Krönika: Hur mycket får ett spel kosta?

Permalänk

Superspillet HFW!

Det spillet var jammen "svært billig" vil jeg si som tar over 5 år å utviklet av såå mange mennesker først PS5/PS4 og så til PC betalte bare 650 Nkr. hadde venta meg vel 1000-1200 Nkr.

Permalänk
Medlem

200kr, betalar inte mer än så.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Testpilot

Kan utan problem sträcka mig till 1200 – 1500kr för en specialutgåva, men då ska det vara fysiska objekt med också, inte bara något digitalt skräp som en dräkt.

För standardutgåva av ett spel kan jag tycka att allt mellan 250 – 800 kronor är acceptabelt, men då förväntar jag mig en färdig produkt också. Där spelet är körbart från början till slut, utan att bli påmind om 120 st mikrotransaktioner. Optimering är en stor sak för egen del, jag förväntar mig bra flyt utan svallvågor som försöker efterlikna parkinsons i frametime-grafen – om jag ska betala fullpris.

Indie, AA eller AAA betyder inte mycket för mig i slutändan, annat än vad jag kan förvänta mig att prislappen ska säga i förväg. Mer givande är ofta vilken studio eller utgivare som står på lådan, huruvida titeln kommer förväntas leva upp till någon form av kvalitetsstämpel eller ej.

Ett bra spel är i slutändan ett bra spel, och jag har inga problem att betala för mig. Jag har heller inga problem att betala för extra tillägg i ett bra spel, både för att få mer av spelet, men även för att visa min uppskattning av en bra produkt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Man måste jämföra prisbilderna mellan spel i nån form av mall. Jag har inget bättre att jämföra med än dessa spel-automater som finns på diverse ställen tex inne på Liseberg. Nu frågar jag er som varit inne på liseberg varför ni slutar trycka in pengar i automaten: är det pga kostnaden/h, eller för att spelet är dåligt? Personligen är det just timkostnaden som drar iväg och således blir det också detta som tyvärr blir min mall.

Givetvis måste spelet också vara roligt, men jag vet inte hur många spel jag köpt där de första 3-4 timmarna så e spelet svinroligt, för att sedan tappa mitt intresse helt. Det är som oftast då jag börjar kalkylera hur mycket pengar jag betalat på spelet för att "lära mig" inför nästa köp ifall detta var ett bra köp. Det är ju trots allt via historien vi lär oss av våra handlingar. Som ett exempel så kollar jag just nu på ett spel som "bara" kostar 26 kr med bra coop. Jag kan tycka att 50kr/h är minimum för att rättfärdiga ett spel för min del, och således räcker det att detta spelet håller i 30 min.

Alla får förstås ha sina egna referenser, men jag är uppväxt med spelmaskinerna och således blir dess taxa det som avgör för egen del.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Köper alltid spel som varit ute några år. Oftast bättre pris och så är det patchat. Ger max 400kr om det är något jag verkligen vill ha men oftast 100-200kr.

Spelar för lite för att kunna motivera kostnaden.

Permalänk

Köper extremt sällan spel.
Kanske 1, max 2 per år. Vill egentligen bara ha spel som ger mig minst några hundra timmars speltid, så det problematiska med spelköp för mig är allt googlande och youtubande innan köp. Brukar ta flera veckor innan jag faktiskt köper nåt, så priset är inte det viktigaste.

Senaste köpet, Starfield, spelade jag 290 timmar. Är ändå besviken på det…förväntar mig generellt mer speltid, och definitivt mer innehåll och bättre kvalitet.
Var extremt taggad på cities skylines 2, men det verkar så tomt och ofullständigt att jag kanske skiter i det fullständigt.
Inställd på gta 6 nu. Får se om det blir nåt annat innan, är lite sugen, men hittar inget jag vill ha och jag orkar fasen inte söka och kolla på reviews.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att det är så stor skillnad i gameplay och grafik med spel som släpptes säg 2021 och 2024. Därför har jag inga problem med att först och främst spela spel som har några år på nacken.

Permalänk
Medlem

40€ för Helldivers 2 var lagom, speciellt då jag lagt runt 130 timmar på det hittills

Men vissa har man get mer för, som BG3 t ex. Även det otroligt värt det, plus på GoG så DRM fritt med offline installers!

Andra väntar man på rea.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag väntar hellre ett år eller två tills spelen:

  1. Är färdigpatchade och fungerar utan några större buggar

  2. Säljs med en rabatt på 50% eller mer

  3. Har blivit recenserade ordentligt av användare och inte bara journalister.

Har ingen som helst brådska med att spela ett spel när det är nytt - det är ju bara nackdelar.
https://i.imgflip.com/43sac8.jpg

Exakt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kostade inte vissa spel 799kr till snes?

Problemet idag för många är att man köper ett spel, det är grymt. Men man har ej tid, så man spelar inte. Sedan kommer det ett nytt toppspel och man gör om samma sak. Det blir mycket pengar för lite använnande.

Undra om spel som FF6 inte kostade så mycket som 999 kr. Det var ju kasetterna i sig som drev upp priset rejält. (Nedan hittade jag att de kostade 80-90 USD.... någon mer intresserad kan räkna ut vad det blir utdag men runt 150 USD eller ~1700 kr skulle vara min gissning)

https://fantasyanime.com/finalfantasy/ff6/ff6about.htm

Permalänk

300:- för ett AAA är vad jag tycker max. Det är i allfall för min del så att man själv får investera en hel del tid = pengar för att kunna göra sig ett nytt spel tillgodo. I övrigt så kollar jag reor och reviews och från det köper ett gäng spel för att köra en säsong eller två.

Permalänk

Om du inte slutat spela spelet innan du lagt 30h på det får du skylla dig själv om det inte är roligt. Ta ett beslut vid 6h och sluta bara. Har du gett det 6h för 600kr är det ändå värt det imo. Det är ett gäng timmar på jobbet🤷🏼 Dessutom gör man det inte varje dag utan någon gång eller tre om året. Ett bra spel som ger 30h får lätt kosta 2k, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det är mindre prisskillnad på ett helt års Game Pass och ett sprillans nytt Spider-Man 2 på PS Store än vad som rimligen borde vara möjligt.

Just det där lär väl lösa sig av sig självt när allehanda prenumerationstjänster lämnat den uttalade "locka kunder"-fasen. Antingen genom prishöjning eller begränsning av hur mycket tjänsten kan nyttjas, eller någon kombination.

Föredrar i allmänhet att vänta och istället plocka upp spel när de prissänkts lite (eller prissänks rejält, ännu bättre!), men någon gång ibland kommer det ju spel man är extra intresserad av och vill ha så mycket att det känns värt att göra avsteg från den principen.

Dock tycker jag ju fortfarande i sådana lägen att runt 600 spänn är max egentligen oavsett spel, och förväntar mig ju en lägre prisnivå redan från start vad gäller mindre omfattande spelupplevelser.
Inte för att jag faktiskt räknar kronor/timme, kronor/polygon eller vad man nu ska tänka sig, men något slags känsla får man ju för om det blir mycket eller lite spel för pengarna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Man blev lite paff när man såg att nhl24 kostade 1300 kronor

Permalänk
Medlem

Jag köper nästan aldrig spel. När jag väl köper något ska det antingen vara något utöver det vanliga (exempelvis Witcher 3 eller BG3), eller finnas billigt. Det är inte bara fråga om att spel idag är dyra, utan det allra mesta är trasigt skit också. Jag tänker inte betala 700Kr för sönderkommersialiserad dynga som behöver 1-2 år av patchar innan det funkar acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Köpte Diablo IV för 800:- och det var bortkastade pengar. Jag köper dock nästan aldrig fullprisspel men tycker inte de borde kosta över 600:- i alla fall.

Permalänk
Medlem

500kr känns som ett lagom pris för ett nytt spel för egen del. nu kostar ju det närmare dubbla. så får vänta på reor för de flesta spelen man köper. Visst finns det spel man köper för fullpris. men det blir mer och mer sällan känns det som.

Permalänk
Medlem

För mig är inte spelets utgångspris 400:- 500:- utan att de aldrig slutar mjölka oss gamers med dlc, tillägg som bara gör spelet snyggare och som hela tiden promotas kan inte räkna alla spel som ursprungligen kostat 500:- men efter dlc kommit upp i1000:- och vissa av dem var väl värda pengarna som Borderlands 2 med hysteriskt roliga dlc men de var ett undantag.

Permalänk
Medlem

Helt klart inte vad de kostar nu iaf
Över 800kr nä usch

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Det är skillnad från spel till spel för mig. Är det en titel som jag verkligen ser fram emot och är riktigt hypad för så betalar jag "fullt pris" vid releasen, vilket inte blir så jättemånga spel per år. Men majoriteten av spelen jag skaffar blir nån gång efter release, till ett lägre pris. Sen skiljer det ju också beroende på hur mycket värde man får ut av spelet och då syftar jag inte främst på hur många timmar man får för pengarna. Det handlar snarare främst om kvalitet och njutning o.s.v.

En tråkig utveckling är dock att mikrotransaktioner har börjat dyka upp mer och mer i fullpris spel, även singel player spel. Tidigare var det mest ett fenomen som existerade i free to play spel och främst online spel. Men själv så vägrar jag att köpa skiten och om spelet påverkas negativt av det så hoppar jag troligen över det spelet i så fall.

Permalänk
Medlem

Spelar ytterst få spel nyare än 10 år, helt enkelt för att jag ligger så långt efter på alla bra spel

Köpa spel för vanliga pris gör jag nästan inte längre, så många gratis eller med 90% rabatt hela tiden att det inte är värt att behöva spela ett dyrt spel just nu

Sen kan man ju också snåla en del när man inte spelar multiplayer alls längre

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på utvecklaren och även utgivaren bakom om jag är villig att köpa mig ett spel ifrån dem dag ett av ett släpp för fullt pris innan det blir reor, som ofta kan komma rätt snabbt.

Finns vissa där jag aldrig i mitt liv skulle betala för deras produkter direkt för att de släpper trasigt skräp inledningsvis ofta, och andra där det i princip aldrig händer att det inte är välpolerat och flyter på bra direkt.

Permalänk
Medlem

Bästa är att låna spelet i några år (på bibblan) och sedan köpa det när det blir rea om man gillade det.

Permalänk
Medlem

Spel har ju aldrig varit billigare än idag. Mycket går att få gratis och typ alla AAA spel kostar en hundralapp efter några år. Hobbyn är fruktansvärt billig vilket är riktigt kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Spel har ju aldrig varit billigare än idag. Mycket går att få gratis och typ alla AAA spel kostar en hundralapp efter några år. Hobbyn är fruktansvärt billig vilket är riktigt kul

Det där att AAA spel skulle kosta en hundralapp efter något år stämmer knappast, inte på Steam i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Rockstar spel, Blizzard spel (tveksamt efter senaste D4 köpet) och paradox spel kan jag betala fullpris för, resten av spelstudios köper jag på REA.

Är det nåt man inte ska göra är det att köpa Paradox spel när de släpps. Vänta i 2-3 år, låt det mogna så har du något bra du kan köra moddad.

Har inte spelat ett enda bra Paradoxspel när de precis släppts senaste 10 åren. Bara titta på Victoria 3, skräp just nu och imperator Rome verkar ha blivit något bra först nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Beror så på om det är nytt eller lite äldre. Siktar jag på ett nytt "main" game så är 70-90$ okej pris annars 20-30$

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kostade inte vissa spel 799kr till snes?

Nintendo tog ut mer än 50% av varje SNES-spels pris i avgifter, så att jämföra det med hur det fungerar idag där spelföretagen kan ta ut 90% av spelpriset i vinst på "Ultimate Editions" som kostar uppemot 1500 sek och som dessutom inte är färdigutvecklade tills typ 2 år efter man köpt spelet är missvisande.

Permalänk
Medlem

Jag har rensat i Steam-biblioteket och köper numera bara* spel på GOG, då jag tycker det är extremt viktigt med att ha äganderätt till mina speltitlar. Vad jag är villig att pröjsa beror helt på vilket spel det handlar om, t.ex. betalade jag 790 kr för enbart Crusader Kings II med de specifika DLC:erna jag ville ha när spelet släpptes på GOG förra året, medans hela Yakuza-serien var för mig värd 380 kr och Metro-serien 103 kr. . .

*jag kunde inte leva utan nyaste Hitman-titeln och köpte därför det spelet på Steam med nästan allt DLC för några hundralappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det där att AAA spel skulle kosta en hundralapp efter något år stämmer knappast, inte på Steam i alla fall.

Ptja, rätt stor skillnad på något år och några år