Teknikoutlets.se troligen scam

Permalänk

Teknikoutlets.se troligen scam

Hej jag ramla över en annons där det verkligen var för bra för att vara sant-priser. Undrar bara om nån har handlat därifrån?

Läste lite snabbt i deras policy och lite här och var stod det någonting om Teknikproffset.se och dom verkade inte ha det allra bästa för omdömet.

Väl mött

Permalänk
Medlem

Min DNS blockerar sidan med följande info

"teknikoutlets.se blockeras av Nyregistrerade domäner (NRDs)."

Skulle hålla mig borta om min DNS inte gjorde det åt mig.

Permalänk
Moderator
Moderator

Uppenbarligen skit.

*Tråd flyttad till konsumenträtt.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om det låter för bra för att vara sant så hade jag hoppat över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Min DNS blockerar sidan med följande info

"teknikoutlets.se blockeras av Nyregistrerade domäner (NRDs)."

Skulle hålla mig borta om min DNS inte gjorde det åt mig.

Nu är väl inte en nyregistrerad domän i sig ett tecken på att man bör hålla sig borta... (Eller missförstår jag vad NRD är?) Däremot hävdar de att de grundades 2021, så om domänen är helt ny så är det en röd flagga, dock är domänen från 2021-12-20, så det verkar grönt på den punkten

Däremot är företagsnamnet E44 Outlet AB som de anger på sidan inte registrerat... Så ja, det ser ju onekligen inte bra ut. Det kan dock vara så att de har stavat fel på E4 Outlet AB, dock är befattningshavarna i det företaget inte samma personer som de påstår ha som bild under "Om Oss", fel namn.

Och att de bara använder DHL luktar ju dropship-bolag lång väg.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av dlq84:

Nu är väl inte en nyregistrerad domän i sig ett tecken på att man bör hålla sig borta... (Eller missförstår jag vad NRD är?) Däremot hävdar de att de grundades 2021, så om domänen är helt ny så är det en röd flagga, dock är domänen från 2021-12-20, så det verkar grönt på den punkten

Däremot är företagsnamnet E44 Outlet AB som de anger på sidan inte registrerat... Så ja, det ser ju onekligen inte bra ut. Det kan dock vara så att de har stavat fel på E4 Outlet AB, dock är befattningshavarna i det företaget inte samma personer som de påstår ha som bild under "Om Oss", fel namn.

Och att de bara använder DHL luktar ju dropship-bolag lång väg.

Jag tror att du missade ett s i URL:en. teknikoutlets.se.

Med det sagt verkar båda vara skräp, men särskilt den som frågas om här. ^

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag tror att du missade ett s i URL:en. teknikoutlets.se.

Med det sagt verkar båda vara skräp, men särskilt den som frågas om här. ^

Ah, tack! Missade det. Ja, den sidan är ju 110% en scam, de kan inte göra det mer uppenbart. De verkar ha domänen på one.com, så nån kan dra iväg ett mail till abuse@one.com om nån orkar

Permalänk
Medlem

Kontaktinformationen under försäljningsvillkoren går till ett villaområde i Växjö, och orgnr går till Datorfixarna Växjö AB. Så företagsnamnet stämmer inte, men med tanke på att hemsidan som sagt är nyregistrerad så kan det hända att de bara bytt namn och det inte syns överallt än.

Men orealistiskt låga priser från ett företag registrerat i ett villaområde och med 7-14 dagars leveranstid? Då kan du nog lika gärna köpa direkt från Wish eller nått och bli scammad direkt från källan istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av perost:

Kontaktinformationen under försäljningsvillkoren går till ett villaområde i Växjö, och orgnr går till Datorfixarna Växjö AB. Så företagsnamnet stämmer inte, men med tanke på att hemsidan som sagt är nyregistrerad så kan det hända att de bara bytt namn och det inte syns överallt än.

Men orealistiskt låga priser från ett företag registrerat i ett villaområde och med 7-14 dagars leveranstid? Då kan du nog lika gärna köpa direkt från Wish eller nått och bli scammad direkt från källan istället

Tyckte det gick till Datafixarna Växjö AB och inte "Dator"-fixarna.
Startat oktober 2023 enligt SMP (Smålandsposten).

Status: Vilande
Registrerat: 2023-10-02
https://www.merinfo.se/foretag/DATAFIXARNA-V%C3%84XJ%C3%96-AB...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tyckte det gick till Datafixarna Växjö AB och inte "Dator"-fixarna.
Startat oktober 2023 enligt SMP (Smålandsposten).

Status: Vilande
Registrerat: 2023-10-02
https://www.merinfo.se/foretag/DATAFIXARNA-V%C3%84XJ%C3%96-AB...

Ja, min hjärna autokorrigerade tydligen namnet.

Permalänk

Låter för bra för att vara sant. Men om man tar en beställning och avbetalning via Klarna hur ska de blåsa en då?
Verkar som de kopierat Inets sida en hel del. Skruvas Inets datorer ihop i Norge?

Permalänk
Medlem

Lite kul att de är en återförsäljare av Taurus (Inets färdigbyggda datorer) Använder till och med Dr. Inet
https://teknikoutlets.se/products/taurus-gaming-elite-rtx-407...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Wettering:

Låter för bra för att vara sant. Men om man tar en beställning och avbetalning via Klarna hur ska de blåsa en då?
Verkar som de kopierat Inets sida en hel del. Skruvas Inets datorer ihop i Norge?

Tänkte också om alternativet ”få hem först, betala sen” men verkar inte finnas att tillgå 😅

Permalänk
Skrivet av Sniperove:

Tänkte också om alternativet ”få hem först, betala sen” men verkar inte finnas att tillgå 😅

Finns ju Klarna avbetalning. Du betalar första fakturan efter en månad.

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Lite kul att de är en återförsäljare av Taurus (Inets färdigbyggda datorer) Använder till och med Dr. Inet
https://teknikoutlets.se/products/taurus-gaming-elite-rtx-407...

med andra ord bara att fråga @inet om detta är legit iom att "de är återförsäljare" av deras produkt.

och de bör ju ha teknat något avtal med dem för att få använda deras produktbilder.

om inte annat så lär de ju rota fram DMCA hammaren om det inte är legit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wettering:

Låter för bra för att vara sant. Men om man tar en beställning och avbetalning via Klarna hur ska de blåsa en då?
Verkar som de kopierat Inets sida en hel del. Skruvas Inets datorer ihop i Norge?

Komplett skruvar sina i Norge.
Inet har en leverantör som bygger datorerna åt dem och de är placerade i Sverige.

Skrivet av Pamudas:

Lite kul att de är en återförsäljare av Taurus (Inets färdigbyggda datorer) Använder till och med Dr. Inet
https://teknikoutlets.se/products/taurus-gaming-elite-rtx-407...

Tvek på att de säljer en annan butiks "branding" + återanvänder deras varumärken.

https://teknikoutlets.se/products/taurus-gaming-elite-rtx-407...

Jag har även en PDF-sparad på hela hemsidan för produkten vid behov.

Några skärmbilder på Taurus-datorn
Skrivet av Rouge of Darkness:

med andra ord bara att fråga @inet om detta är legit iom att "de är återförsäljare" av deras produkt.

och de bör ju ha teknat något avtal med dem för att få använda deras produktbilder.

om inte annat så lär de ju rota fram DMCA hammaren om det inte är legit.

Jag tycker det är helt rätt att länka in Inet vilka kan ha intresset och musklerna att utreda om detta är skurkar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Komplett skruvar sina i Norge.
Inet har en leverantör som bygger datorerna åt dem och de är placerade i Sverige.
Tvek på att de säljer en annan butiks "branding" + återanvänder deras varumärken.

https://teknikoutlets.se/products/taurus-gaming-elite-rtx-407...
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Jag har även en PDF-sparad på hela hemsidan för produkten vid behov.

Några skärmbilder på Taurus-datorn

Jag tycker det är helt rätt att länka in Inet vilka kan ha intresset och musklerna att utreda om detta är skurkar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

med andra ord bara att fråga @inet om detta är legit iom att "de är återförsäljare" av deras produkt.

och de bör ju ha teknat något avtal med dem för att få använda deras produktbilder.

om inte annat så lär de ju rota fram DMCA hammaren om det inte är legit.

Glömde kasta in /s på slutet

Självklart är det inte legitimt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hittar inte organisationsnummer.
Leveranstid 7-14 dagar
50% rabatt har de också på mycket

Låter som någon som försöker sälja så mycket det går och sedan sticka till varmare breddgrader.

Permalänk

Jag har kontaktat Inet kundservice och de skulle ta det vidare till ansvarig.

Permalänk
Medlem

Teknikoutlets.se - troligen en scam

Fick denna annonsen på Facebook här om dagen. Hela "företaget" luktar scam och lurendrejeri för mig. Här är länken till deras hemsida

- Priserna är för låga. Grafikkort och apple datorer för halva priset mot vanliga butiker. Det finns ingen marginal i dessa produkter att ge så stor rabatt på.
- De har för stort utbud: Sure, outlets är en sak och de kanske skulle kunna köpa lite produkter här och där, någon äldre modell som är på utgående etc. Men företaget "har" 45 olika grafikkortsmodeller. Det är ju i stil med Elgiganten.

Utöver att det inte är logiskt att bedriva ett företag på det här sättet så finns andra tecken.
- Företaget heter det samma som ett etablerat företag "Teknikoutlet vs outlets"
- Hemsidan har massor med fel. "Supperdeals", "Dagens erbjudande: Sluta i xx:zz:yy" etc
- "Om oss", "jobba hos oss" etc känns alla som det är skrivet av ChatGPT.
- Företaget har tydligen funnits i över år och har "lager över hela världen".. Teknikdealer.se har lager över hela världen? Är det så att de 200 svenska som bor i Vietnam ska ha snabb leveranstid?

Det är sjukt mycket som är fishy med denna sidan. Jag hade aldrig riskerat mina pengar och beställa personligen. Ville skriva detta inlägg som en varning.

Permalänk
Medlem

Som vanligt släpper Facebook igenom kriminella så länge de betalar och så visas det som Sponsrat meddelande.

Dags för en lag att man är ansvarig utgivare även för reklam. Granska skiten ni gör reklam för eller åk dit!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Moderator

*Trådar sammanfogade.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Rekordmedlem

Att annonsera på Facebook är nått man gör för att lura folk, endera rena bedrägerier eller så säljer man skräp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hehehe

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Dom har ju Klarna? Varför inte bara köpa via "Få först betala sen" och se?

Permalänk
Skrivet av Visceral3D:

Dom har ju Klarna? Varför inte bara köpa via "Få först betala sen" och se?

om de har det alternativet har inte kollat sidan vet att klarna har även nån direct pay metod (typ vanlig banköverföring för att beskriva det simpelt aka betala vid betällning) och inte säkert faktura alternativ finns bara för att du kan betala med klarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inet

Hej alla,

Hoppas påskhelgen varit bra

Ville bara snabbt flika in här att detta inte är en seriös aktör och vi råder er starkt emot att köpa något från hemsidan.
Samtliga bilder är tagna från vår hemsida utan tillåtelse eller vår vetskap. Vissa bilder används direkt från vår sida t.ex. olika Inet Systems som man endast bytt namn på...

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Hej alla,

Hoppas påskhelgen varit bra

Ville bara snabbt flika in här att detta inte är en seriös aktör och vi råder er starkt emot att köpa något från hemsidan.
Samtliga bilder är tagna från vår hemsida utan tillåtelse eller vår vetskap. Vissa bilder används direkt från vår sida t.ex. olika Inet Systems som man endast bytt namn på...
<Uppladdad bildlänk>

Ni kanske ska prova att peka om den där länken till en Goatse istället och se vad som händer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ni kanske ska prova att peka om den där länken till en Goatse istället och se vad som händer.

Inte en goatse. Bara fånigt.

Byt ut mot en bild som informerar att det är ett scamföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inte en goatse. Bara fånigt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.