Här kan du göra IT-lumpen som supporttekniker

Permalänk
Melding Plague

Här kan du göra IT-lumpen som supporttekniker

I sin jakt på IT-personal har FMTIS i Arboga sjösatt det nya programmet Insteg IT. Under ett år får deltagarna utbildning och praktisk tjänstgöring för att kunna ta sig vidare till andra IT-roller i verksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Läste först "Efter ett år som består av panik och utbildning slussas du vidare till rätt roll." och tänkte:
- Makes sens.

Permalänk
Medlem

Fan, om lönen går att leva på är det kanske dags att sadla om till datta och IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fan, om lönen går att leva på är det kanske dags att sadla om till datta och IT.

Med tanke på att det är försvarsmakten så skulle jag inte hoppas på för mycket. Bättre att ta jobb inom försvarsindustrin om det intresset finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på att det är försvarsmakten så skulle jag inte hoppas på för mycket. Bättre att ta jobb inom försvarsindustrin om det intresset finns.

Poängen här är att få in en fot utan dokumenterade kunskaper, och skaffa sig de kompetenser som efterfrågas. Jag har även en del bekanta som är rätt positiva till försvarsmakten som arbetsgivare.

Det är såklart inga 70 lök i månaden, men norr om 30 så skulle jag vara väldigt intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fan, om lönen går att leva på är det kanske dags att sadla om till datta och IT.

Ingångslönen på Insteg IT ligger på 28000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hezzel:

Ingångslönen på Insteg IT ligger på 28000.

Synd, det skulle vara att gå ner för mycket i lön tyvärr.

Permalänk
Medlem

Var med som försökskanin 1999 när armén skulle ha IT i fält. ISDRIFTASS var vår titel. Fick utbildning inom nätverksteknik som jag hade nytta av i civila livet efteråt.
Uppgiften var att sätta upp en sambandscentral baserat på fiber och emails istället för TS9000 (radio o telefon). Kabeltattarna fick med sig en rulle fiber att dra tillsammans med koppartrådarna. De var mindre roade.
På servern hade vi samtliga enheter i Sverige och deras kommandon. Var som att spela Command & Conquer i realtid. Klickade på en enhet, skrev in kommando, och två dygn senare var enheten framme på nya positionen.

Var första IT-boomen i fält så var ett jäkla ståhej runt det med ÖB som hälsade på bl.a. Sen skulle alla rekryteras ner till FN o Kosovo, men inte en jäkel nappade. Alla ville ut i arbetslivet istället o tjäna riktiga pengar. På den tiden fick man 4000 totalt för fullgjord värnplikt

Låg i Enköping ledningsregementet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

2% av bnp ska satsas på försvaret. Det är då bra att det som inom dessa utbildningar satsas på saker som också är nyttiga i saker utanför det militära.
Med denna utbildning så lär de få lära sig en hel del om IT och sedan militär disciplin.

Permalänk
Medlem

Nej usch, skulle aldrig involvera mig i det där eländet kan iof ha att göra med att min försvarsvilja ligger på absolut 0%.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

2% av bnp ska satsas på försvaret. Det är då bra att det som inom dessa utbildningar satsas på saker som också är nyttiga i saker utanför det militära.
Med denna utbildning så lär de få lära sig en hel del om IT och sedan militär deciplin.

Insteg IT är en ren civil befattning, ingen "gröntjänst" ingår i denna utbildning.

Det kommer senare om man bli anställd efter Insteg IT så kommer man skickas på div. "grönläger".

Permalänk
Medlem

Fyllde dom platserna så snabbt? Eller är detta ett försenat aprilskämt? Jag kan då inte få länken o fungera iaf.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av hezzel:

Insteg IT är en ren civil befattning, ingen "gröntjänst" ingår i denna utbildning.

Det kommer senare om man bli anställd efter Insteg IT så kommer man skickas på div. "grönläger".

ok. Men lite får de lära sig om byråkrati.
Tex saker som att vissa företag tillåter ej kommunikation emot Microsoft Teams för de anser det ej är säkert(servrar i andra länder), man ska använda Skype. Personer som de ska prata med anser Skype är gammalt och ej längre säkert och tillåter bara Teams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Fyllde dom platserna så snabbt? Eller är detta ett försenat aprilskämt? Jag kan då inte få länken o fungera iaf.

Ansökningsperioden för vårens rekryteringar är tyvärr stängd.

Går att läsa mera om Insteg IT här om du är intresserad: Insteg IT

Förstår inte varför dem valde att publicera detta efter det att ansökningsperioden gått ut, rätt konstigt.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av hezzel:

Ingångslönen på Insteg IT ligger på 28000.

Trisst :/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Jättebra initiativ, troligen mer attraktivt för yngre förmågor. Med hus, två bilar och barn finns inte det ekonomiska utrymmet för ett sådant äventyr. Hade det här existerat för 20 år sedan hade jag garanterat sökt.
Gjorde värnplikten på FMIT på HKV. Det var nästan elakt att göra värnplikt med 60kr i dagersättning när konsulterna från WM-data hade rejäla konsultarvoden och gjorde nästan samma jobb.

Men jag har suttit i servicedesken på Lidingövägen och det är inget jag önskar göra igen, man kan vara ett geni inom logistik men ändå inte förstå enkla saker i excel.

Fast min gröntjänst var det Todapost/Todakat.
Och idag rattar jag ISHV i kompstab. Så lite kontakt med försvarets IT har jag ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flashen:

Trisst :/

Resor bättre än CSN dock, och du behöver inte betala tillbaka.

Permalänk
Medlem

Nu var ju detta inte riktigt som att göra lumpen, det här är ju en helt vanlig (och avlönad) tjänst hos försvarsmakten.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Får man skjuta ksp på jobbet? Enda roliga med det militär att är ju att få panga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Får man skjuta ksp på jobbet? Enda roliga med det militär att är ju att få panga.

Välkommen till hemvärnet, 15år som KSP58-skytt vid sidan av en bättre betalade civil karriär, bästa av två världar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mental:

Välkommen till hemvärnet, 15år som KSP58-skytt vid sidan av en bättre betalade civil karriär, bästa av två världar!

Har redan varit medlem i landstormen på den tiden man fick Ak4B hemma.. Men mitt stridsvärde är lågt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på att det är försvarsmakten så skulle jag inte hoppas på för mycket. Bättre att ta jobb inom försvarsindustrin om det intresset finns.

Krigsindustrin är självklart mer lönsam, speciellt som det ser ut i Europa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Var med som försökskanin 1999 när armén skulle ha IT i fält. ISDRIFTASS var vår titel. Fick utbildning inom nätverksteknik som jag hade nytta av i civila livet efteråt.
Uppgiften var att sätta upp en sambandscentral baserat på fiber och emails istället för TS9000 (radio o telefon). Kabeltattarna fick med sig en rulle fiber att dra tillsammans med koppartrådarna. De var mindre roade.
På servern hade vi samtliga enheter i Sverige och deras kommandon. Var som att spela Command & Conquer i realtid. Klickade på en enhet, skrev in kommando, och två dygn senare var enheten framme på nya positionen.

Var första IT-boomen i fält så var ett jäkla ståhej runt det med ÖB som hälsade på bl.a. Sen skulle alla rekryteras ner till FN o Kosovo, men inte en jäkel nappade. Alla ville ut i arbetslivet istället o tjäna riktiga pengar. På den tiden fick man 4000 totalt för fullgjord värnplikt

Låg i Enköping ledningsregementet

Var med året efter. Rykte in i juni 2000. Slutövning ovanför polcirkeln i februari 2001. IS MARK (systemet) fungerade inte i en enda jävla minut på sammanlagt fyra veckor i fält. ISM var trasigt på alla tänkbara sätt och radiosystemet som skulle agera transportör av data var långsammare än röksignaler. Ett par år senare skrotades systemet helt och hållet har jag hört.

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Mizccc:

Fyllde dom platserna så snabbt? Eller är detta ett försenat aprilskämt? Jag kan då inte få länken o fungera iaf.

Länken är fixad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Nu var ju detta inte riktigt som att göra lumpen, det här är ju en helt vanlig (och avlönad) tjänst hos försvarsmakten.

instämmer, väldigt missvisande rubriksättning på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Var med året efter. Rykte in i juni 2000. Slutövning ovanför polcirkeln i februari 2001. IS MARK (systemet) fungerade inte i en enda jävla minut på sammanlagt fyra veckor i fält. ISM var trasigt på alla tänkbara sätt och radiosystemet som skulle agera transportör av data var långsammare än röksignaler. Ett par år senare skrotades systemet helt och hållet har jag hört.

körde det sjäv på slutövning 2002, det var lika dåligt då med.

Permalänk
Medlem

Helvete vad försvaret raggar folk nu!

Annonser överallt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Har redan varit medlem i landstormen på den tiden man fick Ak4B hemma.. Men mitt stridsvärde är lågt idag.

Landstormen var ju 1885-1942 så om du gick med före 42 kan jag förstå att du stämplat ut
Jag gick med 06 och hänger kvar än.

Permalänk

Bor man i Arboga eller har ett hyfsat bra pendlaravstånd dit så är detta en bra möjlighet till utveckling. Just i Arboga så finns möjligheten att samla på sig utbildningar samt klättra vidare inom förbandet FMTIS. Tyvärr så är lönen sämre inom Försvarsmakten än i det civila, men man har trygg arbetsgivare och lär inte bli av med jobbet. Har själv 10 års erfarenhet inom FMTIS men har i dagarna lämnat pga lönen. Jobbar dock kvar på samma plats åt annan myndighet med liknande arbetsuppgifter och med en löneökning på över 25%.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Bor man i Arboga eller har ett hyfsat bra pendlaravstånd dit så är detta en bra möjlighet till utveckling. Just i Arboga så finns möjligheten att samla på sig utbildningar samt klättra vidare inom förbandet FMTIS. Tyvärr så är lönen sämre inom Försvarsmakten än i det civila, men man har trygg arbetsgivare och lär inte bli av med jobbet. Har själv 10 års erfarenhet inom FMTIS men har i dagarna lämnat pga lönen. Jobbar dock kvar på samma plats åt annan myndighet med liknande arbetsuppgifter och med en löneökning på över 25%.

Vad hade du för lön på FMTIS på slutet?