativ.

Min teori är att folk bara är sjukt dåliga på att ta hand om sina saker.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är fortfarande idioti, företagsekonomiidioti. Man slänger inte prylar vars huvudfunktion fungerar klockrent. Dessutom vet jag att företag inte alltför sällan slänger helt o hållet fungerande prylar också. Det borde verkligen vara straffbart för företag att hålla på så, även om det kanske råkar vara så att det kostar mer för företagen att kränga det vidare. Ett mellanting vore väl att istället för att slängas så doneras det till nåt ställe som kan ge bort eller sälja vidare det billigt. För det ÄR idioti att slänga fungerande prylar oavsett argument.

Gurrrra! Jag har ett tips: Starta en firma som gör det enklare / billigare för företag att ge bort det de vill bli av med istället för att slänga det själva. Glöm inte att företagets data måste stanna inom väggarna. Din konkurrens är besväret för personalen att slå hammaren i skräpet och gå till soprummet med det på plan -1.

Men! Det GÅR säkert att göra det. Vi har t ex en firma som kommer och hämtar hushållsskräp hos oss. Smidigt, vi är beredda att betala för det. De vägrar att ta elektronik däremot, inkl "fullt fungerande"* bildskärmar.

* Vad menar du? "prylar vars huvudfunktion fungerar klockrent" Varför skulle vi slänga nyinköpta, fullt fungerande? Tror du vi är dumma i huvudet eller? Sakerna fungerar inte som utlovat och efter våra behov skrev jag.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Tänk den värld där lightning hade blivit standard.
Vilken lycka! En vecka efter att iPhone 15 landat hemma hade jag god lust att byta tillbaka till 14.

Känns tungt att inte ha någon större lust att byta till nästa generation, men hoppas Apple tar sig runt kravet på något vis.

C är ett ömtåligt och oanvändarvänligt sattyg utan dess like.

Håller med. Gör allt för att kunna leva länge med iPhones fram t o m 14 för att fortsätta kunna använda Lightning och minimera avtrycket.

Skrivet av Sarato:

Usch. Lightning är en urusel standard för dockning och donglar. I USB C fungerar det bara medan på Lightning behöver man köpa Apples egna adapter samt att man behöver koppla in extra ström för att då ut bilden.
På USB C räcker det med USB C till HDMI så är det klart och kostar mycket mindre än Apples alternativ.

Min teori är att folk bara är sjukt dåliga på att ta hand om sina saker.

Jag är inte dålig på att ta hand om mina saker. Jag föredrar ändå Lightning framför USB-C till min mobil. Har alltid varit bra hållbarhet med Lightning i hushållsmiljö samt bil, baserat på mina egna erfarenheter. Får för mycket kontaktglapp samt handskakningsproblem med USB-C.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Gurrrra! Jag har ett tips: Starta en firma som gör det enklare / billigare för företag att ge bort det de vill bli av med istället för att slänga det själva. Glöm inte att företagets data måste stanna inom väggarna. Din konkurrens är besväret för personalen att slå hammaren i skräpet och gå till soprummet med det på plan -1.

Men! Det GÅR säkert att göra det. Vi har t ex en firma som kommer och hämtar hushållsskräp hos oss. Smidigt, vi är beredda att betala för det. De vägrar att ta elektronik däremot, inkl "fullt fungerande"* bildskärmar.

Alltså jag säger inte att det finns en enkel lösning, utan jag säger att det allmänna slit o slänget som sker i världen där bl a företags slängande av fungerande prylar ÄR ett stort problem. Vi har inte oändligt med resurser så att människor slänger sååå mycket hela, fungerande, fräscha o bra prylar är ren o skär idioti.

Skrivet av mar3ld:

* Vad menar du? "prylar vars huvudfunktion fungerar klockrent" Varför skulle vi slänga nyinköpta, fullt fungerande? Tror du vi är dumma i huvudet eller? Sakerna fungerar inte som utlovat och efter våra behov skrev jag.

En bildskärms huvudfunktion är att visa bild, inte att vara en USB-kontakt. Skärmen har ju högst antagligen en DP eller HDMI-ingång också som lär funka fint o därmed kommer vara en bra skärm för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

En bildskärms huvudfunktion är att visa bild, inte att vara en USB-kontakt. Skärmen har ju högst antagligen en DP eller HDMI-ingång också som lär funka fint o därmed kommer vara en bra skärm för någon annan.

Du har faktiskt fel, ur vår synvinkel. Vi har köpt skärmarna för att de ska visa bild (duh) men också för att de kan ladda mobiler och möjliggöra inkoppling av donglar samt USB-mottagare — direkt i skärmen, med den inbyggda USB-hubben.

Vi har gått över till laptops med USB-C och bytt ut skärmarna till sådana som ska hålla våra laptops vid liv med EN enda kabel. Det var vad som utlovades från både leverantör .. och från standarden USB-C.

Det fanns INGA på jobbet som var sugna på att sätta sig vid de strulande skärmarna där det krävdes att användarna gick och hämtade laddare för ström, då HDMI inte ger laddning, + USBA till USBB-kabel, för att få kontakt med donglar och mottagare som sitter i skärmarna USB-hubbar ... och sen städa efter sig då vi har Clean Desk-policy på vårt fria arbetsplatser-kontor.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Du har faktiskt fel, ur vår synvinkel. Vi har köpt skärmarna för att de ska visa bild (duh) men också för att de kan ladda mobiler och möjliggöra inkoppling av donglar samt USB-mottagare — direkt i skärmen, med den inbyggda USB-hubben.

Vi har gått över till laptops med USB-C och bytt ut skärmarna till sådana som ska hålla våra laptops vid liv med EN enda kabel. Det var vad som utlovades från både leverantör .. och från standarden USB-C.

Det fanns INGA på jobbet som var sugna på att sätta sig vid de strulande skärmarna där det krävdes att användarna gick och hämtade laddare för ström, då HDMI inte ger laddning, + USBA till USBB-kabel, för att få kontakt med donglar och mottagare som sitter i skärmarna USB-hubbar ... och sen städa efter sig då vi har Clean Desk-policy på vårt fria arbetsplatser-kontor.

Ja kanske ur er synvinkel, men det finns fler användare i världen än bara ert företag som mer än gärna hade använt skärmarna som dom är o därmed är det oerhört dumt att slänga dom.
Sen kan vi såklart spinna vidare på att det är märkligt att det tydligen har sålts så många skärmar där ingen av USB-C-kontakterna fungerar som utlovat, men det är ju nödvändigtvis inte heller just USB-C som ska skyllas på utan nåt annat företag som misslyckats bygga fungerande grejer. Jag menar det finns ju otal andra företag som lyckats få USB-C att fungera klockrent så.

Permalänk
Medlem

Tackar vet jag vinklade usb-c kontakter

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

En i månaden låter jättekonstigt.
Har en handfull laddare hemma varav jag använder 3 dagligen, och ingen har dött på... någonsin faktiskt, tänkte skriva flera år, men helt enkelt aldrig.

Kan inte låta bli att misstänka att det finns något annat som är fel. Kanske har du dålig nätström så du då och då får transienter (spikar i spänningen som varar bara någon bråkdels sekund eller annat nät-brus) som slår ut dina enheter. Så mycket otur borde man ju inte ha utan något borde ju vara fel. Skulle rekommendera att du köper en begagnad laddare av någon kompis som haft sin i ~1år, och om den går sönder inom en månad från att du börjat använda den så är det ju något fel där du bor. :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Intressant tråd men om det nu inte är "april, april" längre, ändå konstigt att uppskattningsvis över 90% som skriver INTE har problem (eller möjligen något docknings-problem som lär bero på Thunderbolt som "bara råkar ha samma kontakt som USB-C") och TS pistage och någon enstaka mer upplever allvarliga problem? Anklagar ingen bara finner det statistiskt märkligt.

Har Android-lur med USB-C sen gammalt och sedan 4 år laptop med enbart USB-C plus Mac M1 också med bara USB-C. Att kunna ladda "allt" med samma laddare och samma sladd (som aldrig gått sönder) uppfyller verkligen löftet med "unifierad" laddstandard. Plus det rent funktionella med Thunderbolt som inkluderar skärmsignaler, dockning, ström och data upp till 40 gbit/s åt olika håll med mer - fantastiskt funktionellt!

Småtips:
+ Qi-laddare är också bra, IKEA:s Nordmärke kan "monteras in" i sängbord, hallbord och liknande med dold sladd
+ 100W Powerbank med USB-C-PD kan ge en timme eller tre extra ström till datorn
+ docka med Thunderbolt skall funka mellan olika datormärken, ex HP:s TB-docka ger ström och skärm till Dell och Lenovo (inte bara teoretiskt utan funkar i praktiken)
+ finns små "skrapor" att 3D-printa om USB-C-kontakten fått ludd eller värre i botten (samma för Lightning men lite annat mått)

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är fortfarande idioti, företagsekonomiidioti. Man slänger inte prylar vars huvudfunktion fungerar klockrent. Dessutom vet jag att företag inte alltför sällan slänger helt o hållet fungerande prylar också. Det borde verkligen vara straffbart för företag att hålla på så, även om det kanske råkar vara så att det kostar mer för företagen att kränga det vidare. Ett mellanting vore väl att istället för att slängas så doneras det till nåt ställe som kan ge bort eller sälja vidare det billigt. För det ÄR idioti att slänga fungerande prylar oavsett argument.

Finns nästan inget bolat som "slänger" grejer utan det återvinns genom aktuella kanaler, man går inte till hushållsavfall direkt utan tar kontakt med ett seriöst bolag som sysslar med återvinning av elektronik. Kan i många fall vara samma leverantör som man köpt det ifrån.

Dessa bolag gör i sin tur en bedömning på ålder, skick osv för att antingen sälja vidare, återvinna osv...

Bolagen skulle ju gå back på att använda stenåldersteknik för att det "fungerar", en dator på 10 år håller inte mått i många fall och med tanke på vad en anställd kostar i månaden säger sig självt att det är mer värt att uppgradera tekniken och hålla folk nöjda och produktiva. Datorn kanske man byter mellan 3-5 år, och priset på datorn är knappt en lön beroende på vad man jobbar med.

Permalänk
Medlem

Har bara en (1) laddare med USB-c ännu, sedan ett år tillbaka, och den fungerar felfritt fortfarande. Använder fortfarande huvudsakligen mina äldre laddare med USB-a och dessa kommer jag köra så länge det går även om det betyder att jag behöver dubbla uppsättningar kablar. Det gäller ju att minska elektronikskrotet
Problemet med fick-ludd i kontakten har jag råkat ut för ett flertal gånger men det löser man med en bra tandpetare och efterföljande dammsugare.

/ B

Permalänk
Medlem

Rena USB C laddare till laptop har jag kört länge med.
Ren USB C laddare till mobilen blev vid förra bytet för lite drygt ett år sedan.
Köpte en Samsung mobil och till den köptes en Samsung snabbladdare med USB C uttag.

Tidigare mobiler har också haft USB C men laddarna har haft USB A, så då har jag kört med USB A --> C kabel.

Vad jag kan minnas har ingen laddare gått sönder. Vänta, det var en lögn. Nån Belkin 2*2,4A USB A laddare gick sönder.
Jag köper alltid original laddare till mina produkter men denna Belkin var för att kunna ladda både jobb och privat mobil på resande fot.

Nu ligger en Apple USB C och en Samsung USB C laddare i arbetsväskan. Inget krångel De håller och laddar på i max hastighet .

Visa signatur

i7 7700K, 64 GB RAM, 1TB SAMSUNG 960 PRO, EVGA GeForce GTX 1080 CLASSIFIED

Xbox Series X | PS5 | Nvidia Shield Pro 2019 | Panasonic DP UB820 |
Panasonic Viera 65GZ960E |Panasonic Viera TX-P50VT60Y | Sony VPL-HW55ES |