7800x3d temperatur samt score i cinebench

Permalänk
Skrivet av Kibbo:

I bilden som har länkats är det inte så mycket CPU-temperaturen jag reagerar på utan temperaturerna på OP:s L3 cache samt IO die. Dessa är väldigt höga om jag jämför med min egen 7800X3D som inte ens når över 45 grader på någon av dessa vid körande av program som exempelvis folding@home under flera timmar i sträck.

Inte så insatt i vad det betyder men kan det vara aion som kyler dåligt eller är det processorn som är defekt?

Permalänk
Medlem

Om den inte värmethrottlar är det nog inget fel på den alls, och det kan bli så att du får betala en felsökningsavgift i onödan om du lämnar in den.

Poängen i cinebench är inte jättelåg och påminner om min egen innan jag sänkte PBO till -30 och justerade fläktkurvan så att cpun gick svalare under testet.

Min idletemp pendlar mellan 45-50 beroende på rumstemperatur.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte med cb24 men med cb23 så har två datorer jag byggt senaste tiden landat runt 18 000 poäng och båda runt 80c om jag minns rätt, ena med en 280 aio andra med en Phantom Spirit, den med aio köra igenom en optimering av Ryzen master om jag minns rätt medans den andra kör bara en - 30 på alla kärnor

Edit: kan nog va värt att göra en reset på bios, samt kolla så du har nyaste bios versionen, är säkert någon form att upplåsning som är aktiverad som gör att din cpu får onödigt hög spänning som i sin tur gör att den blir varmare även utan last.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av immutable:

Om den inte värmethrottlar är det nog inget fel på den alls, och det kan bli så att du får betala en felsökningsavgift i onödan om du lämnar in den.

Poängen i cinebench är inte jättelåg och påminner om min egen innan jag sänkte PBO till -30 och justerade fläktkurvan så att cpun gick svalare under testet.

Min idletemp pendlar mellan 45-50 beroende på rumstemperatur.

Testade köra -15 samt -20 i pbo men då crashar den vid stresstest..

Permalänk

https://imgur.com/a/K7FWCVx efter 7 mins spelande.

https://imgur.com/a/ZhDnl4E temps 6 min efter spelande . Sen ligger idle tempsen på runt 55-60 går inte ner.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Citybiffen:

https://imgur.com/a/K7FWCVx efter 7 mins spelande.

https://imgur.com/a/ZhDnl4E temps 6 min efter spelande . Sen ligger idle tempsen på runt 55-60 går inte ner.

Enligt HWMonitor hade jag ca 89 grader som mest på CPU:n när jag maxade i Cinebench. Då kör jag med luftkylare.

Det är inte fläktkurvan som spökar? Snurrar kylaren som den ska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

https://imgur.com/a/K7FWCVx efter 7 mins spelande.

https://imgur.com/a/ZhDnl4E temps 6 min efter spelande . Sen ligger idle tempsen på runt 55-60 går inte ner.

Kan du öka fläkt- / pump-hastigheter för att se om det blir någon skillnad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

https://imgur.com/a/K7FWCVx efter 7 mins spelande.

https://imgur.com/a/ZhDnl4E temps 6 min efter spelande . Sen ligger idle tempsen på runt 55-60 går inte ner.

Ja asså idle temp är ganska ointressant, problemet du har nu är att cpun går upp i max temp och gissar på att du inte får ut full prestanda på grund av att den blir för varm.

Kan det va att du råkat ställa ner pumpens hastighet eller kopplad in den på fel kontakt på moderkortet?

Tänkte först att spänning kan va problemet och någon form av preformence bost i moderkortet men med tanke på att cpun inte ens drar hälften av den effekten den kan dra och fortfarande blir på tok för varm. Tror nog som andra skrivit att den är fel monterad eller att du glömt/kopplat in något fel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Cpu fläkten ligger på max under load samt pumpen på max. Chassifläktarna ligger på 1200rpm men har testat maxa rpm på dem gör ingen större skillnad mer än att det låter som ett jetplan i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja asså idle temp är ganska ointressant, problemet du har nu är att cpun går upp i max temp och gissar på att du inte får ut full prestanda på grund av att den blir för varm.

Kan det va att du råkat ställa ner pumpens hastighet eller kopplad in den på fel kontakt på moderkortet?

Tänkte först att spänning kan va problemet och någon form av preformence bost i moderkortet men med tanke på att cpun inte ens drar hälften av den effekten den kan dra och fortfarande blir på tok för varm. Tror nog som andra skrivit att den är fel monterad eller att du glömt/kopplat in något fel.

Han har väl köpt den färdigbyggd från Inet så han har nog inte pillat på något

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hej!
Kör själv med 7600X tyckte också den gick varm.
Har en 360 AIO i ett R7 chassi + 7 fläktar.

Titta igenom den vid och gör dessa förändringar.
Helt otroligt vilken skillnad och tappar inte prestanda, blir faktiskt bättre pga cpun behöver inte throttla.

https://www.youtube.com/watch?v=FaOYYHNGlLs&t=77s&pp=ygUXYW1k...

Mvh

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Läst på Reddit och andra recensioner att just amd installationen är bland den svåraste o jobbigaste de haft o göra med på lf iii. Kan vara som någon av er sagt att inet inte lyckats få den helt på plats o då blir kylningen inte som utlovad. Men blir bara frustrerad iom de skulle ha stresstestat o kolla tempsen innan de skickar ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Läst på Reddit och andra recensioner att just amd installationen är bland den svåraste o jobbigaste de haft o göra med på lf iii. Kan vara som någon av er sagt att inet inte lyckats få den helt på plats o då blir kylningen inte som utlovad. Men blir bara frustrerad iom de skulle ha stresstestat o kolla tempsen innan de skickar ut den.

Börja led att kolla så du inte har någon form av performance bost aktiverat i bios, brukar vara aktiverat som standard eller på "auto" och kan säkert vara något som inet glömt att ta bort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Inte så insatt i vad det betyder men kan det vara aion som kyler dåligt eller är det processorn som är defekt?

Om jag ska gå efter mina egna temperaturer så är där vissa delar i din processor som går väldigt varma. Som jag har skrivit tidigare är det dina temperaturer på L3 cache samt IO die (kretsen som sköter kommunikation mellan CPU-kärnorna och resten av datorn) som jag är förvånad över.

Såhär ser det ut efter att jag kört folding@home på både CPU och GPU under ~8 timmar. Trots att hela processorn, inklusive IO die, jobbar stenhårt vid foldande håller den sig betydligt svalare än din, samt att min L3 cache inte heller går särskilt varmt jämfört med din. Så rent spontant känns det som att dina idle-temperaturer är lite väl höga på dessa komponenter, vad det kan bero på är svårt att säga utan att testa med andra kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Tycker du har lite för höga temperaturer om jag jämför med vad jag har på min 7800x3d(dock med annan kylare).

Nu kanske det här är en lite långsökt tanke om vad som kan vara fel, men freezer 3 har offset montering om jag inte minns fel. Kan det vara så att Inet monterat den med offset åt "fel håll" så att kylförmågan blir sämre istället? Jag hade kollat det och även kontrollerat kylpasta mm. när du ändå håller på

Permalänk
Skrivet av anden55:

Tycker du har lite för höga temperaturer om jag jämför med vad jag har på min 7800x3d(dock med annan kylare).

Nu kanske det här är en lite långsökt tanke om vad som kan vara fel, men freezer 3 har offset montering om jag inte minns fel. Kan det vara så att Inet monterat den med offset åt "fel håll" så att kylförmågan blir sämre istället? Jag hade kollat det och även kontrollerat kylpasta mm. när du ändå håller på

Kan vara så men vågar inte skruva av skruvarna de sitter som berget redan och har förstått de är ett helvete att få ditt. Har en inet butik en timme från hemmet så ska försöka övertyga dom om att felsöka på garantin 😀 var en bra kylpasta de har lagt på iaf Arctic mx6

Permalänk
Medlem

Min ligger runt 48-55 under idle.

83-87C under 100% load. Vanligt att den ligger runt 80 grader vid normalt spelande.

Ingen undervolt, och XMP enabled. Specs i signaturen. Kör den i princip helt ljudlös.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Citybiffen:

Kan vara så men vågar inte skruva av skruvarna de sitter som berget redan och har förstått de är ett helvete att få ditt. Har en inet butik en timme från hemmet så ska försöka övertyga dom om att felsöka på garantin 😀 var en bra kylpasta de har lagt på iaf Arctic mx6

Tråkigt att saker strular när man köpt nytt, men jag skulle göra som du och låta återförsäljaren rätta det förmodade felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Om jag ska gå efter mina egna temperaturer så är där vissa delar i din processor som går väldigt varma. Som jag har skrivit tidigare är det dina temperaturer på L3 cache samt IO die (kretsen som sköter kommunikation mellan CPU-kärnorna och resten av datorn) som jag är förvånad över.

Såhär ser det ut efter att jag kört folding@home på både CPU och GPU under ~8 timmar. Trots att hela processorn, inklusive IO die, jobbar stenhårt vid foldande håller den sig betydligt svalare än din, samt att min L3 cache inte heller går särskilt varmt jämfört med din. Så rent spontant känns det som att dina idle-temperaturer är lite väl höga på dessa komponenter, vad det kan bero på är svårt att säga utan att testa med andra kylare.

<Uppladdad bildlänk>

Så ser också mina temps ut

Skrivet av anden55:

Tycker du har lite för höga temperaturer om jag jämför med vad jag har på min 7800x3d(dock med annan kylare).

Nu kanske det här är en lite långsökt tanke om vad som kan vara fel, men freezer 3 har offset montering om jag inte minns fel. Kan det vara så att Inet monterat den med offset åt "fel håll" så att kylförmågan blir sämre istället? Jag hade kollat det och även kontrollerat kylpasta mm. när du ändå håller på

De stämmer de har enbart offset mounting nu, sätter man den tvärtom så hamnar slangarna på ovansidan så det skulle vara märkligt isåfall. Jag hade en lf iii 240 och ibland hann de inte med kyla snabbt då jag märkt am5 cpu kan sticka iväg väldigt fort med temps.

Jag hade tagit kontakt med inet där är någonting som inte är rätt.

Permalänk

Ska lämna in datorn imorgon uppdaterar er när jag fått domen 👍 tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

Känns väldigt varmt med den kylaren du har. Jag har samma kylare på min 7800x3d och ligger på 36 grader idle och runt 55 grader under gaming (cs2).

Permalänk

Körde och lämnade in datorn till Inet Malmö (vilken fantastisk service btw) de tog tag i det direkt och konstaterade att de som byggt den hade glömt plastfilmen som sitter på pumphuvudet.. killarna i butiken va inte glada o skulle kontakta de som byggt datorn för eventuell ersättning. Jag gick från 50-60 idle till cirka 30-35 vilken jävla bra kylare det blev helt plötsligt WOW! Från 930 multicore i cinebench till 1063 där temperaturen låg i snitt på 65 grader. Värt att notera att jag endast har igång xmp profilerna samt ställt in fläktkurvan på smart dvs ingen under/överklockning över huvudtaget. Jag är helt överlycklig stort tack för allt stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citybiffen:

Körde och lämnade in datorn till Inet Malmö (vilken fantastisk service btw) de tog tag i det direkt och konstaterade att de som byggt den hade glömt plastfilmen som sitter på pumphuvudet.. killarna i butiken va inte glada o skulle kontakta de som byggt datorn för eventuell ersättning. Jag gick från 50-60 idle till cirka 30-35 vilken jävla bra kylare det blev helt plötsligt WOW! Från 930 multicore i cinebench till 1063 där temperaturen låg i snitt på 65 grader. Värt att notera att jag endast har igång xmp profilerna samt ställt in fläktkurvan på smart dvs ingen under/överklockning över huvudtaget. Jag är helt överlycklig stort tack för allt stöd.

En riktig klassiker! Kul att det löste sig!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Jubileumsmästare

Skönt att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Härligt de löste sig 😁

Permalänk
Medlem

Herregud Det ska ju inte en seriös datorfirma lyckas med kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Herregud Det ska ju inte en seriös datorfirma lyckas med kan man tycka.

Man kan tycka det men alla kan göra misstag. Sedan är frågan hur en sådan sak kan hända, är arbetsmiljön för dem så pressad att de kan gör ett sådant fundamentalt misstag?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man kan tycka det men alla kan göra misstag. Sedan är frågan hur en sådan sak kan hända, är arbetsmiljön för dem så pressad att de kan gör ett sådant fundamentalt misstag?

Jag kan tycka att dåligt applicerad kylpasta är förlåtligt. Att glömma plastfilmen på kylaren är ett misstag för en privat amatörbyggare, men inte för ett företag som tar betalt för tjänsten.

Det kan ju såklart fortfarande hända, men någon form av ersättning tycker jag dom ska fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Jag kan tycka att dåligt applicerad kylpasta är förlåtligt. Att glömma plastfilmen på kylaren är ett misstag för en privat amatörbyggare, men inte för ett företag som tar betalt för tjänsten.

Det kan ju såklart fortfarande hända, men någon form av ersättning tycker jag dom ska fixa.

Absolut, en sådan simpel miss får de ta ansvar för utan tvekan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fusiob:

Herregud Det ska ju inte en seriös datorfirma lyckas med kan man tycka.

Verkligen..
Detta kan hända när en kompis "kan" datorer bygger ihop en dator.
Men inte en butik som Inet. Som ska ha sådan kunnig personal på jobbet.
Känns som en praktikant eller första gången hen bygger en dator.

Hur som, bra att butiken prioriterade din felsökning.
Och man kom snabbt fram till problemet och lösts det!
Plus poäng att dem vill ersätta dig.

Även skönt för dig att du som kund inte var orsaken, som det kan vara ibland

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB