Allvarlig sårbarhet upptäckt i XZ Utils

Permalänk
Melding Plague

Allvarlig sårbarhet upptäckt i XZ Utils

Bakdörr identifierad i xz/liblzma – flera Linuxdistributioner i farozonen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om det är samma XZ-sårbarhet som pratas om i denna video:

Så gäller sårbarheten när källkoden byggs genom att skadlig kod finns i testfiler som tas med vid byggandet vilket då ändrar dynamic linker's beteende så att den laddar in skadlig kod - vilket öppnar upp för bakdörrar - istället för ämnad ursprunglig källkod - om jag förstått det hela rätt!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Svårt att försvara sig mot allt, kudos till Andres Freund hos Microsoft som upptäckte denna innan den tog sig vidare till LTS-releaserna.

Permalänk
Medlem

Använder xz-5.6.1 i Slackware men behöver inte vara orolig då jag varken använder systemd eller har patchad sshd för systemd funktionalitet.
Jag kontrollerade källkoden den är kompilerad av i den tarbollen finns inte build-to-host.m4.
Annars vore en snabb fix att dra hem xz-5.6.1 via git och kompilera den själv.

Däremot är det illavarslande att denna kod lyckats komma med så pass som den gjort då det är uppsåtligt samt ansträngningar gjort för att försvåra dess upptäckt.
Alla commits (uppladdning av kod) gjorda av den personen som laddad upp detta behöver en genomgång.

Permalänk
Medlem

Ubuntu 20.04 och 22.04 är inte heller påverkade. De kör en äldre version av xz-utils. Oavsett ska man ju inte ha SSH exponerat mot Internet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snubb1:

Använder xz-5.6.1 i Slackware men behöver inte vara orolig då jag varken använder systemd eller har patchad sshd för systemd funktionalitet.
Jag kontrollerade källkoden den är kompilerad av i den tarbollen finns inte build-to-host.m4.
Annars vore en snabb fix att dra hem xz-5.6.1 via git och kompilera den själv.

Däremot är det illavarslande att denna kod lyckats komma med så pass som den gjort då det är uppsåtligt samt ansträngningar gjort för att försvåra dess upptäckt.
Alla commits (uppladdning av kod) gjorda av den personen som laddad upp detta behöver en genomgång.

Det har väl inte bekräftats 100% att bakdörren inte går att aktivera på något annat vis? Du bör definitivt byta version i mina ögon, koden för bakdörren finns kvar hos dig även om den kanske inte går att utnyttja.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

säkerhetsforskaren Andres Freund

Skrivet av Mortal1ty:

Svårt att försvara sig mot allt, kudos till Andres Freund hos Microsoft som upptäckte denna innan den tog sig vidare till LTS-releaserna.

Såvitt jag förstått så är han utvecklare i PostgreSQL-projektet och upptäckte det hela när han började gräva i varför det blivit någon form av försämring i PostgreSQL med den nya versionen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Såvitt jag förstått så är han utvecklare i PostgreSQL-projektet och upptäckte det hela när han började gräva i varför det blivit någon form av försämring i PostgreSQL med den nya versionen.

Det står ingenting on PostgreSQL i hans ursprungsmail. Det var en långsam och CPU-intensiv SSH-inloggning som gjorde att han började gräva i det (ssh nämns 24 gånger )

https://www.openwall.com/lists/oss-security/2024/03/29/4

Var har du fått din information ifrån? Intressant att veta hur informationen kan bli så förvriden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det står ingenting on PostgreSQL i hans ursprungsmail. Det var en långsam och CPU-intensiv SSH-inloggning som gjorde att han började gräva i det (ssh nämns 24 gånger )

https://www.openwall.com/lists/oss-security/2024/03/29/4

Var har du fått din information ifrån? Intressant att veta hur informationen kan bli så förvriden...

https://mastodon.social/@AndresFreundTec/112180083704606941

Så ja, det var sshd som ett problem uppstod i + valgrindfel i postgres, men det var oavsett i hans jobb med prestandatestning av PostgreSQL som han snubblade över det.

(Det jag tycker är lite konstigt är däremot att folk är så fokuserade på att han jobbar på Microsoft när det har oklar relevans för det hela)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Såg notisen om detta häromdagen att man behövde installera uppdateringar på Arch Linux för att fixa detta så jag har gjort det. Var fundersam varför det inte kom någon sådan uppdatering i debian men jag kör stable version på min laptop så det behövs tydligen inte. Men på Arch hade jag en drabbad version så där behövdes det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Såg notisen om detta häromdagen att man behövde installera uppdateringar på Arch Linux för att fixa detta så jag har gjort det. Var fundersam varför det inte kom någon sådan uppdatering i debian men jag kör stable version på min laptop så det behövs tydligen inte. Men på Arch hade jag en drabbad version så där behövdes det.

Debian har äldre paket, den sårbara versionen finns/fanns bara i Debians test versioner. Arch "verkar" inte påverkas dels pågrund av att dom inte patchar openssh till att länkas mot liblzma, och bakdörren så vitt jag förstår checkar om det är debian/rpm paket som byggs, och används bara då.

Du kan vara ganska lugn.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Använder xz-5.6.1 i Slackware men behöver inte vara orolig då jag varken använder systemd eller har patchad sshd för systemd funktionalitet.
Jag kontrollerade källkoden den är kompilerad av i den tarbollen finns inte build-to-host.m4.
Annars vore en snabb fix att dra hem xz-5.6.1 via git och kompilera den själv.

Däremot är det illavarslande att denna kod lyckats komma med så pass som den gjort då det är uppsåtligt samt ansträngningar gjort för att försvåra dess upptäckt.
Alla commits (uppladdning av kod) gjorda av den personen som laddad upp detta behöver en genomgång.

nja, jag hade gått ner i version ändå. Personen som har lagt in denna backdörr i tarbollen har också varit exklusive maintainer för projektet under 2 år och även lagt in / ändra på kod så just nu är det ingen som vet om det inte finns fler problem som ligger och skvalpar i själva koden. 5.4 är väl sista versionen innan hen var inne och rotade.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Är det här nya Sweclockers grejen tro, att plocka upp en nyhet från forumet och sen slå på trumman i en artikel och skapa en ny tråd? I mitt tycke lite fult att inte länka till ursprungstråden i artikeln.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det här nya Sweclockers grejen tro, att plocka upp en nyhet från forumet och sen slå på trumman i en artikel och skapa en ny tråd? I mitt tycke lite fult att inte länka till ursprungstråden i artikeln.

Oftast upplever jag att befintlig tråd används till nyheten, så jag vill tro att man bara missat det i det här fallet

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Wow, snacka om tur att det upptäcktes i grevens tid

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hurtigbullen:

Är det här nya Sweclockers grejen tro, att plocka upp en nyhet från forumet och sen slå på trumman i en artikel och skapa en ny tråd? I mitt tycke lite fult att inte länka till ursprungstråden i artikeln.

Du kan vara lugn, det kom in tips till redaktionen innan den tråden skapades så även om ämnet är detsamma så är det inte "taget" från tråden.
Kikar du längst ned i artikeln så finns det tack till ett par tipsare där.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ännu ett argument för att skippa systemd, man slipper vara i den stora skaran av linuxanvändare där det är värt att rikta attacker

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Oftast upplever jag att befintlig tråd används till nyheten, så jag vill tro att man bara missat det i det här fallet

Ja, det har jag också stött på flera gånger.

Jag satt och diskuterade detta med bekanta redan kvällen innan men väntade tills nästa dag när det slog mig att kolla om det fanns en tråd om det redan. Tipsade aldrig redaktionen om det eftersom jag var osäker på om det var något man ville skriva om, även om andra tydligen gjorde det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Debian har äldre paket, den sårbara versionen finns/fanns bara i Debians test versioner. Arch "verkar" inte påverkas dels pågrund av att dom inte patchar openssh till att länkas mot liblzma, och bakdörren så vitt jag förstår checkar om det är debian/rpm paket som byggs, och används bara då.

Du kan vara ganska lugn.

Stämmer det du skriver om att det inte verkar gå att använda bakdörren på Arch, men de rekommenderar ändå uppdatering utifallatt.
https://archlinux.org/news/the-xz-package-has-been-backdoored...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Du kan vara lugn, det kom in tips till redaktionen innan den tråden skapades så även om ämnet är detsamma så är det inte "taget" från tråden.
Kikar du längst ned i artikeln så finns det tack till ett par tipsare där.

Det blir ändå väldigt konstigt när man ignorerar en redan förekommande diskussion startad av ytterligare två personer.. MOD var ju snabb på att slå ihop två trådar som @blunden och @FattarNiInte skapade oberoende av varandra, dessutom på samma klockslag. Sammanfogningen var bra gjord i mitt tycke, så tack till MOD som hade koll under helgen! Men nyhetsartikeln startar gladeligen upp en ny tråd på samma tema i syfte att låta den leva ett parallellt liv och ignorera den information som redan framkommit i ämnet.

För övrigt var det en spännande påskhelg. Att följa händelserna i realtid och se att säkerhetsinstitutionerna är på tå för sådana här händelser. Github tog omedelbart fram storsläggan och bannade alla som haft samröre med den berörda källkoden.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mc68000:

Det blir ändå väldigt konstigt när man ignorerar en redan förekommande diskussion startad av ytterligare två personer.. MOD var ju snabb på att slå ihop två trådar som @blunden och @FattarNiInte skapade oberoende av varandra, dessutom på samma klockslag. Sammanfogningen var bra gjord i mitt tycke, så tack till MOD som hade koll under helgen! Men nyhetsartikeln startar gladeligen upp en ny tråd på samma tema i syfte att låta den leva ett parallellt liv och ignorera den information som redan framkommit i ämnet.

Moderatorer och redaktionen är hyfsat separata entiteter. Att, i det här fallet, jag slog ihop ett par trådar i forumet har inte många direkta band till redaktionens nyhetsskrivande.
Tips kom in redan dagen innan tråden, gissar att artikeln började skissas på och sen var det påsk innan det färdigställdes. Under den tiden är det väl föga troligt att man istället sitter och refreshar och kammar igen alla forumtrådar utifall att?
Känns som en väldigt onödig vinkel att insinuera annat, imo.

Citat:

För övrigt var det en spännande påskhelg. Att följa händelserna i realtid och se att säkerhetsinstitutionerna är på tå för sådana här händelser. Github tog omedelbart fram storsläggan och bannade alla som haft samröre med den berörda källkoden.

Ja, helt klart tillräckligt intressant för att återgå till ämnet.
Har inte grävt igenom allt ännu, men ursprunget tycks väldigt intressant i det här fallet. Givetvis väldigt tacksamt att det hela hittades.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det blir ändå väldigt konstigt när man ignorerar en redan förekommande diskussion startad av ytterligare två personer.. MOD var ju snabb på att slå ihop två trådar som @blunden och @FattarNiInte skapade oberoende av varandra, dessutom på samma klockslag. Sammanfogningen var bra gjord i mitt tycke, så tack till MOD som hade koll under helgen! Men nyhetsartikeln startar gladeligen upp en ny tråd på samma tema i syfte att låta den leva ett parallellt liv och ignorera den information som redan framkommit i ämnet.

För övrigt var det en spännande påskhelg. Att följa händelserna i realtid och se att säkerhetsinstitutionerna är på tå för sådana här händelser. Github tog omedelbart fram storsläggan och bannade alla som haft samröre med den berörda källkoden.

Det vore förvisso smidigt att inte dela upp diskussionen på två olika ställen, men jag kan förstå att man missar att det fanns en tråd redan om man redan var i processen att färdigställa artikeln.

I vilket fall som helst är det väldig tur att det upptäcktes innan bakdörren rullats ut på bred front. Upptäckten på grund av att någon grävt djupare i en liten prestandaförsämring påminner en hel del om den sanna historien beskriven i boken The Cuckoo's Egg, där en person börjar gräva i en 75 cent avvikelse i bokföringen för CPU-tid och då upptäcker något stort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ännu ett argument för att skippa systemd, man slipper vara i den stora skaran av linuxanvändare där det är värt att rikta attacker

med den logiken skulle det vara ännu ett argument för att skippa ssh. Så nej. felet ligger i xz.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

med den logiken skulle det vara ännu ett argument för att skippa ssh. Så nej. felet ligger i xz.

Hälften av katastrofen i det här kom av att man modifierat en säkerhetskritisk, normalt internetvänd applikation och gjort den beroende av säkerheten i flera andra, egentligen orelaterade projekt, för att den skulle stödja systemd. Det var den klåfingrigheten som förhöjde det till en RCE och det är bäraren av de fingrarna som har ett stort attitydproblem att jobba med.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hälften av katastrofen i det här kom av att man modifierat en säkerhetskritisk, normalt internetvänd applikation och gjort den beroende av säkerheten i flera andra, egentligen orelaterade projekt, för att den skulle stödja systemd. Det var den klåfingrigheten som förhöjde det till en RCE och det är bäraren av de fingrarna som har ett stort attitydproblem att jobba med.

och man hade kunnat göra det på många andra sätt, t.ex genom PAM. Vad man gjorde var helt sonika att köra ldd mot ssh (målet), kollade vilka olika libs som den länkar mot och började sedan kolla runt på vilken av dessa libs som det fanns utbrända maintainers och man fan libxz.

Att Debian har patchat ssh till att länka mot libsystemd som i sin tur länkar mot libxz är alltså bara den väg som de valde just här, de hade kunnat välja hur många andra vägar som helst. libsystemd har dessutom precis skrivits om till att köra dlopen istället för att länka hårt (den ändringen gjordes innan hålet i xz hittades men har inte släppts än) och då hade detta inte kunnat hända via systemd alls så den vägen är snart helt stängd medan många andra (såsom PAM) är helt öppna så att ta bort systemd från din maskin löser inte ett enda dugg och är inget annat än ett villospår.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hälften av katastrofen i det här kom av att man modifierat en säkerhetskritisk, normalt internetvänd applikation och gjort den beroende av säkerheten i flera andra, egentligen orelaterade projekt, för att den skulle stödja systemd. Det var den klåfingrigheten som förhöjde det till en RCE och det är bäraren av de fingrarna som har ett stort attitydproblem att jobba med.

Jag kan hålla med. Å andra sidan så påstår vissa att xz ändå i vissa fall skulle få vägar in i OpenSSH via PAM. (Edit: Och då syftade jag inte på inlägget som skrevs samtidigt som mitt, ovan)

Om man inte har läst introduktionen till systemd än, så är det för övrigt intressant teknik, oavsett vad man tycker om härket. Problemet uppkom, om jag förstår saken rätt, eftersom man ville få sshd att starta när en anslutning görs och inte behöva ligga och vänta på den (i stil med hur gamla inetd gjorde). I det läget har man valt en lat implementation där man har dragit in beroenden, i onödan enligt herr Poettering.

En sak som inte diskuteras på så många ställen är användningen av tar-bollar som är manuellt genererade (av skurken i det här fallet), snarare än en viss tagg utcheckad från git eller tarbollar som är reproducerbara från en utcheckning av en tagg. Man använder helt enkelt inte den kod som man kan se i repot, utan något annat. Det är en grej som nog kommer generera en del arbete framöver... Diskussionen jag såg finns här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Ultra:

och man hade kunnat göra det på många andra sätt, t.ex genom PAM. Vad man gjorde var helt sonika att köra ldd mot ssh (målet), kollade vilka olika libs som den länkar mot och började sedan kolla runt på vilken av dessa libs som det fanns utbrända maintainers och man fan libxz.

Att Debian har patchat ssh till att länka mot libsystemd som i sin tur länkar mot libxz är alltså bara den väg som de valde just här, de hade kunnat välja hur många andra vägar som helst. libsystemd har dessutom precis skrivits om till att köra dlopen istället för att länka hårt (den ändringen gjordes innan hålet i xz hittades men har inte släppts än) och då hade detta inte kunnat hända via systemd alls så den vägen är snart helt stängd medan många andra (såsom PAM) är helt öppna så att ta bort systemd från din maskin löser inte ett enda dugg och är inget annat än ett villospår.

Roligt nog är UsePAM också en grej som vissa distributioner valt att aktivera, The default is ''no''

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hälften av katastrofen i det här kom av att man modifierat en säkerhetskritisk, normalt internetvänd applikation och gjort den beroende av säkerheten i flera andra, egentligen orelaterade projekt, för att den skulle stödja systemd. Det var den klåfingrigheten som förhöjde det till en RCE och det är bäraren av de fingrarna som har ett stort attitydproblem att jobba med.

Jag skulle vilja säga att det över lag är ett problem att folk använder något tredjepartsbibiliotek för att slippa skriva tio rader kod. Denna har sedan en drös dependencies, som i sin tur har ytterligare ett halvdussin dependencies vardera o.s.v. o.s.v.. Sen sitter man där med 50+ dependencies som ingen har koll på.

I det här fallet hade Debian en lokal patch som länkar in libsystemd inkl. alla transitiva dependencies till sshd enbart för att skicka en enkel notis att sshd har startat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Bakdörren har nu blivit reverse engineerad:
https://github.com/amlweems/xzbot