Vilka obskyra elektronikmärken på Amazon.se är bra och pålitliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Linus Tech Tips droppade ju Anker som sponsor pga att deras övervakningskameror skickade upp data i molnet (odokumenterat) och bytte till UGREEN så, det vore ju kul om så vore fallet! Företagen har sina högkvarter i två olika städer iaf.

Var det Anker? Har inte hört om något sånt med Anker. Däremot Eufy har haft lite problem med deras kameror

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känner inte att en tumme upp räcker, så får instämma med en textrad också! Har en hel del Ugreen-prylar här hemma, framförallt USB-hubbar och dylikt. GaN-laddare från både Baseus och Ugreen som gör sitt jobb utan problem.

Anker-produkter är inte något jag äger själv, men intrycket jag fått från folk som har köpt deras prylar är positivt. Dock ska det väl uppmärkammas att Anker råkat ut för lite av en kontrovers kring deras säkerhetskameror förra året (har ingen aning hur de följt upp med det).

Aha, visste inte att Anker också hade haft problem. Visste det där med Eufy

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Biltema:
HDMI-kabel 4K, 5 m
84-7009
119:-

och

Ultra High speed HDMI-kabel, 1,5 m
Artnr. 84-1999
99:-

Chansade på dessa och det funkar klockrent för mig. Kanske inte Kina-billigt, men snabbtillgängligt och prisvärt på hemmaplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar att Anker och UGREEN är samma tillverkare i botten, dom lanserar ofta exakt samma produkter men där UGREEN är något billigare.

Det tror jag faktiskt inte.

Såg teardowns på deras laddare och de var som jag minns det inte identiska. Däremot kan det mycket väl vara så att de båda använder något annat företags plattform, likt hur det finns ODM:er för PSU-plattformar för ATX-nätaggregat som många mer kända varumärken använder. Oavsett så lär de dela många av komponenterna.

Skrivet av Findecanor:

Vad jag vet så designar eller tillverkar Anker ingenting själva. De sätter bara sitt varumärke på en mängd olika produkter från Kina tillverkade av flera OEM.

Nja, tror snarare att det är som jag beskriver ovan. Det kanske var mer så du menade dock?

Skrivet av jnsson:

Aha, visste inte att Anker också hade haft problem. Visste det där med Eufy

Det är Eufy han syftade på, vilket är Ankers varumärke för kameror.

Skrivet av Cruentuz:

Biltema:
HDMI-kabel 4K, 5 m
84-7009
119:-

och

Ultra High speed HDMI-kabel, 1,5 m
Artnr. 84-1999
99:-

Chansade på dessa och det funkar klockrent för mig. Kanske inte Kina-billigt, men snabbtillgängligt och prisvärt på hemmaplan.

För HDMI är det bäst att köpa certifierade kablar, då de kostar i princip lika mycket (ibland mindre) om man köper dem på rätt ställe (DiscAtOnce eller Nördic). Annars är det risk att man får problem med de mer bandbreddskrävande signalerna. Har själv fått byta ut två HDMI-kablar för att lösa signalproblem (hackande/blinkande vid 4K Dolby Vision + Atmos) de senaste åren.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Anker såldes tidigare på webhallen, kanske görs fortfar dvs inget amazonmärke. Ansåg tidigare har bäst powerbank men tror de gått ner sig

Uegreen har blivit totalsågade på reddits USB-grupp men det har tagits bort av någon anledning. Det säljs mig veterligen inte av någon seröst svensk butik.

Jag hade kollat om mörker säljs i svensk serös butik då vet Du i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

På Amazon.se finns det gott om obskyra elektronikmärken som man aldrig hört talas om som Ugreen, Inatack, Baseus, Anker osv osv. De flesta av dem har väldigt bra betyg på sina produkter, men tyvärr är ju sånt lätt att förfalska.

Vilka obskyra elektronikmärken som gör bra produkter har du erfarenhet av, och vilka specifika märken bör man hålla sig borta från?

Personligen tycker jag alla ”märken” har skitprodukter, märken säger ju heller inget om vem som tillverkar numer. Anker och Ugreen har värdefulla varumärken de investerat mycket i och kommer inte medvetet försöka sälja skräp. Jag känner inte till de andra men antar att de också har värdefulla varumärken utifrån kommentarerna.

Som sagt, fokusera mer på produkt/modell än märke.

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt så har erfarenhet av både UGREEN, Baseus och Kabeldirekt, har verkar vara bra kvalité på det jag köpt.

Men jag personligen utgår nog mera från produkten/modellen än märket om jag ska vara ärlig men ofta styr recensionerna på amazon åt ett visst håll. Det är bra med amazon bara man orkar sitta och läsa kommentarerna för de brukar vara väldigt direkta i sitt omdöme med ofta många välutformulerade recensioner där man verkligen får hum över att folk har studerat produkterna väl och där det ofta förekommer saker om produkten som inte framkommer i produktbeskrivningen och det är ofta de sakerna som avgör mitt val i slutändan.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag vill tipsa om en bra Youtube kanal som testar just usb laddare. Ugreen är inte på topp. Men det finns inget märke som alltid är på topp. https://youtube.com/@AllThingsOnePlace

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Cable Matters gör riktigt bra premium-kablar och adaptrar https://www.amazon.se/s?k=Cable+Matters&ref=bl_dp_s_web_0
Hemsida med mer info https://www.cablematters.com/
Jag kör med deras kablar för displayport och thunderbolt.

Permalänk
Medlem

Bra kvalitet på u-green produkter som köpt. Anker har dålig erfarenhet av, köpte en usb-hub där det är glapp någonstans så om man rör kabeln så kan de inkopplade usb-enheterna koppla från, undviker nog Anker i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag vill tipsa om en bra Youtube kanal som testar just usb laddare. Ugreen är inte på topp. Men det finns inget märke som alltid är på topp. https://youtube.com/@AllThingsOnePlace

Har följt honom nu ett tag. Riktig grymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är Eufy han syftade på, vilket är Ankers varumärke för kameror.

Visste inte att Eufy var ett varumärke från Anker. Trodde det var helt eget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar att Anker och UGREEN är samma tillverkare i botten, dom lanserar ofta exakt samma produkter men där UGREEN är något billigare. Ibland är Anker något före med nya saker.
Laddarna är grymma, kör en 3 portars 65w usb-c och usb-a laddare med PD stöd, väldigt bra.
Däremot är USB-C dockan sådär, funkar OK men vägrade acceptera min Logitech RF sändare på vissa USB-C laptops. Väldigt mysko problem.

Håller med, en del av deras "billigare" kablar måste hanteras varsamt. Speciellt micro-usb varianterna.

Permalänk
Medlem

Verkar som om att det mesta redan sagts här, men såg att Nimoso bara nämnts en gång. Har ett gäng laddkablar och en usb-c förlängning till laptop-dockan och alla fungerar bra och efter förväntan. Känns som bra och prisvärda grejor helt enkelt.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad.*

Påminner om att tråden handlar om bra/pålitliga varumärken som saluförs på Amazon, har ni andra generella åsikter så finns det redan trådar om det.

Kikade igenom min egen historik och har nog inte repeterat köp av något visst varumärke till den grad att man kan dra några slutsatser, men lade märke till att de saker jag väl returnerat i princip endast är från större varumärken som säljs överallt. Senast en laddare från Belkin.
I övrigt gällande mer obskyra varumärken brukar jag utgå från att endast köpa saker som skeppas av Amazon och har många och bra omdömen, kanske lever på lånad tid där men det har fungerat bra.

Glad påsk!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har köpt 6 Anker GaN usb-laddare (4 olika modeller) genom åren, inget strul med nån av dom. Har även en del kablar från dom som jag haft i flera år utan problem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Anker gör top notch trådlösa in-ear hörlurar och powerbanks. Baseus dyrare powerbanks är också riktigt bra.
Grejen är att man får titta på produkten och avgöra hur svår sen är att designa och bygga och jämföra med priset. Tex en PCIe till nvme-brygga för en hundring skulle jag lätt köpa men kanske inte en laddare för samma pris.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kan även tilläggas att Inet säljer produkter från Ugreen.

https://www.inet.se/hitta?q=Ugreen

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Anker gör top notch trådlösa in-ear hörlurar och powerbanks. Baseus dyrare powerbanks är också riktigt bra.
Grejen är att man får titta på produkten och avgöra hur svår sen är att designa och bygga och jämföra med priset. Tex en PCIe till nvme-brygga för en hundring skulle jag lätt köpa men kanske inte en laddare för samma pris.

Ja, som påpekats tidigare, anker är ju verkligen inget obskyrt märke. Säljs ju av flera stora ÅF i sverige som inet, dustin & komplett etc. Och är iaf enligt min uppfattning en av dom största/bästa på t ex powerbanks. Det är ju inte heller billigt så är ju mer ett premiummärke.

Tar tillfället i akt å fråga efter billiga ladd-kablar. Tänkte köpa på mig en drös nya 1.8/2m type-c->type-c, och type-c->lightning. Men märken jag "litar" på, t ex då Anker eller Belkin, är faktiskt rätt dyra (~250kr/st). Någon som testat nå riktigt billigt från amazon? Går ju faktiskt en del ström genom kablarna nu för tiden så man vill ju kanske inte vara allt för dumsnål.

Permalänk
Medlem

Off topic: Till hur stor grad kan man lita på omdömen på Amazon? Man har ju läst mycket om hur många kundomdömen fejkas av butiker, och just Amazon verkar väldigt drabbat. Hur sjutton ska man kunna avgöra om en produkt med väldigt högt medelvärde (4,5+) verkligen är baserat på riktiga kunder? Kan företag överhuvudtaget ens köpa tusentals omdömen eller bör man generellt kunna lita på produkter som har tusentals enskilda omdömen?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Off topic: Till hur stor grad kan man lita på omdömen på Amazon? Man har ju läst mycket om hur många kundomdömen fejkas av butiker, och just Amazon verkar väldigt drabbat. Hur sjutton ska man kunna avgöra om en produkt med väldigt högt medelvärde (4,5+) verkligen är baserat på riktiga kunder? Kan företag överhuvudtaget ens köpa tusentals omdömen eller bör man generellt kunna lita på produkter som har tusentals enskilda omdömen?

Inte alls skulle jag säga. Kolla denna: https://youtu.be/y83BS_mK9GE?t=506

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Bara bra erfarenheter av Ugreen, har lite kablar, USB-hubbar och USB-switch.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Azdelivery har bra saker när det kommer till esp32-kort, sensorer och andra små prylar att pyssla med.

Permalänk

Har Anker laddare, powbanks , samt kablar som fungerar bra.
Har Ugreen laddare som är bra.
Baseus har jag laddare och kablar från också ok.
Skulle inte kalla dem obskyra någon av dem.
https://youtu.be/JJOAfiBvClY?si=a40AkuxbOlQMdrGe
Se testerna av några av dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Off topic: Till hur stor grad kan man lita på omdömen på Amazon? Man har ju läst mycket om hur många kundomdömen fejkas av butiker, och just Amazon verkar väldigt drabbat. Hur sjutton ska man kunna avgöra om en produkt med väldigt högt medelvärde (4,5+) verkligen är baserat på riktiga kunder? Kan företag överhuvudtaget ens köpa tusentals omdömen eller bör man generellt kunna lita på produkter som har tusentals enskilda omdömen?

Tycker främst det finns värde i vad folk skriver om produkterna; finns det specifika fel/synpunkter som kommer fram där som man har nytta av att veta eller bara generiskt dravel som gör varken från eller till?

Stjärnor eller vad det nu må vara har mindre värde i mitt tycke, mer så att man bara blir lite extra misstänksam när det är ett lågt medel än att ett högt medel värdesätts särskilt.

Allt detta egentligen oavsett om det är just Amazon eller annan butik/marknadsplats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Mindre nöjd med Anker. Deras laddare är väldigt bra, men kablar ska man nog undvika. Min gick sönder efter lite över ett år, utan synliga skador, samma för många andra.
Ugreen har lite trevligare kvalitet samt byggkvalitet.
Kabel köpte jag senast av INIU från amazon själva som säljare, funkar utmärkt och väldigt prisvärda.
Men IKEA har nu börjat med bra snabbladdare och deras kablar har alltid varit bra, så föredrar nog dem ifall du inte vill ha längre längder (hade 3m från anker USB C, som gick sönder, sen till 2m INIU).

Har IKEAs kablar alltid varit bra? Har haft flera som lagt av utan synliga skador, även de lite dyrare som annars ger ett kvalitativt intryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Har IKEAs kablar alltid varit bra? Har haft flera som lagt av utan synliga skador, även de lite dyrare som annars ger ett kvalitativt intryck.

Mina är rätt gamla och har inte varit några problem med dem. Enda jag inte gillar är att dem är ganska styva (jag har de som är "tyg" hölje).
Anledningen till att jag köpte Anker var för jag behövde en kabel som var längre och klarade av 100 W till min bärbara. Ikea har bara 1.5m och dem klarar inte av mer än 3A, vilket är vanlig snabbladdning för mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Off topic: Till hur stor grad kan man lita på omdömen på Amazon? Man har ju läst mycket om hur många kundomdömen fejkas av butiker, och just Amazon verkar väldigt drabbat. Hur sjutton ska man kunna avgöra om en produkt med väldigt högt medelvärde (4,5+) verkligen är baserat på riktiga kunder? Kan företag överhuvudtaget ens köpa tusentals omdömen eller bör man generellt kunna lita på produkter som har tusentals enskilda omdömen?

Titta inte på 5/5 utan titta på de kassa recensionerna i stället. Är det bara folk som klagar på bullshit eller är det genuina problem som ignoreras av tillverkaren? Det är så jag gör nu för tiden. Ingen butik fejkar kassa recensioner.

Permalänk
Medlem

Vad hände med deltaco och Belkin? Saknar deras 10-20 kr kablar. De ser man ju knappt röken av längre

Permalänk
Medlem

Premiumcord har en del billiga kablar, en del bra, en del mer varierande. Köpt rätt mycket från dem utan större problem, enda missräkningen var en tämligen dålig USB2-hub, den var visserligen billig men kändes ännu billigare.
Precis som brukligt på Amazon hoppar priserna jojo och en del saker är ganska dyra ibland. Kan löna sig att beställa från Amazon.de om man ska ha en större bunt.

https://www.amazon.se/s?k=PremiumCord

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7